Oude PC sneller maken door een SSD (of RAM?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterxJan
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik zoek een?
Een SSD om mijn systeem sneller te maken. Onderaan zie je de specs. Het is een oude computer waarin ik een nieuwe grafische kaart heb gestoken. Games draaien vlot genoeg naar mijn zin maar de computer zelf is wel redelijk traag (trage startup, duurt even vooraleer Chrome opent, ...). Nu vroeg ik me af of het hiervoor aan te raden is om een SSD te kopen (128GB) om enkel m'n OS op te plaatsen? Ik heb op dit moment maar 1HDD (WD 1.5TB 7200rpm 3.0GB/s).

Is het misschien ook aan te raden om m'n geheugen te upgraden? Naar wat ik al gelezen heb vermoed ik dat de grootste impact een nieuwe SSD zou zijn voor het OS op te installeren...

Wat is je budget?
Rond de €100 zou ik willen uitgeven. Minder mag altijd :)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, niet specifiek.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Moederbord: Foxconn P55MX Series
CPU: Intel Core i5-750, 2.66GHz
Geheugen: 2 x 2GB DDR3 1066MHz
Grafische kaart: MSI GeForce GT710 1GB
Harde schijf: WD 1.5TB 7200rpm 3.0GB/s
Voeding: Weet niet precies welk type, haalt 400W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:49
Ja hoor dat gaat prima werken en ga je geen spijt van krijgen. Snelheid winst is behoorlijk t.o.v een reguliere harddisk.

Samsung Evo modellen zijn bv prima SSD schijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Als een van je klachten is dat Chrome traag op start, zou ik niet enkel je OS op SSD zetten. :)
Je zou kunnen overwegen een 250G grote SSD te kopen, geeft je net even wat meer ruimte.

Qua geheugen, met 4G kom je een heel eind dus dat zou niet mijn eerste upgrade zijn.

Zoals @MikeOO zegt, Samsung EVO is prima. Het maakt allemaal niet zo heel veel uit, zeker niet als je bij de grote bekende merken blijft. (Intel, Samsung, Kingston, Corsair, etc.)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 263284

Heeft dat moederbordje SATA III poorten? Anders beperk je de SSD snelheid, dat zou misschien zonde zijn.
Wellicht beter om dan eens een mobo/cpu upgrade uit te voeren. Mogelijk vind je bij V&A een leuk upgradesetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterxJan
Anoniem: 263284 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:19:
Heeft dat moederbordje SATA III poorten? Anders beperk je de SSD snelheid, dat zou misschien zonde zijn.
Wellicht beter om dan eens een mobo/cpu upgrade uit te voeren. Mogelijk vind je bij V&A een leuk upgradesetje.
Neen, ik heb maar 6 x SATA II poorten. Maakt dat veel verschil? Ik zou namelijk niet meteen weten hoe ik aan de slag moet gaan om een volledig moederbord & CPU te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bennnie
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-06 12:36
Als jij nog tevreden ment met je huidige cpu en gpu, zou ik niet niet upgraden.Het grootste verschil tussen sata 2 en 3 is de snelheid voor grote bestanden. Een ssd blinkt juist uit in het doorgeven van kleine bestanden, en hierbij heb je meestal geen last van de maximale doorvoer van sata 2. Een sata 3 sdd op een sata 2 poort zal prima werken. In jou geval zal het een flinke snelheidsboost geven.

Je Ram upgraden? Hangt er vanaf, heb je te weinig? Laat een task manager(wat is de Nederlands naam?) open staan tijdens intensieve taken. Komt het geheugenverbruikt boven de 3.8 gb? Dan zou RAM toevoegen ook en goed idee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:44

Jiffy

God, you're ugly!

Bennnie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:08:
Laat een task manager(wat is de Nederlands naam?
Taakbeheer. Duh. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door Jiffy op 23-01-2018 09:28 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PieterxJan
Bennnie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 09:08:
Als jij nog tevreden ment met je huidige cpu en gpu, zou ik niet niet upgraden.Het grootste verschil tussen sata 2 en 3 is de snelheid voor grote bestanden. Een ssd blinkt juist uit in het doorgeven van kleine bestanden, en hierbij heb je meestal geen last van de maximale doorvoer van sata 2. Een sata 3 sdd op een sata 2 poort zal prima werken. In jou geval zal het een flinke snelheidsboost geven.

Je Ram upgraden? Hangt er vanaf, heb je te weinig? Laat een task manager(wat is de Nederlands naam?) open staan tijdens intensieve taken. Komt het geheugenverbruikt boven de 3.8 gb? Dan zou RAM toevoegen ook en goed idee zijn.
Super, bedankt iedereen hier voor de snelle en goeie raad! Ik zal een SSD schijf toevoegen en gewoon even de taakbeheer bekijken bij de intensieve taken.

_/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
PieterxJan schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 07:46:
Nu vroeg ik me af of het hiervoor aan te raden is om een SSD te kopen (128GB) om enkel m'n OS op te plaatsen? Ik heb op dit moment maar 1HDD (WD 1.5TB 7200rpm 3.0GB/s).
128GB, bestaan die nog?
Ik zou toch minimaal 250GB kopen..

Het is jammer dat DDR3 zo duur is, maar meer geheugen zou ook niet verkeerd zijn.
Voor snelle boots is een SSD onverslaanbaar.

pricewatch: Crucial MX500 2,5" 250GB

300 MB/s SATA poorten zijn echt geen enkel probleem.

[ Voor 21% gewijzigd door Olaf van der Spek op 24-01-2018 16:42 ]

Pagina: 1