Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

D500 vs D7500: Autofocus, buffer en snelheid écht nuttig?

Pagina: 1
Acties:

• barbadruif
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 05-03 18:03
Eigenlijk zijn er drie cameras die ik zou willen, waarvan de A99 II de derde is, maar die is vooralsnog te duur. Voor mij lijken voorlopig twee cameras het meest geschikt qua scherpte en kleur: de Nikon D500 en, de goedkopere van het stel, de Nikon D7500.

Nou vraag ik me af of ik wel écht een goede autofocus nodig heb voor videos en écht de snelheid van de D500 kan benutten. Ik heb namelijk enkel met smartphones, compactcameras en camcorders geschoten, waarbij ik helaas op de redelijke, maar alsnog niet fantastische autofocus heb moeten vertrouwen. Nu wil ik dus zoveel mogelijk met de hand doen, maar:
1) ik schiet vrijwel uitsluitend bewegende objecten.
2) ik wil zo'n mechanische stabilisator gebruiken voor lopend modeltreinen filmen, dus dan is op het scherm kijken mijn enige optie voor handmatige focus vaak.
3) handmatig focussen vergt extreme concentratie tijdens het filmen, en ik raak ietsjes eerder afgeleid dan de meesten, dus zal ik relatief vaak een missertje maken. Niets extreems, maar een geblurd hoofd is ook niet erg mooi.

Ik film vooral (model)treinen en maak regelmatig wel een foto. Zoals gezegd heb ik dus wel wat ervaring met foto/videografie, maar ben ik nog niet gewend aan volledig handmatig de settings aanpassen tijdens een shoot. Is een D7500 makkelijk in gebruik, of ben ik beter af met de duurdere D500?

• Hoicks
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:47

Hoicks

Techno!

Volgens mij kiezen juist veel mensen niet voor een dslr om te filmen, maar mirrorless omdat die beter om zouden gaan met AF in video. Maar dat is wat ik zo beleef.

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• barbadruif
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 05-03 18:03
quote:
Hoicks schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:02:
Volgens mij kiezen juist veel mensen niet voor een dslr om te filmen, maar mirrorless omdat die beter om zouden gaan met AF in video. Maar dat is wat ik zo beleef.
Gek genoeg, in principe niet. AF is vaak beter op DSLR's (kijk maar naar cameras met dezelfde sensor). De voordelen van mirrorless zijn vooral de ingebouwde stabilisatie, EVF en de hoge burstsnelheden. Verder zijn de betaalbare mirrorless cameras duidelijk minder goed in stills dan een vergelijkbare DSLR, en dan kan ik net zo goed mijn smartphone gebruiken als ik effe iets voor de lol ga schieten. Verder is AF lang niet altijd de juiste keus, zeker als je een (ouder) AF-C systeem gebruikt voor video, waardoor ik dus ook gekozen heb voor de overstap op een "echte" camera waarmee ik handmatig de settings kan bedienen.

Mijn vraag is dus enkel hoeveel AF ik nodig zal hebben voor mijn doeleinden en of ik dus het beste de D500 of de D7500 kan aanschaffen.

• Hoicks
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 22:47

Hoicks

Techno!

quote:
barbadruif schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:59:
[...]

Gek genoeg, in principe niet. AF is vaak beter op DSLR's (kijk maar naar cameras met dezelfde sensor). De voordelen van mirrorless zijn vooral de ingebouwde stabilisatie, EVF en de hoge burstsnelheden. Verder zijn de betaalbare mirrorless cameras duidelijk minder goed in stills dan een vergelijkbare DSLR, en dan kan ik net zo goed mijn smartphone gebruiken als ik effe iets voor de lol ga schieten. Verder is AF lang niet altijd de juiste keus, zeker als je een (ouder) AF-C systeem gebruikt voor video, waardoor ik dus ook gekozen heb voor de overstap op een "echte" camera waarmee ik handmatig de settings kan bedienen.

Mijn vraag is dus enkel hoeveel AF ik nodig zal hebben voor mijn doeleinden en of ik dus het beste de D500 of de D7500 kan aanschaffen.
Het probleem zit 'm toch in het feit dat wanneer je het scherm op de dslr wil gebruiken je geen gebruik meer maakt van de aparte AF sensor, maar puur op contrastdetectie van je beeldsensor? Dit omdat je, als je gebruik maakt van het beeldscherm op je camera, de spiegel hebt opgeklapt en daardoor de aparte AF sensor niet bereikt kan worden?

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• BugBoy
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 22-03 13:52
Als je vooral live-view gebruikt en video wil opnemen, dan zou een Nikon dSLR juist mijn laatste keuze zijn, want zover ik weet kennen die alleen contrast-detectie in live-view mode. Aangezien je bij het gebruik van een gimball niet door de zoeker zal kijken is goede AF in live-view een vereiste en dan moet je phase-detection hebben.

Als je geen mirror-less wilt, dan is Canon denk ik de logische optie vanwege de dual-pixel AF. Een Canon 80D (APS-C) of 6D mark 2 (full-frame) lijken me dan geschikte camera's. Maar ik zou toch echt eens naar mirror-less camera's gaan kijken als video voor je belangrijk is.

Voor de kleuren hoef je niet gauw voor een specifiek merk te kiezen. Een goede belichting en nabewerking zijn veel belangrijker dan het merk/type camera.

BugBoy wijzigde deze reactie 22-01-2018 15:11 (11%)

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True