Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
Modbreak:Dit is dus een topicstart zoals we 'm liever niet willen zien :). Als je een dergelijk topic wilt openen, dan is een uitgebreide inleiding met informatie over de verschillende wallets wel gewenst.

Heb je interesse in het maken van een goede topicstart voor dit topic? DM me en dan voeg ik je toe aan de lijst van mede-auteurs.

Ha allen,

Aangezien ik zocht naar een topic over de Ledger nano s, maar die er nog niet was, dacht ik: Waarom geen Grande verzameltopic voor ál je vragen over álle hardwarewallets!!

Om het ijs te breken:

Weet iemand wat er gebeurt als ik vanuit de Ledger manager de bitcoin app op mijn Ledger update?
zitten al mijn bitcoins dan nog in mijn wallet op de Ledger of installeert hij er gewoon een nieuwe wallet op en moet ik restoren?

[ Voor 32% gewijzigd door .oisyn op 01-02-2018 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Redman
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-07 23:14
De Ledger werkt met een 'HD seed'. De app kun je daarom zo vaak verwijderen, updaten en installeren als je wilt, zonder dat dit consequenties heeft voor je wallet. Technisch gezien zitten Bitcoin sowieso niet in je wallet; alleen de sleutels.

Leesvoer: https://en.bitcoin.it/wiki/Deterministic_wallet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

Rannasha

Does not compute.

simlock schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:29:
Weet iemand wat er gebeurt als ik vanuit de Ledger manager de bitcoin app op mijn Ledger update?
zitten al mijn bitcoins dan nog in mijn wallet op de Ledger of installeert hij er gewoon een nieuwe wallet op en moet ik restoren?
Je bitcoins zitten sowieso niet in je wallet, maar dat terzijde.

Als je de app update, dan blijft alles verder zoals het is. Na de update start je de app en kun je direct aan de slag.

Overigens moet je wel opletten als je de firmware van de Nano S update. Als de huidige firmware ouder is dan versie 1.3, dan zal de update het apparaat wissen. Vanaf 1.3 zijn updates mogelijk zonder een reset.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simlock
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-07-2021
thnx, ik weet dat de bitcoins niet in een wallet staan, maar als er een nieuwe wallet wordt geinstalleerd, over de oude heen, kan ik ze niet meer unlocken en doorgeven omdat ik dan de keys niet meer heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-07 03:00

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Als je de keys niet meer hebt is het sowieso aan te raden om al je coins even te verplaatsen naar andere plek, dan de device te resetten (en de nieuwe recovery seed op te schrijven!) en dan je coins naar je nieuwe wallet te verplaatsen.

Echt, stel dit niet uit. Want als je device nu kwijt raakt of kapot gaat ben je alles kwijt.

Btw, voor een topic zoals je het voor ogen hebt is de topicstart wel erg karig :)

[ Voor 11% gewijzigd door .oisyn op 23-01-2018 23:24 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ggj87
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-02 09:07
Ik wil net een Trezor bestellen, blijken de prijzen op de site zonder BTW te zijn. Pas als je doorklikt zie je de echte prijs. Dat staat dus nergens in het begin. Lekker misleidend, dan ben je dus ongeveer €150 kwijt als je hem met spoed bestelt! :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 17:27
Ik lees op reddit de laatste dagen een behoorlijk aantal 'enge' verhalen over de ledger nano s, waaronder veel mensen waarbij de balance ineens op 0 staat en ze een andere public address hebben gekregen of transacties die niet goed gaan. Bij sommigen in combinatie met updaten van de laatste firmware. Ik durf eigenlijk niet te updaten nu en wil liever al mijn coins hodlen zolang die problemen niet zijn opgelost.

Maar aangezien ik reddit ook wel vaak veel geblaat en geschreeuw vind en de tweakers hier een stuk betrouwbaarder vind: kent iemand deze problemen en heeft iemand succesvol geupdate naar firmware 1.3 zonder problemen?

link (mag dat?):

https://www.reddit.com/r/...ncerned_about_the_ledger/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

fry_35 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 16:02:
veel mensen waarbij de balance ineens op 0 staat
De Ledger app haalt alle gegevens over een adres/balans op bij de Ledger servers. Die zijn de laatste tijd nogal overbelast omdat het aantal gebruikers dusdanig is toegenomen. Dat, in combinatie met eventuele bugs of problemen met error-handling kan leiden tot foutieve saldo's.

