• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:39
Welkom in het Intel SSD 760p ervaringen en discussie topic! :)

Inleiding
De Intel SSD 760p is de nieuwe mainstream NVMe SSD van het bedrijf. De M.2 SSD is gebaseerd IMFT's (Intel-Micron Flash Technologies) 64-laags 3D TLC-geheugen en gebruikt een tweede generatie NVMe-controller van Silicon Motion: de SM2262. In de reviews is de 512GB-variant sneller dan de oude 600p en vrijwel alle SATA-SSD's, maar kan hij niet altijd tippen aan de Samsung 960 Evo, laat staan de 960 Pro.

Specificaties
Intel SSD 760p
Capaciteit128 GB256 GB512 GB1 TB2 TB
Form factorM.2 2280
(single sided)
M.2 2280
(double sided)
ControllerIntel-customized Silicon Motion SM2262
InterfacePCIe 3.0 x4
ProtocolNVMe 1.3
DRAM??512 MB??
NANDIntel 256Gb 64-layer 3D TLC (3-bit)
Sequential Read1640 MB/s3210 MB/s3230 MB/s MB/s MB/s
Sequential Write650 MB/s1315 MB/s1625 MB/s MB/s MB/s
4KB Random
Read (QD32)
105k IOPS205k IOPS340k IOPSk IOPSk IOPS
4KB Random
Write (QD32)
160k IOPS265k IOPS275k IOPSk IOPSk IOPS
Max. Written72 TB144 TB288 TB576 TB1152 TB
Write cycles576
MTBF1,6 miljoen uur
Garantie5 jaar
Adviesprijs$74$109$199$$
Adviesprijs$74$109$199$$

ReviewsProductinformatieFeatures & Benefits
https://tweakers.net/ext/f/OFrN4y9ii4fuSpPsxzSboKdr/full.pnghttps://tweakers.net/ext/f/C4Wz9O3HCnLxj4foggxlZUtB/full.pnghttps://tweakers.net/ext/f/GE1G8Yhes5pFvUtHGW5aVnWM/full.pnghttps://tweakers.net/ext/f/vIaO8eEXvCcB5zOPPsbFN14E/full.png
High Performance
Accelerate your PC with PCIe bandwidth, 64-layer Intel 3D NAND Technology, and twice the performance of its previous generation – the Intel SSD 600p Series.
Low Power Consumption
Compared with its previous generation, the Intel SSD 760p Series reduces its active power up to 50%.
Intel Quality and Reliability
Thanks to Intel's industry leading quality and reliability, the Intel SSD 760p Series supports AES 256-bit self-encryption and offers a 5-year limited warranty.
Made for Easy Installation
A small M.2 (80mm) form factor offers a wide range of capacities and simply plugs into M.2 - M key slots on major motherboards.

Dit topic wordt aangevuld naarmate er meer informatie beschikbaar komt.

[Voor 21% gewijzigd door Balance op 13-02-2018 11:30. Reden: Productinformatie en features & benefits toegevoegd]

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:53
Met die achterlijke prijzen voor de 860 Evo wordt dit toch wel een erg interessant ding. Hopelijk snel in de winkels :)

• Balance
De SSD is nu ook op Intel's website en Intel Ark verschenen, is toegevoegd aan de topic-start.

• tixiv
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06-2022
Hoe kan ik weten als dit in mijn laptop past? Ik heb een Acer Aspire laptop met daarin Samsung 840 Evo mSATA 250GB. Lukt dat met die mSATA verbinding?

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
tixiv schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 18:49:
Hoe kan ik weten als dit in mijn laptop past? Ik heb een Acer Aspire laptop met daarin Samsung 840 Evo mSATA 250GB. Lukt dat met die mSATA verbinding?
Nee. Dit is NVMe en bovendien een andere aansluiting (M2)

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
GekkePrutser schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:39:
[...]

