Tijd voor een nieuwe versterker.... hoe aanpakken?

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thefirstikke
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op mijn werkkamer heb ik 2 Magnat vintage 710's hangen. Deze zitten aangesloten op een uiters belabberde en droevig makende Sony midiset uit 1990 (LBT-D105) met een ontzettend slechte geintegreerde versterker. setje kostte toen iets van 900,- en als je de site bekijkt zie je dat 1 speaker al meer kost dan het hele sony midi setje. Ik baal er dus ontzettend van dat ik niet het optimale uit m'n speakers kan krijgen. Op een kwart volume is de bas al ontzettend vervormd en de hoge tonen zijn niet om aan te horen. Ik zoek dus een nieuwe versterer/receiver (en dus eventueel een losse tuner) Maar hoe moet ik dit aan gaan pakken? Hebben jullie suggesties in welke richting ik moet gaan zoeken? Ik draai voornamelijk Trance/Techno/Hardhouse, maar ook veel Marco Borsato/BlØf en ook gewoon popmuziek. Ik zoek dus een beetje een all-round versterker. Moet ik nu gewoon in een winkel gaan luisteren? kan ik dan mijn eigen speakers meenemen? zo ja, waar kan ik dan het beste terecht (ben student, zie eruit als student, dus bij een zaak als Hobo hifi staan ze me gewoon vierkant uit te lachen en wordt ik niet serieus genomen) om wat amps/receivers te beluisteren? M'n budget is fl 1000 voor de amp. als het een receiver is mag het maximaal fl 1250 kosten. :)

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-06 16:15
Als je 1000 gulden meeneemt lacht HoBo je heus niet uit. Zeker de winkel in Amsterdam niet. Kijk eens of ze een uitverkoopje hebben van een degelijke versterker. Je bent niet op zoek naar echt iets subtiels, en misschien kun je wel een harman/kardon H/K 690 kopen voor ong. 1000,- in de uitverkoop, of een NAD of een Rotel (de Rotel RA971mkII kost 995 geloof ik, en is een beest van een versterker voor het geld: ik heb hem gehad, maar heb intussen ge-upgrade naar een voor- eindversterker van Rotel).

Oh ja, neem gewoon wat muziek mee en ga bij RAF luisteren naar versterkers. Je hoort vrij makkelijk verschil tussen die dingen. Bij RAF kun je makkelijk schakelen tussen verschillende versterkers.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Verwijderd

Voor 1000,- zit je bij de gerenommeerde (hoe schrijf je dat?) eigenlijk altijd goed.

Denkt aan NAD, Harman/kardon, Marantz, Denon, Heintje noemde ook nog Rotel.

Ik heb zelf de Harman/kardon AVI 150. Deze heb ik tweedehands gekocht voor 300,- ; een uitstekende koop, mag ik wel zeggen!

Als je ze vergelijkt is de h/k wat aggresiever en NAD wat rustiger. Denon natuurgetrouw en Marantz weet ik zo niet.

• Thefirstikke
  • Niet online
Op donderdag 12 juli 2001 23:43 schreef Heintje het volgende:
Als je 1000 gulden meeneemt lacht HoBo je heus niet uit. Zeker de winkel in Amsterdam niet. Kijk eens of ze een uitverkoopje hebben van een degelijke versterker. Je bent niet op zoek naar echt iets subtiels, en misschien kun je wel een harman/kardon H/K 690 kopen voor ong. 1000,- in de uitverkoop, of een NAD of een Rotel (de Rotel RA971mkII kost 995 geloof ik, en is een beest van een versterker voor het geld: ik heb hem gehad, maar heb intussen ge-upgrade naar een voor- eindversterker van Rotel).

Oh ja, neem gewoon wat muziek mee en ga bij RAF luisteren naar versterkers. Je hoort vrij makkelijk verschil tussen die dingen. Bij RAF kun je makkelijk schakelen tussen verschillende versterkers.
Oke, maar als ik bij hobo naar binnen loop in m'n dagelijkse kloffie (zie er verder gewoon netjes uit hoor, daar niet van) ga ik niet eerst zeggen: "mannen, ik heb 1000 piek bij me, dus neem me serieus!" maar ik wil gewoon dat ze me serieus nemen als potentiele klant, en bij hobo 's-Hertogenbosch is dat niet echt het geval... Het klopt, ik ben niet echt op zoek naar iets speciaals. Het moet gewoon goed klinken, en mininmaal 10 jaar mee gaan. En ik ben een all-round muziek beluisteraar, dus alles moet gewoon lekker klinken :) Maar ik zal de amps die jij noemt eens nader onder de loep nemen :) Nog 1 dingetje, 'hoort' bij een set duitse speakers ook een duitse amp, of lul ik nu gewoon een eind in de lucht, en is elke amp geschikt en ligt het puur aan je eigen smaak? :) alvast bedankt!

