Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik wou even mijn maandelijks budget hier meedelen om te zien of er nog wat aan te verbeteren valt. Ik ben momenteel aan het richten op een pensioen binnen 10-13 jaar. Zelf ben ik 27.

Netto inkomen ICTer: 1580 EUR

Voordelen:
- Bedrijfswagen met tankkaart
- Groepsverzekering: 75 EUR per maand (pensioensparen via werk)
- GSM abonnement: 10GB internet per maand
- Hospitalisatieverzekering
  • Voeding: 90-120 EUR (wordt betaald met maaltijdcheques)
  • Internet: 35 EUR EDPNet
  • Huur: 520 EUR
  • Elektriciteit: 40-50 EUR
  • Water: 17.75 EUR
  • Netflix: 7.99 EUR
  • Ziekenfonds: 9.77 EUR
  • Brandverzekering: 6.84 EUR
  • Pensioen sparen: 300 EUR (op P2P leningen met bruto rente 14-17% en buyback guarantee)
  • Geld overschot: 570 EUR
Beetje overkill? Of goed bezig? Ik zou op pensioen willen gaan in Filippijnen en ginder hotel of resort kopen om dan nog te genieten. Huren en bedrijfswagen heeft veel voordelen, dat ik nu vooral weet wat er vast buitengaat elke maand. Dus ook geen onverwachte kosten. Momenteel kan ik dus veel aan de kant zetten via investeren en zo sneller een buffer opbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
GSM abonnement: 10GB internet per maand
Is imo overkill, kun je je redden met 2 - 5 GB per maand?

Ik ken weinig mensen die rond hun 40e met pensioen gaan.
Wat voor buffer verwacht je tegen die tijd te hebben en welke risico's zijn daarbij meegenomen?

Anjunabeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:51
Huren != sparen voor pensioen. Een snelle berekening voor 10 jaar (zonder rekening houdend met allerlei correcties) geeft:
(12*520)*10 = 62400 euro.

Wat je dus uitgeeft zonder het ergens in te investeren zoals een eigen appartement/huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

14-17% krijg je natuurlijk nooit op een risicoloze lening. Dit kan dus ook fout gaan (maar het kán ook goed gaan). Heb je al berekend wat je nodig hebt om 40-50 jaar te overleven zonder inkomen en/of om een hotel/resort op de Filipijnen te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan gsm abonnement van het werk helaas niet aanpassen. Ik betaal er wel bruto belasting van 12.50 EUR op, of 6.50 EUR netto. Nog steeds goedkoper dan abonnement van 15 EUR per maand.

Ik reken ongeveer 250000 EUR, dan reken ik uiteraard het wettelijk pensioen van Belgie, aanvullende pensioenen als groepsverzekering en voordelig pensioensparen niet mee. Omdat deze pas vanaf 65 ongeveer beschikbaar zijn.

Enige risico is business relatie te vinden in Filippijnen. Omdat het was limitaties heeft voor buitenlanders.
Anderzijds is er het risico dat de huurprijzen de kanten opgaan zoals in Nederland... 520 EUR is mooi meegenomen voor appartement met 2 slaapkamers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-09 21:39
14-17% rente. dan gaan bij mij de alarmbellen af.

Maar ok, heb je berekend hoeveel geld je nodig hebt als je vanaf je 40e tot je 80e(?). Dus een som van alle maandelijks benodigde inkomsten en daar de netto contante waarde van berekenen. Dan weet je welk bedrag je nodig hebt tegen de tijd dat je 40 bent. Daarbij rekening houden met inflatie en rente op de lange termijn. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Huren is niet zozeer nadelig, je hebt geen onverwachte kosten. Mijn broer en zijn vriendin werken allebei, hebben een huis gekocht en kunnen amper iets aan de kant zetten. Terwijl zet ik een mooi bedrag aan de kant dat toch netto 8-12% per jaar opbrengt.

Als de cost of living in een land als Filippijnen maar 500 EUR per maand is, dan zou in principe 50000-75000 EUR moeten volstaan als je je geld blijft investeren, dan ben je bijna autonoom aan het leven van wat je verdiend met investeren. Dat is althans als alles goed blijft gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Met 250k ga je het natuurlijk nooit redden om 40 jaar te overleven. Ik weet niet hoe de regels zijn in Belgie maar in Nederland wordt je flink op je AOW gekort als je een deel van je werkzame leven in het buitenland woont. Ik vermoed daar ook...

