Toon posts:

Tweedehands MacBooks en hoge prijzen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedemiddag forumleden,
Sinds kort ben ik een MacBook gebruiker en nieuw op dit forum.
Misschien dat ik me niet echt geliefd maak op dit forum bij de verkopers
van tweedehands MacBooks toch wil ik
jullie mening over de hoge prijzen voor tweedehands MacBooks.
Persoonlijk valt me op dat de prijzen de laatste tijd enorm de pan uit
swingen. Het meest frappante voorbeeld vond ik ergens op het internet.
Een MacBook air 13inch 2010, daar werd zonder blikken of blozen nog
€550 voor gevraagd terwijl een nieuwe te koop is voor €899. Daar is de verhouding
compleet scheef vind ik. En zo heb ik meerdere voorbeelden gevonden.
Is er een reden dat de prijzen zo hoog zijn of word dit kunstmatig in stand gehouden
door Apple zelf? Graag jullie mening.
Met vriendelijke groeten, Roger@home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

Vraag en aanbod. Apple's zijn nieuw duur en in verhouding zijn het er minder dan de andere systemen. En als mensen het er dan ook nog voor betalen, tsjah :p .

p.s. De tekst iets anders indelen zou het een heel stuk leesbaarder maken.

[ Voor 13% gewijzigd door Detmer op 22-01-2018 14:59 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-09 12:13
(jarig!)
De prijzen zijn wellicht veel te hoog als je sec naar de afschrijving en levensduur kijkt. Wat denk ik een rol speelt is de performance van het te verkopen model en de huidige modellen. Als je dan een klein percentage langzamere apparatuur verkoopt dan het aktuele model gaat het sentiment dit in de prijs verwerken.
Ook speelt voor sommige modellen de reparatie-/uitbreidingsmogelijkheden een rol. Een macpro 2012 kun je met wat creativiteit sneller maken dan een aktueel systeem tegen een fractie van de prijs.
Zolang het materiaal verkocht wordt zal de prijs zijn wat de gek er voor geeft ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:37

Yucon

*broem*

Misschien zijn apple fanboys gewoon niet zo slim om zo'n hoge bedragen neer te tellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02:05

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Misschien omdat de laptop nog precies doen waar ze voor bedoelt zijn, daarnaast zijn de oude macbooks (voor 2013) nog makkelijk te upgrade waarom ze gelieft zijn bij de doelgroep.

Verder waren ze nieuwe veel meer waard als dat ze nu "nieuw" te koop staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:10

MsG

Forumzwerver

Is er een reden dat de prijzen zo 'hoog' zijn?

Ja, omdat men het er blijkbaar voor neerlegd. Blijkbaar zijn Apple-producten vaak waardevaster, en als je dat in de TCO van een product meeneemt zijn ze soms ook niet eens duur te noemen.

Sowieso moet je natuurlijk niet een tweedehands Air met alle upgrades vergelijken met de goedkoopste instapper nieuw.

Niet voor niets bestaan er legio bedrijven die tweedehands Apple-producten aanbieden. Maar ik ken weinig tot geen bedrijven die tweedehands Acertjes aanbieden, hoogstens wat meer zakelijke modellen van Dell of HP. Je kan het beste particulier kopen als je goedkoper wil, maar dan heb je vaak ook weer minder of geen garantie.

offtopic:
Overigens hoef je zelf geen ENTER te gebruiken na elke paar woorden, Sinterklaas is allang geweest en het forum breekt lange zinnen uitzichzelf wel af ;)

[ Voor 10% gewijzigd door MsG op 22-01-2018 15:55 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

iAR

Yucon schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:33:
Misschien zijn apple fanboys gewoon niet zo slim om zo'n hoge bedragen neer te tellen.
8)7 :?

Hoe kan Apple nu de tweedehandswaarde van Macs in stand houden? Ze leveren mooie en geliefde apparaten die na zoveel jaar nog precies doen wat ze moeten doen. Doorgaans ziet een tweedehands Mac er ook nog netjes uit in tegenstelling tot een 500-euro laptop van plastic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:45
ja zonder gein, heb vorig jaar een 2007 model Macbook Pro voor € 100 verkocht aan een dj. Deze dj was al jaren klant hier en ik verzorgde altijd z'n Windows-installatie en beheer van dj-software en instellen van midicontrollers/geluidskaarten door de jaren heen. Sinds dat ik 'm die oude Macbook Pro verkocht heb zie ik hem maar bar weinig en heeft hij geen problemen meer en nog steeds tevreden met die oude bak.