• Thefirstikke
  • Niet online
Op donderdag 12 juli 2001 23:56 schreef ScorpionXX het volgende:
Voor 1000,- zit je bij de gerenommeerde (hoe schrijf je dat?) eigenlijk altijd goed.

Denkt aan NAD, Harman/kardon, Marantz, Denon, Heintje noemde ook nog Rotel.

Ik heb zelf de Harman/kardon AVI 150. Deze heb ik tweedehands gekocht voor 300,- ; een uitstekende koop, mag ik wel zeggen!

Als je ze vergelijkt is de h/k wat aggresiever en NAD wat rustiger. Denon natuurgetrouw en Marantz weet ik zo niet.
hmmm... ik denk wel dat ik een natuurlijk, neutrale amp zoek, maar dat weet ik natuurlijk pas zeker als ik het een ander aan spul beluisterd heb... Maar hoe zit het met het meenemen van je eigen speakers? is dat zinvol? en zo ja, doet men daar in het algemeen moeilijk over? ik kan van die 'bananaplugs' gebruiken op m'n speakers, maar heb de kabels nu gewoon met van die vergulde schroeven aangesloten op m'n speakers. maar ik zie dat de winkeliers altijd eigen kabels (met die bananaplugs) gebruiken om de boel te laten beluisteren... kan ik dus m'n eigen kabels (standaard spul, fl 10,-/meter) thuis laten, of is het aan te raden om ook je eigen kabels mee te nemen? een hoop vragen, ik weet 't :)

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik ga binnenkort hetzelfde doen maar dan met iets meer geld (max 1750), en het lijkt me dat je gewoon met je eigen muziek op je eigen of vergelijkbare speakers moet luisteren.

NAD en rotel worden natuurlijk weer veel genoemd maar er zijn ook kleine merken die hetn erg goed doen, bijvoorbeeld vincent.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:02

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Jezus vent, wat maak je je druk om je uiterlijk! Weet je hoe ik eruit zie? En weet je hoe serieus ik genomen word als ik zo'n zaak binnenstap? Mij beschouwen ze als serieuze klant. Waarom? Omdat ik goed geinformeerd ten tonele verschijn en dingen die ik niet weet me gewoon uit laat leggen. Zo'n vent denkt echt niet van "Goh, die Hillie ziet er ook uit als een mongool, met die geblondeerd witte stekels", nee, die ziet een serieuze geinteresseerde klant. Maak je in godsnaam niet zo druk en zorg dat je weet wat je wilt. Dan kom je over als iemand waar ze graag zaken mee doen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

maak gewoon een afspraak bij een "goede" audiozaak en neem je speakers mee(als ze daar geen zin in hebben is het dus niet de goede zaak)kabels hebben ze daar zat.....bedenk wel dat je speakers in de winkel heel anders zullen klinken....vooral omdat jij ze thuis hebt hangen heb je in de winkel minder laag...en natuurlijk zelf je favoriete cd's meenemen....suc6

• Thefirstikke
  • Niet online
Op vrijdag 13 juli 2001 08:46 schreef Hillie het volgende:
Jezus vent, wat maak je je druk om je uiterlijk! Weet je hoe ik eruit zie? En weet je hoe serieus ik genomen word als ik zo'n zaak binnenstap? Mij beschouwen ze als serieuze klant. Waarom? Omdat ik goed geinformeerd ten tonele verschijn en dingen die ik niet weet me gewoon uit laat leggen. Zo'n vent denkt echt niet van "Goh, die Hillie ziet er ook uit als een mongool, met die geblondeerd witte stekels", nee, die ziet een serieuze geinteresseerde klant. Maak je in godsnaam niet zo druk en zorg dat je weet wat je wilt. Dan kom je over als iemand waar ze graag zaken mee doen.
Yo excuse me vent, maar zo denken ze bij Hobo in den bosch dus wel!!! :( en waarom denk je dat ik hiervoor een topic heb geopend? juist, om goed geinformeerd ten tonele te verschijnen.

