Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Routerkeuze

Pagina: 1
Acties:

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Hallo Tweakers,

Ik sta voor een keuze waar ik twijfel wat verstandig is.

De situatie is al volgt:
Er wordt gebruik gemaakt van een Ziggo verbinding van 500Mb/s. Er komen 7 UAP AC Pro's van Ubiquiti te hangen. Deze moeten 500 a 600 clients voorzien van wifi op piekmomenten(uiteraard niet allemaal actief). Indien nodig komen er extra AP's bij.

Nu wordt er gebruik gemaakt van een Hotspot platform van een 3e partij. Die levert een Mikrotik router met eigen firmware. Deze zal dienst gaan doen als DHCP server voor de gasten wifi en externe portal server.

In eerste instantie was het de bedoeling dat deze ook als router zou gaan dienen voor de private netwerken. Dit is echter niet mogelijk. Het is zelfs vereist om een eigen gateway/router te gebruiken en daarvoor is het Ziggo modem uiteraard niet geschikt.

De Mikrotik zal volgens de papieren tot 1000 clients kunnen bedienen(ik heb zelf niet zoveel ervaring met Mikrotik). Deze zal dus weer aangesloten zijn op een USG of USG Pro die de DHCP servers draait voor het bedrijf zelf en de Mikrotik in DMZ zet.

Nu zal de Mikrotik als DHCP server de meeste clients moeten bedienen maar de USG of USG Pro zal wel het verkeer wel moeten doorgeven. De USG krijgt dus maar maximaal iets van 50 tot 75 clients te verwerken(als de Mikrotik als 1 client geld). Er zal echter wel veel verkeer doorheen gaan(maximaal 500Mbit/s down en 50Mbit/s up gezien de snelheid van de verbinding van Ziggo).

Wat is nu wijsheid? Is een USG Pro noodzakelijk of is het prima te doen met de standaard USG?

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Welke MikroTik is het?
Ik heb zelf een RB3011 en daarbij is volgens mij alles mogelijk wat jij zegt. Ook meerdere VLAN's routeren over meerdere WAN verbinding en dingen gescheiden houden is geen probleem als je de juiste kennis hebt.

Ik had hiervoor een USG en vond het maar een beperkt rotding die je alleen via een onlogische GUI kan beheren, gepruts met .json files is niks waard in zo'n omgeving.

[ Voor 26% gewijzigd door Bierkameel op 23-01-2018 13:43 ]

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

500-600 clients vind ik fors.
Da's wel iets waar je eigenlijk denk ik al met een serieuze firewall aan de slag wilt gaan.

Zijn het alleen via WiFi ontsloten clients of gaat het om een grotere omgeving?

Kijk iig eens naar de Ubiquity EdgeRouters of de Unifi serie (integreert mooi met je AP's). Ook leuke optie zijn de doosjes van Fortigate. Zijn ontzettend leuke firewalls waarmee je dit soort setups goed aan de buitenwereld kunt hangen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11 16:02
Ik zou sowieso eerst eens goed in overleg gaan met die Mikrotik partij.
De beste optie zou gewoon zijn Ziggo bridgen naar die mikrotik, en dan door, dan heb je alles in 1 router hangen en heb je geen dubbel of tripple NAT in je netwerk zitten.

en die MT zou dan prima alles moeten kunnen (de vraag is of je dat beheerstechnisch wil doen)
500/600 clients op 7 UAP pro's vind ik wat krappig, zou persoonlijk dan voor de AC HD gaan, die is daar beter voor geschikt.

Als de mikrotik echt niet al die netwerken kan voorzien.
Ik weet niet of ik een USG op die plek zou zetten, je wil misschien een public ip door bridgen naar die mikrotik, je wil nog een eigen netwerk erop draaien, en de unifi controller is dan vind ik net iets te simpel, daarnaast is de normale USG misschien een tikkeltje te licht hiervoor.
Ja, hij kan gigabit speeds routeren, maar ondanks dat die MT 1 client is zal hij wel meer sessies om zijn oren krijgen.

Ik zou eerder kijken richting een Edgerouter pro/

Join the club

• unezra

unezra

Sowieso inderdaad dat modem in bridge mode. Routed mode moet je niet willen.
Verder eens met dat je d'r ws met 7 UAP's niet komt.