De laptops ervoor: 2 Dells, 1 HP in de jaren heen versleten. Allemaal afbrekende onderdelen, ventilatoren die over de toeren gingen. Hitteproblemen. De 3 laptops waren qua specs vele malen sneller dan de oude Macbook Pro uit 2007 maar die gast wil nooit meer terug naar een laptop met Windows. Vanuit een commercieel oogpunt voor iemand die aan systeembeheer of reparatie doet is het aanschaffen van een Macbook Pro van je klanten niet echt handig. Die bellen of komen nu eenmaal een stuk minder vaak langs met problemen en schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummetje
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Brummetje

Ginkeltjes

vj_slof schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:24:
ja zonder gein, heb vorig jaar een 2007 model Macbook Pro voor € 100 verkocht aan een dj. Deze dj was al jaren klant hier en ik verzorgde altijd z'n Windows-installatie en beheer van dj-software en instellen van midicontrollers/geluidskaarten door de jaren heen. Sinds dat ik 'm die oude Macbook Pro verkocht heb zie ik hem maar bar weinig en heeft hij geen problemen meer en nog steeds tevreden met die oude bak.

De laptops ervoor: 2 Dells, 1 HP in de jaren heen versleten. Allemaal afbrekende onderdelen, ventilatoren die over de toeren gingen. Hitteproblemen. De 3 laptops waren qua specs vele malen sneller dan de oude Macbook Pro uit 2007 maar die gast wil nooit meer terug naar een laptop met Windows. Vanuit een commercieel oogpunt voor iemand die aan systeembeheer of reparatie doet is het aanschaffen van een Macbook Pro van je klanten niet echt handig. Die bellen of komen nu eenmaal een stuk minder vaak langs met problemen en schade.
Dat ze dan minder vaak langs komen is maar net waar je de Mac voor gebruikt denk ik en wat voor klant het is. Hier op kantoor is het namelijk precies andersom. De klanten die een Mac gebruiken hebben vaker problemen dan de Windows gebruikers. En dan zijn het niet alleen problemen dat de Mac niet werkt maar ook gewoon omdat ze het niet snappen en ze vast geroest zitten in hoe Windows werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
iAmRenzo schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:09:
[...]
8)7 :?

Hoe kan Apple nu de tweedehandswaarde van Macs in stand houden? Ze leveren mooie en geliefde apparaten die na zoveel jaar nog precies doen wat ze moeten doen. Doorgaans ziet een tweedehands Mac er ook nog netjes uit in tegenstelling tot een 500-euro laptop van plastic.
Na zoeken op de digitale snelweg heb ik de reden gevonden dat Apple wel degelijk de prijzen hoog KAN houden.
De prijzen van tweedehandsproducten van mac en apple zakken niet zo snel omdat apple de productielijnen simpelweg niet snel vernieuwt. Hierdoor zal verouderde hardware toch meer waard zijn dan zijn waarde omdat het nieuw evenveel blijft kosten. De beperkte toegankelijkheid tot de hardware in een mac speelt ook een rol: upgraden van HDD en RAM gaat nog, maar probeer niet om een processor of moederbord te vervangen.

Deze strategie is een deel van de apple-visie. Op deze manier hebben ze een degelijke winst aan het begin van een lijn door mensen die willen upgraden, en erna doordat ze een hogere winstmarge hebben op de hardware.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2018 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09:46

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:09:
[...]

Na zoeken op de digitale snelweg heb ik de reden gevonden dat Apple wel degelijk de prijzen hoog KAN houden.
De prijzen van tweedehandsproducten van mac en apple zakken niet zo snel omdat apple de productielijnen simpelweg niet snel vernieuwt. Hierdoor zal verouderde hardware toch meer waard zijn dan zijn waarde omdat het nieuw evenveel blijft kosten. De beperkte toegankelijkheid tot de hardware in een mac speelt ook een rol: upgraden van HDD en RAM gaat nog, maar probeer niet om een processor of moederbord te vervangen.

