Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Snelheidsverlies en uitvallen 1/2 routers.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Mijn zoon en ik lopen al een tijdje met een probleem rond. Wij maken gebruik van een Ziggo modem (met router) en een Netgear N7000 router. Vraag mij niet waarom wij gebruik maken van twee apparaten, maar waarschijnlijk omdat de Netgear een net wat snellere draadloze verbinding en meer bedraade opties biedt.

Voorheen hebben wij hier geen problemen mee gehad. Zo staan onze laptop, energiemeter, tablets en telefoons allemaal bij voorkeur aangesloten op de Netgear. Onze PC's zijn allemaal met de kabel aangesloten.

Sinds kort geeft de Netgear WIFI aan dat het "uitgeschakeld'' staat. Wel is er de optie op verbinding te maken, daarna krijgen wij dus de melding: "uitgeschakeld". Er is dus geen verbinding mogelijk, tot dat we de Netgear uitzetten en weer aanzetten. Dan loopt alles weer vlekkeloos voor ca. een dag. Maar je kunt wel begrijpen: dit is geen doen!

Dat is niet het enige probleem. Als het Ziggo modem/router dan als tweede keus wordt aangenomen door onze WIFI verbonden apparaten, is de snelheid vaak bijzonder traag(<400kb/s). Het lijkt ook alsof de snelheid 's avonds minder hoog ligt dan overdag, maar dit is slechts ons gevoel.

Wij weten wel wat van computers af, maar van internetverbindingen, routers en andere instellingen rondom netwerken vrij weinig. Wij zijn op dit moment radeloos en zoeken naar vergelijkbare problemen levert ons niets op.

Hebben jullie voor ons een oplossing? Zou het aan de frequentie liggen, of zit een ander apparaat met straling in de weg?

Met vriendelijke groet,

Johnny.

Beste antwoord (via Verwijderd op 27-01-2018 11:01)

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
Wat betreft het uitvallen van je wifi op je Netgear kan ik je niet helpen. Welke firmware heb je draaien en is er onlangs iets veranderd aan je firmware/instellingen/netwerk dat dit gedrag zou kunnen verklaren?

Om van het router-achter-router 'probleem' af te komen kun je gewoon contact opnemen met de Ziggo klantenservice. Zij kunnen je modem op afstand in bridge modus zetten. Hierbij werkt alleen LAN1 op het modem nog en deze geeft dan direct een extern IP door op het apparaat dat je hier vervolgens op insteekt. Wifi staat hierdoor standaard uit (wel wenselijk als je hem toch niet gebruikt). Let er wel op dat hierbij je hotspot functionaliteit, mocht je hier gebruik van maken, komt te vervallen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• gastje01
Wat betreft het uitvallen van je wifi op je Netgear kan ik je niet helpen. Welke firmware heb je draaien en is er onlangs iets veranderd aan je firmware/instellingen/netwerk dat dit gedrag zou kunnen verklaren?

Om van het router-achter-router 'probleem' af te komen kun je gewoon contact opnemen met de Ziggo klantenservice. Zij kunnen je modem op afstand in bridge modus zetten. Hierbij werkt alleen LAN1 op het modem nog en deze geeft dan direct een extern IP door op het apparaat dat je hier vervolgens op insteekt. Wifi staat hierdoor standaard uit (wel wenselijk als je hem toch niet gebruikt). Let er wel op dat hierbij je hotspot functionaliteit, mocht je hier gebruik van maken, komt te vervallen.

• 12erik1234
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17-09 16:19
Ik heb een hele poos geleden eens gehad dat ik een router boven verkeerd had geconfigureerd. daardoor trok mijn PC die boven stond het hele netwerk beneden leeg. beneden konder ze amper YT en boven had ik 99% snelheid van het netwerk.

Ik zou kijken in de instellingen van de routers om te kijken hoe het allemaal ingesteld staat.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Heb je als het probleem zich voordoet de Ziggo router al eens opnieuw gestart? (even uitzetten en weer aan).

Verder gebruik je nu zo te lezen 2 routers achter elkaar. Dat gaat niet lekker werken. Je zult een van de 2 uit de 'routermodus' moeten halen. Hierboven wordt als suggestie gegeven om het Ziggo modem in 'bridge modus' te laten zetten. Je zou het ook andersom kunnen doen door de Netgear als access point in te stellen. Dit staat vast wel in de handleiding.
Op deze manier hou je wel je Ziggo modem om op terug te vallen qua wifi, want als je die in bridge-modus zet ben je volledig afhankelijk van je Netgear-router (die zo te lezen niet helemaal lekker werkt).