Wij hebben het waarschijnlijk iets overbemeten. ~20 Aruba AP's voor pak 'm beet 150-200 clients. :)

• Qlimaxxx
Bierkameel schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 13:42:
Welke MikroTik is het?
Ik heb zelf een RB3011 en daarbij is volgens mij alles mogelijk wat jij zegt. Ook meerdere VLAN's routeren over meerdere WAN verbinding en dingen gescheiden houden is geen probleem als je de juiste kennis hebt.

Ik had hiervoor een USG en vond het maar een beperkt rotding die je alleen via een onlogische GUI kan beheren, gepruts met .json files is niks waard in zo'n omgeving.
Het betreft volgens mij een CCR1009-7G-1C-PC (1S+). De router is van aparte firmware voorzien om als hotspot portal server te dienen. In de documentatie staat dat het als DHCP server voor het gasten netwerk dient maar dat er ook een gateway/router dient te zijn voor andere netwerken.

De USG is wat betreft functionaliteit prima voor wat ik er mee wil doen. Ik twijfel vooral of ik het zou kunnen redden om niet de PRO versie te nemen. Naar mijn ervaring is de PRO zeker capabel genoeg voor deze load, zeker aangezien de DHCP gehandeld wordt door de Mikrotik voor het leeuwendeel van clients.
unezra schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:11:
500-600 clients vind ik fors.
Da's wel iets waar je eigenlijk denk ik al met een serieuze firewall aan de slag wilt gaan.

Zijn het alleen via WiFi ontsloten clients of gaat het om een grotere omgeving?

Kijk iig eens naar de Ubiquity EdgeRouters of de Unifi serie (integreert mooi met je AP's). Ook leuke optie zijn de doosjes van Fortigate. Zijn ontzettend leuke firewalls waarmee je dit soort setups goed aan de buitenwereld kunt hangen.
Zeker de (maximaal) 600 gasten zullen alleen via wi-fi aangesloten zitten. De USG Pro is gelijk aan de Edgerouter Pro en zal aan het werk moeten voor de netwerken van het personeel en de eigenaar. Verder moet het internet doorgeven van de Mikrotik.
Powermage schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:10:
Ik zou sowieso eerst eens goed in overleg gaan met die Mikrotik partij.
De beste optie zou gewoon zijn Ziggo bridgen naar die mikrotik, en dan door, dan heb je alles in 1 router hangen en heb je geen dubbel of tripple NAT in je netwerk zitten.
[/qoute]

De Mikrotik zou inderdaad achter double NAT komen maar de USG uiteraard niet.
Misschien wel verstandig om dat te doen, maar degene die mij deze info verstrekt heeft was meer verkoper dan IT-er.

[qoute]
en die MT zou dan prima alles moeten kunnen (de vraag is of je dat beheerstechnisch wil doen)
500/600 clients op 7 UAP pro's vind ik wat krappig, zou persoonlijk dan voor de AC HD gaan, die is daar beter voor geschikt.
[/qoute]

Ik lees overal dat 70 clients geen enkel probleem moet zijn per AP, ten opzichte van 250 voor de HD. Ik heb veel verhalen gelezen dat de Pro prima 100 clients handelt en de HD soms meer dan 500. Dat hangt natuurlijk van de situatie af. 70*7 kom ik uit op 490 clients. Dat is inderdaad minder, maar nu zal het ook niet zo snel voorkomen dat meer dan 490 clients überhaupt aanwezig is en al helemaal niet allemaal actief.

Het is budgetwise mogelijk om 1 of 2 UAP AC Pro's extra te installeren. De HD's zijn gewoon meer dan 2x zo duur en schijnen qua bereik wat tekort te komen(vrij forse ruimte). 5 HD's is gewoon te duur ben ik bang, daarom kijk ik ook naar of een USG pro noodzakelijk is.

[qoute]
Als de mikrotik echt niet al die netwerken kan voorzien.
Ik weet niet of ik een USG op die plek zou zetten, je wil misschien een public ip door bridgen naar die mikrotik, je wil nog een eigen netwerk erop draaien, en de unifi controller is dan vind ik net iets te simpel, daarnaast is de normale USG misschien een tikkeltje te licht hiervoor.
Ja, hij kan gigabit speeds routeren, maar ondanks dat die MT 1 client is zal hij wel meer sessies om zijn oren krijgen.

