Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-04 13:57
Voor mijn net geboren dochter wil ik graag een betaalrekening openen.

Er zijn genoeg mogelijkheden voor een spaarrekening met 1 tegenrekening maar t.b.v. een beleggingsrekening op haar naam (de Giro) wil ik graag een betaalrekening voor haar openen.

De enige mogelijkheden die ik tegen ben gekomen zijn bij de Rabobank en bij ABN AMRO echter eisen deze dat de ouder ook een rekening bij deze bank heeft. Zelf zit ik bij div. banken maar geen van deze heeft een betaalrekening voor kinderen, zelf overstappen/ een nieuwe rekening openen zie ik niet echt zitten.

Kent iemand een oplossing/ invalshoek die ik over het hoofd heb gezien?

Beste antwoord (via Sideways op 23-01-2018 17:15)

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
bij BUNQ kan je een rekening openen op naam van je kind. Dit is een normaal IBAN nummer.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gefeliciteerd.
Maar als je banken er geen hebben, zal er weinig anders op staan.
Waarom moet die perse op haar naam staan ?
Open er 1 op je eigen naam, en gebruik die als "haar" account. lijkt me veel simpler.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 992889

heuveltje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:56:
Gefeliciteerd.
Maar als je banken er geen hebben, zal er weinig anders op staan.
Waarom moet die perse op haar naam staan ?
Open er 1 op je eigen naam, en gebruik die als "haar" account. lijkt me veel simpler.
Of gewoon een rekening die niet speciaal voor kinderen is openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Geen antwoord op je vraag misschien, maar waarom zet je niet alles op je eigen naam? Fiscaal gezien maakt het geen verschil, en op deze manier hou je zelf de controle over wat er gebeurt met dat geld. Stel nou dat je kind niet zo verantwoordelijk blijkt te zijn als je misschien hoopt, wil je dan echt dat ze ongecontroleerd de beschikking heeft over een aanzienlijke som geld?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Unknown
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
bij BUNQ kan je een rekening openen op naam van je kind. Dit is een normaal IBAN nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

ING al gebeld? DIe hebben de oude Pennierekening van de Postbank overgenomen.
Zie https://www.ing.nl/partic...g/index.html##voorwaarden
Is een Spaar- en betaalrekening in 1 voor tussen 0 en 12 jaar.
Ik zie in de voorwaarden niks staan over een ouder die er ook een rekening zou moeten hebben.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
het heeft wel degelijk nut om nu een rekening op naam van kind te openen.

Zo kan je meteen al gebruik maken van de vrijgestelde schenkingen en als ze 18 wordt is het geld van haar.

Er zijn trouwens ook spaarrekeningen met een aantrekkelijke rente hiervoor. Geloof dat ASN bijvoorbeeld 1.5% geeft.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
De beleggingsrekening moet op haar naam staan omdat opa & oma een pakketje aandelen cadeau willen doen, ik wil maandelijks voor haar investeren in ETF's tot haar 21ste. De Giro vraagt altijd een tegenrekening op naar van de rekeninghouder. Ook wil ik niet dat er belasting moet worden betaald als gift na haar 18e.

Een rekening niet speciaal voor kinderen had ik nog niet bekeken, dank!

BUNQ vraagt altijd om een smartphone, voorlopig krijgt ze die niet ;-). Een extra rekeningnummer bij Bunq op mijn account blijft altijd op mijn naam staan en werkt dus niet t.b.v. de Giro.

ING had ik afgeschreven vanwege het niet digitaal kunnen openen zonder "mijn ING", morgen even langs gaan denk ik. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:24
Sideways schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:16:

BUNQ vraagt altijd om een smartphone, voorlopig krijgt ze die niet ;-). Een extra rekeningnummer bij Bunq op mijn account blijft altijd op mijn naam staan en werkt dus niet t.b.v. de Giro.
Je kunt meerdere accounts beheren met één smartphone, dus voorlopig kun je gedaar gewoon je eigen smartphone en/of die van je vrouw voor (laten) gebruiken.

Als je haar rekening connect naar je eigen rekening met volledige rechten, kun je die vervolgens volledig beheren vanuit je eigen account (terwijl die rekening wel op haar naam blijft staan) dus vaak zul je niet hoeven wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 22:41

Barrycade

Through the...

ASN heeft ook kinderbetaalrekeningen incl betaalpas (met een max van 50 p/w opname limiet), je hoeft geen rekening te hebben als ouder. Rekening is wel gratis dat is wel een voordeel boven normale rekeningen waar je meestal een klein bedrag moet betalen.