• Thefirstikke
  • Niet online
Op vrijdag 13 juli 2001 10:07 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
maak gewoon een afspraak bij een "goede" audiozaak en neem je speakers mee(als ze daar geen zin in hebben is het dus niet de goede zaak)kabels hebben ze daar zat.....bedenk wel dat je speakers in de winkel heel anders zullen klinken....vooral omdat jij ze thuis hebt hangen heb je in de winkel minder laag...en natuurlijk zelf je favoriete cd's meenemen....suc6
Daar heb je helemaal gelijk in! tnx! :)

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:02

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op vrijdag 13 juli 2001 12:03 schreef thefirstikke het volgende:
Yo excuse me vent, maar zo denken ze bij Hobo in den bosch dus wel!!! :( en waarom denk je dat ik hiervoor een topic heb geopend? juist, om goed geinformeerd ten tonele te verschijnen.
Wazig, bij Hobo in Enschede word ik normaal behandeld, maar goed, dat zal per vestiging anders zijn.

Ik begrijp wel dat je info wilt, maar je moet je niet druk maken om het feit dat je er "studentikoos" uitziet. Als ze je minachtend behandelen moet je zeggen dat je student bent, later een godsvermogen gaat verdienen en dan zeker NIET bij hun een set gaat halen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• Thefirstikke
  • Niet online
Op vrijdag 13 juli 2001 13:40 schreef Hillie het volgende:

[..]

Wazig, bij Hobo in Enschede word ik normaal behandeld, maar goed, dat zal per vestiging anders zijn.

Ik begrijp wel dat je info wilt, maar je moet je niet druk maken om het feit dat je er "studentikoos" uitziet. Als ze je minachtend behandelen moet je zeggen dat je student bent, later een godsvermogen gaat verdienen en dan zeker NIET bij hun een set gaat halen.
Ik maak me er niet druk om, alleen weet ik uit ervaring dat veel verkopers wel behoorlijk minachtend doen. (bijvoorbeeld toen ik een budget van 2000+ had voor speakers) Todat ik de inhoud van m'n portemonee liet zien... ineens werden ze ontzettend behulpzaam.
Maar ik zal onthouden om dat te zeggen ;)

Verwijderd

Ik denk dat je met jouw budget best serieus genomen mag worden in de hifiwinkels.
Ik denk zelfs dat je in een echte liefhebberszaak juist beter geholpen zal worden als je gewoon zegt wat ongeveer je budget is! Zo is toch haast iedereen begonnen?
Als je alleen een stereo versterker of receiver wilt zou ik in jouw geval zeker kijken tussen de evt. inruilers.
Er zijn nu best veel mensen die hun versterker inruilen voor een HT receiver en daar zit vast wel wat moois tussen.
Ik ken jouw magnat luidsprekers niet persoonlijk, maar met een versterker van merken als NAD, Rotel, Onkyo, Denon, Marantz, enz. val je je qua kwaliteit geen buil denk ik. Iedere combo zal wel iets anders klinken, dus luisteren kan zeker geen kwaad.
Sterkte

Verwijderd

Ik kan me zeker bij mijn voorgangers aansluiten. En demo of een over jarig model is ook zeer zeker het kijken/luistern waard.

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2025
Als ze je niet fatsoenlijk behandelen moet je gewoon met een iets agressiever toon tegen ze praten en zeggen dat je net zo makkelijk je geld bij ander winkel kan uitgeven.

Verwijderd

NAD C350 voor 999,- bij Correct(zomeraandieding)

Marantz PM-4000 voor 499,- bij richersound(Tip van What hifi)

Of de Rotel RA931MK2 voor 699,- ben ff kwijt waar.

...

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:12

ALH

Maak je plz niet druk over dat je er niet serieus uit zou zien, ik kom toch ook als scholier in een gare legerjas bij Audiohome binnenlopen en andere klanten hebben dan wel zoiets van duzzzz :D
Maarja, je moet gewoon serieus zijn en dan komt het wel goed!

O ja, en kijk ook eens naar Onkyo receivers :)

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Thefirstikke
  • Niet online
Tnx allemaal!!! Ik denk dat het wel een heel eind gaat lukken! :)

Verwijderd

Ik heb hier zelf de PM 8000 van Marantz staan en die klinkt ontzettend goed, ik heb hem vergeleken met een paar andere en klonk echt veel voller en vooral warm maar ja smaken verschillen :)
Als de PM 8000 je iets te duur uitkomt kan je misschien gaan voor 7000 die is goedkoper maar mist wel de klasse A functie

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb zelf alweer een tijdje een Rotel RA935BX. Die is wel een stukje goedkoper dan f 995,- (dat zei Heintje over een ander type Rotel) dus kan alleen maar beter worden :) Das natuurlijk beetje onzin maar Rotel is wel echt een te gekke versterker!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Hey kerel je schrijft dat je in Den Bosch woont, ga dan ff naar Goossen & Swagerman in de Vughterstraat (vanaf de stad aan de linkerkant), daar heb ik mijn NAD C350 (for your info f1200,-) ook gekocht. Je wordt daar prima geholpen, kunt er gewoon luisteren wat je wilt, echt relaxed. Niet van die onkundige mannetjes die je helpen, maar gewoon ervaren ouwe lullen >:)

Maar die NAD die ik heb is wel aan te raden, het is enkel 'n geintegreerde versterker (dus: voor en eindversterker) en werkt geweldig (max 60 watt out)...