Nee. Dit is NVMe en bovendien een andere aansluiting (M2)
Euh, neen. Hij moet gewoon de specs nakijken, want op sommige borden past zowel mSATA, als NVMe in hetzelfde slot.

Dit was één van mijn bordjes: https://www.asus.com/nl/Motherboards/H97ME/specifications/ Zie;
"4 x SATA 6Gb/s ports (gray), graywith M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (both SATA & PCIE mode)"

[Voor 26% gewijzigd door XRayXI op 24-01-2018 20:10]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• Extraxyz
XRayXI schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:03:
[...]

Euh, neen. Hij moet gewoon de specs nakijken, want op sommige borden past zowel mSATA, als NVMe in hetzelfde slot.

Dit was één van mijn bordjes: https://www.asus.com/nl/Motherboards/H97ME/specifications/ Zie;
"4 x SATA 6Gb/s ports (gray), graywith M key, type 2242/2260/2280 storage devices support (both SATA & PCIE mode)"
Nee, NVMe SSDs passen in een m.2 slot, en sommige SATA SSDs passen ook in een m.2 slot. Maar een mSATA SSD gaat fysiek absoluut niet in een m.2 slot passen.

En om andersom de vraag van tixiv te beantwoorden: een NVMe SSD met m.2 aansluiting gaat dus ook niet in een mSATA slot passen.

[Voor 9% gewijzigd door Extraxyz op 24-01-2018 22:04]

• Balance
@tixiv Welke laptop heb je? Je moet een M.2 aansluiting hebben, die ziet er ongeveer zo uit:

http://tssdr1.thessdreview1.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2013/11/M2-Connector.jpg

• GekkePrutser
  • Niet online
XRayXI schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 20:03:
[...]

Het gaat hier om een laptop met een mSATA slot. Die zijn inderdaad fysiek niet compatible zoals @Extraxyz al zei. mSATA is iets heel anders dan M.2 met SATA er overheen.

Ik heb nog nooit een laptop gezien die zowel mSATA had als M.2, juist omdat M.2 mSATA vervangt. Wel laptops met meerdere M.2 of mSATA sloten maar nooit gemixt.

• XRayXI
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-08-2020
GekkePrutser schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:55:
[...]

Het gaat hier om een laptop met een mSATA slot. Die zijn inderdaad fysiek niet compatible zoals @Extraxyz al zei. mSATA is iets heel anders dan M.2 met SATA er overheen.

Ik heb nog nooit een laptop gezien die zowel mSATA had als M.2, juist omdat M.2 mSATA vervangt. Wel laptops met meerdere M.2 of mSATA sloten maar nooit gemixt.
Ik gaf de link van dat moederbord en persoon kan zich vergissen welk type slot hij heeft? En dus verwezen naar de specs van zijn laptop. Verder staat er "M.2 Socket 3, , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (both SATA & PCIE mode)" en dát bedoelde ik. We bedoelen toch hetzelfde, M.2?
@GekkePrutser Ik verwijs hem naar zijn specs voor de zekerheid. We zeggen hetzelfde en ik noem geen mSATA ;)

[Voor 6% gewijzigd door XRayXI op 25-01-2018 14:13]

Wees beleefd en lief voor je PC, soms eet het niets en mag je uitzoeken, wat niet smaakt

• GekkePrutser
  • Niet online
XRayXI schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:07:
[...]

Ik gaf de link van dat moederbord en persoon kan zich vergissen welk type slot hij heeft? En dus verwezen naar de specs van zijn laptop. Verder staat er "M.2 Socket 3, , with M Key, type 2260/2280 storage devices support (both SATA & PCIE mode)" en dát bedoelde ik. We bedoelen toch hetzelfde, M.2?
Hij zei specifiek "mSATA", dat is echt een heel ander slot dan M.2. Het is eigenlijk de voorloper van M.2 die alleen SATA kon, en een andere form factor.

