Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb een HP27ea. Deze monitor gekocht omdat hij goed aan de eisen voldeed. Goede vormgeving, goede kleuren, ondersteuning van mijn gewenste kleurprofielen, IPS, 2 HDMI aansluitingen etc.

Ik heb het scherm gekalibreerd met een spider en dit meerdere malen herhaald. De kleurprofielen kwamen er steeds hetzelfde uit waardoor ik de conclusie heb getrokken dat deze goed zijn.

Nu heb ik het probleem dat ik mijn foto's bewerk via Lightroom en Photoshop, dat ze er op mijn monitor prachtig uitzien, maar op telefoon en TV dramatisch.

Is het mogelijk dat dit komt door instellingen van Photoshop of het kleurprofiel waarmee ik de foto's save?

Het voornaamste probleem met de uiteindelijke bestanden is dat ze veel te veel saturation en vibrance hebben. Uiteraard kan ik dit wat minderen in Photoshop, maar dat geeft geen goede workflow, als ik steeds moet saven, bekijken op ander scherm, en verder aanpassen.

Ook heb ik er last van dat ze er op de monitor zelf wel goed uitzien in Photoshop, maar soms na het saven, op dezelfde monitor toch net weer wat anders zijn. (Niet zo extreem als op andere schermen overigens)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:39
Als je het kleurenprofiel op AdobeRGB hebt gekalibreerd en je bekijkt de foto’s met een viewer die geen kleurenprofiel ondersteund, dan zien je foto’s er oververzadigd uit. Gebruik een viewer de een kleurenprofiel ondersteund of werk in de sRGB kleurenruimte. Die komt het meest overeen met de meeste applicaties die geen kleurenprofiel ondersteunen.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@BugBoy Ondersteund een viewer op je telefoon (android) dat profiel meestal niet dan? Ook instagram bijvoorbeeld geeft het niet goed weer.

Zijn er in photoshop en lightroom nog instellingen waar ik op moet letten, of kan ik het kleurprofiel van mijn monitor koppelen aan deze programma's?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:39
Export voor beeldschermen zou ik altijd in sRGB doen, want dan ben je niet afhankelijk van ondersteuning voor kleurprofielen. Van de browsers kan alleen Firefox overweg met kleurenprofielen. Andere browsers renderen alles alsof het sRGB is.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik zou doen, is de kleuren van de TV en telefoon neutraal instellen.
Je hebt nooit 100% controle over de weergave van je foto's op beeldschermen van mensen die jouw foto's bekijken.
Het enige dat je kan doen is zorgen voor neutrale kleuren in je foto (inderdaad kan je hierbij baseren op een standaard kleurruimte zoals sRGB).
Gelukkig zijn de meeste gebruikers van telefoons "gewend" aan de afwijking van hun display.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-10 19:47
Dit is meer wat voor Foto & Video Workflow, dus ik geef dit topic een duwtje daarheen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-10 23:48

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Iedereen die kalibreert opent hier een topic over. Zoek dus ook even naar andere topics hier met hun conclusies.

TL;DR;

- Voor het web altijd exporteren als sRGB met het profiel er bij in (embedded).

- Kleuren verschillen altijd per scherm. Veel fabrikanten willen het mooier laten lijken of besteden weinig aandacht aan kalibratie. Kalibreren heeft wel zin om zo een standaard referentie punt te hebben. 2x fout is niet magisch ineens goed.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1