• DonkMatt
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05-2025
Ik heb op diverse plekken gezocht naar een antwoord op mijn vraag, maar nergens het volledige antwoord gevonden. Daarom stel ik de vraag hier, excuses als het toch al ergens beantwoord is.

Ik heb een PC die te zwak is om 4K (HDR 60fps) content af te spelen. Het is een AMD 6800K, zo'n APU. Nu staan hierop enkele 4K films, maar m.b.v. Plex (PC is server, TV/PS4 zijn client) lukt het streamen niet. Film hapert en Plex meldt vervolgens dat de server niet krachtig genoeg is om deze soepel te converteren. Snap ik. Maar wat kan ik veranderen om het wèl soepel te laten lopen?

Ik dacht aan een Nvidia Shield TV 16GB, omdat veel mensen zeggen dat deze alles soepel afspeelt. Maar wat als de Shield de client is en alle content van mijn zwakke PC moet halen? Speelt het dan nog steeds soepel? Of moet ik al mijn materiaal telkens op een externe HDD zetten en deze op de Shield aansluiten?

Mijn setup:

- PC = AMD 6800K (gpu is irrelevant, omdat de apu altijd een bottleneck zal zijn)
- TV = Sony 4K HDR10
- Console = PS4 Pro (onhandig voor afspelen 4K mkv's, als Plex Client ook nutteloos)

Ik kan dus een Shield gaan aanschaffen, maar krijg ik dan dezelfde problemen als nu? M.a.w. zal mijn zwakke PC altijd de bottleneck zijn, als ik mijn content hierop laat staan?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:38
Kan je niet proberen om de transcoding uit te zetten? Als je door de TV of PS4 ondersteunde formaten gebruikt, dan doen die dat.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en verder is het apparaat wat de bestanden moet afspelen de beperkende factor....
muv transcodingshizzle zo als plex

mijn HTPC heeft gewoon maar een Quadcore CPUtje geklokt op 1,6ghz maar de "jellyfish-400-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv" file speelt die prima vanaf mn server..

en dan staat de htpc (en ook de NAS) eigenlijk nog uit zn neus te eten kwa CPU :-)

ga ik echter Plex ism transcoding gebruiken krijgt de NAS het wat moeilijker.. maar goed destijds is dat ding ook niet gebouwd met de doelstelling voor Plex en Transcoding etc :)

maar op zuinigheid

404 Signature not found

• DonkMatt
418O2 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:44:
Kan je niet proberen om de transcoding uit te zetten? Als je door de TV of PS4 ondersteunde formaten gebruikt, dan doen die dat.
Ik heb op zowel de TV alle content op "original" en "maximum" gezet, zodat de opties direct play en direct stream aan staan (dit zijn namelijk geen aparte opties in de TV app). Op de PS4 ziet het er iets anders uit en staan beide opties (direct play en stream) aan. Ook daar heb ik alles op "original" gezet.

Zelfs een 4K Imax intro van 45 sec. blijft al hangen, zowel op TV (die geeft tevens melding van trage verbinding of zwakke server) als op PS4 Pro.

NB: Ik heb geen trage verbinding, zowel PS4 Pro als TV zijn verbonden met Cat5e bekabeling. Geen wifi dus.

• 418O2
DonkMatt schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:58:
[...]

Ik heb op zowel de TV alle content op "original" en "maximum" gezet, zodat de opties direct play en direct stream aan staan (dit zijn namelijk geen aparte opties in de TV app). Op de PS4 ziet het er iets anders uit en staan beide opties (direct play en stream) aan. Ook daar heb ik alles op "original" gezet.

Zelfs een 4K Imax intro van 45 sec. blijft al hangen, zowel op TV (die geeft tevens melding van trage verbinding of zwakke server) als op PS4 Pro.

NB: Ik heb geen trage verbinding, zowel PS4 Pro als TV zijn verbonden met Cat5e bekabeling. Geen wifi dus.
Je kan in de server ook instellen wat hij moet doen. Dat heb je ook gedaan?

