Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:53
Situatie:

Heb een tijd geleden een domein gekocht voor een project van een opdracht op school. Leek ons leuk om hier iets mee te doen maar het is er nooit van gekomen. Heb het domein al die tijd gehouden. Nu is er een bedrijf dat het domein wil kopen, we zijn al eens over het bedrag (3500 euro). Nu vraagt het bedrijf of ik dit op factuur kan zetten, als particulier kan ik dit niet doen heb ik gevonden.

Wat is nu het handigste om de verkoop te doen?

En hoe zit het met de belastingdienst? Moet ik dit opgeven en er 36,55% belasting over betalen? Dit is wel heel erg veel en je geeft dit op bij inkomsten uit overige werkzaamheden neem ik aan? Terwijl ik er helemaal niet voor heb gewerkt? Ik heb in andere topics gelezen dat het eenmalig verkoop van een domein niet onder werkzaamheden valt.

Kortom;

Wat is de handigste manier om dit te regelen mbt een factuur oid en de belastingdienst.

Mijn dank is groot :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
@specops0i0 Maak een declaratie in Word en zet daar je NAW, rekening nummer, betaaltermijn etc op.
Benoem alleen datgene wat je verkoopt als artikel en de prijs is gewoon de prijs, je zet er geen BTW percentage of bedrag op (dus ook niet 0% oid)

Thats it, verder geef je einde van het jaar dit bedrag op bij je inkomsten op je belastingaangifte.
NAW bedrijf

Onderwerp: Declaratie

Artikel: 1 x domein: specops0i0.nl/com/net
Bedrag : 3500 euro

Betaaltermijn 14 dagen

Dhr/Mevr. specops0i0
Tweakerstraatje 1
1234 ZX, Tweakertown
IBAN: NL86872345873452

[ Voor 43% gewijzigd door Breezers op 23-01-2018 15:00 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
Breezers schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:10:
@specops0i0 Maak een declaratie in Word en zet daar je NAW, rekening nummer, betaaltermijn etc op.
Benoem alleen datgene wat je verkoopt als artikel en de prijs is gewoon de prijs, je zet er geen BTW percentage of bedrag op (dus ook niet 0% oid)

Thats it, verder geef je einde van het jaar dit bedrag op bij je inkomsten op je belastingaangifte.

[...]
Bedankt voor je antwoord. Dat is duidelijk. Maar betaal ik daar dan niet een derde belasting over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:33
Dat ligt er aan hoeveel je verder nog werkt. Als je geen ander baantje hebt valt de belasting die je hierover zou moeten betalen weg onder de algemene heffingskorting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryan_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:57

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
specops0i0 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:16:
[...]

Bedankt voor je antwoord. Dat is duidelijk. Maar betaal ik daar dan niet een derde belasting over?
Het is, neem ik aan, een eenmalig iets en het zijn geen bedrijfsmatige inkomsten, dus tenzij je hierdoor in combinatie met je inkomen in een hogere belastingschaal komt zal het allemaal reuze meevallen. Het is gewoon opbrengsten uit resultaat uit overig werk en daar zal je wel iets belasting over moeten betalen maar 36 % lijkt mij erg stug

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
Breezers schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:20:
[...]

Het is, neem ik aan, een eenmalig iets en het zijn geen bedrijfsmatige inkomsten, dus tenzij je hierdoor in combinatie met je inkomen in een hogere belastingschaal komt zal het allemaal reuze meevallen. Het is gewoon opbrengsten uit resultaat uit overig werk en daar zal je wel iets belasting over moeten betalen maar 36 % lijkt mij erg stug
Oke, dankje. Wat ik nu wijs wordt van het andere topic is dat ik het gewoon niet opgeef bij mijn inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 922281

Breezers schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:10:

[...]
Mee eens, behalve het laatste deel. M.i. hoeft TS dit resultaat niet aan te geven, omdat er geen sprake is van een werkzaamheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Breezers schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:20:
[...]

Nou, als de TS al meer dan 68.507 euro per jaar verdient, is het zelfs 51,95% dat je mag afdragen ;)
Maar ik vermoed dat dit niet in box 1 valt, maar in box 3.

@specops0i0
Het staat allemaal op de site van de belastingdienst.

[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 23-01-2018 14:39 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:10
Anoniem: 922281 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:33:
[...]