Je kunt de Nano S ook gebruiken in combinatie met andere wallet-applicaties. Het is een goed idee om zoiets op te zetten zodat je een backup-oplossing hebt voor het geval de Ledger servers onbereikbaar of onbetrouwbaar zijn.
en ze een andere public address hebben gekregen
Bij Bitcoin (en daarvan afgeleide crypto's) is het gebruikelijk om na iedere ontvangen transactie een nieuw ontvang-adres te gebruiken. Degelijke wallet-software zal daarom ook een nieuw adres aanbieden nadat op het vorige een transactie is ontvangen. Oude adressen blijven bruikbaar, maar er is geen goede reden om niet gewoon het nieuwe adres te gebruiken.
of transacties die niet goed gaan.
Kan komen door server-problemen.
Bij sommigen in combinatie met updaten van de laatste firmware. Ik durf eigenlijk niet te updaten nu en wil liever al mijn coins hodlen zolang die problemen niet zijn opgelost.
Als je je recovery seed veilig hebt opgeslagen, dan kan er niets gebeuren dat niet op te lossen is.
heeft iemand succesvol geupdate naar firmware 1.3 zonder problemen?
Mijn Nano S werd geleverd met 1.3. Heb daar geen problemen mee gehad.

Let op dat als je huidige firmware versie kleiner is dan 1.3, het apparaat wordt gereset bij een firmware update (en je dus moet herstellen mbv je recovery seed). Pas vanaf versie 1.3 kun je updaten (naar hogere versies) zonder een reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry_35
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-07 17:27
thanks, ja dat las ik over 1.3 dat je dan moet recoveren en dat vind ik juist spannend omdat op reddit ook een post staat van iemand waarbij zijn 24phrase words niet werden geaccepteerd.

Uiteraard had ik bij aanschaf moeten testen, maar goed nu staan er teveel coins op om risico te lopen.
Het dubbele is dat ik nu eigenlijk mijn coins tijdelijk moet moven naar een exchange of externe wallet, maar juist nu die servers van ledger overbelast zijn loop ik daar wellicht ook weer risico mee.

Antwoorrd weet ik denk ik al maar het is waarschijnlijjk niet mogelijk om je recovery words te testen VOORDAT je recovered? Want als ik eenmaal update en alles gewiped is, is er geen weg terug....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

fry_35 schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 16:33:
Antwoorrd weet ik denk ik al maar het is waarschijnlijjk niet mogelijk om je recovery words te testen VOORDAT je recovered? Want als ik eenmaal update en alles gewiped is, is er geen weg terug....
Ja hoor, dat kan prima. Er zijn diverse andere wallets die BIP39 seeds ondersteunen. Je kunt je seed hierin stoppen en als het goed is heb je dan direct toegang tot je saldo. De ondersteuning hiervoor verschilt per coin. BIP39 is iets dat voor Bitcoin is bedacht en daarom zijn er veel Bitcoin wallets die het ondersteunen. Bij andere coins is dit mogelijk minder het geval.

Het nadeel van bovenstaande methode is dat je je seed invoert op een online apparaat en daar zitten veiligheidsrisico's aan vast.

Daarom kun je gebruik maken van een BIP39 adres generatie website. Bijvoorbeeld die van Ledger voor Bitcoin. Deze pagina download je en open je vervolgens vanaf een apparaat dat veilig offline is. Je voert je seed in, genereert een boel adressen en kijkt of deze overeenkomen met de adressen in je Nano S.

Bovenstaande zaken zou je eigenlijk moeten doen voordat je het uberhaubt meer dan een test-hoeveelheid aan coins naar het apparaat stuurt, maar goed, achteraf is het dus ook mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rannasha schreef op vrijdag 26 januari 2018 @ 16:27:
Als je je recovery seed veilig hebt opgeslagen, dan kan er niets gebeuren dat niet op te lossen is.
Nou ja, dat het niet kán vind ik wat kort door de bocht. Er kan natuurlijk altijd een issue in de HD wallet address generation zitten. En malware is natuurlijk ook nog een mogelijkheid. Of wellicht raakt de public master key corrupt tijdens het versturen van apparaat naar PC?

