conara schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 14:13:
[...]
Tuurlijk heeft een bestuurder een eigen verantwoordelijkheid, maar het is natuurlijk onzin om alles op die verantwoordelijkheid af te schuiven. De wegbeheerder heeft namelijk ook de verantwoordelijkheid voor een goede weginrichting. Alles afschuiven op de weggebruiker is echt een slechte zaak. Gemeentes moeten zorgen voor een goede en veilige weg. Op een 60 weg moet ik op een normale manier een tegenligger kunnen passeren en dit soort lullige dingen kunnen erg gevaarlijk zijn. Er zijn niet voor niks richtlijnen over hoe een weg ingericht moet worden.
Lees nog even goed, ik zeg dat jij als bestuurder op de eerste plaats de aangewezen verantwoordelijke bent om op te letten. Het is niet dat dat bord ineens, vanuit het niets richting de rand van de weg bewoog. Dat bord is een passief object, zoals er talloze zijn langs 60km-wegen.
En er staat nergens dat een 60km weg zo ingericht moet zijn dat je een tegenligger op een normale wijze moet kunnen passeren. Bekijk
deze weg eens. Je mag hier 60, maar voor kilometers kan je nergens een tegenligger passeren zonder dat één van de twee auto's ergens in een inham stil gaat staan. En zo zijn er heel wat wegen buiten de bebouwde kom (dijkjes, landbouwweggetjes, etc).
Ik ben het met je eens dat dat bord bijzonder onhandig hangt, maar wat ik duidelijk probeer te maken (en met mij vele anderen) is dat een onhandige plaatsing nog niet betekent dat het gelijk niet zou voldoen.
Ik ken de richtlijnen voor weginrichting niet, ik heb ook geen behoefte om ze op te zoeken en bovendien zal je waarschijnlijk moeten betalen om ze in te mogen zien. En waarschijnlijk zijn ze zo complex opgesteld dat er sowieso geen zinnig woord over te zeggen is door een leek.
[...]
Kan je dit onderbouwen met bronnen? De wegbeheerder draagt de verantwoordelijkheid zorg te dragen voor een goede weginrichting. Er zijn diverse richtlijnen voor het ontwerpen van wegen (
http://publicaties.minien...n-niet-autosnelwegen-rona ) en de gemeente mag hier niet zomaar van afwijken (anders staat dat aangegeven).
[...]
Toevallig hier ook een bron van? Want na een korte google actie vind ik dit: "De onderkant van viaducten, tunnels en onderdoorgangen
moeten worden gemarkeerd indien de vrije hoogte kleiner is dan 4,20 m." (
https://www.wegenwiki.nl/Doorrijhoogte ).
Geen bron. Wat betreft dat wanneer een lagere doorrijhoogte geldt dan 4m20 (ik wist de exacte hoogte niet zo uit het hoofd) dat aangegeven moet worden, heeft er alles mee te maken dat als het
niet aangegeven is, je als bestuurder er dus vanuit mag gaan dat het minimaal 4m20 is. Staat het niet aangegeven en rij je er tegen aan, dan is er sprake van nalatigheid van de betreffende wegbeheerder, die had namelijk een waarschuwing moeten plaatsen. Maar dat betekent
niet dat de wegbeheerder verplicht is een minimale doorrijhoogte van 4m20 te garanderen. Met het plaatsen van de juiste waarschuwingen mag daarvan afgeweken worden.
[...]
Ja ben ik ook benieuwd naar.
[...]
Klopt dat was mijn eerste reactie ook. Normaal rij ik op die weg rond de 60 (uitzonderlijk 70 als er geen tegenliggers rijden) en als er een tegenligger aankomt laat ik mijn gas los en passeren ik de tegenligger met 50. In deze situatie was dat ook het geval en heb ik rond de 55 a 60 gereden. Normaal gesproken is dat ook een prima snelheid om een andere personenauto te passeren. Ik heb ook continue op de weggereden en ben niet naast de weg beland oid. Het bord hangt erg stevig (proberen terug te draaien) en heeft een metalen frame en dat komt best wel hard aan.
[...]
Een auto midden op de weg of een bord aan de zijkant van de weg is natuurlijk ook precies hetzelfde en kan je prima op dezelfde manier vergelijken. Een auto is onderdeel van het verkeer en is niet een onderdeel van de weginrichting. De gemeente is verantwoordelijk voor de weginrichting. Oftewel een auto moet en kan je verwachten op de weg een verkeerd reclamebord gemonteerd reclamebord in feite niet. Daarnaast is het niet automatisch het geval dat een verkeerd geparkeerde auto niet verantwoordelijk is voor de schade. Daarnaast gelden er totaal andere wetten voor deze twee totaal andere casussen.
Daarnaast heb ik een advocaat gemaild die gratis advies geeft en hij zij dit:
***members only***
Ik heb dus een email met schade claim bij de gemeente ingediend en ik ga nu afwachten wat zij met mijn claim willen doen. Ik hou jullie op de hoogte.
Het is sowieso goed om een claim bij de gemeente in te dienen, dat is (helaas) de beste manier om ze in beweging te krijgen. Wellicht krijg je je schade vergoed, maar het zal in ieder geval zorgen dat ze nog een keer naar die situatie kijken.
TWeaKLeGeND schreef op zaterdag 27 januari 2018 @ 21:29:
[...]
Anticiperend rijden is logisch, maar op de manier rijden die je hier voorstelt is waanzin. Mijn inziens heeft dat reclamebord sowieso niks te zoeken langs die weg. Ik mag niet telefoneren maar mijn aandacht mag wel uit gaan naar reclame uitingen? En dan moet ik ook nog rekening gaan houden dat die uitingen any time uit het niets kunnen verschijnen op mijn plaats op de weg.. hoeveel gekker moet het nog worden?
[...]
Opmerken dat er een object zich langs de weg bevind is natuurlijk niet hetzelfde als een reclameuiting opmerken. Het enige wat je als bestuurder hoeft op te merken is dat er iets dicht bij de weg bevind en of dat een statisch object of dynamisch object is. Ik kan je 9 v.d. keer echt niet vertellen wat een object langs de weg exact was, maar wel dat er een object stond. Dat is voldoende.
De nuance die bij veel reacties echter compleet lijkt te ontbreken is dat als een object statisch is, je onmogelijk de volledige verantwoordelijkheid bij de plaatser van dat object leggen zolang die dit object niet met het doel geplaatst heeft om schade of ongelukken te veroorzaken (zoals bij de keilegger wel het geval was). Als het object zich dan ook nog eens buiten de belijning van de weg bevindt, wordt het helemaal lastig om de schuld volledig bij de plaatser van het object te leggen.
Als actieve deelnemer in de discussie snap ik dat ik hier met een dubbele pet zit. Maar ik moest toch bij een aantal berichten wat naamnoemen weghalen. Ongeacht of je het met iemand eens bent of niet, geeft je nog geen recht om iemand anders uit te maken voor het één of ander.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier