Budget Mid/Hihg-End Intel upgrade tips?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-01 16:30
Hoi beste medetweakers

Omdat ik met m'n handen in het haar zit door verschillende componenten die falen, ik geen oplossing zie te vinden, en het niet de moeite is om alles apart te vervangen, ben ik van plan een nieuwe combo (dus mobo, CPU, RAM en GPU) aan te kopen.

Mijn budget is niet zo groot (onder de 900€) en heb tevens ook al andere componenten liggen (koeling, schijven, PSU enz)..

Mijn vraag
Ik heb een "wenslijst" opgemaakt met 2 verschillende mobo, maar daarop weet ik dat ik kan besparen.
Ik zoek sowieso een ATX moederbord met Z370 Chipset.

Hetgeen wat ik met de computer wil doen is vooral videobewerking, rendering en gaming.
Het hoeft dus geen monster PC te zijn, maar toch wil ik een upgrade van de I7 4790K die ik nu heb zitten.
De I5 8600K is dus een bewuste keuze omdat deze in de buurt komt van de I7 7700K.

Mijn uiteindelijke vraag is dus: Welke componenten kan ik aanpassen om de totaalprijs nog wat naar beneden te halen?

pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OC aan €318? Als ik zo kijk naar de OCV1 in de lijst lijkt ie er heel veel op.

MSI Z370-A PRO Deze is geprijsd aan 108€, maar is deze dan ook wel geschikt voor de 8600k?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 260,80€ 260,80
1Gigabyte Z370 AORUS Gaming K3€ 130,70€ 130,70
1MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1€ 328,54€ 328,54
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 95,53€ 95,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 815,57

Wenslijst met de goedkopere componenten:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 260,80€ 260,80
1MSI Z370-A PRO€ 108,65€ 108,65
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 318,-€ 318,-
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 95,53€ 95,53
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 782,98

Ik twijfel dus vooral tussen het mobo en de GPU. RAM staat ook nog niet vast, maar ik mik op een 8 tot 16GB. Ik heb liever geen Corsair ram, want ik heb er nu in mijn pc Corsair zitten, en ik ben er niet bepaald blij mee.

Alvast bedankt om mee te helpen denken :)

[ Voor 20% gewijzigd door CDA441 op 22-01-2018 14:10 ]

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

Alle reacties

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Alles gaat kapot, maar de voeding vertrouw je nog op zijn blauwe ogen? :?

De ZX70-A serie van MSI was nooit je van het om te overklokken. (Ik extrapoleer dit even naar de Z370 serie) Dit is dan ook terug te zien in de prijs. Mocht je niet gaan overklokken, werkt dit natuurlijk prima. Je kunt ook wachten op de H310/B360 moederborden die dit kwartaal uit zouden moeten komen.

• CDA441
Jazeker, PSU onlangs nog vervangen (en onlangs was ergens in juli/augustus 2017)
Van een CM V850 naar een Corsair RM550X. Geloof dus niet dat het aan de PSU zal liggen, want het probleem blijft er nog steeds en er is altijd een probleem met AMDKMDAP en "zwarte schermen"
Ik had hier onlangs nog een topic geopend maar geen enkele oplossing is gevonden voor het probleem.
Daarom geef ik het op en koop ik liever alles nieuw, want een zwart scherm en freeze te krijgen juist bij het renderen van een beeld is echt niet leuk.

Ik ben niet van plan om te overklokken, want ik kan het ook niet.

PS: de problemen waren er al voor de nieuwe PSU

[ Voor 8% gewijzigd door CDA441 op 22-01-2018 16:29 ]

• MattiVM
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 30-01 09:57
Als je case geen doorzichtig paneel heeft dan zou ik niet te veel denken aan de looks van het moederbord.
De MSI Z370-A PRO heeft ook 4 case fans connectors en de Gigabyte Z370 AORUSGaming K3 heeft er maar 3. Dit kan belangrijk zijn! Ook heeft de Gigabyte Z370 AORUSGaming K3 een USB Type-C aansluiting en de MSI Z370-A PRO niet. De standaard USB aansluitingen zien er dan weer interessanter uit bij de MSI Z370-A PRO. Niet dat dit erg veel verschil zal hebben.