Mee eens, behalve het laatste deel. M.i. hoeft TS dit resultaat niet aan te geven, omdat er geen sprake is van een werkzaamheid.
De Belastingdienst denkt daar anders over. Je verleent namelijk gewoon een service/verkoopt een product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
Daar was in het andere topic ook onduidelijkheid over, of het wel of geen werk was. Ik heb het domein gekocht niet met de intentie er mee te verdienen en ik ben zelf niet actief op zoek geweest naar een verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
specops0i0 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:37:
Daar was in het andere topic ook onduidelijkheid over [...]
Bel anders de Belastingdienst op met deze vraag?

[ Voor 26% gewijzigd door anandus op 23-01-2018 14:39 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
Heb ik al aan gedacht maar dat gaat op dit moment niet helaas. Ik kan een document en alles opsturen naar hun, laten betalen en later zien wat ik met de belastingdienst doe toch? Het jaar is nog maar net begonnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

specops0i0 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:32:
[...]

Oke, dankje. Wat ik nu wijs wordt van het andere topic is dat ik het gewoon niet opgeef bij mijn inkomsten.
Zorg dat je wat documentatie bewaard van die schoolopdracht, mocht de belastingdienst vragen hebben kan je eenvoudig aantonen wat de achterliggende intentie was. Verder inderdaad niet opgeven als inkomsten aangezien het niet voldoet aan die criteria, belasting betalen is dus niet nodig.
specops0i0 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:41:
Heb ik al aan gedacht maar dat gaat op dit moment niet helaas. Ik kan een document en alles opsturen naar hun, laten betalen en later zien wat ik met de belastingdienst doe toch? Het jaar is nog maar net begonnen.
Inderdaad, als je al iets zou moeten doen zou dat pas bij de aangifte over 2018 zijn.

[ Voor 28% gewijzigd door Tsurany op 23-01-2018 14:42 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:03
Gewoon niets mee doen, je € 3500 ontvangen en verder vergeten. Dat zijn ook bedragen waar niemand van wakker ligt. Als ik mijn televisie/auto/lego/keuken op marktplaats voor € 3500 verkoop en dit op mijn bank gestort krijgt zal de belastingdienst ook niet vragen waar die € 3500 vandaan komt.

Misschien geen correct advies, maar laat het lekker voor wat het is, mocht het zo zijn dat er vragen worden gesteld dan kun je dit altijd nog aanleveren (bewaar dat A4tje dus wel goed). De belastingdienst vooraf bellen is ook zoiets als naar het politiebureau gaan dat je gisteren door rood bent gereden maar je zag geen flitspaal op het kruispunt staan.

[ Voor 3% gewijzigd door Divak op 23-01-2018 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Heb je wel vaker domeinnamen verkocht of klus je wat bij met hosting of websites maken ed? Dan wordt het al snel wel belast.

Als je nooit iets soortgelijks doet (of hebt gedaan) en nooit andere werkzaamheden voor jezelf doet dan zou ik het niet opgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

oohh schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:36:
[...]

De Belastingdienst denkt daar anders over. Je verleent namelijk gewoon een service/verkoopt een product.
Hij verkoopt een product. Eenmalig. Dat is geen werkzaamheid en staat dus ook niet genoemd in de link die jij post. Wat ook logisch is, het is immers geen werkzaamheid. Hier is geen onduidelijkheid over.

Als jij je auto verkoopt aan iemand anders, geef jij dat resultaat dan op aan de belastingdienst? Zo nee, waarom niet?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 922281 op 23-01-2018 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:49
Ik zou dit opgeven in Box 3, hier heb je een heffingsvrij deel. Mocht je hier boven komen zul je iets moeten betalen.

Waarom Box 3? Je kunt het domein zien als een belegging/investering en bij verkoop valt dat dus in box 3.
Aangezien het geen core business van je is lijkt me dit prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Divak schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:42:
Gewoon niets mee doen, je € 3500 ontvangen en verder vergeten. Dat zijn ook bedragen waar niemand van wakker ligt. Als ik mijn televisie/auto/lego/keuken op marktplaats voor € 3500 verkoop en dit op mijn bank gestort krijgt zal de belastingdienst ook niet vragen waar die € 3500 vandaan komt.

Misschien geen correct advies, maar laat het lekker voor wat het is, mocht het zo zijn dat er vragen worden gesteld dan kun je dit altijd nog aanleveren (bewaar dat A4tje dus wel goed). De belastingdienst vooraf bellen is ook zoiets als naar het politiebureau gaan dat je gisteren door rood bent gereden maar je zag geen flitspaal op het kruispunt staan.
Dit, ik zou ook geen slapende honden wakker maken. Als ik een auto verkoop geef ik dat ook niet op bij de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:14
Het domein naam is 3500 euro waard. Volgens bedrijf X overeenkomsten met Persoon Y.
Dan heeft Persoon Y, 3500 euro in waarde verloren omdat die niet meer eigenaar is van het domein.
Maar heeft daar in tegen 3500 euro ontvangen.