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 21:39
Begrijp ik het goed dat als het probleem optreedt er geen wireless signaal van de Netgear in de lucht is en dat die na het uit- en aanzetten het weer doet? Het zou kunnen wijzen op een voedingsadapter die zijn beste tijd heeft gehad. Hoe oud is de Netgear?

Verwijderd

gastje01 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:20:

Om van het router-achter-router 'probleem' af te komen kun je gewoon contact opnemen met de Ziggo klantenservice. Zij kunnen je modem op afstand in bridge modus zetten.
Dit is alleen van toepassing op consumentenlijnen. Op een zakelijke lijn NIET. Een zakelijk lijn kan NIET in bridge modus gezet worden! Tenzij de "zakelijke klant" een "downgrade" doet naar consumenten lijn met ditto modem (Compal of zo iets), dan krijg je wél bridge modus. Maar dan ben je je zakelijke lijn kwijt.

Dus wij weten niet wat de TS voor lijn heeft.

Maar je hebt gelijk, het beste is om in bridge modus te gaan.

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:34
Ik dacht dat er zakelijk ook modem-only devices worden uitgeleverd. Die staan per definitie in bridge. Dus ik betwijfel sterk of het waar is wat je zegt. Maar goed dat is off-topic.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor jullie suggesties; ik ga morgen bellen met Ziggo.
Had 5 bekabelde aansluitingen nodig, dus vandaar 2 routers. Is nu niet meer nodig; ga nu alle bekabelingen op één router zetten. ( trouwens er staan ook nog eens 2 switches in het netwerk)
#Eric: de Netgear is 2 jaar oud en bij het uit de lucht gaan staan alle lampjes nog te branden?!
#Haik: het is een particulier abo bij ziggo :-)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:55

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:46:
[...]

Dit is alleen van toepassing op consumentenlijnen. Op een zakelijke lijn NIET. Een zakelijk lijn kan NIET in bridge modus gezet worden! Tenzij de "zakelijke klant" een "downgrade" doet naar consumenten lijn met ditto modem (Compal of zo iets), dan krijg je wél bridge modus. Maar dan ben je je zakelijke lijn kwijt.
Je roept hier een aantal erg stellige dingen als absolute waarheden, terwijl ze alleen voor zeer specifieke situaties op gaan.

Dat zakelijke modems niet in bridge mode kunnen geldt enkel met de legacy (nu niet meer verkochte) fixed 1-IP product van oud-UPC, omdat de oplossing voor fixed /32 wat bijzonder is en geen publieke WAN-IP heeft waardoor er niets valt te bridgen.

Voor oud-Ziggo zakelijke verbindingen en eigenlijk alle recente kleinzakelijke abonnementen gaat dit niet op. Ook vroeger bij oud-UPC was er een prima alternatief, namelijk fixed 5-IP, waar de router enkel RIP deed en je gewoon zelf je apparaat direct op internet kon aansluiten.

Verder hangt situatie voor bridge mode af van of je in oud-UPC gebied zit of oud-Ziggo. In beide gevallen is het met een normaal consumenten IPv4-abonnement prima mogelijk, maar bij oud-UPC kun je het zelf instellen terwijl het bij oud-Ziggo via de helpdesk moet. In beide gevallen geldt ook dat bridge mode niet mogelijk is in IPv6 DS-Lite (want wederom geen publiek IPv4 op de WAN van de router, dus er valt niets te bridgen), maar dat je als je DS-Lite hebt dmv telefoontje teruggezet kan worden naar IPv4 only, waarna het zelf danwel telefonisch in bridge mode te zetten is.

Dat dit (onnodig?) ingewikkeld en inconsistent is, is natuurlijk waar, maar goed, dat maakt al te boute uitspraken des te riskanter.
[...]

