Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Network Share, Ubuntu Server browsen via Linux Mint/Android

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GameFreak07
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-07 10:09
MIJN VRAAG:
Hoe kan ik met Ubuntu Server ervoor zorgen dat ik via Linux Mint ( de standaard File explorer ) en Android ( een app ) bestanden kan bekijken die op mijn server staan? Op dit moment heb ik een Ubuntu 17.10 Server staan met daarin twee HDD's waarop ik data wil zetten die ik kan bekijken/wijzigen/verplaatsen/maken/downloaden en uploaden. Ik heb al gruwelijk lang gezocht op het internet maar ik kan niet vinden wat ik zoek. Het enigste wat ik tegen kan komen is samba en Linux <--> Windows setups. Windows speelt geen rol in mijn setup dus samba is niet wat ik zoek.

Hiervoor had ik altijd een Synology NAS waarmee ik gewoon via het netwerk tabblad op mijn Linux Mint machine kon inloggen en alles zien wat er op stond..... dat exact resultaat wil ik ook kunnen met mijn Ubuntu Server maar ik weet niet hoe ik dat voor elkaar kan krijgen!

Is er iemand hier die weet hoe ik mijn gewenste resultaat kan krijgen?

Ik dank je alvast voor de moeite.

Beste antwoord (via GameFreak07 op 25-01-2018 15:27)

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:02

Cyphax

Moderator LNX
Een van de mogelijke oorzaken daarvoor is dat de workgroup niet op beide machines hetzelfde is. Kijk even in /etc/samba/smb.conf op beide machines, is dat hetzelfde?
[edit]
Bij mij verscheen de fileserver ook niet op de client, maar dat interesseerde me nooit zo omdat ik 'm toch automatisch mount. :+ Maar bij mij kwamen de workgroups niet overeen. Ik heb dat net even aangepast, en nu werkt het wel. Thanks voor de inspiratie :P

[ Voor 44% gewijzigd door Cyphax op 24-01-2018 21:39 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Alle reacties

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:04

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
Je kan op je Mint machine gewoon een share op je Ubuntu machine mounten, heb je dat al geprobeerd?

• GameFreak07
Eh nee want ik weet niet dat zoiets kan.... hoe doe ik dat?

Verwijderd

Even 10 minuten Googlen/Bingen (hoe een map te delen onder Linux en te benaderen vanaf andere machine onder Linux) lijkt me een goed begin.

Tip, zoek met Engelse termen.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2018 17:22 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Samba is een goede oplossing. Ik vermoed dat je synology dat ook zo deed. Het is vrij flexibel en je kunt met je android er ook mee verbinden, als je file manager dat ondersteunt. Ik gebruik daar zelf Solid Explorer voor. Een (of hét) alternatief is nfs. Dat kan je ook proberen. Je kunt ze ook gewoon allebei door elkaar gebruiken. In eerste instantie zou ik Samba aanraden.

• GameFreak07
Maar Samba is toch voor LINUX naar Windows?

EDIT: ik heb samba geinstalleerd en geconfigureerd maar ik zie nog steeds geen share in mijn netwerk tabblad.

[ Voor 56% gewijzigd door GameFreak07 op 23-01-2018 20:14 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

GameFreak07 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:38:

EDIT: ik heb samba geinstalleerd en geconfigureerd maar ik zie nog steeds geen share in mijn netwerk tabblad.
Linux machines hebben ook een samba-client, voor wie de cli te moeilijk is >:)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• GameFreak07
Ik ben er ondertussen al veel te lang mee bezig om naar mijn idee zo iets simpels voor elkaar te krijgen....
Samba werkt niet zoals verwacht; ik zie geen share tevoorschijn komen zoals mijn Synology NAS dat deed.

En op het internet kan ik geen alternatief vinden. Ik heb mij al helemaal suf gezocht. Het zit mij ondertussen tot aan mijn oren zo klaar dat ik er mee ben

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
GameFreak07 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 18:38:

Samba is uiteindelijk een protocol waar voor veel os'en een client beschikbaar zijn. Eigenlijk kan je met alles wel verbinden met je shares.

