Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zoek een nieuwe camera. Ik ben toch niet echt een fotograaf. Ik had een Nikon D5300 met drie lenzen. In Japan kwam ik er achter dat ik te weinig foto's maak met het ding. Ik neem niet de tijd / ik wil niet de tijd nemen om mooie foto's te maken en vooral: ik wil dat gezeul met al die dingen niet meer! Ik ben er echter wel iets meer mee bezig dan point and shoot.

Ik heb mijn camera en lenzen en alles verkocht. Mijn iPhone X is prima genoeg. En met een app als ProCam kan ik de instellingen nog enigszins naar mijn hand zetten. Maar nu knaagt het weer. Ik wil toch weer een (compacte) camera voor erbij.

Eisen
Compact: hij moet makkelijk in een (ski)jaszak, rugzakje of tas passen.
Lichtsterk: in schemer en nacht is een iPhone X toch echt niet goed. Een lichtsterke lens waarbij je uit de hand of steunend op een richeltje nog een mooie foto kunt maken is dus essentieel.
Eenvoudig krachtig: de camera moet eenvoudig in gebruik zijn maar voor de specifieke momenten wel krachtig genoeg zijn om zelf in te stellen.
Zoom: ik wil kunnen zoomen. Maar hoever precies is lastig te bepalen omdat je natuurlijk om moet rekenen en je met cropfactor zit.

Op 't oog
In Japan zat ik met de Nikon 1 J5 met een 10-100 f/4.0-5.6 te prutsen, een mooie compacte camera. Niet erg lichtsterk objectief helaas. Wel het voordeel om er eventueel nog een lens bij te kopen.
In een review viel de Sony RX100 III ook op, goedkoper dan de J5 in aanschaf. Erg compact. Maar wel één lens. En een collega was erg blij met haar Canon G7 X Mark II...
Met alle verschillende formaten en lichtsterktes vind ik het erg lastig om de voors en tegens van de cameras bloot te leggen. Ik vind het lastig om de knoop door te hakken :/

Leuke features in een camera zijn verder uitklapbaar scherm, (elektronische) view finder, gps, wifi, app om als afstandsbediening te gebruiken. Maar goed, allemaal nice to have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-03 17:06
Olympus Pen al bekeken?

http://cameras.olympus.com/pen/nl-nl/

Vrij uitgebreide review hier:
https://mariusmasalar.me/olympus-pen-f-25e291eda979

Hangt wel een beetje af van wat je wil uitgeven, vind ze persoonlijk erg mooi, maar ook behoorlijk aan de prijs.

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06 16:33

CasGas

.

Wat is het budget?

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
@iAmRenzo Breng hier ook eens een bezoekje: Balance in "[Aankoopadvies] Premium compactcamera's" :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Een RX1, aangezien ik geen budget zie. Zoomen, compact en lichtsterk is helaas geen optie. Kies er twee.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 23-01-2018 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
De powershot g7x mark 2, compact, lichtsterk, heel goed handmatig in te stellen, goed bij slecht licht, heel erg goede auto ISO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Het budget ligt ongeveer tot de 500 euro.
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 23:24:
Een RX1, aangezien ik geen budget zie. Zoomen, compact en lichtsterk is helaas geen optie. Kies er twee.
Dan lichtsterk en compact. Damn those triangle choices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Rx100-serie inderdaad, danwel een tweedehands X100s (hoewel die vast 23mm heeft en dus helemaal niet kan zoomen).

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06 16:33

CasGas

.

Dan zou ik zelf toch kiezen voor een pricewatch: Sony Cyber-shot RX100 III

Lichtsterk, compact en een heel klein beetje zoom :)

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Naast de RX100 zou ik deze ook zeker overwegen: Panasonic Lumix DMC-LX15

(bedenk dat dit tegen de RX100 V van €1000 is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Een RX100 of een X100s als die tweedehands voor dat bedrag te krijgrn zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12:14
Eens met bovenstaande. Laat die Nikon J series maar liggen, daar heeft Nikon zo'n beetje de stekker al uitgetrokken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 21:36
Zou je wel de mogelijkheid willen hebben om lenzen te kunnen wisselen?
Echt zo compact mogelijk een goede camera kom je, zoals door anderen genoemd, op de Sony RX100 of Canon G7X II, Panasonic DMC-LX15 uit.

Nadeel is dat als je verder wilt zoomen dan mogelijk of een grotere hoek, je vast zit aan de vaste lens.
Zelf ben ik van een basis compact camera naar een Canon G7X II gegaan, na een heel lange zoektocht.

Van kiezen tussen verschillende dSLR's, MFT systeemcamera's, bridge zoom camera's naar de 1inch sensor compact camera's.

De Canon G7X II bevalt me uitermate goed, dat is echt een flink stap vooruit t.o.v. mijn eerdere compact camera of een smartphone camera.

Ondanks het compacte van MFT systeemcamera's vond ik toch net de uitstekende lens te groot, mede doordat ik de camera's ook mee wil nemen als ik op de motor weg ben.
Maar dat is persoonlijk. Je hebt al een D5300, wat voor een dSLR al een compacte camera is.

MFT systeemcamera's zijn een stuk compacter en vooral lichter. Misschien wil je wel de mogelijkheid houden om verschillende lenzen te wisselen?

Maar eigenlijk, als ik je bericht zo lees, is wellicht een 1inch sensor compactcamera wat voor je.
Die kun je, bij wijze van, zonder na te denken "altijd" meenemen, echt lekker compact.
Mocht het iets groter mogen zijn en je wel lenzen zou willen verwisselen afhankelijk van de te maken foto's kun je naar systeemcamera's kijken.

Maar dat hangt er eigenlijk heel erg vanaf wat voor foto's je maakt en hoeveel je echt wilt kunnen inzoomen of juist groothoek.

Tussen de Sony RX100 en Canon G7X bijvoorbeeld is "kop of munt" welke zou jij het prettigste vinden werken?
En vindt je een EVF belangrijk?
Door het klapbare scherm van de G7X mis ik eigenlijk het ontbreken van een EVF totaal niet. Sterker nog, het lijkt me juist dat het gebruik van een EVF mij zou beperken in hoeveel kanten op kan foto's.
Maar ik heb dan ook zeer zelden met een viewfinder gewerkt, net wat je gewend bent.
Pagina: 1