Ik zou eerder kijken richting een Edgerouter pro/
Ok de sessies zijn dus problematisch? Volgens mij is de USG Pro sowieso capabel genoeg, maar de USG standaard begin ik mijn twijfels bij te krijgen.
unezra schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:12:
Sowieso inderdaad dat modem in bridge mode. Routed mode moet je niet willen.
Verder eens met dat je d'r ws met 7 UAP's niet komt.

Wij hebben het waarschijnlijk iets overbemeten. ~20 Aruba AP's voor pak 'm beet 150-200 clients. :)
Ik weet niet welke Aruba AP's je hebt maar 20 UAP AC Pro's zouden "in principe" easy 1000 clients moeten aankunnen. Ik zelfs veel mensen gesproken die 100 clients op 1 AP hadden zonder dat die problemen begon te geven. Nu zullen die clients vast niet allemaal veel van de AP's gevraagd hebben.

Zoals eerder in deze post gezegd ga ik uit van 70 tot 100 clients per AP(waarvan de 70 gewoon aanbevolen is). Dan kom ik uit op minimaal 490 clients. Als er al zoveel clients zijn zullen ze niet allemaal actief zijn. En als ze actief zijn dan denk ik dat ik eerder aanloop tegen de beperkingen van de Ziggo verbinding.

Verwacht je echt grote problemen met 7 AP's op deze aantallen?

• Powermage
Ik vermoed dat Unezra ook wat meer m2 met obstakels te dekken heeft waardoor hij meer AP's nodig heeft. ;-)

Het probleem is een beetje dat er geen heel rechtlijnig antwoord is met deze info.

een USG zou t best kunnen trekken, maar hij zal het best druk kunnen hebben, het hangt heel erg af van je client-load. Heb je 600 laptops die volop werken, 600 smartphones die overladen met apps zijn die tienallen sessies opzetten, of 600 clients die allemaal netflix gaan streamen, zitten die daarnaast in 1 of 2 grote ruimtes of is dit meer verspreid, kan je nog gebruik maken van bijvoorbeeld het design van het gebouw om 2,4 ghz vaker te gebruiken omdat het niet op een andere zender scoort etc (7x een ap met 2,4 ghz aan in 1 ruimte werkt niet, je moet op een aantal radio's 2,4 ghz uitzetten, en die 70 users van de UAP-AC-Pro is gebaseerd op een 35 per radio),

Vergeet je gebruikscenario niet,verwacht je grote pieken (mensen in een zaal die mee gaan stemmen) heb je meer nut aan bijvoorbeeld meer radio's op lager vermogen in de 5ghz (zodat er meer piek capaciteit is per client) maar verwacht je veel 2,4 ghz devices in 1 ruimte (buiten dat je dan met 600 stuks wel een uitdaging hebt) heb je meer aan een AC HD radio die veel meer clients per zender kwijt kan.

daarnaast is wifi soms lastig te voorspellen in high density, ik zelf (en ik heb regelmatig te maken met High Density wifi netwerken op evenementen) houd liever wat meer ruimte over in mijn netwerk dimensionering in dit soort gevallen.

Als je echt op een strak budget zit zou je nog kunnen overwegen (maar erg locatie afhankelijk) om een een USG of Edgrerouter PRO te nemen (+150) en een aantal Unifi HD (+150) te mixen met de AC pro, op die manier kan je voor een 600 euro extra net een stuk meer lucht op je netwerk houden.

Unifi vind ik altijd een beetje vaag met hun specs, en dan nog neem ik daar wat marge op,
heb je al eens je opzet door https://design.ubnt.com gegooid om te kijken waar die mee komt (die kijkt naar oppervlakte en nog meer zaken) bij 600 medium clients op 250m2 komt hij uit op een USG pro met 12 stuks AP AC HD, (oke, die redenatie volg ik ook niet helemaal, maargoed, t geeft mij wel een beeld dat jou design heel erg op t minimum zit, en ja, daar kan je misschien best mee weg komen, maar dat hangt echt van je gebruikers af)

[ Voor 30% gewijzigd door Powermage op 23-01-2018 21:39 ]

Join the club

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat ik mis in deze is een tekening want volgens mij moeten die ap ook het vlan voor de medewerkers gaan doen. Waarom gebruik je niet het unify portal mogelijkheid. Krijg het gevoel dat je zaken probeert te mixen wat niet nodig is. Het kan allemaal maar je wilt volgens mij ook een simpel te managen netwerk.Volgens mij kan je in de specs zien hoeveel connecties 1 AP kan afhandelen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-11 10:40
Maar de mikrotik wordt geleverd door een derde partij, en is niet in jullie beheer?