We kunnen je natuurlijk wel helpen met inrichten. Het is niet per se makkelijk maar het is wel de moeite. Als je dat wilt, laat dan even weten wat je nu gedaan hebt. Ik weet heel goed hoe je je voelt trouwens, als je het nog niet eerder hebt gedaan lijkt het allemaal maar ingewikkeld. Dan is zo'n nas natuurlijk handig, dan wordt er een webinterface bij geleverd waarmee het wat eenvoudiger lijkt, en een standaardconfiguratie die bij de meeste mensen wel past. Dat hoeft niet zo te zijn bij Mint.

[edit]
Als je deze tutorial nou bekijkt, zie je dan in eerste instantie dingen die je heel anders hebt gedaan? Deze is toevallig ook voor Mint geschreven maar of je nou Debian hebt of Ubuntu of Mint; dat maakt niet zo vreselijk veel uit. :)

[ Voor 21% gewijzigd door Cyphax op 23-01-2018 20:52 ]

• GameFreak07
Ja ik zou het heel erg waarderen als je mij wilt helpen met inrichten.

Wat ik nog weet van mijn Synology NAS is dat ik native zonder wat te moeten installeren op mijn Mint machine gewoon zo klabam die share in kon gaan ( met username en password ) en dan zag ik alles wat er op die NAS stond. Dat wil ik nu dus ook. Hoe die NAS dat precies deed weet ik niet. Alles wat ik nog weet is dat er SMB/NFS opties waren in de instellingen van DSM6.1

Dus alles wat ik nu wil is dat er iets op mijn Ubuntu server komt te staan waardoor ik hopsakee de server zie verschijnen in de Network pagina en inloggen die handel. Of dat met samba gaat of niet dat kan me geen reet meer schelen; ik wil gewoon dat het eindelijk werkt. Ik zit hier al een week lang te kloten en ben er nu heel erg klaar mee.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Als het goed werkte met de Synology NAS, van waar nu de Ubuntu server, uit interesse ? :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• GameFreak07
Ik was helemaal klaar met dat bokke apparaat. Maakte een gruwelijk irritant geluid als er gelezen werd vanaf de harde schijven omdat er niet eens fatsoenlijke vibratie demping in zit.... betaal je dan ff bijna 400 euro voor zonder HDD's erin..... ik heb dat ding in de woonkamer staan dus ja dan hoorde ik hem altijd.

Om een of andere reden zaten de HDD slots niet goed erin ofzo dus na een tijdje dan trilde die voorste dingen los en dan maakte dat ding nog meer herrie. Op een gegeven moment was ik er zo donders klaar mee dat ik hem bijna met harde schijven en al het raam uit wilde gooien.

Aangezien ik ooit als webdesigner heb gewerkt met linux servers dat ik eraan om alles gewoon lekker zelf te gaan doen en de controle hebben over alles wat er wel of niet op zit. Ik had nog een super mooie desktop kast staan en een zooitje fans van een ex-build dus ik zag het helemaal zitten. Nu dus even niet meer haha

En daar bovenop kwam het hele gezeur met dat DSM OS. Bokke traag en allemaal onzin erop die ik niet nodig heb. Maarja dat zijn van die dingen waar je pas achter komt als je hem al hebt gekocht en je er toch bepaalde features bij heb zitten die handig zijn..

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
GameFreak07 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:53:
Ja ik zou het heel erg waarderen als je mij wilt helpen met inrichten.

Wat ik nog weet van mijn Synology NAS is dat ik native zonder wat te moeten installeren op mijn Mint machine gewoon zo klabam die share in kon gaan ( met username en password ) en dan zag ik alles wat er op die NAS stond. Dat wil ik nu dus ook. Hoe die NAS dat precies deed weet ik niet. Alles wat ik nog weet is dat er SMB/NFS opties waren in de instellingen van DSM6.1