Rente is zeker niet zoals hierboven genoemd 1,5% maar iets van 0,4 over de eerste 1000 euro daarna 0,2 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:24
Ohja als je echt iets wilt doen voor de toekomst van je kind, kijk dan niet alleen naar de financiële aspecten, maar check ook bijvoorbeeld http://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer of je je geld met een gerust hart bij de beoogde bank kunt stallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
Bunq zal ik nog eens bekijken, zelf gebruik ik Bunq ook maar sinds het nieuwe prijsplan is mijn vertrouwen in Bunq wel beschadigd.

De ASN kinder betaalrekening is er vanaf 6 jaar oud, dat duurt nog 6 jaar in mijn geval ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Barrycade schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:39:
ASN heeft ook kinderbetaalrekeningen incl betaalpas (met een max van 50 p/w opname limiet), je hoeft geen rekening te hebben als ouder. Rekening is wel gratis dat is wel een voordeel boven normale rekeningen waar je meestal een klein bedrag moet betalen.

Rente is zeker niet zoals hierboven genoemd 1,5% maar iets van 0,4 over de eerste 1000 euro daarna 0,2 geloof ik.
goed 1,4% nu... (https://www.asnbank.nl/sparen/asn-jeugdsparen.html)

maar goed een spaarrekening is niet echt van toepassing voor de TS. en de juniorrekening is idd vanaf 5 jaar.

[ Voor 4% gewijzigd door pyrofielo op 22-01-2018 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb voor mijn kids een zilvervloot rekening ( SNS ) geopend
Maar geen idee of je daar iets aan hebt mbt je aandelen-intentie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Waarom wil je nu al (een deel) op haar "eigen rekening" storten?

Er even vanuit gaande, dat je van de maximale belastingvrije schenking gebruik wilt maken (let op, het betreft een aanname dat je dit gaat doen) van € 5.363 per jaar.
Dan is een simpel rekensommetje dat zij op haar 18e een zéér goed gevulde bankrekening tot haar beschikking krijgt 18 x 5k = 90k (excl. rente).
Als je ook nog eens gaat beleggen en er van uit gaat, dat de rendementen hoger zijn dan sparen, zal het bedrag wellicht >100k euro zijn!

Over dit bedrag heb je dan geen enkele zeggenschap meer (het is immers van haar).

Het niet vrij willen geven kan je volgens mij niet doen, omdat het geld niet meer van jou/jullie is. Eventueel zou je het een dag voor haar 18e terug kunnen boeken (mocht je bijv. aan zien komen dat ze nog niet verantwoordelijk genoeg is), maar dan zal je alsnog schenkbelasting moeten betalen...

Daarnaast weet ik ook niet of je nu geld wilt sparen voor een specifieke toekomstgerichte zaak.
Is het voor een goede financiële start? Is het voor haar eerste autootje of huis / appartement?

Daarnaast dien je er ook rekening mee te houden, dat alle financiën van kinderen <18 jaar bij je eigen vermogen wordt gerekend. Nu zal dit de eerste jaren niet significant het verschil gaan maken, maar op een gegeven moment ga je alleen voor haar al door de vermogensgrens heen.

En dan spreek ik nog niet eens over een tweede kind waar je wellicht hetzelfde voor wilt doen (mocht er eventueel een 2e komen).

Zelf heb ik voor mn kinderen een zilvervloot rekening (staat ook op hun naam) en die komt op hun 18e vrij. Afhankelijk hoe ze tegen die tijd er voor staan, besluiten wij of we het wel of niet tot die tijd door laten lopen. Mocht je aan de drugs, drank, sigaretten ofzo zitten, dan stoppen wij voortijdig de zilvervloot en krijgt ze niet ineens een x bedrag tot haar beschikking om te verbrassen.
Daarnaast hebben we voor alle kinderen (en neefjes en nichtjes) een spaarrekening waar iedere maand nog extra op wordt gespaard (ook door opa en oma).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Wilke schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:30:
[...]

Als je het tot 18 jaar laat staan ja, hahaha.
hoe anders? volgens mij begrijp je het niet helemaal...

het is een leuk spaarpotje tot haar 18e met voor nu een leuke rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Ik denk dat @Wilke bedoelt dat je 1,4% rente krijgt als je het voor 18 jaar vast zet.
Dat is natuurlijk een lachtertje (in vergelijking met 20 jaar geleden)...

Je weet niet hoe de markt zich gaat ontwikkelen (bijna niemand zag ook de crisis aankomen).
Maar om nu voor 18 jaar een rente vast te zetten tegen 1,4% lijkt mij in ieder geval niet verstandig.