Maar je hebt gelijk, het beste is om in bridge modus te gaan.
Meh, we weten nog niet eens wat voor apparatuur TS heeft staan en we weten niet wat het probleem is. Het zou zowaar betere oplossing kunnen zijn om de modemrouter als router te blijven gebruiken en de R7000 (met andere firmware, want dit klinkt verdacht als de recente firmwareproblemen van Netgear) boven als AP neer te zetten.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:53:
Dank voor jullie suggesties; ik ga morgen bellen met Ziggo.
Als je wilt bellen, waarom wachten? Hun helpdesk is 's avonds ook open...

...maar zou je niet eerst bepalen wat je hebt en wat je wilt? Afhankelijk van welke modemrouter je hebt kan het zowaar zo zijn dat het zelf beter presteert dan de R7000 (indien recente Compal of Arris geval), en ik lees nergens over toepassingen waarbij je dingen wilt die niet mogelijk zijn op zo'n modemrouter.

Geef anders eens exact aan welk modemrouter je hebt (modelnaam/nr staat steevast op de sticker onderop) en welke WiFi-instellingen je op beide apparaten je gebruikt? Je zegt dat de verbinding vooral 's avonds traag is op de Ziggo modemrouter. Dat klinkt als 2.4GHz in een drukke wijk. Maar op welk(e) kanaal(en) staat het exact ingesteld? En welke heb je op de R7000 in iedere band gekozen?

Met Ziggo bellen levert je mogelijk een nieuwe modem en/of (al dan niet gratis) een AP, maar dat zijn hooguit gereedschappen. Of je daar iets mee opschiet hangt af van de klus. Naar de Gamma gaan voor je weet wat je wilt bouwen is doorgaans niet zo zinnig, idem met helpdesk bellen met niets meer dan 'WiFi doet het niet goed'

Oslik blyat! Oslik!

• gastje01
dion_b schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:11:
Meh, we weten nog niet eens wat voor apparatuur TS heeft staan en we weten niet wat het probleem is. Het zou zowaar betere oplossing kunnen zijn om de modemrouter als router te blijven gebruiken en de R7000 (met andere firmware, want dit klinkt verdacht als de recente firmwareproblemen van Netgear) boven als AP neer te zetten.

[...]

Als je wilt bellen, waarom wachten? Hun helpdesk is 's avonds ook open...

...maar zou je niet eerst bepalen wat je hebt en wat je wilt? Afhankelijk van welke modemrouter je hebt kan het zowaar zo zijn dat het zelf beter presteert dan de R7000 (indien recente Compal of Arris geval), en ik lees nergens over toepassingen waarbij je dingen wilt die niet mogelijk zijn op zo'n modemrouter.

Geef anders eens exact aan welk modemrouter je hebt (modelnaam/nr staat steevast op de sticker onderop) en welke WiFi-instellingen je op beide apparaten je gebruikt? Je zegt dat de verbinding vooral 's avonds traag is op de Ziggo modemrouter. Dat klinkt als 2.4GHz in een drukke wijk. Maar op welk(e) kanaal(en) staat het exact ingesteld? En welke heb je op de R7000 in iedere band gekozen?

Met Ziggo bellen levert je mogelijk een nieuwe modem en/of (al dan niet gratis) een AP, maar dat zijn hooguit gereedschappen. Of je daar iets mee opschiet hangt af van de klus. Naar de Gamma gaan voor je weet wat je wilt bouwen is doorgaans niet zo zinnig, idem met helpdesk bellen met niets meer dan 'WiFi doet het niet goed'
Ben ik met je eens, maar een router achter een router is zelden/nooit een goed idee. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om maar 1 van de 2 te gebruiken. Zonder te weten welk Ziggo modem/router er staat zou ik zeggen de Netgear, deze lijkt me met een reden aangeschaft, maar dat is inderdaad een aanname.
gastje01 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:20:
Op de eerdere vraag die ik stelde werd ook niet gereageerd.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

gastje01 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:27:
[...]

Ben ik met je eens, maar een router achter een router is zelden/nooit een goed idee. Ik zou er persoonlijk voor kiezen om maar 1 van de 2 te gebruiken. Zonder te weten welk Ziggo modem/router er staat zou ik zeggen de Netgear, deze lijkt me met een reden aangeschaft, maar dat is inderdaad een aanname.
Puur kijkend vanuit WiFi-perspectief is in een doorsneewoning de dekking met twee AP's (eentje beneden, eentje boven) vrijwel altijd beter dan een enkele, hoe goed hij ook is. Maar in dit geval is de specifieke klacht dat WiFi ook nog eens wegvalt op die R7000.