• DonkMatt
SMSfreakie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:52:
en verder is het apparaat wat de bestanden moet afspelen de beperkende factor....
muv transcodingshizzle zo als plex

mijn HTPC heeft gewoon maar een Quadcore CPUtje geklokt op 1,6ghz maar de "jellyfish-400-mbps-4k-uhd-hevc-10bit.mkv" file speelt die prima vanaf mn server..

en dan staat de htpc (en ook de NAS) eigenlijk nog uit zn neus te eten kwa CPU :-)

ga ik echter Plex ism transcoding gebruiken krijgt de NAS het wat moeilijker.. maar goed destijds is dat ding ook niet gebouwd met de doelstelling voor Plex en Transcoding etc :)

maar op zuinigheid
Tja, een HTPC als direct afspeel-apparaat zal prima werken. Dat heb ik dus niet. Mijn PC zal sowieso te zwak blijven, of ik die nou vanaf de zolder laat streamen als Plex server, of direct op mijn TV aansluit via hdmi als (veel te lompe) HTPC.

Daarom zoek ik een oplossing voor mijn situatie.

• SMSfreakie
  • Niet online
DonkMatt schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:03:
[...]

Tja, een HTPC als direct afspeel-apparaat zal prima werken. Dat heb ik dus niet. Mijn PC zal sowieso te zwak blijven, of ik die nou vanaf de zolder laat streamen als Plex server, of direct op mijn TV aansluit via hdmi als (veel te lompe) HTPC.

wil dus zeggen.. als je afspeel apparaat het "aan kan" maakt het niet uit of de bron het uberhaubt kan ;)

alleen zit bij jou denk ik PLEX ergens dwars ligt.

404 Signature not found

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

DonkMatt schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:03:
[...]

Het zal wel laat zijn voor me maar als je zelf blijft volhouden dat de AMD traag is & blijft, dan zou ik je bijna een DS218Play aanraden; daar gooi je al je content op en dan kan je bij je TV een Shield neergooien. 98% van de (grote) files speel je via het netwerk over SMB/CIFS af direct op de Shield; die andere 2% transcode je op de 218 naar je Shield.

Ja, investering zal snel richting de 500 / 600 Euro gaan maar dat is ook redelijk "bekend" en terug te vinden in andere topics, zeker als je 4K HEVC 10-bit of anderzins zwaar materiaal wel wil afspelen en dat probeert met een CPU van bijna 6 jaar oud.

Just my 2 cents ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• DonkMatt
418O2 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:59:
[...]

Je kan in de server ook instellen wat hij moet doen. Dat heb je ook gedaan?
Ik kan bij de opties, onder Transcoder, kiezen voor Automatisch, Hogere Snelheid, Hogere Kwaliteit, of Laat Mijn CPU Lijden.

Ik zal eens spelen met deze opties.

• 418O2
DonkMatt schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:10:
[...]

Ik kan bij de opties, onder Transcoder, kiezen voor Automatisch, Hogere Snelheid, Hogere Kwaliteit, of Laat Mijn CPU Lijden.

Ik zal eens spelen met deze opties.
Kan je het transcoden niet uit zetten?

• DonkMatt
418O2 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:11:
[...]

Kan je het transcoden niet uit zetten?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3f7UTgD.jpg

• DonkMatt
MAX3400 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:10:
[...]

Het zal wel laat zijn voor me maar als je zelf blijft volhouden dat de AMD traag is & blijft, dan zou ik je bijna een DS218Play aanraden; daar gooi je al je content op en dan kan je bij je TV een Shield neergooien. 98% van de (grote) files speel je via het netwerk over SMB/CIFS af direct op de Shield; die andere 2% transcode je op de 218 naar je Shield.

Ja, investering zal snel richting de 500 / 600 Euro gaan maar dat is ook redelijk "bekend" en terug te vinden in andere topics, zeker als je 4K HEVC 10-bit of anderzins zwaar materiaal wel wil afspelen en dat probeert met een CPU van bijna 6 jaar oud.

Just my 2 cents ;)
Goede tips hoor en die €500/600 valt best mee. Media Markt BTW actie in de gaten houden ;)

• DonkMatt
Ik heb nog wel een Popcorn Hour A-400 staan, zou die als NAS kunnen fungeren? Die kan zelf geen 4K aan (geprobeerd, krijg ik zwart beeld), maar is wellicht sterk genoeg in connectie met een Nvidia Shield.

• SMSfreakie
  • Niet online
Waarom zou die dat niet kunnen? :-)

sowieso als je er een schijf ( of usb media, al zijn die wel trager ) in hebt.. kan je dat imo toch altijd nog even proberen als je de nvidia shield hebt :?

