TV over glasvezel (caiway) versus satelliet (canaldigitaal)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gustavo678
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-06 22:09
Goedemiddag,

Ik heb op meerdere fora gekeken echter heb ik geen concreet antwoord op mijn vraag kunnen krijgen, vandaar dat ik hier een topic open. Bij ons in de regio (achterhoek zuid) is CIF aan het inventariseren of er genoeg animo is voor de aanleg van een glasvezelnetwerk. Hierbij is er de mogelijkheid om het TV-signaal ook via de glasvezel te laten gaan, wij hebben momenteel tv via de satelliet (canaldigitaal).Er zijn meerdere aanbieders voor tv, waarbij Caiway de enige reële aanbieder is qua beschikbaarheid HD en het aantal kanalen.

Uit economisch oogpunt is het beter om over te stappen. Echter ik heb vragen over de kwaliteit van het tv-signaal:
- Is de kwaliteit net zo hoog als die van Canaldigitaal? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat satelliet tv vaak superieur is. Wat is de bandbreedte van beide signalen? Zijn deze bandbreedte te vergelijken ivm compressiecodec?

Ik heb wel een vergelijkingstabel gevonden van de consumentenbond, echter zegt dit mij nog steeds weinig aangezien canaldigitaal niet vermeld is. Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/O9Ljt1h.png

Beste antwoord (via Gustavo678 op 23-01-2018 20:17)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:48
Er is niets te zeggen over de kwaliteit, omdat dit per aanbieder kan verschillen. Met name op DSL en glas zitten verschillende providers, met verschillende signaalbronnen.

Ook zit er behoorlijk verschil tussen de diverse compressiemethodes.

De hoogste kwaliteit krijg je van een provider welke de signalen vanaf de mediagateway direct doorzet, zonder hercompressie of transrating. Dat is bij een aantal kabelaars het geval. Ook IPTV van (bv) KPN heeft hoge bitrates. Maar alleen bitrate zegt niet alles. De manier waarop een signaal gegenereerd wordt des te meer.

Een 8Mbit stream welke transrated is, zal een duidelijk lagere beeldkwaliteit geven dan dezelfde source welke getranscoded is naar 6Mbit.

Daarnaast zijn er ook nog eens providers welke TV over glas leveren (dvb-c) EN daarnaast IPTV. Ook die 2 kunnen verschillen.

Als je letterlijk naar bitrates kijkt dan is de volgorde
- Kabel (/sommige IPTV aanbieders)
- Schotel (iets van 8Mbit)
- Digitenne (iets van 4Mbit)

Maar zoals gezegd: Dat is geen vast gegeven, er zijn teveel variabelen om hier harde waardes aan te hangen. Waar bv de schotel, voor de NL zenders, een lagere kwaliteit geeft door de lage bitrates die CanalDigital gebruikt, is het voor een aantal andere zenders juist weer veruit superieur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 8mile13
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-08-2023
Ik zou proberen een proef abo te nemen en kijken wat je er zelf van vind. Kwaliteit is ook relatief. Zoiets als kabel en satelliet zijn ''dirty sources''. Als je hd programma's vergelijkt met een ''clean source'' zoals Blu-ray dan ziet het er allemaal een stuk minder uit.

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan door de lucht boven een onder de grond signaal, maar dat is kabel/satelliet gerelateerd, weet niet hoe dat met glasvezel zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gustavo678
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-06 22:09
Er is sprake van een contractduur van een jaar. Er is dus geen mogelijkheid voor een proefabonnement, daarbij zorgt het tijdelijk switchen voor veel installatiegedoe. Alle kabels binnen het huis dienen vervangen te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

Ik heb Caiway TV via glas en ik kan je vertellen dat het haar en haar scherp is. En ik ben kritisch.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:48
Er is niets te zeggen over de kwaliteit, omdat dit per aanbieder kan verschillen. Met name op DSL en glas zitten verschillende providers, met verschillende signaalbronnen.

Ook zit er behoorlijk verschil tussen de diverse compressiemethodes.

De hoogste kwaliteit krijg je van een provider welke de signalen vanaf de mediagateway direct doorzet, zonder hercompressie of transrating. Dat is bij een aantal kabelaars het geval. Ook IPTV van (bv) KPN heeft hoge bitrates. Maar alleen bitrate zegt niet alles. De manier waarop een signaal gegenereerd wordt des te meer.

Een 8Mbit stream welke transrated is, zal een duidelijk lagere beeldkwaliteit geven dan dezelfde source welke getranscoded is naar 6Mbit.

Daarnaast zijn er ook nog eens providers welke TV over glas leveren (dvb-c) EN daarnaast IPTV. Ook die 2 kunnen verschillen.

Als je letterlijk naar bitrates kijkt dan is de volgorde
- Kabel (/sommige IPTV aanbieders)
- Schotel (iets van 8Mbit)
- Digitenne (iets van 4Mbit)

Maar zoals gezegd: Dat is geen vast gegeven, er zijn teveel variabelen om hier harde waardes aan te hangen. Waar bv de schotel, voor de NL zenders, een lagere kwaliteit geeft door de lage bitrates die CanalDigital gebruikt, is het voor een aantal andere zenders juist weer veruit superieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 927221

Het is erg traag, tv over de glasvezel van Caiway

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Anoniem: 927221 schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 18:16:
Het is erg traag, tv over de glasvezel van Caiway
Je antwoord ook. na 5 maanden reageren.denk dat de topic starter inmiddels wel weet hoe caiway in elkaar steekt.
Pagina: 1