Moderne radio voor kinderen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Ik heb een dochter van nu 6 die graag voor haar verjaardag een radio wil.
Al onze muziek staat gedigitaliseerd op een Synology NAS.
De eisen zijn:
- mogelijkheid om via Wifi/DLNA/... muziek vanaf lokale NAS af te spelen (hires, gapless, VBR: gewoon alles probleemloos)
- mogelijkheid om CD's af te spelen
- mogelijkheid om naar (internet)radio te luisteren
- bediening op het aparaat zelf, niet via app (ik wil niet dat ze continu met een telefoon of iPad bezig is).
- bijvoorkeur ook werkend op batterijen/accu (en dus verplaatsbaar).

Ik heb al best wel even lopen zoeken maar kan eigenlijk niets vinden dat hieraan voldoet. De enige radio's die ik vind zijn saaie "grote mensen radio's". Ook is de bediening niet altijd geweldig en hebben ze een schermpje ter grootte van een postzegel of lelijk/ouderwets ogend LCD schermpje. Ook kom ik veel onbekende merken tegen waarvan ik me afvraag wat de kwaliteit is en hoe lang er ondersteuning is.

Zelf gebruik ik nog steeds een Squeezebox Touch; dat bevalt prima, maar is niet nieuw meer te krijgen.

Ik krijg een beetje de indruk dat ik op zoek ben naar iets dat niet veel andere mensen zoeken.

De vraag is:
- iemand nog suggesties?
- hoe luisteren jullie kinderen muziek?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antipode
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16-04 23:14

antipode

-=Got is in the details=-

Ik heb met hetzelfde probleem geworsteld. Heb ook niks kunnen vinden wat aan jouw eisen voldoet.

Uiteindelijk gebruikt mijn zoon van 6 nu deze oplossing:
https://www.bol.com/nl/p/...ticolor/9200000047494089/

Voordeel:
- usb aansluiting voor muziek
- luisterboeken bij de bieb zijn een grote hit
- bediening is makkelijk
- radio vindt hij ook interssant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-05 19:08
Bestaat helaas niet.... Ik heb laatst deze voor mijn dochter gekocht, maar was eigenljk op zoek naar apparaat met DAB+, Internet radio (WiFi or ethernet), of evt Bluetooth. Deze heeft tenminste een Aux-in, zodat er een tablet aangehangen kan worden en je kan er een USB stick insteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renelis
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-06 11:01
De Squeezebox Touch was uniek in zijn soort maar omdat de markt er nog niet klaar voor was is het product, buiten een selecte gebruikersgroep, nooit echt een succes geworden.
In de huidige tijd waarin iedereen voorzien is van een smartphone of tablet en toegang heeft tot Spotify of Youtube is er ook geen noodzaak meer om een dergelijk product in de markt te zetten.

Buiten dat denk ik dat het lastig is om een kind van 6 jaar uit te leggen hoe hij of zij muziek kan streamen vanaf een NAS naar een portable radio.

Ik gebruik voor mezelf een Sony XDR-V1BTD pricewatch unsorted: Sony XDR-V1BTD (XDRV1BTDT) een saaie grote mensen radio die mobiel is, goed geluid geeft, en door middel van bluetooth, NFC of AUX input ook kan streamen vanaf de NAS.
Nadeel,
- Kan geen CD's afspelen
- Heeft extern device nodig voor streamen
- Prijs
Voordeel,
- Goed geluid
- Mobiel
- DAB+

Mijn kinderen zijn inmiddels al wat ouder en gebruiken hun smartphone of laptop met een koptelefoon of bluetooth speakertje.

