Zonnepanelen met de VVE

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Ik ben de voorzitter van een klein genootschap van 4 panden.
Nu hebben wij de afgelopen jaren na goed onderhoud toch een flinke extra pot weten te kweken.
Wat bedoel ik met extra pot: We hebben genoeg middelen om regulier onderhoud te financieren.
Daarbij hebben wij een aannemer alles laten controleren en heeft alles gerepareerd aan onze huizen. Dus voor de komende jaren helemaal klaar.

Dus we hebben nu het idee om voor onze huizen te gaan investeren in zonnepanelen.
Maar er zijn driie dingen die ik nergens kan bevragen.

1. mag je de zonnepanelen betalen met de (extra) pot van de VVE
2. Is de oppervlakte groot genoeg om 4 huizen (60 m2)
3. hoe ga je de zonne-energie verdelen over 4 huizen?

Alvast bedankt!

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhateverSuitsU
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-05 18:35

WhateverSuitsU

Xbox: WhateverSuitsU

Wat is de situatie van deze panden? Zijn het 4 huizen of zijn het 4 panden met appartementen of...?

Als je als vereniging akkoord gaat met een eventueel voorstel voor aanleg zonnepanelen, dan zie ik niet in waarom dit niet zou mogen. Vraag is wel hoe de verdeling gaat zijn en hoe de energie zelf gebruikt gaat worden. Is het de bedoeling om gemeenschappelijke zaken, zoals verlichting, hiermee te voorzien van elektra of wordt het voor privé gebruik ingezet (is lastiger om te verdelen, aparte aansluitingen etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:48

Standeman

Prutser 1e klasse

In principe kan je dus elke woning 20m^2 zonnepanelen 'geven' met elk hun eigen omvormer. Echter, is het onduidelijk hoe het elektrisch geregeld is in het gebouw zelf.

En verder zou ik niet weten waarom je van de pot geen zonnepanelen mag aanschaffen wanneer iedereen er mee eens is en zolang de statuten geen beperkingen opleggen.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Precies dat. Als alle leden van de VVE het ermee eens zijn, mag het zonder meer.

Let wel op dat veel (model) statuten en -reglementen aanvullende voorwaarden stellen aan de besluitvorming over uitgaven die niet in het voorafgaande jaar zijn begroot of die een bepaald bedrag of bepaald percentage van het jaarlijkse reguliere onderhoud te boven gaan. Het is dus de moeite waard om te zorgen dat vóór de vergadering al vast ligt is dat alle eigenaars vóór stemmen.

[ Voor 13% gewijzigd door nare man op 23-01-2018 16:01 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
het zijn 2 panden. Waarvan beide een dubbel bovenhuis.
Als je met 4 omvormers gaat werken schiet dat niet op. Want dan moet je kabels gaan trekken van de 4e etage naar de 1e.

Uiteraard is het iets wat ik wil bespreken met de VVE, en niet mijn zin doordrijven.
Ook wil eerst de juridische opties weten. (de vorige penning meester, had een duit uit het zakje gehaald, voor eigen doeleinden).
We leggen veel dingen vast als het om bedragen en of onderhoud gaat. Dus ook dit soort dingen worden dan vast gelegd, zeker ook als je het huis wilt verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:52
Ik zou eerst regelen dat de hele VVE akkoord gaat.

En daarna pas bedenken hoe je het technisch gaat oplossen. Iedereen zijn eigen panelen en eigen omvormer, of bijvoorbeeld alles via 1 omvormer terugleveren en het teruggeleverde delen door 4 en verrekenen met de maandelijkse bijdrage voor de VVE. Of iets wat daar tussenin ligt. Overal zijn voor- en nadelen voor te bedenken.

Dit is juist het mooie van een VVE, je kunt het samen regelen zoals jullie het prettig vinden.

[ Voor 5% gewijzigd door FragDaddy op 24-01-2018 09:12 ]