Dan is een corerouter die 500 mbit kan verwerken toch prima? Geen VPN, wellicht wat VLAN's. Ik zou een Cisco, juniper of fortigate ophangen. Punt.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Wat ik niet snap is waarom die mikrotik ingezet wordt voor de portal terwijl unifi zelf daar een prima oplossing voor heeft ? Kan die leverancier niet gewoon het via unifi leveren ?.

Als jouw router alleen die 40 cliënts moet verwerken is de usg meer dan zat. Maar aan die andere kant de pro is gezien het totale kosten plaatje 'maar' 200 duurder en kan met gemak al het verkeer aan.

Kun je bij Ziggo geen 2e extern ip krijgen ? Geef je elke router een eigen ip en zit je niet met dubbel nat ed.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:17
Qlimaxxx schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:10:
Het betreft volgens mij een CCR1009-7G-1C-PC (1S+).
Hahahaha. _/-\o_

Die kan meerdere gigabits routeren. Extreem zonde als je 'm daar niet voor kunt gebruiken.
De router is van aparte firmware voorzien om als hotspot portal server te dienen.
Nou, dat 'custom firmware' is niet helemaal waar. Er is geen custom firmware voor de meeste MikroTiks, wél zit er standaard een hotspotfunctie in die je aardig kunt customizen.

Ik ga er dan ook vanuit dat ze je niet meer dan een 'voorgeconfigureerde' MikroTik hebben verkocht. Er is geen enkel reden waarom je de configuratie daar zelf niét van zou kunnen aanpassen, anders dan het feit dat de leverancier dat niet ondersteunt (of wil ondersteunen).

Zonde, helemaal als je originele plan was om hem daadwerkelijk als router te gebruiken. Maar waarschijnlijk de ~300 euro voor een theoretische tweede router niet waard om daar meer tijd in te steken.

• Qlimaxxx
Powermage schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:30:
Ik vermoed dat Unezra ook wat meer m2 met obstakels te dekken heeft waardoor hij meer AP's nodig heeft. ;-)

Het probleem is een beetje dat er geen heel rechtlijnig antwoord is met deze info.

een USG zou t best kunnen trekken, maar hij zal het best druk kunnen hebben, het hangt heel erg af van je client-load. Heb je 600 laptops die volop werken, 600 smartphones die overladen met apps zijn die tienallen sessies opzetten, of 600 clients die allemaal netflix gaan streamen, zitten die daarnaast in 1 of 2 grote ruimtes of is dit meer verspreid, kan je nog gebruik maken van bijvoorbeeld het design van het gebouw om 2,4 ghz vaker te gebruiken omdat het niet op een andere zender scoort etc (7x een ap met 2,4 ghz aan in 1 ruimte werkt niet, je moet op een aantal radio's 2,4 ghz uitzetten, en die 70 users van de UAP-AC-Pro is gebaseerd op een 35 per radio),

Vergeet je gebruikscenario niet,verwacht je grote pieken (mensen in een zaal die mee gaan stemmen) heb je meer nut aan bijvoorbeeld meer radio's op lager vermogen in de 5ghz (zodat er meer piek capaciteit is per client) maar verwacht je veel 2,4 ghz devices in 1 ruimte (buiten dat je dan met 600 stuks wel een uitdaging hebt) heb je meer aan een AC HD radio die veel meer clients per zender kwijt kan.

daarnaast is wifi soms lastig te voorspellen in high density, ik zelf (en ik heb regelmatig te maken met High Density wifi netwerken op evenementen) houd liever wat meer ruimte over in mijn netwerk dimensionering in dit soort gevallen.

Als je echt op een strak budget zit zou je nog kunnen overwegen (maar erg locatie afhankelijk) om een een USG of Edgrerouter PRO te nemen (+150) en een aantal Unifi HD (+150) te mixen met de AC pro, op die manier kan je voor een 600 euro extra net een stuk meer lucht op je netwerk houden.