Ik lees in de reddit thread mensen die een separate BIP39 tool hebben gebruikt maar toch niet in staat zijn om achter de keys te komen van een adres waar een eerdere transactie naartoe is gegaan. Ik vind dat wel een beetje scary.

Dat de CTO vervolgens in de draad reageert met niets meer dan een statement dat geen van de problemen tot nu toe naar Ledger zijn terug te tracen vind ik ook een beetje suf. Who cares wáár het probleem zit, mensen hebben duideljik problemen met hun Ledger en blijkbaar vind de CTO het louter belangrijk om gevrijwaard te zijn van problemen ipv mogelijke oplossingen aan te dragen. En als de Ledger in de praktijk veelvuldig geplaagd wordt door malware dan is dat net zo goed een probleem, ookal is het niet direct de schuld van Ledger zelf.

Ik heb volgens mij ook firmware 1.3 out of the box. Wel moest ik de vooraf geinstalleerde bitcoin app uninstallen en opnieuw installen op het device zelf voordat hij goed werkte - de Ledger wallet app bleef zeggen dat ik de bitcoin app moest openen op het device, en Electrum kwam met een vage foutcode.

[ Voor 7% gewijzigd door .oisyn op 26-01-2018 17:13 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

- Kom, dit is een serieus topic }:| -

[ Voor 87% gewijzigd door .oisyn op 26-01-2018 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RustStorm
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:02
Even een vraag betreffende het versturen van andere coins naar de nano ledger s dan de app-namen doen aangeven:

Ik weet dat het mogelijk is om bijvoorbeeld VEN via MEW 'op' de ledger te zetten. En nu heb ik daar enkele filmpjes / guides over opgezocht en bekeken hoe dit te bewerkstelligen. Maar eerlijk gezegd ben ik er na het kijken van betreffende info niet geheel gerust op, omdat ik het misschien niet goed heb begrepen...?

Klopt het dat, wanneer je in de ledger via MEW bent ingelogd je, betreffende VEN munten - gewoon - naar een van de beschikbare ETH adressen kan versturen en de muntjes daar dan ook keurig op terecht komen?

Want dat begrijp ik niet zo goed, omdat er altijd wordt gezegd dat munten enkel naar een juiste / compatibele adres verzonden kan worden: ETH naar een ETH adres en niet naar een ETC adres. BTC naar een BTC adres en niet naar een BCC (ofzo) adres... Maar in eerder genoemde uitleg / vraag stuur je VEN wel naar een ETH adres...

Kan dit omdat het ook een ERC-20 token is?

Advies van een (bedrijfs)arts: gun jezelf de nodige ontspanning! Je werkt immers om te leven, en leeft niet om te werken. Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01:42
RustStorm schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 10:26:
Even een vraag betreffende het versturen van andere coins naar de nano ledger s dan de app-namen doen aangeven:

Ik weet dat het mogelijk is om bijvoorbeeld VEN via MEW 'op' de ledger te zetten. En nu heb ik daar enkele filmpjes / guides over opgezocht en bekeken hoe dit te bewerkstelligen. Maar eerlijk gezegd ben ik er na het kijken van betreffende info niet geheel gerust op, omdat ik het misschien niet goed heb begrepen...?

Klopt het dat, wanneer je in de ledger via MEW bent ingelogd je, betreffende VEN munten - gewoon - naar een van de beschikbare ETH adressen kan versturen en de muntjes daar dan ook keurig op terecht komen?

Want dat begrijp ik niet zo goed, omdat er altijd wordt gezegd dat munten enkel naar een juiste / compatibele adres verzonden kan worden: ETH naar een ETH adres en niet naar een ETC adres. BTC naar een BTC adres en niet naar een BCC (ofzo) adres... Maar in eerder genoemde uitleg / vraag stuur je VEN wel naar een ETH adres...