Have a wheelie good weekend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:05:
het zijn 2 panden. Waarvan beide een dubbel bovenhuis.
Als je met 4 omvormers gaat werken schiet dat niet op. Want dan moet je kabels gaan trekken van de 4e etage naar de 1e.
...
Ik zou dit wel doen (of helemaal niet). Je krijgt gewoon gezeur als alle zonnepanelen aangesloten worden op de meter van het bovenhuis, en dat de bovenwoning het voordeel dan cash moet verrekenen met de onderburen of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Maar dat is goed te regelen. Wij kunnen allen goed overweg. Bijv de buiten verlichting wordt ook afgetapt bij de onderburen. Die geven we op basis van een gemiddeld aantal brand uren ook een vergoeding. Gelukkig zijn we over gestapt naar led.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 12:59
Dj Neo Ziggy schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:25:
Maar dat is goed te regelen. Wij kunnen allen goed overweg. Bijv de buiten verlichting wordt ook afgetapt bij de onderburen. Die geven we op basis van een gemiddeld aantal brand uren ook een vergoeding. Gelukkig zijn we over gestapt naar led.
Nu wel, maar in de toekomst kan dit toch problemen opleveren. Bespaar je de problemen later en regel het nu goed. Dat moet als jullie goed met elkaar kunnen opschieten geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
Dj Neo Ziggy schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 09:25:
Laat ik het zo zeggen: als ik in de markt zou zijn voor een appartement zou ik dit soort constructies niet willen.
Ik snap dat je in een appartement nou eenmaal iets met elkaar te maken hebt omdat er bepaalde gedeelten gezamenlijk zijn (dak, fundering etc.), maar die gezamenlijkheden blijven wat mij betreft beperkt tot het minimum. Ik heb geen zin om bij de buurman te leuren om geld of om een berekening van het bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-05 12:52
Om postcoderoos of andere constructies met salderen te voorkomen zou ik voor een terug levering per aansluiting gaan. IvM het uiterlijk van het dak, legpatroon en zelfde type paneel lijkt het mij een pluspunt om het met de VvE te organiseren. Of je het uit de pot betaald of via een eenmalige inleg daar ben je ook nog vrij in. Zoals aangegeven, als 1 iemand het niet zit zitten stopt het waarschijnlijk al dus dat is misschien wel je prioriteit.
Of een plan bedenken wat je aan je regels gaat toevoegen i.v.m. het uiterlijk, net zo iets als je wel eens ziet met zonneschermen, uniformiteit in maat, patroon en kleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:52
Wij gaan dit waarschijnlijk ook doen met onze vve (40 woningen). We leggen dan een deel van het dak om het electra gebruik van de lift te compenseren, dit blijft eigendom van de VVE: de investering is in ca. 5 jaar terugbetaald.

Daarnaast is er nog plaats voor persoonlijke panelen (met eigen omvormers etc): de bewoners die dit willen betalen dit zelf, maar het wordt in 1 keer door de VVE aangelegd. Er is beperkt ruimte voor de persoonlijke panelen, we gaan de beschikbare ruimte verdelen onder de belangstellenden. Dit betekent ook dat als bewoners nu niet meedoen het later niet meer kan, dan ligt het dak al vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokkom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-11-2023
Sinds deze maand kunnen VvE's die zonnepanelen willen, begeleiding krijgen van een coach. Deze zonnecoach helpt bij het besluitvormingsproces en het selecteren van een leverancier. Begeleiding is gratis voor VvE's in het verzorgingsgebied van Enexis (Groningen, Drenthe, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg). De nieuwe service - een initiatief van Enexis en VvE Belang - heet de VvE Zonnecoach.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik krijg nooit iets gratis. Ik lees op de site nergens wat het verdienmodel is en ook niet dat de overheid subsidieert.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 13:38
Dj Neo Ziggy schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:51:
Ik ben de voorzitter van een klein genootschap van 4 panden.
Nu hebben wij de afgelopen jaren na goed onderhoud toch een flinke extra pot weten te kweken.
Wat bedoel ik met extra pot: We hebben genoeg middelen om regulier onderhoud te financieren.
Daarbij hebben wij een aannemer alles laten controleren en heeft alles gerepareerd aan onze huizen. Dus voor de komende jaren helemaal klaar.

Dus we hebben nu het idee om voor onze huizen te gaan investeren in zonnepanelen.
Maar er zijn driie dingen die ik nergens kan bevragen.

1. mag je de zonnepanelen betalen met de (extra) pot van de VVE
2. Is de oppervlakte groot genoeg om 4 huizen (60 m2)
3. hoe ga je de zonne-energie verdelen over 4 huizen?

Alvast bedankt!
Heb je ook een MJOP voor toekomstig onderhoud? Je kan nu wel een fiks bedrag in kas hebben, maar je kan bv ook de maandbijdrage verlagen voor dat geld of het is gereserveerd voor een forse uitgave 10 jaar na nu.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Dj Neo Ziggy
MJOP is inderdaad aanwezig.
Waarom zou je een bedrag verlagen als je ook het kan zien als investering. Misschien iets meer risico, echter heb je wel na zoveel jaar profijt.
1. Je hebt een flinke pot opgebouwd bij een gelijkblijvend bedrag.
2. En je hebt zonne energie.

Pagina: 1