Unifi vind ik altijd een beetje vaag met hun specs, en dan nog neem ik daar wat marge op,
heb je al eens je opzet door https://design.ubnt.com gegooid om te kijken waar die mee komt (die kijkt naar oppervlakte en nog meer zaken) bij 600 medium clients op 250m2 komt hij uit op een USG pro met 12 stuks AP AC HD, (oke, die redenatie volg ik ook niet helemaal, maargoed, t geeft mij wel een beeld dat jou design heel erg op t minimum zit, en ja, daar kan je misschien best mee weg komen, maar dat hangt echt van je gebruikers af)
Ik heb zelf even die tool gedraaid, ik vind hem altijd een beetje overdreven schattingen maken. Dat valt ook te begrijpen aangezien dat meer omzet voor UBNT betekend.

Ik kom met die tool uit op 12 UAP AC Pro's. Dat is gerekend met 600 clients met medium gebruik. Het maakt geen verschil of ik nou 1000m2 of 1500m2 doe(volgens mij ligt het hier ergens tussen).

Nu zijn er een 2tal plekken waar het extra druk is(hier bevinden zich iets meer stoelen dan op andere plekken). Zou een oplossing van 5 Pro's en 2 HD's een oplossing zijn of zet dat geen zoden aan de dijk? Meerprijs is ex btw toch alweer 275 euro.
Frogmen schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:47:
Wat ik mis in deze is een tekening want volgens mij moeten die ap ook het vlan voor de medewerkers gaan doen. Waarom gebruik je niet het unify portal mogelijkheid. Krijg het gevoel dat je zaken probeert te mixen wat niet nodig is. Het kan allemaal maar je wilt volgens mij ook een simpel te managen netwerk.Volgens mij kan je in de specs zien hoeveel connecties 1 AP kan afhandelen.
Het betreft een all you can eat restaurant van ca. 1500m2. Klopt, maar het personeel is bij drukke momenten hard aan het werk en is een fractie van het aantal clients op dat soort momenten.

Reden leg ik onder volgende quote uit.
DiedX schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:04:
Maar de mikrotik wordt geleverd door een derde partij, en is niet in jullie beheer?

Dan is een corerouter die 500 mbit kan verwerken toch prima? Geen VPN, wellicht wat VLAN's. Ik zou een Cisco, juniper of fortigate ophangen. Punt.
Jan-man schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:14:
Wat ik niet snap is waarom die mikrotik ingezet wordt voor de portal terwijl unifi zelf daar een prima oplossing voor heeft ? Kan die leverancier niet gewoon het via unifi leveren ?.

Als jouw router alleen die 40 cliënts moet verwerken is de usg meer dan zat. Maar aan die andere kant de pro is gezien het totale kosten plaatje 'maar' 200 duurder en kan met gemak al het verkeer aan.

Kun je bij Ziggo geen 2e extern ip krijgen ? Geef je elke router een eigen ip en zit je niet met dubbel nat ed.
De reden dat er met een combi van UniFi en Mikrotik gewerkt wordt is dat er nog een contract loopt van iets van 2 jaar. Daarnaast bevat de portalservice echt gave features, dus ik snap wel enigszins dat de klant daar graag bij wil blijven. Er liggen echter al 1 jaar 5 AP's van Mikrotik klaar die totaal niet toereikend zijn voor het doel. Ze rekenen er ook veel geld voor(de partij van de portal service). De Mikrotik routerboards die ze hadden had zelfs maar 100Mbit poorten.

Ik heb zelf geen ervaringen met Mikrotik maar werk eigenlijk vooral met UniFi. Als ik een blanco canvas mag invullen werk ik ook alleen met UniFi. Ik ben nu ook allang blij dat ik de AP's met UniFi mag werken. Ik voel me daar toch zekerder bij gezien de ervaringen die ik ermee heb. Het is al een uitdaging om hier een keuze te maken in AP's, dat is echt geen doen als je geen kennis van de line up van een product hebt.
Thralas schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 23:16:
[...]

Hahahaha. _/-\o_

Die kan meerdere gigabits routeren. Extreem zonde als je 'm daar niet voor kunt gebruiken.

[...]

Nou, dat 'custom firmware' is niet helemaal waar. Er is geen custom firmware voor de meeste MikroTiks, wél zit er standaard een hotspotfunctie in die je aardig kunt customizen.