Kan dit omdat het ook een ERC-20 token is?
Alle ERC-20 tokens stuur je inderdaad naar het ETH adres van je ledger. De meeste zie je vervolgens in etherscan als token verschijnen. In MEW moet je het contract doorgaans handmatig toevoegen, maar op dat moment staan je munten al erin. Meestal Google ik bij een nieuwe munt altijd ff of er geen problemen zijn.

VEN kan je gewoon naar je ETH adres sturen. Heb er zelf flink wat staan. Hij verschijnt vervolgens als VET in MEW.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RustStorm
B-Bandit schreef op zondag 28 januari 2018 @ 09:34:
[...]

Alle ERC-20 tokens stuur je inderdaad naar het ETH adres van je ledger. De meeste zie je vervolgens in etherscan als token verschijnen. In MEW moet je het contract doorgaans handmatig toevoegen, maar op dat moment staan je munten al erin. Meestal Google ik bij een nieuwe munt altijd ff of er geen problemen zijn.

VEN kan je gewoon naar je ETH adres sturen. Heb er zelf flink wat staan. Hij verschijnt vervolgens als VET in MEW.
Ik heb zojuist m'n VEN naar m'n Nano Ledger verstuurd en ze staan er (als het goed is) op. Dus nogmaals bedankt voor je antwoord! :)

Advies van een (bedrijfs)arts: gun jezelf de nodige ontspanning! Je werkt immers om te leven, en leeft niet om te werken. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
RustStorm schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:31:
[...]

Ik heb zojuist m'n VEN naar m'n Nano Ledger verstuurd en ze staan er (als het goed is) op. Dus nogmaals bedankt voor je antwoord! :)
Top! Moet zeggen dat het hebben van je coins op de ledger ook erg helpt met het HODLen :) drempel is een stuk hoger om zomaar te gaan handelen haha!

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RustStorm
B-Bandit schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:11:
[...]

Top! Moet zeggen dat het hebben van je coins op de ledger ook erg helpt met het HODLen :) drempel is een stuk hoger om zomaar te gaan handelen haha!
Dat is absoluut waar. :) Ik moet zeggen dat ik sowieso deze coins de rest van het jaar vast ga houden. MAar als ik nu zie hoe veel paniek er is op de markt (en dan het slowchat forum)... man man man, echt bizar. :)

Enige waar ik mezelf van moet weerhouden is het opnieuw inkopen van coins met fiat... /mustresist!

Nogmaals thanks voor je hulp :) Heel fijn!

Vraag me wel af wat er zal gebeuren wanneer MEW website offline gaat ^_^ Daar zal ongetwijfeld ook over nagedacht zijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
RustStorm schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:23:
[...]

Vraag me wel af wat er zal gebeuren wanneer MEW website offline gaat ^_^ Daar zal ongetwijfeld ook over nagedacht zijn. :)
Je coins staan noch op MEW noch op de Ledger! Ze staan op de blockchain. Dat kan je goed begrijpen doordat je via Etherscan je wallet ten allen tijde kan inkijken. Om er iets uit te halen heb je echter een sleutel nodig. En laat die nou op je Ledger staan.

Oftewel MEW is een soort van interface die aansluit op een door jou aangewezen deel van de blockchain. In principe kan je MEW ook zelf draaien...maar dat is heel veel gedoe. Mocht MEW ooit down gaan of er mee stoppen, popt er zo weer een alternatief in, zo niet, bouwen we die op tweakers hier wel zelf!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RustStorm
B-Bandit schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 19:48:
[...]

Je coins staan noch op MEW noch op de Ledger! Ze staan op de blockchain. Dat kan je goed begrijpen doordat je via Etherscan je wallet ten allen tijde kan inkijken. Om er iets uit te halen heb je echter een sleutel nodig. En laat die nou op je Ledger staan.

