Interne EFI IMAC opstart sequence

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 03:34
De Imac kan alleen omgaan met EFI GPT partities/ indelingen. ( official apple boot check? )

Wat gebeurt er als je zonder hardeschijf in je mac, een bootable usb insert en die probeert te booten?
Bij mij, krijg ik een apple logo te zien en daarop blijft hij freezen?

Is dit een gpu probleem?, ik krijg wel constant de chime sound met wit scherm en dan een apple logo.

Ik heb een bootable mac sierra iso raw gekopieerd/ burned naar een usb stick.
Deze in de imac gedaan alt option ingehouden hij ziet een bootable usb en boot ik dan freezed hij dus op het apple logo?

PS: ik heb dus geen internal harddisk,
is het mogelijk om een clone te maken van een andere mac en deze rechtstreeks naar een sata hd te schrijven en dan deze in mijn imac te stoppen zodat hij kan booten?

Daarnaast heb ik geen andere imac of macbook, dus dan zal ik het waarschijnlijk kunnen proberen in een virtual omgeving? gaat dit werken of verspilde moeite?

Is het in theorie mogelijk om 2 usb sticks in gpt formaat ( 64gb)
1. usb (1) bevat bootable mac osx install
2. usb (2) daarop installeer je mac osx

Kan ik daarna gewoon booten van usb 2 en de imac gebruiken of vereist het een keiharde internal disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Sierra ISO? Dat klinkt al niet helemaal legitiem. Apple levert de systemen aan in .app pakketten. Geen tweede Mac in huis?

Welke iMac hebben we het over?

Internet Recovery (dus zonder USB) al geprobeerd?

En nee, macOS kan je niet van een USB stickie draaien. Of je moet een halfuur hebben voor het systeem om op te starten en een dag om te installeren :+

[ Voor 27% gewijzigd door nelizmastr op 23-01-2018 11:32 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:35
Heb je al geprobeerd om met CMD+R te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
CMD R doet niets dat is recovery mode heeft interne disk nodig? hier zit geen internal hd in.

ehm het is een legale app pakket, maar dan omgezet naar een iso in windows.

Internet recovery is ook een recovery partitie , waarvoor je al ooit mac osx moest hebben?

Want, bij aankoop van een imac krijg je een imac met daarin een hd met vooraf geinstalleerde mac osx met daarop een verborgen mac recovery partitie.

In mijn geval werkt dit allemaal niet :(, dat wachten is geen probleem voor usb stickie maar werkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-09 18:37

Kek

3flix

nelizmastr schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:31:
Sierra ISO? Dat klinkt al niet helemaal legitiem. Apple levert de systemen aan in .app pakketten. Geen tweede Mac in huis?

Welke iMac hebben we het over?

Internet Recovery (dus zonder USB) al geprobeerd?

En nee, macOS kan je niet van een USB stickie draaien. Of je moet een halfuur hebben voor het systeem om op te starten en een dag om te installeren :+
Je kan mac OS vanaf een stick opstarten, je kan de mac OS installer vanaf een stick opstarten. Mocht het niet werken probeer dan eens een verse stick, internet recovery of een HDD in de mac te stoppen..

Welke imac is het (jaar) want internet recovery zal altijd moeten werken bij recentere modellen, lees: https://support.apple.com/nl-nl/HT201314

[ Voor 8% gewijzigd door Kek op 23-01-2018 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
klopt, hij boot inderdaad , maar hij freezed meteen bij het apple logo, als ik dan naar de usb stick kijk, knippert het led lampen nog heel even en dan totaal dood. , geen led niets. Lijkt wel een kernel panic bsod stop., maar command S, Command R al die dingen werken niet , alleen alt option key krijg ik het boot menu.

alle andere commadns werken niet.

IMAC 1312 model met I7

Bij je url praten ze weer over Met de hulpprogramma's van macOS Recovery
Als je geen HD hebt bestaat dit niet.

[ Voor 15% gewijzigd door R.G op 23-01-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:21

nelizmastr

Goed wies kapot

R.G schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:50:
klopt, hij boot inderdaad , maar hij freezed meteen bij het apple logo, als ik dan naar de usb stick kijk, knippert het led lampen nog heel even en dan totaal dood. , geen led niets. Lijkt wel een kernel panic bsod stop., maar command S, Command R al die dingen werken niet , alleen alt option key krijg ik het boot menu.

alle andere commadns werken niet.

IMAC 1312 model met I7

Bij je url praten ze weer over Met de hulpprogramma's van macOS Recovery
Als je geen HD hebt bestaat dit niet.
Voor Internet Recovery heb je geen werkende schijf nodig, maar iMac 1312 is niet echt specifiek. Dat is het behuizingstype, gebruikt tussen 2009 en 2012, maar gezien je een i7 hebt zal het een Mid 2011 27" zijn. Die heeft standaard helaas geen Internet Recovery aan boord, dus dat kunnen we afstrepen.

Qua niet booten van USB denk ik nog steeds aan een foutieve omzetting. Idealiter gebruik je hier een tweede Mac voor (of een virtuele machine) om het met createinstallmedia te doen vanuit de terminal.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
@nelizmastr is jouw zus Laura? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
Ga nu een snow leopard dvd bestellen er zit nu een lege hdisk erin Krijg dan een blinkend mapje

Als dit gebeurt lijkt mij de vga en het logic bord oke? Ook kan ik met alt een boot startup manager krijgen met Mac OS X install als keuze daarna meteen apple logo komt en freezed de usb led je knippert 2 x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 22:12
Je moet er wel een valide bootable installer van maken via een andere mac.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201372

Zorg meteen dat de stick is geformateerd als Macos Extended (Journaled), GUID partitieindeling

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CQC AnacondA
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:13
Als het een mid iMac 2011 is kan heel goed dat de machine een defecte GPU heeft. Heb je daarvoor problemen gehad, artifacts (vierkant blokjes op het scherm, fout roze ed..) en of uitvallen?

Deze heeft een AMD Radeon HD 6770M grafische processor met 512 MB GDDR5-geheugen of een AMD Radeon HD 6970M grafische processor met 1 GB GDDR5-geheugen.

Meestal is het ook zichtbaar als je enkel het logo of het knipperende blokje in beeld heb staan. Dan zie in het pictogram beweging. Mocht de GPU overleden zijn kan je het tijdelijk oplossen door bijvoorbeeld Sebastius lief aan te kijken en de GPU te (laten) reflowen. Dit is overigens echt tijdelijk en geen reparatie. Het probleem komt hoe dan ook terug.

o, in safe mode zou de mac dan wel moeten booten, hiervoor is een volle macOS installatie wel nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door CQC AnacondA op 06-02-2018 16:10 ]

Pagina: 1