Als jouw cijfers kloppen dan spaar je zo'n 10k per jaar (ik vermoed wat minder omdat je ook wel eens gaat stappen of met vakantie?). Over 10 jaar heb je dan echt geen 250k bij elkaar gespaard.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik mis een beetje het doel van dit topic. Je dumpt een lijst van zaken die je geld kosten, maar ik mis daar nog zo ontzettend veel op dat ik betwijfel of je dat budget wel enigszins serieus hebt opgesteld.

Ga je nooit op vakantie? Koop je nooit apparatuur? Kleding? Huisinrichting? Onvoorziene zorgkosten? Uit eten en ander vermaak?

Met 10-15 jaar heb nou niet bepaald een veilige horizon om risicovol te investeren. En als je over 13 jaar met 2,5 ton het nog 40 jaar moet uithouden, rente en belastingen voor het gemak tegen elkaar wegstrepend, hou je € 6.250 per jaar over. Denk je daar genoeg aan te hebben om te overleven? Of wilde je van die tweeënhalve ton een hotel kopen?

En daarnaast, hoe ga je dat bedrag in 10 jaar opbouwen? Alleen met peer-to-peerleningen, waarin je 300 euro per maand inlegt?

Kortom: welke input verwacht je nu van ons?

[ Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 22-01-2018 13:14 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:58

vectormatic

Warlock of the doorlock

Ik kijk even naar de andere kant van de balans, 1580 netto voor een ict-er van 27 klinkt voor mij wat aan de lage kant, kan je iets meer vertellen over je ervaring/niveau/functie etc?

verder denk ik inderdaad dat huren niet optimaal is, je flikkert 62400 euro weg, met als enige voordeel dat je geen uitgaven hebt aan onderhoud van je huis, ik denk dat koop van een appartementje je toch enkele tientallen Ks oplevert TOV huur

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:07:
....
Enige risico is business relatie te vinden in Filippijnen. Omdat het was limitaties heeft voor buitenlanders.
Anderzijds is er het risico dat de huurprijzen de kanten opgaan zoals in Nederland... 520 EUR is mooi meegenomen voor appartement met 2 slaapkamers.
Dat is je allergrootste risico. En niet alleen een relatie vinden, maar de overheid is daar vrij corrupt. Verwacht dus niet dat het je zomaar gaat lukken, maar dat je ook echt zal moeten investeren in het vinden van een betrouwbare relatie. Dat wil zeggen, vaak erheen, het land leren kennen, de taal, de corruptie, alles.

Daarbij zeg je 250k nodig te hebben, maar dat ga je niet redden met je salaris. Een hoge risico lening over 10 jaar... ik hoop echt voor je dat je eruit haalt wat je hoopt. Maar 10 jaar is heel lang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:10:
Huren is niet zozeer nadelig, je hebt geen onverwachte kosten. Mijn broer en zijn vriendin werken allebei, hebben een huis gekocht en kunnen amper iets aan de kant zetten. Terwijl zet ik een mooi bedrag aan de kant dat toch netto 8-12% per jaar opbrengt.
De hele wereld is op zoek naar rendementen die rond de 2% liggen en jij denkt dat je makkelijk 8-12% kan maken? Als je dat kan, moet je nu 250k lenen (of zo veel je kan) en dat investeren.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:18
Een hotel/resort runnen in de Filipijnen =/= pensioen.

Kan je dat ook nog als je 80 bent?
Hoeveel inkomsten moet je daar binnenhalen om rond te kunnen komen?
Hoeveel inkomsten haal je uit je spaargeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
emnich schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:10:
Met 250k ga je het natuurlijk nooit redden om 40 jaar te overleven. Ik weet niet hoe de regels zijn in Belgie maar in Nederland wordt je flink op je AOW gekort als je een deel van je werkzame leven in het buitenland woont. Ik vermoed daar ook...