Ik ga er dan ook vanuit dat ze je niet meer dan een 'voorgeconfigureerde' MikroTik hebben verkocht. Er is geen enkel reden waarom je de configuratie daar zelf niét van zou kunnen aanpassen, anders dan het feit dat de leverancier dat niet ondersteunt (of wil ondersteunen).

Zonde, helemaal als je originele plan was om hem daadwerkelijk als router te gebruiken. Maar waarschijnlijk de ~300 euro voor een theoretische tweede router niet waard om daar meer tijd in te steken.
Ik hoop van harte dat je gelijk hebt. Het zou kostentechnisch natuurlijk veel logischer zijn om 1 router te nemen, zeker als het zo'n "beest" is. (1 stap lager zou volgens de portal provider slechts 200 clients kunnen voorzien, deze is inzetbaar tot 1000).

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Je zegt ze hebben nog een 2 jarig contract ? Wat als dat contract is afgelopen ? Ga je dan met hun stoppen ? Zo Ja -> usg pro 4 nemen anders kun je over 2 jaar weer extra investeren in hardware.

Of 7 aps genoeg zijn is niet te zeggen hangt van het pand en de grote af. Maar ook ik heb zo mijn vermoeden dat 7 stuks het absolute minimum is wat je nodig hebt. Voordeel van unifi is dan weer wel dat het zo simpel schaalbaar is en bijprikken van een ap is zo gebeurt.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Er is nu een werkende situatie heb je daarop het aantal clients die zich aanmelden kunnen meten. Ik krijg namelijk de indruk dat met de komst van 4G lokaal wifi niet meer zo belangrijk is. Maar he dat is mijn idee, als ik eet gebruik ik mijn telefoon niet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Powermage
Qlimaxxx schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 00:33:
[...]
Nu zijn er een 2tal plekken waar het extra druk is(hier bevinden zich iets meer stoelen dan op andere plekken). Zou een oplossing van 5 Pro's en 2 HD's een oplossing zijn of zet dat geen zoden aan de dijk? Meerprijs is ex btw toch alweer 275 euro.

[...]

Het betreft een all you can eat restaurant van ca. 1500m2. Klopt, maar het personeel is bij drukke momenten hard aan het werk en is een fractie van het aantal clients op dat soort momenten.
Ja, een tweetal HD's geeft net op die hotspots wat meer capaciteit, maar t blijft afhankelijk van het gebruik van de clients en het daadwerkelijke pand
Frogmen schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 07:55:
Er is nu een werkende situatie heb je daarop het aantal clients die zich aanmelden kunnen meten. Ik krijg namelijk de indruk dat met de komst van 4G lokaal wifi niet meer zo belangrijk is. Maar he dat is mijn idee, als ik eet gebruik ik mijn telefoon niet.
Ik moet zeggen dat 4G met 600+ man in 1 ruimte vaak ook wel wil tegenvallen, en heel eerlijk, we praten nu voor 600 man wifi minder dan 2000 euro aan investering...

Join the club

• unezra

unezra

Sidenote: Ik zou als het even kan kijken naar 2 routers in een HA setup.
Zo duur hoeft het niet te zijn en valt er 1 uit, heb je een auto fallback op de 2e.

Als je nu al een voorkeur hebt voor Ubiquiti zou ik de klant overtuigen daar voor te gaan. Contract of niet. Dat koop je desnoods af en klaar. Verkeerde keuzes kosten nu eenmaal geld en als het zo'n groot restaurant is, kan ik me voorstellen dat €1000 meer of minder niet echt relevant meer is.

• Powermage
@unezra je leest net dat 250 euro meer al lastig is... hoe denk je dat je dan echt 2 routers in HA gaat krijgen (wat Unifi al niet zomaar ondersteund trouwens)
Ja, een Fortinet kan dit makkelijk en goed, een Sophos ook, maar dan ben je minimaal 1500 euro voor alleen 2 routers kwijt ;-)

Join the club

• unezra

unezra

@Powermage Tja.
Als €250 al een probleem is moeten ze het misschien gewoon niet doen.

• Qlimaxxx
Jan-man schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 06:47:
Je zegt ze hebben nog een 2 jarig contract ? Wat als dat contract is afgelopen ? Ga je dan met hun stoppen ? Zo Ja -> usg pro 4 nemen anders kun je over 2 jaar weer extra investeren in hardware.