Oftewel MEW is een soort van interface die aansluit op een door jou aangewezen deel van de blockchain. In principe kan je MEW ook zelf draaien...maar dat is heel veel gedoe. Mocht MEW ooit down gaan of er mee stoppen, popt er zo weer een alternatief in, zo niet, bouwen we die op tweakers hier wel zelf!
Thanks man, dat over de blockchain wist ik eigenlijk wel maar was er te onzeker over om het echt op te schrijven. :) Ik ben in ieder geval wat betreft VEN een gerust man... :)

Offtopic... fiat... exchanges... bijkopen... })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:07

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Ik had deze post in de slowchat gezet maar is hier wellicht ook nog op zijn plaats:

Van reddit: Hier nog iemand met een Ledger? Je loopt nog steeds een malware risico .....

Src: https://www.docdroid.net/...eceive-address-attack.pdf

Beschrijving: de Ledger gebruikt een app op je computer welke data weg schrijft in een directory, waaronder een Receive Adres. Echter is het mogelijk voor malware (geen admin rechten nodig) om dit Receive Adres aan te passen. Dan verstuur je dus je CC naar de aanvaller ipv je Ledger.

Het document bevat een work-around waarmee je een receive adres kan valideren.

Ik ben benieuwd of er andere wallets zijn met een soort gelijk probleem. Mocht ik tijd over hebben dan zal ik daar nog eens naar kijken :)

[ Voor 1% gewijzigd door .oisyn op 03-02-2018 18:35 . Reden: fixed link ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13:22
Ik krijg maar niet de Ledger Manager werken op mijn nano s. Via MEW kan ik wel transacties verrichten maar de chrome app blijft zeggen, connect ledger s. Ik heb al geprobeerd de chrome app te openen en dna pas de ledger aan te sluiten, of eerst ledger aansluiten en pas pincode invoeren wanneer de chrome app open is. In mijn ether app browser support aan/ uit, combinatie met volgorde van aansluiten. Is die ledger zo ontzettend buggy? Ik twijfel er nu er over om hem niet meer te gebruiken gezien de rare fratsen. Ik kan bv nu geen extra wallets toevoegen.

Heb heb wel ooit kunnen instellen etc, maar sinds die tijd is het dramatisch, of ik snap niet wat de juiste volgorde en instelling is.

[ Voor 11% gewijzigd door mannowlahn op 09-02-2018 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:32

orf

Interessant en zorgelijk verhaal over de Ledger Nano S: https://saleemrashid.com/...ng-ledger-security-model/

De mogelijkheid om de Ledger zo aan te passen dat er op een later moment een voorspelbare BIP-39 passphrase uit komt. Bijvoorbeeld bij verkoop via Marktplaats of Ebay.

Meningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 04-07 23:41
orf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:27:
Interessant en zorgelijk verhaal over de Ledger Nano S: https://saleemrashid.com/...ng-ledger-security-model/

De mogelijkheid om de Ledger zo aan te passen dat er op een later moment een voorspelbare BIP-39 passphrase uit komt. Bijvoorbeeld bij verkoop via Marktplaats of Ebay.

Meningen?
Interessant gegeven, zeker omdat het niet specifiek voor de Ledger is, maar een hele klasse aan apparaten die een general purpose processor hebben die interactie heeft met een secure element. I kvond dit wel een mooie write-up (https://threadreaderapp.com/thread/976066416267939840.html) met de conclusie:
And by the way, nothing in the post or thread above means you should freak out about these vulns, or that you should assume other wallets are better. Just be safe.
Ik ben benieuwd wat er gebeurd als Saleem aan de slag gaat met de nieuwe firmware.

De disclosure en communicatie van beide partijen liet wel wat te wensen over, hopelijk gaat dat beter in de toekomst :|

Voor mezelf, ik heb ze wel geupdate, maar (nog) geen nieuwe seed gemaakt. Dat ga ik binnenkort nog even doen.

[ Voor 5% gewijzigd door DaCoTa op 20-03-2018 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
orf schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 19:27:

Meningen?
Ja, koop geen hardware wallet vanaf marktplaats. Je hebt geen idee wat er allemaal mee gedaan kan zijn. Kan de fabrikant nog zo veel beloven, maar garanties heb je nooit. Ledger adviseert ook enkel wallets te kopen in seal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:32

orf

B-Bandit schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:32:
[...]