Als ik mijn huis verkoop, ga ik daar toch ook niet belastinginkomsten over betalen. Want dan zal nooit iemand meer een huis kunnen kopen of verkopen als alle transactie worden gezien als inkomsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@Joostje123 Als je het zo zou zien dan zou je de waarde van het domein op moeten geven als vermogen.
Dat is bij een woning ook zo (afhankelijk van de hypotheek op de woning).

[ Voor 26% gewijzigd door BernardV op 23-01-2018 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Joostje123 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:58:
Als ik mijn huis verkoop, ga ik daar toch ook niet belastinginkomsten over betalen. Want dan zal nooit iemand meer een huis kunnen kopen of verkopen als alle transactie worden gezien als inkomsten.
Dat hangt van de situatie af. Bij het verkopen betaal je overdrachtsbelasting, indien een huis niet je hoofdverblijf is betaal je belasting in box 3 en als je werk bestaat uit het handelen in onroerende goederen betaal je inkomstenbelasting in box 1.
bernardV schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:54:
Ik zou dit opgeven in Box 3, hier heb je een heffingsvrij deel. Mocht je hier boven komen zul je iets moeten betalen.

Waarom Box 3? Je kunt het domein zien als een belegging/investering en bij verkoop valt dat dus in box 3.
Aangezien het geen core business van je is lijkt me dit prima.
Dat is niet nodig. De domeinnaam is nooit aangekocht als beleggingsobject en vertegenwoordigde een zeer geringe waarde. Pas nu er daadwerkelijk interesse is in dit domein kan de waarde vastgesteld worden en zou je belasting moeten betalen in de aangifte van 2019 indien de domeinnaam 1 januari 2019 nog in bezit is.
bernardV schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:59:
@Joostje123 Als je het zo zou zien dan zou je de waarde van het domein op moeten geven als vermogen.
Dat is bij een woning ook zo (afhankelijk van de hypotheek op de woning).
Dat is niet afhankelijk van de hypotheekvorm maar of de woning je hoofdverblijf is of niet. Woning als hoofdverblijf valt in box 1, woning niet als hoofdverblijf valt in box 3.

[ Voor 15% gewijzigd door Tsurany op 23-01-2018 15:07 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

bernardV schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:59:
Mwah. Ik zou zeggen dat dit valt onder "roerende zaken die voor persoonlijke doeleinden worden gebruikt'. Dus vergelijkbaar met het zilveren bestek. De waarde daarvan hoef je ook niet op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Dus als ik dit allemaal zo lees.. niet opgeven.
Mocht de verkoop van het domein ervoor zorgen dat je persoonlijkvermogen op 1 jan 2019 dus hoger ligt dan het heffingsvrije deel, zul je dan alsnog vermogensbelasting gaan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
Ik ga het gewoon niet opgeven en dan zie ik het wel. Misschien iets teveel bij nagedacht, maar goed beter teveel dan te weinig... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 101094

Dit is gewoon inkomsten uit overig werk.
Dat jij er geen werk aan hebt gehad wil niet zeggen dat het geen 'werk' is.
Je hebt namelijk een dienst verkocht en daarmee is het conform de belastingdienst gewoon werk (uit overige inkomsten).

Uiteraard kun je het niet opgeven, dan loop je bij controle uiteindelijk tegen de lamp en hangt jou een veel grotere boete boven het hoofd.

Overigens iedere transactie die een bedrijf doet kost hent 21%, daar komt later nog een keer belasting overheen. Die 33% die jij moet afdragen is eigenlijk een schijntje. ;)

Je kunt ervan uitgaan dat het bedrijf aan wie jij de domeinnaam verkoopt namelijk wel opgave doet bij de belasting. Dat is eigenlijk wel 100% zeker.

Dat is dus al 2 keer risico dat de belastingdienst van jouw snode plannen op de hoogte komt.
Door hier je vraag te posten is die kans nog een keer flink verhoogt. Ze zijn immers ook niet gek.

Wat jij doet bij geen aangifte is geen belastingontwijking, maar belastingontduiking en dat is strafbaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 101094 op 23-01-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:57
Anoniem: 101094 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 16:20:
Je hebt namelijk een dienst verkocht en daarmee is het conform de belastingdienst gewoon werk (uit overige inkomsten).