Of 7 aps genoeg zijn is niet te zeggen hangt van het pand en de grote af. Maar ook ik heb zo mijn vermoeden dat 7 stuks het absolute minimum is wat je nodig hebt. Voordeel van unifi is dan weer wel dat het zo simpel schaalbaar is en bijprikken van een ap is zo gebeurt.
Als het goed werkt zie ik geen reden om het dan weer om te bouwen. Dat is inderdaad een voordeel, maar het liefst voorkom ik dat natuurlijk. En het is ook niet echt lekker dat het eerst een keer mis moet gaan voordat ik zo'n aanpassing moet gaan doen.
Frogmen schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 07:55:
Dat is ook de verwachting. Maar in theorie zou het natuurlijk kunnen dat het systeem het 500 of meer clients te verwerken krijgt. En het is natuurlijk niet de bedoeling dat het dan misgaat.
Powermage schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 08:54:
[...]

Ja, een tweetal HD's geeft net op die hotspots wat meer capaciteit, maar t blijft afhankelijk van het gebruik van de clients en het daadwerkelijke pand
[/qoute]

Ik ga het in ieder geval eens voorleggen.

[qoute]
[...]

Ik moet zeggen dat 4G met 600+ man in 1 ruimte vaak ook wel wil tegenvallen, en heel eerlijk, we praten nu voor 600 man wifi minder dan 2000 euro aan investering...
Dan heb je het over de apparatuur. Uiteraard moeten er nog kabels komen(uitbesteed) en ik werk natuurlijk ook niet voor het goede doel. :) Zoals ze het eerst voor ogen hadden waren de investeringen 500 euro. Het is vanuit een technisch oogpunt misschien heel goed uit te leggen maar ik kan niet in 1x uitgaan van een vertienvoudiging van dat budget.
Powermage schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 10:00:
@unezra je leest net dat 250 euro meer al lastig is... hoe denk je dat je dan echt 2 routers in HA gaat krijgen (wat Unifi al niet zomaar ondersteund trouwens)
Ja, een Fortinet kan dit makkelijk en goed, een Sophos ook, maar dan ben je minimaal 1500 euro voor alleen 2 routers kwijt ;-)
Ik hou er gewoon niet zo van om steeds met extra kosten te moeten komen. Daarom wil ik, indien nodig, 1x naar de klant toestappen met een compleet verhaal. Dit is de situatie, dit zijn de keuzes, dit kost het (evt.) meer dan de eerste schatting/offerte. (even als voorbeeld).

• Powermage
Ik ken dat soort beslissingen en keuzes wel hoor, en ik vind het ook heel vervelend om klanten fors hogere offertes te moeten geven dan in een 1e gesprek ingeschat word (nu bezig met een telefonie project wat heel anders uitpakt door eisen en wensen die de klant naderhand pas op tafel legde),

Maar ik moet zeggen dat je door schade en schande wel wat wijzer word, en ondertussen heb ik geleerd dit soort zaken op onze manier of niet te doen, heeft een klant dan toch niet het budget ervoorover nadat we eea echt uitleggen en onderbouwen dan hebben we gelukkig de luxe om het ook niet te hoeven doen, hoe graag wij ze ook willen helpen.

Daarnaast is die klant wel heel naïef als ze gedacht hadden voor 500 euro klaar te zijn :P

Join the club

• unezra

unezra

@Qlimaxxx Door wie is die €500 initieel geschat, door de klant of door jou / jouw werkgever?
(En is dat bedrag wel geschat op basis van een volledige use case.)

Ik zou dit in ieder geval liever in 1x goed doen dan 2x half. Je kunt nu beter een paar honderd € extra uitgeven voor volledige dekking, dan na 6 maanden moeten zeggen dat er nog €1000 bij moet omdat het niet werkt.

Zo ook voor redundancy, geef het iig als optie. Sure, je switch is niet redundant uit te voeren, maar je kunt er wel een 2e hot-spare onder hangen of een cold-spare op de plank leggen. Firewall is *prima* HA uit te voeren. Als je verder niet veel nodig hebt, kun je zelfs toe met enkel 1 of 2 access switches en je firewall.

Heb je al eens gebruik gemaakt van een tooltje als bijvoorbeeld dat van Aruba om de boel in te tekenen? (Aruba Visual RF heet de tool.)