"Reden" voor aanschaf router door mensen die 2x NAT achter elkaar draaien (en dus doorgaans geen idee hebben wat een router eigelijk is/doet) is onvoldoende WiFi-dekking verbeteren, doorgaans met de foute aanname dat het probleem ligt aan het apparaat wat ze al hebben en niet de plaatsing ervan, en dat een duur nieuw apparaat kopen opeens magisch wel door al die isolatielagen, tegels en beton heen kan toveren.

Kortom, als WiFi als reden genoemd wordt (zoals hier) staat de reden voor aanschaf van een router volstrekt los van de daadwerkelijke routerfunctionaliteit van de modemrouter.
[...]

Op de eerdere vraag die ik stelde werd ook niet gereageerd.
Idd, zeker gezien alle gedonder met R7000 firmwares de laatste weken erg relevant.

Oslik blyat! Oslik!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-11 21:39
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 19:53:

#Eric: de Netgear is 2 jaar oud en bij het uit de lucht gaan staan alle lampjes nog te branden?!
Bij een leeftijd van twee jaar denk ik niet meteen aan de voedingsadapter. Leg de focus maar op de andere suggesties.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor de delay, maar er ligt hier een stapel van 120 tentamens die op correctie wachten ;(

ziggo modem/router is een Cisco epc firmware e3928A-E10-5-c3220r5592-161209c-ZIG

2,4Ghz channel 6 / 5Ghzchannel 136/ext140

speedtest zonder de problemen 113Mbps daalt naar 400Kb/s

Netgear R7000 Nighthawk firmware V1.0.9.18_1.2..27 ( upgr van V1.0.9.14...)

2,4Ghz channel 13 / 5Ghzchannel 36/40/44/48

speedtest zonder de problemen 205Mbps; valt dus soms spontaan uit.(terwijl wifi zichtbaar blijft)

Alvast bedankt voor jullie reacties
John

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:20
Precies de firmware op de R7000 met de wifi-drop problemen. Netgear heeft een hotfix uitgebracht.

Tip: als de R7000 in AP-modus draait, heeft ie 5 LAN poorten (de WAN poort wordt dan de 5e LAN-poort)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:38:
Sorry voor de delay, maar er ligt hier een stapel van 120 tentamens die op correctie wachten ;(

ziggo modem/router is een Cisco epc firmware e3928A-E10-5-c3220r5592-161209c-ZIG

2,4Ghz channel 6 / 5Ghzchannel 136/ext140

speedtest zonder de problemen 113Mbps daalt naar 400Kb/s
Prima kanaalkeuze. Verbind je met de 2.4GHz of 5GHz?
Netgear R7000 Nighthawk firmware V1.0.9.18_1.2..27 ( upgr van V1.0.9.14...)

2,4Ghz channel 13 / 5Ghzchannel 36/40/44/48

speedtest zonder de problemen 205Mbps; valt dus soms spontaan uit.(terwijl wifi zichtbaar blijft)
Kanaal 13 is om 2 redenen af te raden:

1) er is veel apparaatuur in omloop dat niet boven kanaal 11 kan (ivm US regelgeving)
2) in de 2.4GHz zijn kanalen maar 5MHz breed, terwijl een WiFi-netwerk 20MHz breed is. Gevolg is dat je maar 3 niet-overlappende kanalen hebt, namelijk 1, 6 en 11. WiFi werkt met collision avoidance (niet praten als iemand anders het woord heeft) om zendtijd binnen een kanaal te verdelen. Overlappende kanalen kunnen niet netjes daarmee meedoen, praten er wel doorheen en veroorzaken enorme ruisproblemen voor alle betrokkenen. Daarom wil je nooit half over een ander kanaal heen liggen. Als je niet helemaal vrij kunt staan, wil je juist pal bovenop een ander netwerk zitten voor beste stabiliteit en performance. Met kanaal 13 lig je per definitie half over de netwerken op kanaal 11. Dus geen goed idee. Als je beneden kanaal 6 hebt, zijn 1 of 11 de enige juiste keuzes hier.

