Denon DCD720AE en hi-res audio via USB

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 05:21
Onlangs een Denon DCD720AE CD speler aangeschaft, die voorzien is van een USB aansluiting aan de voorzijde waar een iPhone/iPad/iPod of een USB stick op kan worden aangesloten.

Volgens Denon accepteert de USB aansluiting enkel MP3 of WMA audio bestanden. Geen (hi-res) Flac jammergenoeg.

Toch eens proberen voor de gein. iPhone ingeplugd en even surfen naar een website waar hi-res samples opstaan. Tot mijn verbazing worden de bestanden (24bit 192khz) perfect afgespeeld.
Niet via de standaard iOS muziekspeler, want die speelt geen Flac, maar met een third-party player lukt het prima.
Een leuke meevaller dus.

Nou ben ik benieuwd of hetzelfde geldt voor een USB stick. Speelt de Denon wel degelijk Flac af via een USB stick?
Voordat ik een USB stick koop (ik heb er geen), iemand die dit kan bevestigen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mooi apparaat, maar dat zou ie niet moeten doen vziw.
Je iPhone test geeft het al aan: je hebt een speciaal stukje software nodig om flac te decoderen. In jouw geval is dat een 3rd party app.
Wat de Denon doet in geval van een iphone is een externe player aansturen. Daar heeft ie een stukje software voor aan boord, vergelijkbaar met bijvoorbeeld een autoradio. Wat ie terugkrijgt is een digitaal audiosignaal waar ie wat mee kan.
Gebruik je echter een USB stick dan moet ie de interne software en decoders gebruiken, en die mist ie (denk ik) van FLAC.

Wat je zou kunnen doen is een Android telefoon pakken en kijken of je dar ee nMP3 op kunt vinden en afspelen. Lukt dat, dan plaats je op de zelfde plek een flac en test je nog eens, scheelt je een USb stick kopen. Al kosten die ook geen kont meer natuurlijk. Koop je meteen een 32G stickje, complete muziekcollectie er op en nooit meer er uit halen :P

Having said that: ik zou het voor je testen als ik kon, maar heb zelf een DCD520AE. Staat me bij dat @Joopieboy wel een 720 heeft, maar weet niet zeker. Wellicht kan hij anders ff testen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Sorry ik heb nog een oud type DRA700AE :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
The Eagle schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:04:

Wat je zou kunnen doen is een Android telefoon pakken en kijken of je dar ee nMP3 op kunt vinden en afspelen.
Gaat niet lukken. Een Android device wordt niet herkend door de Denon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ook niet als je de USB instelling van die android aanpast naar mass storage? Want dan zou ie zich gewoon als een USB stick moeten presenteren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maak je geen denkfout in je test? Jouw iPhone decodeerde de high-res samples naar "afgesproken standaard". Hiermee bedoel ik; als je een gewone koptelefoon aan je iPhone hangt, is de afspraak te decoden naar analoog signaal bijvoorbeeld. En zo zal er ook een afspraak zijn gemaakt tussen receiver & iPhone om alleen "signaal type A of B" over te dragen.

Het staat, in ieder andere woorden, zelfs in de Engelse handleiding:
USB and iPod Direct playback
A USB port is mounted on the Front Panel. MP3/WMA files can be played by connecting a USB Player or USB memory device. An iPod is connected using the USB cable supplied with the iPod. Music files in an iPod, USB Player or USB memory device are transmitted via digital signal and can be enjoyed at high audio quality using the this unit’s own audio circuitry.
/edit: mmmm, zie nu pas dat die laatste regel erg ambivalent te lezen/uitleggen is

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 24-01-2018 10:15 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
MAX3400 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:14:
Maak je geen denkfout in je test? Jouw iPhone decodeerde de high-res samples naar "afgesproken standaard". Hiermee bedoel ik; als je een gewone koptelefoon aan je iPhone hangt, is de afspraak te decoden naar analoog signaal bijvoorbeeld. En zo zal er ook een afspraak zijn gemaakt tussen receiver & iPhone om alleen "signaal type A of B" over te dragen.

Het staat, in ieder andere woorden, zelfs in de Engelse handleiding:

[...]

/edit: mmmm, zie nu pas dat die laatste regel erg ambivalent te lezen/uitleggen is
Dan zou de audioplayer in de iPhone de flac file in real time omzetten naar mp3 alvorens het over de usb poort naar de Denon te transporteren? Lijkt me onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
The Eagle schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:09:
Ook niet als je de USB instelling van die android aanpast naar mass storage? Want dan zou ie zich gewoon als een USB stick moeten presenteren.
Ik had dit al geprobeerd met een speciale app die de Android phone ontvankelijk maakt voor een usb device ("Microsoft Exfat/NTFS for USB" heet die app) maar dat hielp niet.
Andere ideëen hoe dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Hadespuiter schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 11:32:
[...]

Dan zou de audioplayer in de iPhone de flac file in real time omzetten naar mp3 alvorens het over de usb poort naar de Denon te transporteren? Lijkt me onwaarschijnlijk.
Zal eerder gewoon PCM zijn wat er over de USB connectie gaat. Wat zou daar onwaarschijnlijk aan zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 24-01-2018 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hadespuiter
The Eagle schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:09:
Nog even een andere mass storage app geprobeerd en de Denon ziet de telefoon wel heel even ("reading" in het display) maar zegt vervolgens "no device".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-10 12:49
Mijn ervaring met USB in de DC720AE is dat hij inderdaad geen FLAC gecodeerd.
MP3's met 320kbps zijn geen probleem.
Destijds mijn favoriete FLAC's omgezet naar MP3, op de USB en klaar !
Werkt goed, mits je je mappen goed indeeld / benoemd.

offtopic:
mijn DCD720AE is te koop, kleur premium silver. in nieuwstaat

:P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hadespuiter
Heb me opgegeven voor een proefabonnementje Tidal, de duurste hifi versie die uncompressed flac/alac streamed.
De Tidal app geïnstalleerd op de iPhone, iPhone inpluggen op de Denon en het werkt als een tierelier en klinkt als een klok. Leuk is ook dat je met de afstandbediening van de Denon gewoon de iPhone kunt bedienen.

@vndk, bedankt, dat hoef ik dus niet meer te testen. USB stick = mp3 only.

[ Voor 26% gewijzigd door Hadespuiter op 24-01-2018 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Blijft toch typish. Nu heb je twee dagen lopen klooien. Als je voor een par euro bij de lokale supermarkt een USB stick had gekocht had je meteen kunnen testen ;)

Pagina: 1