• Qlimaxxx
Powermage schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:12:
Ik ken dat soort beslissingen en keuzes wel hoor, en ik vind het ook heel vervelend om klanten fors hogere offertes te moeten geven dan in een 1e gesprek ingeschat word (nu bezig met een telefonie project wat heel anders uitpakt door eisen en wensen die de klant naderhand pas op tafel legde),

Maar ik moet zeggen dat je door schade en schande wel wat wijzer word, en ondertussen heb ik geleerd dit soort zaken op onze manier of niet te doen, heeft een klant dan toch niet het budget ervoorover nadat we eea echt uitleggen en onderbouwen dan hebben we gelukkig de luxe om het ook niet te hoeven doen, hoe graag wij ze ook willen helpen.

Daarnaast is die klant wel heel naïef als ze gedacht hadden voor 500 euro klaar te zijn :P
Dat ben ik met je eens hoor. Ik ben, al zeg ik het zelf, aardig thuis in ICT maar het ondernemen kan soms een uitdaging zijn :)

Ik ben nog even in conclaaf trouwens met de leverancier van de Mikrotik/portal services. Het gaat waarschijnlijk een RB1100AHx4 worden. Ik had een verouderd lijstje gekregen (met o.a. degene die ik in dit topic genoemd heb en de RB1100AHx2 die 200 clients aan zou kunnen). Volgens de technische adviseur zou deze 700 clients moeten aankunnen. Is er iemand die dit kan bevestigen of ontkennen? Ben zelf niet thuis in de Mikrotik lineup.

Ook heb ik begrepen dat er geen extra router noodzakelijk is dus ik ga het eerst zonder doen :) Nu nog met de eigenaar in gesprek over de uiteindelijke investeringen.

• Qlimaxxx
unezra schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 14:20:
@Qlimaxxx Door wie is die €500 initieel geschat, door de klant of door jou / jouw werkgever?
(En is dat bedrag wel geschat op basis van een volledige use case.)

Ik zou dit in ieder geval liever in 1x goed doen dan 2x half. Je kunt nu beter een paar honderd € extra uitgeven voor volledige dekking, dan na 6 maanden moeten zeggen dat er nog €1000 bij moet omdat het niet werkt.

Zo ook voor redundancy, geef het iig als optie. Sure, je switch is niet redundant uit te voeren, maar je kunt er wel een 2e hot-spare onder hangen of een cold-spare op de plank leggen. Firewall is *prima* HA uit te voeren. Als je verder niet veel nodig hebt, kun je zelfs toe met enkel 1 of 2 access switches en je firewall.

Heb je al eens gebruik gemaakt van een tooltje als bijvoorbeeld dat van Aruba om de boel in te tekenen? (Aruba Visual RF heet de tool.)
Die is ingeschat door een verkoper van de portal service. Omdat ze destijds geen ICT-er in dienst hadden en niet al een wi-fi netwerk in gebruik. De portal die ze hebben is echt gaaf, de ondersteuning laat te wensen over. Ik wordt nu heen en weer gestuurd tussen de verkoper en de technisch adviseur, maar we zijn er bijna uit. De reden dat ik ervoor kies om door te gaan met de combi is omdat het contract nog loopt en de portal leverancier veel features heeft die ik momenteel (nog) niet kan leveren. Dit is ook mijn grootste opdracht tot nu toe(wat betreft aantal clients) en ik vind het prettig dat ik me kan focussen op de hardware en optimalisatie.

Edit: whoops, vergeten te copy/pasten in mijn vorige reactie, vandaar dubbelpost... ik zie zo even geen verwijder knop

[ Voor 3% gewijzigd door Qlimaxxx op 25-01-2018 11:36 ]

• Powermage
Het ligt heel erg aan wat dat portal doet en hoe die werkt en de router belast.
Mikrotiks zijn vaak erg krachtige machines, het genoemde model heeft een maximale throughput van 7,5GB
maar dat is vermoedelijk vrij simpele routing.

Daarnaast van model tot model zitten er verschillende CPU's en wel of geen Hardware offloading zaken aan.
Ik weet dat je simpele routing en nat voor 1000+ man al met een RB2011iL-RM kan redden, maar dan zit er geen portal of iets anders bijzonders aan.

Join the club

Pagina: 1