(Moest je zowel de USB aansluitingen willen en de 4 case fan aansluitingen, dan kan je ook altijd eens kijken naar de MSI Z370 SLI PLUS.)

Persoonlijk denk ik dat de MSI Z370-A PRO voldoende aanbiedt voor een degelijkere prijs.

De MSI GTX 1060 ARMOR biedt ook niet veel extra tegenover de MSI GTX 1060 6GT. Het enige verschil zijn weer de aansluitingen. De MSI GTX 1060 ARMOR heeft 2 displayport aansluitingen en 2 HDMI aansluitingen en 1 DVI-D, moest je meerdere schermen willen aansluiten. De MSI GTX 1060 6GT kan dit natuurlijk ook, maar hier heb je maar 1 displayport, 1 HDMI en 1 DVI-D.

(Kijk eventueel nog een keer naar RAM geheugen, men kan exact hetzelfde ook krijgen in 1 latje. Dit is misschien interessanter als je later nog wilt upgraden? Kingston HyperX Fury HX426C16FB2/8)

ProductPrijs
Intel Core i5-8600K Boxed€ 260,80
MSI Z370-A PRO€ 108,15
MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1€ 328,54
Kingston HyperX Fury HX426C16FB2/8€ 88,61
Totaal€ 786,10

• CDA441
Thanks @MattiVM Ik heb een doorzichtig paneel (in de vorm van glas, heb een desk :)) maar looks maken niet zoveel uit. Case fan headers gebruik ik ook niet omdat alles via waterkoeling en een fancontroller verloopt.
Type C gebruik ik ook niet, geen idee wat je daar zoal mee kan doen zonder al te veel uit te geven aan dongles enzo :')

Ik heb 3 schermen, allemaal met VGA en HDMI aansluiting. Ik heb trouwens ook DP adapters liggen.
Op het moment heb ik met 3 poorten genoeg, want op m'n R9 280X zit er nu 2x mini DP, 1x HDMI en 1x DVI

Over de RAM gesproken, die HyperX Fury die je mij aanraad heeft een prijsverschil van 3 euro op op Megekko, Simmcity ken ik niet zo goed.

Maar inderdaad voor een prijsverschil van de Gigabyte vs MSI van 12 euro is het misschien toch beter om daar niet op te besparen, dan heb ik een "futureproof" mobo'tje. + de RGB lijkt me ook wel nog leuk :+

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Je zult toch eerst moeten ontdekken waar het probleem zit, zo kun je je oude onderdelen niet verkopen.
Daarnaast kan het zijn dat de onderdelen die je meeneemt voor het probleem zorgen.

Als dat gefixt is zie ik niet in waarom je 800 euro zou uitgeven voor 20% performance winst.

• CDA441
@mitsumark Ik ben niet van plan om die onderdelen te verkopen. Is toch al (volgens mij) verouderd.

De problemen zijn ook niet consistent. De ene dag draait ie 5760x1200 zonder problemen, de andere dag draait crasht ie om de 30 minuten.
Ook kan ik zogezegde "scan lines", artifacts en "refresh lines" zien, maar dan alleen op de monitoren die géén converter gebruiken, maar ik betwijfel het dat een converter een pc kan laten crashen.

Windows staat op een 2 jaar oude Samsung 750 EVO 500GB (verse install x2) ook met display driver install (verwijderd met DDU) en opnieuw geïnstalleerd wegens mogelijke conflicten.

Daarnaast zijn er nog 2 WD Black 500GB vrijwel nooit beschreven schijven als opslag voor raw video.

Het kan dus ofwel het moederbord, ram of de GPU zijn, en aangezien ik geen zin meer heb om nutteloos geld uit te geven voor verouderde hardware lijkt dit mij de beste oplossing.

Alsook de BIOS van het mobo (ASUS Maximus VI Hero) is naar de laatste versie geflashed.

+ Recente socket & chipset
+ Recente en snellere CPU
+ Recente en snellere GPU
+ DDR4 i.p.v. DDR3
+ Mogelijkheid tot M.2 SSD's
+ Van problemen af
- Kost geld

[ Voor 4% gewijzigd door CDA441 op 22-01-2018 22:30 ]

• Horatius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18:08
Klinkt alsof het aan de GPU ligt, gok dat je op de iGPU geen problemen ondervindt.