Verder was de Samsung 840 die hij noemde inderdaad alleen in mSATA verkrijgbaar en niet M.2

(overigens begint het een beetje offtopic te worden in een topic over een NVMe SSD, sorry). Ik zie nu ook je update @XRayXI, idd zijn de specs altijd de beste raadgever.

Maar ik hoop dat de 760p snel verkrijgbaar gaat worden hier want ik heb binnenkort een nieuwe snelle SSD nodig. En deze is veruit de meest interessante qua prijs. De Samsung 961 vond ik wel erg duur.

[Voor 41% gewijzigd door GekkePrutser op 25-01-2018 14:26]

• tixiv
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-06-2022
Merci voor al jullie info!!!!

• Balance
Alle specificaties staan nu goed in de Pricewatch. Voor de 128, 256 en 512 GB versies ook de productcodes toegevoegd, dus die zouden we moeten zien verschijnen zodra ze ergens verkrijgbaar worden.

• Balance
Max ICT heeft nu van de 128 en 256 GB varianten 50 stuks op voorraad met 4 tot 7 dagen levertijd. Voor de 512 GB en 1 TB versies geldt dezelfde levertijd, maar is nog geen voorraad en de 2 TB versie staat op 1 tot 2 weken.

Het lijk er dus op dat de SSD's binnenkort verkrijgbaar moeten zijn :).

• Balance
De 760p 128GB en 256GB zijn nu in diverse winkels verkrijgbaar. Op de 512GB en 1TB moeten we nog even wachten zo te zien.

• Balance
Tom's Hardware heeft nu naast de 512 GB variant ook de 128 en 256 GB versies getest. 128 GB valt tegen, 256 GB presteert redelijk maar ook weet niet spectaculair beter dan de 760p. Evenaart de Samsung 960 Evo helaas niet.

Ziet er dus naar uit dat vooral de 512 GB en grotere modellen het waard zijn.

• Extraxyz
Balance schreef op maandag 5 maart 2018 @ 14:26:
Evenaart de Samsung 960 Evo helaas niet.
Als de prijs nu tegen die van de 600p aan lag was dat een prima compromis, helaas is dat vooralsnog ook niet het geval..

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Balance schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 09:31:
De 760p 128GB en 256GB zijn nu in diverse winkels verkrijgbaar. Op de 512GB en 1TB moeten we nog even wachten zo te zien.
Ik had bij Max ICT een 512GB besteld, die is dinsdag geleverd! Levertijd klopte niet met wat op de site stond dus.

• DeComponeur
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-06 12:31

DeComponeur

♫ KLNKRWG

wimjongil schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 14:50:
[...]

Ik had bij Max ICT een 512GB besteld, die is dinsdag geleverd! Levertijd klopte niet met wat op de site stond dus.
Nu nog even een reviewtje schrijven... we zijn benieuwd oOo

BE AT THE BEAT DeComponeur.nl

• wimjongil
  • Niet online
DeComponeur schreef op zondag 18 maart 2018 @ 22:59:
[...]

Nu nog even een reviewtje schrijven... we zijn benieuwd oOo
Wat wil je weten?

• wimjongil
  • Niet online
De 512GB versie is vandaag te krijgen voor 80 euro. Enorm goede deal!

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:07
wimjongil schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:07:
De 512GB versie is vandaag te krijgen voor 80 euro. Enorm goede deal!
Ik heb die deal gepakt... bizar dat het nu (20190131) weer gewoon op ~130 Euro staat. >:)

Op zich bevalt de 760p prima, echter wanneer ik hem benchmark, dan lijk ik al snel last te krijgen van de hitte. De drive dropt dan van 1500 MB/s schrijven naar ~600 MB/s schrijven. Bij lezen zie ik geen verschil.

Heeft iemand anders dit probleem ook?

Ik ga even proberen of een heatsink wat kan helpen... Heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

• wimjongil
  • Niet online
Kan zijn dat de buffer van de SSD dan vol zit.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee