USB stick wordt op geen enkele pc meer herkend

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lissyah
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21-07 17:23
Mijn vraag
Ik heb al een paar jaar een (merkloze, voor zover ik weet) USB stick, 32 GB van de Aldi (I know, daar begint de ellende al). Hij heeft het lang goed gedaan maar hij wordt opeens niet meer herkend door Windows. Ik heb hem in mijn laptop uitgeprobeerd en in mijn desktop, beide zonder resultaat. Het rare is alleen dat Windows wel het geluidje laat horen dat er een USB in de computer zit, en als ik kijk in apparaatbeheer staat hij ook gewoon als 'generic USB [nogwat]'. Ik weet dat dat hem is omdat hij die naam ook had in windows toen hij nog wel herkend werd. Het lampje van de USB is dan ook aan, maar na een minuut ongeveer laat Windows het geluidje horen alsof ik een USB eruit haal en gaat het lampje van de stick ook uit.

Relevante software en hardware die ik gebruik
De USB is dus merkloos en ooit gekocht bij de Aldi. Laptop en desktop waar ik op gebrobeerd heb draaien allebei op Windows 10.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb dus al in meerdere computers geprobeerd, hij komt niet tevoorschijn in verkenner en ik kan op geen enkele manier bij de inhoud. Bij apparaatbeheer wordt hij echter wel genoemd. Ik heb al geprobeerd om via daar de driver te verwijderen en opnieuw te installeren maar dit heeft ook niks uitgehaald. Ik heb echt geen idee wat, en of ik überhaubt nog iets kan doen om in ieder geval mijn bestanden te redden?

Beste antwoord (via Lissyah op 23-01-2018 15:08)

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-07 15:21
Lissyah schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:44:
Bij schijfbeheer wordt hij ook niet aangegeven..
Ik probeerde hem net nog eens uit en in mijn laptop kreeg ik nu ook de melding dat 'de USB stick niet herkend wordt' en dat hij een storing heeft veroorzaakt. Dat doet hij nadat hij hem zelf eruit gegooid heeft. Die melding had ik nog niet eerder gehad.

Dankje voor de link, ik ga ernaar kijken!
Je zou nog even een andere pc kunnen proberen met schijfbeheer maar als die hetzelfde geeft dan is het over en kun je er niets meer aan doen. Dan is die gewoon op helaas.

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 09:11

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Usb-stick weggooien, nieuwe kopen, en je backup daarop terugzetten.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lissyah
Als ik een backup had, was dat inderdaad de beste oplossing geweest. Echt gewoon superdom dat ik die niet heb. Maarja, nu niks meer aan te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kadardar
Klinkt mij niet persé als een dode drive. Wat geeft je schijfbeheer aan?

Hier een linkje https://www.gadgetsnow.co.../articleshow/24697214.cms met heel wat stappen wat je nog kan proberen.

[ Voor 48% gewijzigd door Kadardar op 23-01-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lissyah
Ik probeerde hem net nog eens uit en in mijn laptop kreeg ik nu ook de melding dat 'de USB stick niet herkend wordt' en dat hij een storing heeft veroorzaakt. Dat doet hij nadat hij hem zelf eruit gegooid heeft. Die melding had ik nog niet eerder gehad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
Lissyah schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:44:

Je zou nog even een andere pc kunnen proberen met schijfbeheer maar als die hetzelfde geeft dan is het over en kun je er niets meer aan doen. Dan is die gewoon op helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lissyah
Ik was er al bang voor ja... Bij mijn desktop had ik de vorige keer ook al in schijfbeheer gekeken en werd hij ook niet aangegeven. Dan is het dus inderdaad einde verhaal.

Ik heb er wel van geleerd, volgende keer back uppen! Ik ben nu een hoop foto's ed. kwijt..

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
Lissyah schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:06:
Ik was er al bang voor ja... Bij mijn desktop had ik de vorige keer ook al in schijfbeheer gekeken en werd hij ook niet aangegeven. Dan is het dus inderdaad einde verhaal.

Ik heb er wel van geleerd, volgende keer back uppen! Ik ben nu een hoop foto's ed. kwijt..

Bedankt voor jullie hulp!
Weet niet hoe dierbaar die foto's zijn, je zou een data recovery center (als zij kunnen helpen natuurlijk) kunnen proberen maar daar komen wel echt euro tekens bij kijken (dus wordt afwegen of je de foto's kan missen in je leven ja of nee). In feite iets wat je alleen wilt doen als je het nooit meer terug kan krijgen en er emotionele waarde aanzit. Dat is het laatste advies wat ik je mee kan geven betreft deze stick.

Qua backups zijn er een aantal manieren maar ook genoeg om prive collecties bij te houden (denk bijv. onedrive of dropbox bijv of misschien nas/backup server bij je thuis als je het meer in eigen beheer wilt houden, daar zou je dan even wat informatie voor moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lissyah
Bedankt voor de tip. De allerbelangrijkste foto's heb ik nog wel gewoon op m'n computer staan maar lang niet alles helaas. De schade valt dus relatief nog wel mee.

Ik heb nog een externe harde schijf van 500GB, denk dat ik die dan ook maar voor dit soort dingen ga gebruiken (er is nog plek zat). En inderdaad een clouddienst, ik gebruik ook onedrive voor echt belangrijke dingen maar wel de gratis versie dus opslag is beperkt. Vanuit mijn studie krijg ik 1TB cloudopslag via office 365, maar over 2,5 jaar (als alles volgens plan verloopt) is dat feestje ook over. Misschien toch maar overwegen om tegen die tijd te betalen voor meer opslag bij onedrive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91901

Start eens op van een live versie van Linux (Ubuntu bv) en installeer testdisk.
Zie link voor meer info:
https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Livecd_NL

Als ik de beschrijving van het probleem hoor denk ik dat de kans aanwezig is om de bestanden terug te halen.
Het beste is trouwens om eerst even een kopie te maken naar hdd of een andere stick voordat je datarecovery programma's loslaat op de stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lissyah
Hey thanks voor de tip! Ga ik zeker uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De controller lijkt het nog te doen, maar de flashchip heeft er geen zin meer in. 99,99% kans op game over zonder datarecoverybedrijf in te schakelen. Kies dan wel een goede en geen prijsstunter, want dit wordt een lastige recovery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-07 09:11

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Lissyah schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:00:
Bedankt voor de tip. De allerbelangrijkste foto's heb ik nog wel gewoon op m'n computer staan maar lang niet alles helaas. De schade valt dus relatief nog wel mee.

Ik heb nog een externe harde schijf van 500GB, denk dat ik die dan ook maar voor dit soort dingen ga gebruiken (er is nog plek zat). En inderdaad een clouddienst, ik gebruik ook onedrive voor echt belangrijke dingen maar wel de gratis versie dus opslag is beperkt. Vanuit mijn studie krijg ik 1TB cloudopslag via office 365, maar over 2,5 jaar (als alles volgens plan verloopt) is dat feestje ook over. Misschien toch maar overwegen om tegen die tijd te betalen voor meer opslag bij onedrive.
Bij Stack heb je 1TB gratis.

Cunning linguist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:25

-36-

Trust me. I'm an amateur

usbdeview van nirsoft ook handig stukje software om te kijken als wat en hoe de drive nog herkend word

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lissyah
Bart ® schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:06:
[...]

Bij Stack heb je 1TB gratis.
Oh daar heb ik nog nooit van gehoord. Ziet er wel top uit! Zo leer je elke dag wat (en sommige dagen extra veel :P)
-36- schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:13:
usbdeview van nirsoft ook handig stukje software om te kijken als wat en hoe de drive nog herkend word
Heb het programma er eens op losgelaten, hij herkent hem wel net als apparaatbeheer. Hij laat ook zien dat hij hem na 30/40 seconden inderdaad vanzelf eruit gooit. Ik heb via het programma geprobeerd of ik de inhoud kon openen maar dat lukt natuurlijk niet. Hij staat daar aangegeven als gewoon een normale usb waar eigenlijk niks mee is (ook gewoon het groene bolletje van actief en diezelfde naam 'Generic Flash Disk USB Device' net als in apparaatbeheer), totdat windows hem eruit knikkert. Dan wordt hij inactief.

Het Linux gebeuren ga ik morgen even uitproberen. Ik heb toevallig nog ergens een oude netbook liggen waar Lubuntu op draait, kan het daar ook mee?

Thanks in ieder geval allemaal voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door Lissyah op 23-01-2018 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91901

Met dat netbook zou het moeten lukken. testdisk werkt op alle versies van ubuntu wel.

Als ik jou was zou ik wel eerst proberen om een kopie te maken met ddrescue.
Dat kan naar de harde schijf , maar bij een netbook is een andere usb stick of externe schijf misschien wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lissyah
Hij is dus officieel dood. Ik krijg bij testdisk een hele lange 'please wait' totdat hij hem dus weer vanzelf eruit gooit en dan krijg ik bij de uiteindelijke opties alleen mijn hdd zelf. Helaas pindakaas.

Toch allemaal super bedankt voor het meedenken! Maar ik denk dat ik het nu opgeef..
Pagina: 1