2 verschillende merken RAM?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.842 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bamibal15
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 28-02-2022
Mijn vraag
Is het mogelijk om 2 verschillende merken RAM in je pc te hebben?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb nu 1 RAM stick van 8 GB in mijn pc zitten op een snelheid van 2400 mHz.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik weet dat het niet verstandig is als je 2 verschillende snelheden RAM gebruikt, maar geldt dit ook voor 2 verschillende merken?

M.v.g. Rick

Beste antwoord (via bamibal15 op 23-01-2018 14:05)

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

In theorie moet het werken. Je moederbord 'kijkt' niet naar merk maar naar specificaties als snelheid en timings. In de praktijk valt het nog wel eens tegen. Begin maar eens om op te zoeken of beide geheugenreepjes ondersteund worden door je systeem- of moederboordfabrikant. Als dat zo is, gaat het zeer waarschijnlijk gewoon goed. Test het dan nog even met een programma als MemTest86+

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-05 16:53
Zolang beide merken en type's op de QVL staan van je moederbord zal het niets uitmaken, let wel even op de snelheid en timings van het geheugen.

Het komt zelfs voor dat hetzelfde type geheugen chips gebruikt van verschillende fabrikanten bij verschillende batches.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:42

Mx. Alba

hen/die/zij

Twee RAM-stokjes die niet als setje samen verkocht zijn, zijn nooit gegarandeerd om samen te werken. Zelfs zelfde merk en type en zelfs de zelfde batch kan problemen geven als ze niet als setje zijn verkocht (want dan zijn ze immers niet als setje getest).

Hoe meer de twee stokjes met elkaar overeenkomen, hoe groter de kans is dat het wel werkt, natuurlijk... Maar zelfs twee stokjes die op het oog 100% overeenkomen kunnen weigeren netjes samen te spelen. Dus twee stokjes van verschillende merken helemaal!

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Tyrian
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

In theorie moet het werken. Je moederbord 'kijkt' niet naar merk maar naar specificaties als snelheid en timings. In de praktijk valt het nog wel eens tegen. Begin maar eens om op te zoeken of beide geheugenreepjes ondersteund worden door je systeem- of moederboordfabrikant. Als dat zo is, gaat het zeer waarschijnlijk gewoon goed. Test het dan nog even met een programma als MemTest86+

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mangop
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-01-2024
Ik zit met hetzelfde probleem, ik wil het interne geheugen vergroten van een desktop (Dell Inspiron 660). Gaat het werken als de twee sticks allebei even groot zijn (4 GB), beiden DDR3 DIMM en op 1600 MHz werken? Het gaat om de volgende sticks:

Er zit nu in: VT8FP - Dimm, 4GB Memory, 1600, 256X64, 8, 240

Ik wil toevoegen: Mushkin 4 GB DDR3-1600.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 08-05 10:25
Mangop schreef op maandag 2 april 2018 @ 23:50:
Ik zit met hetzelfde probleem, ik wil het interne geheugen vergroten van een desktop (Dell Inspiron 660). Gaat het werken als de twee sticks allebei even groot zijn (4 GB), beiden DDR3 DIMM en op 1600 MHz werken? Het gaat om de volgende sticks:

Er zit nu in: VT8FP - Dimm, 4GB Memory, 1600, 256X64, 8, 240

Ik wil toevoegen: Mushkin 4 GB DDR3-1600.
Zelfde verhaal als hierboven, als de timing gelijk is zou het kunnen dat het werkt. Er is echter geen garantie dat de twee stickjes samen willen werken. Als ik zo een beetje google kun je volgens mij nog de originele 4gb stickjes krijgen, dat maakt de kans al aanzienlijk groter dat het goed werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Rmg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/26vyiPeTefgURtT969Uay6BJ/thumb.png

Ik draai al tijden DDR3 van verschillende vendors en verschillende groottes. >:) :Y) werkt, prima, samplesize = 1 :7 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Axewi schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:18:
Zolang beide merken en type's op de QVL staan van je moederbord zal het niets uitmaken, let wel even op de snelheid en timings van het geheugen.

Het komt zelfs voor dat hetzelfde type geheugen chips gebruikt van verschillende fabrikanten bij verschillende batches.
Ik weet het, late reactie. ;) Maar kan het nog wat sterker maken; de QVL is ook maar een beperkte lijst, strict gezien. Veel merken en types gebruiken dezelfde geheugenchips, dus als het er niet op staat, maar een ander die dezelfde merk en type geheugenchips gebruikt wel, zal ook die 'gewoon' werken.
danoontjeh schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 13:04:
Zelfde verhaal als hierboven, als de timing gelijk is zou het kunnen dat het werkt. Er is echter geen garantie dat de twee stickjes samen willen werken. Als ik zo een beetje google kun je volgens mij nog de originele 4gb stickjes krijgen, dat maakt de kans al aanzienlijk groter dat het goed werkt.
Timings hoeven ook niet exact gelijk te zijn; het snellere geheugen zal zich op dezelfde settings zetten als de traagste van de aanwezige latjes. ;)

[ Voor 33% gewijzigd door CH4OS op 03-04-2018 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:59

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oude }:O }:O }:O graag in de sloot laten.

Als je vraag geen eigen topic waard is, is het al helemaal niet een schop omhoog van andermans bedenkelijke topic waard :o

Dicht.

Voor een eigen topic graag doornemen:
Het algemeen beleid #quickstart

Verder had dit topic ook oorspronkelijk in het juiste subforum, Processors, Moederborden & Geheugen moeten staan.

Move OH -> PMG

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.