[ Voor 13% gewijzigd door renelis op 24-01-2018 15:18 ]

https://www.strava.com/athletes/4819403

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheByteBoy
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:03
Ik heb voor mijn dochter Kodi op een oude tablet gezet (HP Stream 7) en die gekoppeld aan een kinder bluetooth speaker. De blue tooth speaker heeft een tablet dock met oplaadsnoer, maar moet zelf aan het lichtnet. Eerst wilde ik de muziek streamen via wifi naar de tablet, maar dit gaf zo veel issues dat ik uiteindelijk een micro sd kaartje met de MP3s in de tablet heb gedaan.
Op mijn DHCP server heb ik een reservation gemaakt voor het MAC adres van de tablet. Deze reservation krijgt geen default gateway mee, waardoor de tablet wel op mijn lokale netwerk kan, maar niet op internet.

[ Voor 21% gewijzigd door TheByteBoy op 24-01-2018 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:20

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Combinatie iPad en een Bluetooth speaker werkt eigenlijk hier nog het beste. Daarnaast hebben mijn 2 oudste jongens een wekkerradio met dab+ op hun kamer voor een bijv. serious request actie van 3FM.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Leuke queste :)
Wat als je de DLNA /netwerk eis laat vallen en omwisselt voor een USB stick met een kopie van de muziek op de NAS? 32GB USB stickje kost de wereld niet, en radio gewoon uit de ether. Ze kunnen toch maar 1 kanaal tegelijk luisteren.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
renelis schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:17:
De Squeezebox Touch was uniek in zijn soort maar omdat de markt er nog niet klaar voor was is het product, buiten een selecte gebruikersgroep, nooit echt een succes geworden.
In de huidige tijd waarin iedereen voorzien is van een smartphone of tablet en toegang heeft tot Spotify of Youtube is er ook geen noodzaak meer om een dergelijk product in de markt te zetten.

Buiten dat denk ik dat het lastig is om een kind van 6 jaar uit te leggen hoe hij of zij muziek kan streamen vanaf een NAS naar een portable radio.

Ik gebruik voor mezelf een Sony XDR-V1BTD pricewatch unsorted: Sony XDR-V1BTD (XDRV1BTDT) een saaie grote mensen radio die mobiel is, goed geluid geeft, en door middel van bluetooth, NFC of AUX input ook kan streamen vanaf de NAS.
Nadeel,
- Kan geen CD's afspelen
- Heeft extern device nodig voor streamen
- Prijs
Voordeel,
- Goed geluid
- Mobiel
- DAB+

Mijn kinderen zijn inmiddels al wat ouder en gebruiken hun smartphone of laptop met een koptelefoon of bluetooth speakertje.
Dank voor de suggestie. Ziet er ook goed uit. Bediening is geen probleem hier: 6-jarige is daar zelfs handiger in dan 9-jarige :)
antipode schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:58:
Ik heb met hetzelfde probleem geworsteld. Heb ook niks kunnen vinden wat aan jouw eisen voldoet.

Uiteindelijk gebruikt mijn zoon van 6 nu deze oplossing:
https://www.bol.com/nl/p/...ticolor/9200000047494089/

Voordeel:
- usb aansluiting voor muziek
- luisterboeken bij de bieb zijn een grote hit
- bediening is makkelijk
- radio vindt hij ook interssant
Leuk ding om te zien. Wat ik alleen niet snap is waarop er zo'n simpel 2-digit jaren '80 display-tje in moet zitten.
eggda schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:11:
Bestaat helaas niet.... Ik heb laatst deze voor mijn dochter gekocht, maar was eigenljk op zoek naar apparaat met DAB+, Internet radio (WiFi or ethernet), of evt Bluetooth. Deze heeft tenminste een Aux-in, zodat er een tablet aangehangen kan worden en je kan er een USB stick insteken
Die ziet er nog wel leuk uit, dank voor de suggestie!
The Eagle schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 15:36:
Leuke queste :)
Wat als je de DLNA /netwerk eis laat vallen en omwisselt voor een USB stick met een kopie van de muziek op de NAS? 32GB USB stickje kost de wereld niet, en radio gewoon uit de ether. Ze kunnen toch maar 1 kanaal tegelijk luisteren.
Op zich is dit een goede oplossing, alleen ben ik nogal nukkig m.b.t. het los laten van het centraal-opslaan concept.