404 Signature not found

• DonkMatt
SMSfreakie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 23:22:
Waarom zou die dat niet kunnen? :-)

sowieso als je er een schijf ( of usb media, al zijn die wel trager ) in hebt.. kan je dat imo toch altijd nog even proberen als je de nvidia shield hebt :?
Dat is het punt: ik heb geen Nvidia Shield. Ik kan er dan wel €200 voor gaan uitgeven, in de hoop dat ie het dan doet, maar zo niet dan ben ik net zo ver als nu. Nou ja, ik ga het morgen even proberen door een 4K film op de Popcorn Hour te zetten en deze als NAS te laten fungeren voor streaming naar de TV of PS4.

• DonkMatt
Nou, van alles geprobeerd maar er zijn telkens problemen waardoor een 4K film niet afspeelt;

- PC als Plex Server is te zwak. Dus 4K media met Plex Client op mijn 4K TV of PS4 Pro wil niet draaien. Teveel bufferen of gewoon een foutmelding.
- Alleen Nvidia Shield kopen betekent nog steeds dat mijn PC (waar de 4K content op staat) te zwak is. Ik lees overal al het goede van de Shield, maar nergens wat voor PC je nodig hebt om 4K content erop te streamen.
- Alleen een NAS kopen betekent dat deze in staat moet zijn om te dienen als Plex Server, omdat de media player van mijn 4K TV al die 4K mkv-bestanden niet kan lezen. Ook de (media player van de) PS4 kan dit niet. De Synology DS218Play is snel genoeg, maar kan geen Plex draaien, wordt niet ondersteund.
- Mijn oude Popcorn Hour A-400 kan niet fungeren als Plex Server, alleen als Client. Ik heb op mijn TV middels VLC Player geprobeerd om 4K content vanaf de HDD in de Popcorn Hour af te spelen, maar dit werkt niet. Zwart beeld, wel geluid.

Ik heb nu even geen idee of en hoe alles werkt. Ik denk dat momenteel de beste optie is, om mijn PC te upgraden naar een Core i5. Dan is ie snel genoeg om als Plex Server 4K content door te sturen naar mijn 4k TV.

• MAX3400

MAX3400

Stop eens met Plex "denken".

Een Shield over CIFS/SMB naar de genoemde 218 hoeft helemaal geen Plex. Gewoon, direct file-read.

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-01 13:36
Een Shield speelt de meeste films via Plex af dmv. DirectPlay, transcoden hoeft dan niet en dan kan zelfs een zwakke PC voldoende zijn.

Een beperking is wel dat je dan zonder ondertiteling moet kijken omdat er dan wel getranscode moet worden.

• SMSfreakie
  • Niet online
EnigmaNL schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:21:
Een Shield speelt de meeste films via Plex af dmv. DirectPlay, transcoden hoeft dan niet en dan kan zelfs een zwakke PC voldoende zijn.

Een beperking is wel dat je dan zonder ondertiteling moet kijken omdat er dan wel getranscode moet worden.
zelfs met .srt style subtitles? :o

404 Signature not found

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-01 13:36
SMSfreakie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:30:
[...]

Soms wel en soms niet, het kan gebeuren dat de film een bepaalde codec heeft die niet direct afgespeeld kan worden icm. met subs. Ik weet niet precies wat de reden is.

Ik kijk altijd films zonder subs dus hij hoeft eigenlijk nooit te transcoden.

• MAX3400

MAX3400

SMSfreakie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:30:
[...]

Shield kan Kodi aan. Kodi kan hele subdirs querien. Afspelen, klaar.

Alternatief; VLC installeren op Shield, HDR-ondersteuning ingebouwd in de nightlies, afspelen, klaar.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 24-01-2018 14:39 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
EnigmaNL schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:35:
[...]

Soms wel en soms niet, het kan gebeuren dat de film een bepaalde codec heeft die niet direct afgespeeld kan worden icm. met subs. Ik weet niet precies wat de reden is.

Ik kijk altijd films zonder subs dus hij hoeft eigenlijk nooit te transcoden.
mja op mn HTPC kan ik dat ook gewoon met Kodi / PlexConnect / PMS op de NAS ..
zelfs met subtitles.. maar goed dat ding heeft ook geen enkele moeite met het decoderen van h265 ;)

ga ik naar mn Raspi3 welke wel moeite heeft met h265 of verplicht transcoden omdat ik ergens anders zit dan thuis.. gaat t ineens allemaal minder soepel :/

mgoed had al gelezen dat PGS subtitles sowieso al niet zo leuk zijn en er dan verplicht transcoding aan te pas komt (?)

404 Signature not found

Pagina: 1