Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:10
Oké jongens, een korte vraag. Ik heb op dit moment een Sony STR-DH100 versterker die mijn Braun L480's aanstuurt. Dit is geen geweldige combinatie omdat de Sony het allemaal niet heel best snapt als die moet werken op 4 Ohm. Dus die staat op de schoplijst.

De alternatieven
pricewatch: Pioneer A-70 K
pricewatch: Onkyo A-9070

Wat is je budget?
Zo rond de €800,- tot €1000,-. Minder mag, meer niet want dat krijg ik er nooit door bij mijn vrouw :+

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Op dit moment om de huidige speakers, Braun L480/1, aan te sturen. In de toekomst mogelijk andere speakers (iets als de Magnat 209), vandaar ook de huidige keuze onder alternatieven. Het geeft wat 'hoofdruimte' voor de toekomst.
Wat ik niet nodig heb zijn digitale aansluitingen, behalve een optische aansluiting dan. Het TV/films gebeuren wordt al door andere elektronica geregeld.

Verder belangrijk om te weten. De eis is wel dat het enigszins om aan te gluren moet zijn. Om die reden zijn al de verschillende modellen van Marantz afgevallen.

Zijn bovenstaande versterkers een goede keuze, of kan je eigenlijk net zo goed een trede lager gaan shoppen? Zo zie ik bijvoorbeeld weinig verschil tussen een Pioneer A-50K en de A-70K, om maar een voorbeeld te geven. Zie ik nog alternatieven over het hoofd?

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:26
PauseBreak schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:44:
Dit is geen geweldige combinatie omdat de Sony het allemaal niet heel best snapt als die moet werken op 4 Ohm.
Hoe weet je dat? Als ik de goede specs heb dan is de genoemde speaker niet echt spannend om aan te sturen. De gevoeligheid is wat lager dan wat we van moderne speakers zijn gewend maar 85 dB/m en 4 Ohm is niet extreem. Zeker in een gewone huiskamer zou ik dit niet exotisch noemen. Ik weet niet hoe je tot het genoemde budget bent gekomen maar als het puur op vermogen is dan kan je inderdaad een serie lager nemen. Als je dit budget nodig hebt omdat er dan bepaalde functies aanwezig zijn dan kan je niet anders.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Nou, dat weet ik omdat ik het eerder op een andere versterker had aangesloten (een oude Sony uit de jaren 70 waar mijn pa geen afstand van wil doen :p ) en de speakers toen gewoon veel beter klonken. Ze klinken nu wat dof/mat/langzaam terwijl ze dat eerder niet deden.

Qua budget is het gewoon een kwestie van wat ik nog acceptabel vindt, ook met het oog op een toekomstige vernieuwing van de speakers door een stel zuilen. Dus met dat in gedachte heb ik hier in de pricewatch gefilterd en bovenstaande versterkers kwamen eruit.

Volstaat de serie lager ook met de zuilen tzt of zit ik dan weer tegen een andere versterker aan te kijken?

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:26
Anders klinken in dezelfde ruimte met dezelfde positie van de speakers? Ik ben niet zo van de (klank) verschillen tussen versterkers. Eerder in dingen als akoestiek en afstelling wat verschil brengt.

Zuilen zijn niet per definitie lastiger aan te sturen waardoor je een serie hoger nodig zou hebben. Sowieso gaat het verschil in vermogen tussen de ene en de andere serie geen hoorbaar verschil brengen. Veelal gaat het om enkele (tien)tallen Watt verschil en dat is op volledig gebruik niet hoorbaar.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Ja, dezelfde kamer en opstelling. Ik zal me eens verdiepen in de serie eronder. Bedankt voor je antwoorden :)

Nee, merp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:46

pmeter

Poes!

Ik denk dat je het beste nieuwe luidsprekers en een versterker in één keer kan kopen. Dan kun je een goede combinatie van een versterker en luidsprekers kiezen. Als je voor de tussentijd een betere versterker wilt, kun je een goede tweedehandse kopen. Als je Marantz niet mooi vindt, is een merk als NAD misschien een optie. Een tweedehands exemplaar kun je over een jaar of 2 voor dezelfde prijs weer verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
Dat is misschien wel een beter plan. Ik denk namelijk niet dat ik op dit moment een combinatieaanschaf bij de wederhelft er doorheen krijg, maar die versterker verpest de boel wel een beetje. Ik zal eens gaan rondsnuffelen op marktplaats en v&a :)

Nee, merp!

Pagina: 1