Uiteraard kun je het niet opgeven, dan loop je bij controle uiteindelijk tegen de lamp en hangt jou een veel grotere boete boven het hoofd.

Overigens iedere transactie die een bedrijf doet kost hent 21%, daar komt later nog een keer belasting overheen. Die 33% die jij moet afdragen is eigenlijk een schijntje. ;)

Je kunt ervan uitgaan dat het bedrijf aan wie jij de domeinnaam verkoopt namelijk wel opgave doet bij de belasting. Dat is eigenlijk wel 100% zeker.

Dat is dus al 2 keer risico dat de belastingdienst van jouw snode plannen op de hoogte komt.
Door hier je vraag te posten is die kans nog een keer flink verhoogt. Ze zijn immers ook niet gek.

Wat jij doet bij geen aangifte is geen belastingontwijking, maar belastingontduiking en dat is strafbaar.
toon volledige bericht
Dus als jij je monitor, tv, auto, whatever verkoopt dan geef jij dit geld op bij de belastindienst?

TS verkoopt gewoon een goed wat hij in zijn bezit heeft. Is een eenmalig iets en geen handel. Gewoon laten gaan, kraait geen haan naar.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

|:( |:( |:(

Hij heeft geen dienst verkocht, hij heeft een digitaal product verkocht. De rest van je post negeer ik maar, dat is niks anders dan bangmakerij en onjuiste informatie.

[ Voor 9% gewijzigd door Tsurany op 23-01-2018 16:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:48
Ik heb hier zelf eens contact over gehad met de BD.

Opgeven als inkomsten uit overig werk hangt af van de intentie van de 'handel'. Als jij hobbymatig elk jaar in je vrije tijd één oldtimer opknapt en verkoopt, dan ziet de BD dat niet als inkomsten uit overig werk, maar hobbymatige bijverdiensten.

Als jij voor een schoolopdracht een papierclip buiger heb gemaakt en deze paperclips het hele jaar door verkoopt vanaf je eigen website, dan wordt dit wel gezien als 'handel' en dus inkomsten uit overig werk.

Ik pak paperclips even als voorbeeld omdat het best zo kan zijn dat je bij het verkoop van de oldtimer 20x zoveel winst maakt, dan bij het verkoop van paperclips.

Als de verkoop van het domein bij deze ene keer blijft, dan zou ik het ook niet opgeven.

Echter, zoals anderen hier ook al aangegeven, de enige die je zekerheid kan geven is de BD zelf.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17:09
Als prive persoon gekocht... dus voor eigen gebruik.
Het heeft een tijdje liggen slijten.. nu is het een tweedehands domein...

Net als een auto of een fiets... tweedehands... geef ik niet op.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Het is gewoon een prive bezit wat je verkoopt, en geen dienst of werkzaamheid. Het staat gelijk aan een fiets verkopen.

Overigens worden bij grotere bedragen voor domeinoverdracht vaak gebruik gemaakt van een escrow service. Het is namelijk een lastig over te dragen bezit. Als je het technisch eenmaal overdraagt, kan de nieuwe eigenaar bijvoorbeeld besluiten niet te betalen, ze hebben het immers toch al onder controle. Omgekeerd zouden ze het geld kunnen overmaken, waarna jij ze het domein niet geeft.

Om dat soort vervelende zaken tussen vreemde partijen te coordineren, bestaan er dus escrow services. Die gaan tussen de transactie zitten als neutrale partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Als het werk een enigzins structureel karakter heeft (bv iemand die veel op marktplaats verhandelt), is het ROW.

Een incidentele winst met privé koop en verkoop is doorgaans niet belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:37

Overigens iedere transactie die een bedrijf doet kost hent 21%, daar komt later nog een keer belasting overheen.
Zou je die 21% willen uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
Ik had ook gelezen van escrow services, alleen dan moet je een commissie betalen. Ik heb ze nu een overzicht gestuurd wat eerder genoemd werd, even afwachten wat voor reactie ik daarop krijg. Bedankt voor het meedenken.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
specops0i0 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:01:
Ik had ook gelezen van escrow services, alleen dan moet je een commissie betalen. Ik heb ze nu een overzicht gestuurd wat eerder genoemd werd, even afwachten wat voor reactie ik daarop krijg. Bedankt voor het meedenken.. :)
Kwitantie sturen, wachten tot betaling binnen is, token delen. Geen commissie aan verspillen. Als de tegenpartij erop staat, hen ervoor laten betalen.
Pagina: 1