Deze strategie is een deel van de apple-visie. Op deze manier hebben ze een degelijke winst aan het begin van een lijn door mensen die willen upgraden, en erna doordat ze een hogere winstmarge hebben op de hardware.
Het lijkt mij niet logisch om als bedrijf de tweede hands markt te motiveren terwijl je er niets aan verdient. Toch?

Dus nee, ik denk niet dat Apple er bewust iets mee te maken heeft. Het is gewoon marktwerking.

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RoamingZombie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:22:
[...]

Het lijkt mij niet logisch om als bedrijf de tweede hands markt te motiveren terwijl je er niets aan verdient. Toch?

Dus nee, ik denk niet dat Apple er bewust iets mee te maken heeft. Het is gewoon marktwerking.
Als je de tekst goed leest dan verdienen ze daar onrechtstreeks wel degelijk aan. Strategisch en qua marketing is het wel briljant. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:24:
[...]

Als je de tekst goed leest dan verdienen ze daar onrechtstreeks wel degelijk aan. Strategisch en qua marketing is het wel briljant. _/-\o_
Maar dat is het dus juist niet. Minder afzetbare producten over een langere termijn gaat niet voor meer winst zorgen. Ze verdienen niets aan die 2e hands markt dus ik snap niet dat jij kan claimen dat het een strategie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:37

Yucon

*broem*

RoamingZombie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:40:
[...]

Maar dat is het dus juist niet. Minder afzetbare producten over een langere termijn gaat niet voor meer winst zorgen. Ze verdienen niets aan die 2e hands markt dus ik snap niet dat jij kan claimen dat het een strategie is.
Het laat het mensen de een hogere prijs voor de nieuwe exemplaren verantwoorden. Harley Davidson heeft bijvoorbeeld hetzelfde principe.

Een 7 jaar oud apparaat voor 2/3 van de nieuwprijs kopen gaat natuurlijk nergens over. Goed, dat zal best een uitzondering zijn. Maar bij 550 euro neerleggen voor een 7 jaar oud apparaat, of een nieuwe kopen en die in 2025 voor 350 euro minder verkopen dan kun je de gebruikte moeilijk een verstandige keuze noemen,

Op zich gaat de logica dat ze lang goed blijven ook op voor bijvoorbeeld lenovo, even afgezien van het feit dat apple liefhebbers lenovo's waarschijnlijk spuuglelijk vinden. Maar het verschil is dat die wel flink afschrijven tot een bedrag waar het ook economisch interessant wordt.

[ Voor 15% gewijzigd door Yucon op 22-01-2018 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yucon schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:48:
[...]

Een 7 jaar oud apparaat voor 2/3 van de nieuwprijs kopen gaat natuurlijk nergens over. Goed, dat zal best een uitzondering zijn.
Dat is mijn punt.... Het is helaas geen uitzondering maar word stilaan een regel in de tweedehands Apple markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Yucon schreef op maandag 22 januari 2018 @ 19:48:
[...]

Het laat het mensen de een hogere prijs voor de nieuwe exemplaren verantwoorden. Harley Davidson heeft bijvoorbeeld hetzelfde principe.

Een 7 jaar oud apparaat voor 2/3 van de nieuwprijs kopen gaat natuurlijk nergens over. Goed, dat zal best een uitzondering zijn. Maar bij 550 euro neerleggen voor een 7 jaar oud apparaat, of een nieuwe kopen en die in 2025 voor 350 euro minder verkopen dan kun je de gebruikte moeilijk een verstandige keuze noemen,

Op zich gaat de logica dat ze lang goed blijven ook op voor bijvoorbeeld lenovo, even afgezien van het feit dat apple liefhebbers lenovo's waarschijnlijk spuuglelijk vinden. Maar het verschil is dat die wel flink afschrijven tot een bedrag waar het ook economisch interessant wordt.
Maar ze zijn echt niet zo briljant als jij claimt als dat ze deze strategie opzettelijk zouden hebben gecreëerd. Het is wat de gek er voor geeft en wat de idioot er voor vraagt en blijkbaar zijn er genoeg gekken en idioten in de wereld.

Pagina: 1