Ja, koop geen hardware wallet vanaf marktplaats. Je hebt geen idee wat er allemaal mee gedaan kan zijn. Kan de fabrikant nog zo veel beloven, maar garanties heb je nooit. Ledger adviseert ook enkel wallets te kopen in seal.
Dat is nou juist het punt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PB0IFSnR10ZCd700sPxQiJ54/full.png
Dit "advies" is van de CTO van Ledger.

En dit is ook niet superhandig:

Afbeeldingslocatie: https://saleemrashid.com/assets/ledger-anti-tampering-207bf93f790ccfa39f6a23ec06e6a300fbd4c4a3519debdaaf64ea793e7becbd.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:25
<info>
Brand new hier. Gisteren wat gelezen en wat BTC en ETH gekocht.
Nog veel te lezen en te vragen.

Heb al een wallet, natuurlijk. Zelfs al drie ;)
</info>

Nu een paar weken verder in dit Hardware Wallet topic, zijn de nieuw uitgeleverde Ledger nano's van huis uit geupdate naar een hogere firmware dan 1.3?

Hoe werkt het backuppen als je er twee koopt?

B.v 1 in een kluis je, ander voor uurlijks ( of dagelijks ) gebruik

Moet je ze beide regelmatig uitwisselen, log, word phrase, firmware?
Als ik er een kwijt raakt, in hoeverre kan ik met de andere bij mijn key's?

Communiceert de HW ledgers direct met elkaar of via de app of hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Lord Anubis Een wallet (of dat nou hardware of sofware is) slaat geen coins op. Het enige wat het heeft zijn een lijstje adressen met bijbehorende private keys. En die kunnen allemaal gegenereerd worden uit een enkele seed - dat zijn dus die 24 woorden die je bij het initialiseren van het apparaat als het goed is hebt genoteerd.

Met die seed kan elke compatible wallet applicatie de private keys en adressen deterministisch genereren. Er hoeft dus niets gesynchroniseerd te worden. De blockchain bepaalt wat de balans is.

Het heeft dus ook niet zoveel nut om een reserve hardware wallet in een kluis te leggen, het is de seed die je goed moet bewaren. Ik heb ook een reserve wallet, maar dat is gewoon voor het geval dat de eerste kapot gaat. Ik heb 'm niet geïnitialiseerd met mijn seed. De seed zelf heb ik ondergebracht op 3 verschillende locaties, waarbij elke locatie slechts 2/3e van de totale seed heeft (deel 1+2 op locatie A, 2+3 op B, en 1+3 op C). Zo kan er dus een deel verloren gaan of gestolen worden zonder dat ik er dan niet meer bij kan, en een dief heeft tevens ook niet genoeg informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
Hoi @.oisyn ,
Bedankt voor de info.

Dat er niets op de wallet staat weet ik, ik heb ook geschreven over de key's die ik in een backup wilt hebben.
Dat van de 24 of bij sommige 12 woorden weet ik ook, heb het al een paar keer geprobeerd om b.v via import een wallet binnen te halen.
Het gaat er mij om dat als er idd iets kapot gaat of kwijt raak ik de andere, die in de kluis dus, direct kan gebruiken zonder dat ik allerlei activiteiten moet uitvoeren, zoals de 25 woorden. Het zal maar net kelderen je koffie muntjes. ;)
De ledger site geeft t.s ook de BU mogelijkheid aan.

Dat van het verdelen, heb ik een notitie van gemaakt, zal daar eens wat over opzoeken hoe dat in zijn werk gaat. Of heb je een directe link bij de hand welke het goed beschrijft. Wederom bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Lord Anubis schreef op maandag 16 april 2018 @ 14:32:
Dat van het verdelen, heb ik een notitie van gemaakt, zal daar eens wat over opzoeken hoe dat in zijn werk gaat. Of heb je een directe link bij de hand welke het goed beschrijft. Wederom bedankt.
Niet direct een link, maar het proces is redelijk simpel. Er zijn 24 woorden, dus laten we die even woord1 t/m woord24 noemen. Vervolgens maak je drie delen. Deel 1 bevat woord1 t/m woord8, deel 2 bevat woord9 t/m woord16, en deel 3 is woord17 t/m woord24.