• CDA441
Horatius schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 06:57:
Klinkt alsof het aan de GPU ligt, gok dat je op de iGPU geen problemen ondervindt.
Dat dacht ik ook, tot ik een 2de GPU gebruikte (ook een R9 280X)
Ik gebruik tevens een riser, maar die heb ik ook al vervangen. iGPU heeft inderdaad geen problemen.
Misschien toch een shielded riser aankopen of is dat maar smoke & mirrors?
Die risers van ThermalTake zijn ook niet zo goed als ik het hoor.

• MattiVM
Heb je de GPU al eens rechtstreeks in je moederbord gestoken (misschien domme vraag)? Dus zonder een riser?
Als je dan geen problemen hebt, weten we wat voor de problemen zorgt.

• CDA441
MattiVM schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 15:30:
Heb je de GPU al eens rechtstreeks in je moederbord gestoken (misschien domme vraag)? Dus zonder een riser?
Als je dan geen problemen hebt, weten we wat voor de problemen zorgt.
Jazeker dat heb ik :) Beide kaarten ook, en nog steeds hetzelfde probleem.
Zoals ik al zei heb ik vrijwel alles geprobeerd:
- RAM verplaatst
- RAM apart getest
- Andere RAM getest
- Memtest laten draaien (geen fouten, althans dat zegt memtest)
- Nieuwe windows x2
- zonder riser en andere riser
- zonder driver en met herinstalleerde driver
- Andere PSU

Alles ook gebenchtest met 3dmark, prime95 en MSI kombustor voor 3 uren (per test).
Geen fouten daarin, tot ik alles weer terug steek krijg ik weer fouten, en niets is te vinden in eventmanager behalve Kernel power 41 en AMDKMDAP, maar dat is omdat ik de pc hard restart bij de freeze.

Daarom heb ik geen zin meer om 1 component te vervangen om te kijken of het dat was, en als het dat niet is, dan zijn we weer terug bij af :/ Beter dan maar alles nieuw kopen i.p.v. 1 per 1 dingen vervangen die verouderd zijn zoals DDR3 sticks, oude chipset mobo, en graka.
Ik weet wel dat de CPU in orde is, want als die kapot is dan werkt er helemaal niets ;)

• MattiVM
Ja inderdaad.
Die AMDKMDAP zal wel iets te maken hebben met je AMD GPU (Drivers), maar je hebt die al eens verwijdert en opnieuw geïnstalleerd. Een nieuwe GPU lijkt mij dan inderdaad de beste optie.

(Een nieuwe CPU, moederbord en RAM is misschien niet direct nodig, maar het is wel leuker om een grotere verandering te zien in performance i.p.v. beetje bij beetje.)

• CDA441
Misschien is het dan toch wel interessant om eerst bij het grootste probleem te kijken (graphics) en die eerst te vervangen. Waarschijnlijk is de RAM en het mobo niet eens defect.
Incrementele innovaties zijn wat minder hard op de portemonnee.

Het mindere verbruik (en TDP) van de GTX 1060 (120W vs 250w) is ook wel mooi meegenomen en minder hard op de PSU.

PS: ondertussen ook al een nieuwe "shielded" riser van TT besteld, want die van EasyDIY was te lang. Als die niet werkt dan gaat ie weer terug naar Amazon.

[ Voor 18% gewijzigd door CDA441 op 23-01-2018 16:28 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
CDA441 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 22:26:
@mitsumark Ik ben niet van plan om die onderdelen te verkopen. Is toch al (volgens mij) verouderd.
Indien werkend moet een setje 4790k + mobo + geheugen toch al gauw 300 opleveren.

Dat zou betekenen dat je kunt overstappen naar een i7 en/of betere videokaart (kijkend naar je resolutie kan dat laatste zeker geen kwaad).

• CDA441
Zo, vandaag is de Thermaltake riser aangekomen, en die is 5cm te lang, maar wel shielded. Is dus een beetje buigen om het te laten passen.
Net stress testje laten draaien, geen problemen ondervonden hiermee. Het is dus weer wachten tot de volgende crash. Als de driver weer crasht ga ik een GTX1060 aankopen, en dan zien we of het weer crasht.

Pagina: 1