Veel lager dan nu kan het niet meer worden, maar hoger kan wel (alleen niemand weet OF dit gebeurd EN wanneer dit eventueel gebeurd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:42
Wat @BastaRhymez zegt, kijk even goed of je werkelijk wilt dat het vanaf zijn of haar 18e onder eigen beheer komt. Dat is namelijk geen keuze die je hebt, vanaf de 18e leeftijd heb je er geen controle meer over.

Ik lees overigens met interesse mee: wij sparen nu apart op eigen naam voor de kids, maar willen tzt ook 'iets' doen. Qua schenken maak ik me weinig zorgen, je kunt voorlopig immers 's beginnen met de kosten voor je rekening te nemen, zoals collegegeld, rijbewijs, etc. Al denk ik dat we tegen die tijd dan ook geen 100k bij elkaar hebben :+

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sideways
In dit geval had ik een betaalrekening nodig voor mijn dochter mede om de koppeling te maken met een De Giro account.
Alle goedbedoelde adviezen over het in beheer geven van een vermogen op haar achttiende heb ik overwogen. Het punt is dat de kans aanwezig is dat op haar achttiende er een bedrag beschikbaar kan zijn wat boven de belastingvrije schenkvoet komt. Vandaar dat ik graag zie dat de aandelen op haar naam komen. Ook speelt mee dat opa en oma graag een pakket aandelen aan haar cadeau doen.

Inmiddels gekozen voor een BUNQ account, dit bleek toch mogelijk. Dank voor de adviezen allen en specifiek @Unknown & @mcDavid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:41
Los van het fiscale aspect, zou ik ZEKER niet geld voor 18 jaar vast zetten aan 1.4% rente.
Met een inflatie van rond de 2% smelt dat geld gewoon weg.

ALs je dat correct aanpakt, dan is het beleggen in ETF's of fondsen veel beter.
Bijkomend: als je elke maand bijkoopt, en met een beleggingshorizon van 18 jaar moet je dat gewoon doen.

In België zou ik je daarvoor een rekening bij Keytrade aanraden en dan beleggen via het Keyplan in fondsen.
Je kan starten met 25€, en zonder kosten maandelijks tot jaarlijks bijstorten. Mijn kinderen hadden daar al een effectenrekening voor ze 18 werden.

Een trucje dat ook toegepast wordt is dat je ze gewoon niet voor hun 18e informeert over het bestaan van de rekening. Als ze dan op hun 18e aan de drugs zitten kan je de boel nog terughalen zonder drama. Na 18 lukt dat niet meer natuurlijk.

Als de bedragen aanzienlijk zijn, dan zou ik toch ook eens een notaris raadplegen. Meestal weten die wel raad om dit correct en veilig aan te pakken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 677216

Die 1,4% is wel variabel hè. Je zet het dus niet voor 18 jaar tegen dat percentage vast. De rente is historisch best oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 24-04 22:07
Ik had anderhalf jaar geleden hetzelfde issue en voor mij is het toen ABN Amro geworden, dus voor mezelf een betaalrekening genomen en de betaalrekeningen voor de kinderen eronder gehangen. Kost wel geld idd maar niet heel veel en het werkt verder prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Sideways schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 17:13:
In dit geval had ik een betaalrekening nodig voor mijn dochter mede om de koppeling te maken met een De Giro account.
Alle goedbedoelde adviezen over het in beheer geven van een vermogen op haar achttiende heb ik overwogen. Het punt is dat de kans aanwezig is dat op haar achttiende er een bedrag beschikbaar kan zijn wat boven de belastingvrije schenkvoet komt. Vandaar dat ik graag zie dat de aandelen op haar naam komen. Ook speelt mee dat opa en oma graag een pakket aandelen aan haar cadeau doen.

Inmiddels gekozen voor een BUNQ account, dit bleek toch mogelijk. Dank voor de adviezen allen en specifiek @Unknown & @mcDavid
Wat ik niet begrijp (ik beleg overigens niet en ken de voorwaarden van bijv. de Giro verder ook niet) is waarom je een betaalrekening op haar naam moet hebben? Open een beleggingsrekening bij de Giro op je eigen naam en vraag opa en oma om daar hun aandelen pakketje achter te laten voor de kleine.
Tot de 18e maakt het voor de belastingdienst toch niet uit op wiens naam de rekening staat (die van je kind of jou). Het wordt allemaal bij jou (en je vrouw) vermogen opgeteld. Dus ook al schenken opa en oma een aandelen pakket, in principe heb jij daar volledige zeggenschap over tot haar 18e.

Maar goed, het is een keuze en je zal er vast wel goed over hebben nagedacht :)
Op hopelijk een paar mooie rendementen voor de kleine!
Pagina: 1