Upgraden RAM in iMac 5k (late 2015) voor studiowerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinzwinkels
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 03-12-2022
Hi iedereen,

Ik heb in mijn thuisstudio een imac 5k late 2015 met 8 gb RAM staan. Nu werk ik veel met LogicX en Ableton, ik zit te denken om het Ram geheugen uit te breiden naar in ieder geval 16gb. Want soms duren wat dingen net te lang met laden of kan hij het net niet aan. Hebben jullie ervaring met hieveel RAM deze programma’s vreten? En als ik hem wil upgraden naar 16gb, kan ik er gewoon 2 sets van 4gb bijdoen? Of meteen maar 2x 8 kopen?
Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter36
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:36
Wat zegt je mac over het geheugen gebruik?
https://support.apple.com/nl-nl/HT201464

Beide opties die je aandraagt zijn mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Macs zijn gek op geheugen en gebruiken zoveel mogelijk. Kijken hoeveel een app in gebruik heeft, heeft niet zo gek veel zin. Het is waarschijnlijk veel.

Een iMac 5k met slechts 8 GB is weinig en zou ik zeker uitbreiden. Hoeveel? Ligt eraan wat je budget is. Ik zou er 2x8 bijprikken, dan kom je dus op 24 GB en dat zal merkbaar verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinzwinkels
Hmm maar moet alle RAM niet dezelfde hoeveelheid zijn? Dus zouden 2x 4 en 2x 8 samen kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Bij mijn 2011 iMac was dat destijds geen probleem. Ja, het is waarschijnlijk dual channel, maar dan is 2x hetzelfde dus geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinzwinkels
oke! thanks a lot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinzwinkels
ik zie nu dat mijn mac 1867 MHz DDR3 als RAM heeft,
kan ik deze vervangen door DDR4 2400? of kunnen deze gewoon naast elkaar werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Kevinzwinkels schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:47:
ik zie nu dat mijn mac 1867 MHz DDR3 als RAM heeft,
kan ik deze vervangen door DDR4 2400? of kunnen deze gewoon naast elkaar werken?
Nee, DDR4 past niet in een DDR3 slot. Het zijn twee verschillende soorten geheugen. Je kunt enkel DDR3 1867 MHz kwijt in je iMac. Let er wel op dat je SO-DIMMs nodig hebt ("laptop geheugen"). Zie ook de FAQ.

[ Voor 10% gewijzigd door Daedalus op 22-01-2018 19:54 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1