Dus alles wat ik nu wil is dat er iets op mijn Ubuntu server komt te staan waardoor ik hopsakee de server zie verschijnen in de Network pagina en inloggen die handel. Of dat met samba gaat of niet dat kan me geen reet meer schelen; ik wil gewoon dat het eindelijk werkt. Ik zit hier al een week lang te kloten en ben er nu heel erg klaar mee.
Je moet je installatie een handje helpen met wat je wilt. Jij bent de artiest en het is jouw kunstwerk, maar je moet het eerst maken voor je er rijk van wordt ;)
Als je Samba hebt geinstalleerd moet je de configuratie regelen, in /etc/samba/smb.conf (daar zet je in wat je wilt delen, en hoe) en de autorisaties met smbpasswd. Dan ben je al een heel eind. De link die ik had gegeven is best wel duidelijk. Als je die volgt, dan lijkt het allemaal heel veel, maar het komt neer op de paar stappen die ik net noemde. Kan je eens proberen of dat lukt? Bij problemen moet je 't dan maar even melden. :)

Nog een random tip: als je tussentijds even een bestand wil kopieren en je hebt ssh draaien, dan is scp weleens handig. En midnight commander. Met die laatste kan je het eerste vrij makkelijk doen. Maar dat terzijde. :P
GameFreak07 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:14:
Aangezien ik ooit als webdesigner heb gewerkt met linux servers dat ik eraan om alles gewoon lekker zelf te gaan doen en de controle hebben over alles wat er wel of niet op zit. Ik had nog een super mooie desktop kast staan en een zooitje fans van een ex-build dus ik zag het helemaal zitten. Nu dus even niet meer haha
Voordeel van zo'n tutorial volgen en het met de hand doet is ook wel dat je dan niet alleen ziet waar je nou allemaal eigenlijk controle over hebt, maar dat je ook snapt wat de web interface van de nas voor je in een ui-vorm giet. Maar hoe het eigenlijk werkt? Dat leer je op deze manier wat beter natuurlijk. Mooi meegenomen. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Cyphax op 23-01-2018 21:23 ]

• GameFreak07
Ja ik ben op dit moment de tutorial aan het volgen.
Het is duidelijk gericht op de echte hardcore beginner dus iets lager dan mijn niveau maar het gaat helemaal goed komen denk ik.

Scp? Secure copy neem ik aan? Ja dat kan maar het gaat er mij om dat ik mijn vakantie foto's kan zien met voorbeeld erbij. Via terminal word dat was lastig xD

En ik zal eens zoeken naar midnight commander.

Ik dank je voor je begrip en hulp

EDIT; wow! het werkt nu. Soort van. Ik kan erbij als ik smb://*ip* in tik in de File Explorer van Mint. Maar ik zie de machine nog niet verschijnen in het netwerk zoals mijn Synology dat kon... enig idee hoe ik dat kan krijgen?

EDIT2: ik denk dat de vorige keer het niet lukte omdat ik nog geen ufw allow had gedaan....

EDIT3: die Solid Explorer is echt een top app! ik kon zo hoppa in m'n server komen zonder gezeur.
Nog een vraagje: heb jij @Cyphax encryption aan staan en werkt dat? Ik wil graag het zekere voor het onzekere nemen. Ik heb het nu op auto staan en ik heb mandatory geprobeerd maar toen zag ik de share niet meer via Mint.

EDIT4: tot nu toe draait alles prima. Met cron de rsync job aangezet naar de backup hdd toe en hatseflats ik kan weer verder. _/-\o_ d:)b :w :Y

[ Voor 50% gewijzigd door GameFreak07 op 24-01-2018 00:04 . Reden: update 4 ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
GameFreak07 schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 21:23:
EDIT3: die Solid Explorer is echt een top app! ik kon zo hoppa in m'n server komen zonder gezeur.
Nog een vraagje: heb jij @Cyphax encryption aan staan en werkt dat? Ik wil graag het zekere voor het onzekere nemen. Ik heb het nu op auto staan en ik heb mandatory geprobeerd maar toen zag ik de share niet meer via Mint.

EDIT4: tot nu toe draait alles prima. Met cron de rsync job aangezet naar de backup hdd toe en hatseflats ik kan weer verder. _/-\o_ d:)b :w :Y
Ik weet eigenlijk niet of ik iets van encryptie aan heb. Op zich niet zo heel belangrijk, omdat het binnen m'n lan blijft. Met een Raspberry Pi met OpenVPN kan ik dan via Solid explorer on-the-go zo bij m'n shares. :) En dat is weleens erg handig. Fijn dat je verder bent gekomen in elk geval vast!

