Distributed backup

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:06
Hoi,

Ben nu een paar weken bezig, maar kan niet vinden wat ik zoek.
Waar ben ik naar op zoek: Ik ben op zoek naar een tool/programma om gedistribueerd (peer-to-peer)backups te kunnen maken. Als je kijkt naar bv dropbox dan kun je een directory aangeven die hij in de gaten moet houden. Wordt daar een bestand in gemaakt, wordt deze naar dropbox gekopieerd. Helaas is de standaard hoeveelheid (standaard) storage vrij beperkt. Dit kun je uitbreiden, maar is niet altijd wenselijk/interresant. Het ideale zou zijn als het via peer-to-peer/distributed zou kunnen.

Er zijn wel applicaties die iets vergelijkbaars kunnen, maar dan net niet de punten ondersteuning die ik wens. bijvoorbeeld encryptie van de gebackupte bestanden of versioning.

Syncthing: Dit doet qua peer to peer eigenlijk wat je er van verwacht. Het synchroniseert de bestanden naar de andere clients. Echter is er geen encryptie (vanuit de app) mogelijk en ook versioning zit er niet bij. (Resilio Sync (voorheen Bittorrent sync) heeft het zelfde issue.

Andere apps ondersteunen dan bv weer geen peer-to-peer, maar alleen cloud storage.

Wat zou ik het liefst zien:
- Een app die werkt onder Windows en Linux.
- Encryptie van de bestanden waardoor alleen de client die de backup heeft gemaakt de backup weer kan restoren (evt bv met het maken van een backup van de encryptie sleutel).
- GUI (liefst wel, maar zonder is geen probleem).
- versioning

Eventueel zou bv een add-on of een extra applicatie met gebruik van Syncthing (of consorten) geen probleem zijn.

Iemand enig idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:35

TommieW

Numa numa.

Zoals je zelf aanhaalt, is Syncthing een prima optie. In tegenstelling tot wat je zegt, heeft Syncthing wel degelijk versioning: documentatie. Je blijft dan nog wel met het probleem zitten dat encryptie lastig wordt.

Misschien dat je nog kan kijken naar Veeam Agent. Ik kan even zo gauw niet controleren of het aan je eisen voldoet, maar het lijkt wel veelbelovend te zijn.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:06
Denk dat ik dan over het stukje versioning heen gelezen heb.

Veeam ziet er wel goed uit, maar kan niet vinden (en het ziet er ook niet zo naar uit) dat er backups bv over internet bij vrienden/familie geplaatst kan worden.

Ben ook Buddybackup tegen gekomen, maar daar is weer geen Linux client van.

[ Voor 14% gewijzigd door ge-flopt op 23-01-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:20
Jammer genoeg is BuddyBackup ermee opgehouden.

Ik zou ook graag voor een Peer to Peer backup product willen geen.
Dus je backup op iemand anders (familie/vriend) zijn computer willen zetten zonder dat die persoon het kan lezen (dus excrypted). Als je dat naar meerdere computers dus wordt het ook veiliger.
Het enige wat er nodig is iets van een service die coördineert wie waar zijn backup heeft neergezet. (zoiets als een tracker bij Torrents)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
rclone is miscchien een goeie optie voor jou use case. Je kan er allerlei soorten 'remotes' mee aanmaken, waaronder sftp, dropbox, S3 compatible storage enz. https://rclone.org/docs/

Encryptie kun je instellen voor zowel de remote als je lokale config, aangezien de config gevoelige gegevens bevat. https://rclone.org/crypt/

Versioning heb je niet (zover ik weet) maar afhankelijk van hoe je het precies gaat gebruiken kun je dat eventueel overlaten aan het onderliggende filesystem mbv snapshots. Of gebruiken icm syncthing voor versioning.

[ Voor 8% gewijzigd door d1ng op 08-05-2023 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTmen79
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:20
ge-flopt schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:46:
Hoi,

Ben nu een paar weken bezig, maar kan niet vinden wat ik zoek.
Waar ben ik naar op zoek: Ik ben op zoek naar een tool/programma om gedistribueerd (peer-to-peer)backups te kunnen maken. Als je kijkt naar bv dropbox dan kun je een directory aangeven die hij in de gaten moet houden. Wordt daar een bestand in gemaakt, wordt deze naar dropbox gekopieerd. Helaas is de standaard hoeveelheid (standaard) storage vrij beperkt. Dit kun je uitbreiden, maar is niet altijd wenselijk/interresant. Het ideale zou zijn als het via peer-to-peer/distributed zou kunnen.

Er zijn wel applicaties die iets vergelijkbaars kunnen, maar dan net niet de punten ondersteuning die ik wens. bijvoorbeeld encryptie van de gebackupte bestanden of versioning.

Syncthing: Dit doet qua peer to peer eigenlijk wat je er van verwacht. Het synchroniseert de bestanden naar de andere clients. Echter is er geen encryptie (vanuit de app) mogelijk en ook versioning zit er niet bij. (Resilio Sync (voorheen Bittorrent sync) heeft het zelfde issue.

Andere apps ondersteunen dan bv weer geen peer-to-peer, maar alleen cloud storage.

Wat zou ik het liefst zien:
- Een app die werkt onder Windows en Linux.
- Encryptie van de bestanden waardoor alleen de client die de backup heeft gemaakt de backup weer kan restoren (evt bv met het maken van een backup van de encryptie sleutel).
- GUI (liefst wel, maar zonder is geen probleem).
- versioning

Eventueel zou bv een add-on of een extra applicatie met gebruik van Syncthing (of consorten) geen probleem zijn.

Iemand enig idee?
Syncthing doet nu functies die je vraagt.
Ik heb het nu draaien op een Raspberry pi, Windows pc en Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

iTmen79 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 10:59:
[...]
Syncthing doet nu functies die je vraagt.
Ik heb het nu draaien op een Raspberry pi, Windows pc en Android.
Ga ajb niet allerhande weggezakte topics omhoog halen door te reageren. Ik sluit dit tijdelijk om te voorkomen dat mensen denken dat de originele vraag open staat :) edit: en weer open

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 19-01-2025 11:49 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1