Mother, will they like this song?

• Thefirstikke
  • Niet online
Op zaterdag 14 juli 2001 13:04 schreef TheLunatic het volgende:
Hey kerel je schrijft dat je in Den Bosch woont, ga dan ff naar Goossen & Swagerman in de Vughterstraat (vanaf de stad aan de linkerkant), daar heb ik mijn NAD C350 (for your info f1200,-) ook gekocht. Je wordt daar prima geholpen, kunt er gewoon luisteren wat je wilt, echt relaxed. Niet van die onkundige mannetjes die je helpen, maar gewoon ervaren ouwe lullen >:)

Maar die NAD die ik heb is wel aan te raden, het is enkel 'n geintegreerde versterker (dus: voor en eindversterker) en werkt geweldig (max 60 watt out)...
Hmmm.... dat is inderdaad de versterker die ik al een tijdje in gedachten had... Heb hem een keer mogen beluisteren met (toevallig) Magnat Vintage speakers (720's geloof ik) en dat klonk echt verschikkelijk lekker. Maar dat is misschien ook meteen mijn grote probleem, ik vind zowat alles wel lekker klinken, zolang het maar goed klinkt :P :)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Dat de bass vervormd klink ligt volgens mij eerder aan je speakers.

Een versterker geeft bijna nooit echt hoorbaar vervorming weer. Als je speakers en beetje hoge gevoeligheid hebben heb je ze vaak al met 25% vermogen op hun max draaien, als je daarboven komt kan de ophanging de slagen van de conus ook vaak niet meer bijbenen en krijg je vervorming.

Gewoon omdat je te hard draait voor je speakers. Met een 6" (INCL! ophanging) woofertje kun je gewoon niet zo hard draaien als je waarschijnlijk wilt. En daar brengt een nieuwe versterker geen verandering in.

Waarom neem je die boxjes (dure serie trouwens, van Magnat, die Vintage700, hoeduur waren die dingetjes van je ? F2000,- per stuk?) niet mee naar een lokaal Hifi zaakje, legt het probleem uit, en vraagt of je ze eens mag beluisteren op een versterkertje die ze daar hebben staan. Kijken of ze nu niet meer vervormen op flink niveau, en als het nog lekker klinkt, koop je die gewoon, of probeert er nog een paar.

Simpel! Aanraden doe ik niet meer, ik heb vakantie baan bij ETB, en daar moet je full time componenten in Marantz Hifi inbouwen (cd spelers en 3.000 PM6010's!) ze hadden als testboxen (distributiebedrijf moet bewerken, testen en verpakken) 2 Tannoy S8'jes. Het klonkt gewoon geweldig, ze draaien lekker hard, komen heel laag, en de treble klonk superruimtelijk (kan ook door de ongelooflijk vette reverb van de ruimte zijn, die was iets van 12x20).

Ik kan niets anders meer dan Marantz aanraden, eerste voordeel is dat ze ook versterkers in de budget reeks verkopen (die PM4000 tjes klinken niet veel slechter dan de PM7000's, ik kon weinig verschil merken, alleen dat ze groter vermogen leveren, de PM8000 heb ik nog nooit gehoord, ik heb wel ongeveer 100 PM7000's getest. Ik vind elke Marantz versterker (dit geval de PM7000's 4000's en de PM17 MkII, ziet er heerlijk uit van binnen, enorm brute koeling, en een dikke vette trafo precies in het midden :)).

Met Marantz zit je in princiepe goed bij elke soort muziek, metal zal misschien iets te warm klinken, de bass staat bij de PM4000 ook een krikje hoger. Maar ik vond het daardoor (erg klein verschil maar hoor) wel gewoon lekker warm klinken. Voordeel is dat Marantz ook vanaf F500,- al verkoopt (PM4000, stereo 2x50 of 60Watts @ 8Ohm).

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 13:04 schreef TheLunatic het volgende:

De bij de audiozaak van Goossens en Swagerman in de vughterstraat zitten idd goeie verkopers, ze hebben mijn pa ook goed geholpen. In tegenstelling tot hobo hifi, waar ze maar beetje flauw stonden te doen, erg aardig deden ze daar niet. In de muziekinstrumentenwinkel van Goossens en Swagerman zit trouwens wel stom personeel.
Pagina: 1