--
Misschien dat ik zelf wat in elkaar flans o.b.v. een RPi, een touch screen en autoradioluidsprekers die ik nog heb liggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Videopac op 26-01-2018 16:38 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 00:14

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in CEA, daar verhuis ik dit topic dan ook even heen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb eigenlijk dezelfde zoektocht, heb ook een NAS en Sonos overal en een dochter die muziek wilt.

Maar is een Sonos Homepod oid geen optie? Het is wel duur (180 euro) maar wel goed geluid, koppelen aan verschillende services zoals ook de NAS..... en spraakgecontroleerd. Vooral dat laatste lijkt me handig, maar wat zijn de meningen daarover?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 11:33
Videopac schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:58:
Ik heb een dochter van nu 6 die graag voor haar verjaardag een radio wil.
Al onze muziek staat gedigitaliseerd op een Synology NAS.
De eisen zijn:
- mogelijkheid om via Wifi/DLNA/... muziek vanaf lokale NAS af te spelen (hires, gapless, VBR: gewoon alles probleemloos)
- mogelijkheid om CD's af te spelen
- mogelijkheid om naar (internet)radio te luisteren
- bediening op het aparaat zelf, niet via app (ik wil niet dat ze continu met een telefoon of iPad bezig is).
- bijvoorkeur ook werkend op batterijen/accu (en dus verplaatsbaar).

Ik heb al best wel even lopen zoeken maar kan eigenlijk niets vinden dat hieraan voldoet. De enige radio's die ik vind zijn saaie "grote mensen radio's". Ook is de bediening niet altijd geweldig en hebben ze een schermpje ter grootte van een postzegel of lelijk/ouderwets ogend LCD schermpje. Ook kom ik veel onbekende merken tegen waarvan ik me afvraag wat de kwaliteit is en hoe lang er ondersteuning is.

Zelf gebruik ik nog steeds een Squeezebox Touch; dat bevalt prima, maar is niet nieuw meer te krijgen.

Ik krijg een beetje de indruk dat ik op zoek ben naar iets dat niet veel andere mensen zoeken.

De vraag is:
- iemand nog suggesties?
- hoe luisteren jullie kinderen muziek?
Is dit niks voor je? Vind het wel een leuk concept!
https://www.kickstarter.c...ooki-the-jukebox-for-kids

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
Helemaal mee eens: superleuk concept!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirod
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-05 11:33
Videopac schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:07:
[...]

Helemaal mee eens: superleuk concept!
Kost wel wat zo te zien, 199,- volgens hun website.
Ben je inmiddels al voorzien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Topicstarter
mirod schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:43:
[...]

Kost wel wat zo te zien, 199,- volgens hun website.
Ben je inmiddels al voorzien?
Nog niet maar ik heb nog even.
Vooralsnog neig ik naar zo'n Sony met USB aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:07

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat een supergaaf ding zeg. Wel prijzig inderdaad. Kan me voorstellen dat mijn eigen dochter hier ook helemaal weg van zou zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canis Lupus
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:03

Canis Lupus

Vosbot

Ik doe even een bumpje, om te zien om men in 2 jaar nog tegen wat nieuwe opties is aangelopen.

Situatie hier in huis: SONOS vanaf een NAS en Spotify.

Bijplaatsen van een SONOS (€99 IKEA Symfonisk) zou de makkelijkste optie zijn, maar:
a) ik wil liever geen mobile device aan de 8 jarige geven voor besturing
b) dan worden ook mijn Last.fm statistieken vervuild ;) (dat zou ik er nog wel voor over hebben)

Ben benieuwd of er nog nieuwe inzichten zijn!

[ Voor 5% gewijzigd door Canis Lupus op 14-05-2021 16:23 ]

CD's&LP's - Last.fm - About me - PSN&Xbox: CanisLupusNL

Pagina: 1