Dat gezegd ook hier de vraag: verbind je met 2.4GHz of 5GHz?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Voor dichtbij de router gebruik ik 5G ; als ik verder van de router werk 2,4

#Masimo: hotfix ga ik nu installeren. thanks
#Dion: dus voor 5G zou ik kanaal 44 of 48 moeten kiezen;staat nu op automatisch

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-11 10:37
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:46:
[...]

Sinds wanneer kan een zakelijke lijn niet in bridge mode..? Heb hier thuis al jaren een zakelijke lijn van Ziggo, en hun modem staat ook al jaren in bridge mode. Nooit problemen mee gehad.

Verwijderd

Ik heb ze gebeld. NEE is NEE. Geen discussie. KAN gewoon niet. Dit is wat Ziggo mij verteld.

Maar het kan zijn dat wat @dion_b zegt, omdat ik een een oud UPC gebied woon, en daar werkt het netwerk kennelijk anders. Dus het hoeft niet voor jou op te gaan, als je in een niet UPC gebied woont.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 14:13:
Ik heb ze gebeld. NEE is NEE. Geen discussie. KAN gewoon niet. Dit is wat Ziggo mij verteld.

Maar het kan zijn dat wat @dion_b zegt, omdat ik een een oud UPC gebied woon, en daar werkt het netwerk kennelijk anders. Dus het hoeft niet voor jou op te gaan, als je in een niet UPC gebied woont.
Ook in oud-UPC gebied krijg je tegenwoordig iets anders (gewoon dynamisch IP met ditto modem en ditto mogelijkheden). Jij zit gewoon met een erg specifiek stukje techniek met specifieke beperkingen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Is goed @dion_b . Wil jij dan graag even naar Ziggo bellen en hun uitleggen hoe en wat? Want mij lukt dat niet, en kennelijk heb jij hier meer verstand (van routeringen, witte IP adressen etc...).

Ter info: Ik heb een statisch IP adres en geen dynamisch.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 15:56:
Is goed @dion_b . Wil jij dan graag even naar Ziggo bellen en hun uitleggen hoe en wat? Want mij lukt dat niet, en kennelijk heb jij hier meer verstand (van routeringen, witte IP adressen etc...).

Ter info: Ik heb een statisch IP adres en geen dynamisch.
Juist. En dan klopt wat ze je vertellen dus valt er niets uit te leggen, maar dat gaat alleen op voor mensen met dus specifiek die ene legacy 1-IP statisch oud-UPC product. Het is dus niet waar wat je steeds roept dat dat voor iedereen op gaat.

Sowieso, voor wat jij wilt had je gewoon 5-IP statisch destijds moeten nemen, dan had je geen NAT gehad.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ziggo heeft eerst wifi uitgezet en na 24 uur het modem/router op bridge gezet.
Werkte natuurlijk niet in één keer, maar nadat we weer belde, kregen we de suggestie om de netwerkkabel van het modem naar de Netgear router te vervangen, met de mededeling dat die wel eens defect zou kunnen zijn. Dat terwijl we 5 minuten eerder voor de overschakeling naar bridgefunctie nog gewoon internet hadden ?!. Nooit van gehoord, maar wonderbaarlijk was het probleem opgelost.
Iemand van jullie daar al eens van gehoord?
So far so good, alles werkt nu 2 dagen naar behoren, zonder uitval of vertraging. Nog bedankt iedereen.

grtz
John

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18:42
Mogelijk was het uit- en weer inpluggen van diezelfde kabel ook goed geweest. Dan wordt de verbinding tussen modem en router weer van nul af aan opgebouwd, wat dus ook gebeurd als je de kabel vervangt.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En anders kan een netwerkkabel natuurlijk altijd kapot zijn/gaan. Vooral bij de connector als de draadjes al niet helemaal goed vast zaten en je trekt er een keer te hard aan.

Eind goed al goed dus ;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dronium schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 11:11:
Mogelijk was het uit- en weer inpluggen van diezelfde kabel ook goed geweest. Dan wordt de verbinding tussen modem en router weer van nul af aan opgebouwd, wat dus ook gebeurd als je de kabel vervangt.
Zie hier waarom sommige helpdesks bijna standaard aanraden om in geval van gedonder kabels om te draaien. Natuurlijk zal een kabel die echt defect is even slecht werken als je het omdraait, maar het dwingt je wel om aan beide kanten de connector eruit te trekken en er weer in te stoppen, wat vaak zat wel een probleem verhelpt :+

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1