Meerdere domeinnamen op 1server + emailadressen

Pagina: 1
Acties:

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik zit met een probleem:

Ik heb een dedicated bak, en ik heb 10 ip's op dat ding, en een paar domeinnamen.
Nu wil ik eigenlijk voor elke domeinnaam o.a. een webmaster@domeinnaam e-mailadres, en voor elke domeinnaam moeten ook dezelfde namen voor de domeinnaam kunnen komen, en allebei in een andere box worden geplaatst (bijv. piet@domeinnaamA en piet@domeinnaamB moeten respectievelijk in de mailbox van userA en userB terecht komen). Hoe ga ik dit oplossen?

En nog een 2e probleem, waarvan ik niet weet of het wel mogelijk is:
Als ik ingelogd ben als userA, en ik stuur een mail met bijvoorbeeld mutt, dan wil ik ook dat ik als afzender piet@domeinnaamA krijg, en als ik ingelogd ben als userB als afzender piet@domeinnaamB krijg.

Ik kom er zelf echt niet meer uit. De enige oplossing die ik in gedachten heb is een virtual server opzetten, maar de enige die ik tot nu toe gevonden heb is FreeVSD, en dat is voor Red Hat, en ik draai Debian... En bovendien wil ik liever geen virtual server draaien als het ook op een andere manier mogelijk is.

Alvast bedankt voor jullie hulp :7

***** Excellent cron job. Will run again.

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 06-05 22:26
Elke standaard mailserver kan dit. Je doet dit met zogenaamde virtual user tables (of virtual maps).

Ben je vrij nieuw met dit soort zaken, kijk dan eens naar Postfix. Installatie en configuratie hiervan is in een uurtje gedaan voor jou situatie.

• AlBundy
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik had met install-sendmail (van freahmeat.net) al zoiets ingesteld, en ik heb wel een /etc/mail/virtusertable, alleen dat werkt niet echt ofzo...

***** Excellent cron job. Will run again.

• Mark
Op donderdag 12 juli 2001 23:18 schreef AlBundy het volgende:
Ik had met install-sendmail (van freahmeat.net) al zoiets ingesteld, en ik heb wel een /etc/mail/virtusertable, alleen dat werkt niet echt ofzo...
Pak gewoon postfix, dit is voor mensen die er net mee beginnen gewoon 100 keer zo makkelijk....

• Mark
Effe een korte handleiding:

1) Installeer postfix volgens manual

2) maak een txt file met alle domeinen en sla deze op onder bijvoorbeeld de naam domains en bewaar deze in /etc/postfix. De file domains ziet er zo uit:
domein1.nl
domein2.nl
nogeendomein.nl

3) maak een txt file welke je opslaat onder de naam virtual in de directort /etc/postfix(bijvoorbeeld). Zet hier alle email-adresen en users in. Bijvoorbeeld:
webmaster@domein1.nl root
webmaster@domein2.nl piet
jij@nogeendomein.nl piet

4) maak er een een lookuptable van door middel van het commando: postmap hash:virtual

5) Pas volgende in main.cf aan:

mydestination = $myhostname, localhost.$mydomain, /etc/postfix/domains
virtual_maps = hash:/etc/postfix/virtual

6) Start postfix........

Finished