Doe je rsync voor backups? Ik ken nog wel een gaaf script dat rsync gebruikt, dat je backups organiseert (door alleen nieuwe/bewerkte files te kopiëren, en files die al gebackupt waren te linken, zodat je altijd een volledige set hebt, per datum/tijd dat je het draait, maar dan met een hele geschiedenis). Bontmia

[ Voor 15% gewijzigd door Cyphax op 24-01-2018 09:06 ]

• GameFreak07
Maar hoe zit het dan met die openVPN verbinding? Is die wel encrypted? Anders dan is je data toch wel te lezen buiten je LAN om?

Ja ik doe rsync maar ik heb zojuist iets gevonden: lsyncd die schijnt live een directory te kunnen spiegelen naar mijn interne backup HDD. En ja ik vind die file geschiedenis handig maar als de backup bijna 2TB is en de HDD maar 3TB dan zal hij heel snel vol zitten als ik die file history aan zet of heb ik het dan mis?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
OpenVPN heeft encryptie. Al het verkeer gaat via een tunnel. Dat is wel veilig. Ik heb verder naar buiten toe niets openstaan verder.
Bontmia zet geen bestanden dubbel weg, dus een 2TB backup op een 3TB schijf betekent dat je die terabyte overhebt voor de wijzigingen vanaf de eerste backup (als die tenminste 2TB groot is). Hoe lang je daarmee doet is dan afhankelijk van hoeveel bestanden wijzigen of nieuw zijn. Ik gebruik mijn eigen fileserver niet zo intensief dus daarvoor is het een goede optie. Maar het belangrijkst is dat je je bestanden backupt uiteindelijk, als lsync een passende oplossing is, dan heb je je doel ook bereikt. :)

• GameFreak07
Aha dus je hebt een VPN verbinding naar je eigen huis toe? Heb je dan ook dynamic dns ingesteld of heb je op een of andere manier een static public ip kunnen krijgen?

Ik denk dat ik ook eens een vpn aan ga zetten. Ubuntu kan dat zonder problemen neem ik aan.

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
GameFreak07 schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 13:40:
Aha dus je hebt een VPN verbinding naar je eigen huis toe? Heb je dan ook dynamic dns ingesteld of heb je op een of andere manier een static public ip kunnen krijgen?

Ik denk dat ik ook eens een vpn aan ga zetten. Ubuntu kan dat zonder problemen neem ik aan.
Ik gebruik duckdns daarvoor. M'n publieke IP is volgens mij in de afgelopen jaren maar één keer veranderd volgens, ik kan me nieteens herinneren wanneer dat is geweest. :P
Je kunt een scriptje periodiek draaien dat duckdns bijwerkt voor je.

• GameFreak07
Heb ik even mazzel dat mijn Telfort router DynDNS ingebouwd heeft *victory*

Trouwens, heb jij toevallig een oplossing voor het feit dat mijn server niet te zien is in mijn netwerk tab op Linux Mint? Die Synology was daar wel zichtbaar ( 2x zelfs, geen idee waarom en heel irritant want ik pakte meestal de verkeerde )

Acties:
  • Beste antwoord

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Een van de mogelijke oorzaken daarvoor is dat de workgroup niet op beide machines hetzelfde is. Kijk even in /etc/samba/smb.conf op beide machines, is dat hetzelfde?
[edit]
Bij mij verscheen de fileserver ook niet op de client, maar dat interesseerde me nooit zo omdat ik 'm toch automatisch mount. :+ Maar bij mij kwamen de workgroups niet overeen. Ik heb dat net even aangepast, en nu werkt het wel. Thanks voor de inspiratie :P

[ Voor 44% gewijzigd door Cyphax op 24-01-2018 21:39 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:00
Cyphax schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 21:35:
Dit is een goede oplossing, maar ik vermoed dat het met 'de NAS' ook werkt als dat niet het geval is.

Als TS ook Avahi installeert dan vermoed ik dat het 'altijd' werkt, dat reikt immers nog wat verder dan de discovery van Microsoft.

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:35

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Dit heeft niet zoveel te maken met netwerken, dus schopje naar WSS.

• GameFreak07
Ik ben het helemaal zat dus ik heb gewoon mijn server als bookmark gemarkeerd. Klaar is kees.

Ik dank je voor je uitstekende hulp, @Cyphax
Pagina: 1