Deel 1 + 2 schrijf je op Papier 1, dus dat is woord1 t/m woord16
Deel 2 + 3 schrijf je op Papier 2, dus dat is woord9 t/m woord24
Deel 1 + 3 schrijf je op Papier 3, dus dat is woord1 t/m woord8 en woord17 t/m woord24.

Zolang je 2 willekeurige papieren hebt, beschik je over alle benodigde woorden, dus je mag er 1 kwijtraken. En een dief heeft weinig aan 1 papier, omdat er dan nog steeds 8 woorden ontbreken (hij beschikt dan over 176 van de 256 bits van de seed en zal hij de overige 82 bits dus moeten bruteforcen, een proces van 153 jaar bij 1015 checks per seconde, wat echt supersnel is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaCoTa
  • Laatst online: 04-07 23:41
.oisyn schreef op maandag 16 april 2018 @ 10:44:
[...]
De seed zelf heb ik ondergebracht op 3 verschillende locaties, waarbij elke locatie slechts 2/3e van de totale seed heeft (deel 1+2 op locatie A, 2+3 op B, en 1+3 op C). Zo kan er dus een deel verloren gaan of gestolen worden zonder dat ik er dan niet meer bij kan, en een dief heeft tevens ook niet genoeg informatie.
Hoe groot is de zoekruimte nog als je al 16 van de 24 woorden hebt?

edit:
Ik moet tot einde thread lezen voor ik reageer...

[ Voor 6% gewijzigd door DaCoTa op 16-04-2018 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
ooooohhh, hahaha die 24 woorden heten de seed! Zag het bij een wallet anders heten, dus vandaar de confusion. Dacht dat het wat anders was, dacht ietsjes te ver weg.
Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
@DaCoTa
Beetje afhankelijk van de woord lengten.
Maar kwa woord aantallen ; 8 woorden ontbreken van 24 is 16 in bezit hebben, is dus gelijk aan 153 Jaar ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Lord Anubis op 16-04-2018 20:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

DaCoTa schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:48:
[...]

Hoe groot is de zoekruimte nog als je al 16 van de 24 woorden hebt?
Dat staat dus uitgelegd in de post boven je he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07 20:12
Ik heb inmiddels veel over gelezen over de Blockstream Jade en een aantal reviews gezien (Youtube) en gelezen. Het lijkt er op dat er velen zijn die deze wallet hebben gekocht als alternatief voor de Ledger (for obvious reasons). Deze is alleen voor Bitcoin geschikt, wat voor mij prima is. Het einde van de week valt deze bij mij in de bus. Ik ben vooral benieuwd hoe de camera werkt met de QR codes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Nu online
Green.car6808 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 12:39:
Ik heb inmiddels veel over gelezen over de Blockstream Jade en een aantal reviews gezien (Youtube) en gelezen. Het lijkt er op dat er velen zijn die deze wallet hebben gekocht als alternatief voor de Ledger (for obvious reasons). Deze is alleen voor Bitcoin geschikt, dat voor mij prima is. Het einde van de week valt deze bij mij in de bus. Ik ben vooral benieuwd hoe de camera werkt met de QR codes.
Gaaf ding. Alleen vanuit Canada te bestellen? Wat ben je met verzenden dan kwijt?

https://bitcoin.nl/artikel/review-blockstream-jade

Hier nog een NL review.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Green.car6808
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-07 20:12
Alpina schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 13:17:
[...]

Gaaf ding. Alleen vanuit Canada te bestellen? Wat ben je met verzenden dan kwijt?

https://bitcoin.nl/artikel/review-blockstream-jade

Hier nog een NL review.
Ja deze is te koop via de site van Blockstream (Canada inderdaad). Geen idee wat je daar aan verzendkosten betaalt. Ik heb hem via Cryptomaan in Nederland besteld:
https://shop.btcdirect.eu/nl-nl/products/blockstream-jade

[ Voor 6% gewijzigd door Green.car6808 op 24-05-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TalentedMrRiple
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 12-04 10:53
Kan ik BTC op mijn Nano Ledger X nog opbrengsten laten genereren (behalve koerswinst)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EmperorB
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-05 14:17
Een andere optie dan de jade blockstream is de seedsigner
Pagina: 1