Als jouw cijfers kloppen dan spaar je zo'n 10k per jaar (ik vermoed wat minder omdat je ook wel eens gaat stappen of met vakantie?). Over 10 jaar heb je dan echt geen 250k bij elkaar gespaard.
Blijven investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
vectormatic schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:12:
Ik kijk even naar de andere kant van de balans, 1580 netto voor een ict-er van 27 klinkt voor mij wat aan de lage kant, kan je iets meer vertellen over je ervaring/niveau/functie etc?

verder denk ik inderdaad dat huren niet optimaal is, je flikkert 62400 euro weg, met als enige voordeel dat je geen uitgaven hebt aan onderhoud van je huis, ik denk dat koop van een appartementje je toch enkele tientallen Ks oplevert TOV huur
Developer. Let wel, heb brutoloon van 2500 EUR en 2 jaar ervaring. Heb wel bedrijfswagen met tankkaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:57:
• Pensioen sparen: 300 EUR (op P2P leningen met bruto rente 14-17% en buyback guarantee)
Hoe doe je dat nadat je stopt met werken... anders bouw je niks meer op...
Vind het wel eens simpele voorstelling van de kosten die je maakt.
Ga eens met een expert praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
daan! schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:13:
Een hotel/resort runnen in de Filipijnen =/= pensioen.

Kan je dat ook nog als je 80 bent?
Hoeveel inkomsten moet je daar binnenhalen om rond te kunnen komen?
Hoeveel inkomsten haal je uit je spaargeld?
Als we nu kortweg Mintos nemen. Hebben we netto rendement van 7-8%. Voor elke 10000 EUR die je aan de kant zet, heb je 60 EUR per maand dat je kapitaal groeit.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Met een rendement van 15% per jaar heb je over 12 jaar inderdaad de 250k bij elkaar. Maar 15% per jaar is in geen enkel opzicht een realistisch rendement. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:12 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:25
5 seconden nagedacht:

Je bent nog geen 30, het hoeft niet, maar wanneer komen vrouw, kinderen? Enig idee hoeveel die kosten :)
Hou je rekening met inflatie?
heb je negedacht over kosten qua zorg en dergelijke die in Nederland meestal goedkoper zijn dan ergens anders (Als je dezelfde kwaliteit wilt)

Ik wil zelf ook over 20 jaar naar het buitenland. Maar de landen die ik op het oog had zijn tegen die tijd net zo duur als Nederland. ;)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
emnich schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:27:
[...]

Met een rendement van 15% per jaar heb je over 12 jaar inderdaad de 250k bij elkaar. Maar 15% per jaar is in geen enkel opzicht een realistisch rendement. 8)7
Inderdaad, maar ik verwacht wel dat deze gaat verlagen. Ondertussen wel mooi meegenomen. Zolang de opbrengsten netto meer dan 5% zijn is het best acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hou je er rekening mee dat het ook -10% kan worden of zelfs -90%?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
gr8-jen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:31:
5 seconden nagedacht:

Je bent nog geen 30, het hoeft niet, maar wanneer komen vrouw, kinderen? Enig idee hoeveel die kosten :)
Hou je rekening met inflatie?
heb je negedacht over kosten qua zorg en dergelijke die in Nederland meestal goedkoper zijn dan ergens anders (Als je dezelfde kwaliteit wilt)

Ik wil zelf ook over 20 jaar naar het buitenland. Maar de landen die ik op het oog had zijn tegen die tijd net zo duur als Nederland. ;)
Welke landen had jij op het oog?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Er is natuurlijk al een uitgebreide topicreeks voor mensen die hun wc-papier dubbelzijdig gebruiken ;) :+
Topicreeks: Financiële onafhankelijkheid

Dit verhaal van je past daar uitstekend in, dus ik weet niet zo snel wat je met dit specifieke topic wil?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 17-09 14:44
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:19:
[...]

Developer. Let wel, heb brutoloon van 2500 EUR en 2 jaar ervaring. Heb wel bedrijfswagen met tankkaart.
Developer... in wat?

Je broer en vriendin steken geld in hun huis wat zelfs als de woningmarkt daalt inherent nog waarde zal hebben. Bij huur gooi je het gewoon weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:51
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:30:
[...]

Als je je huis nodig hebt om te sparen voor je pensioen doe je iets fout. Bovendien ga je er vanuit dat de huizenmarkt alleen maar zal stijgen.

Prima, maar houd dat in je achterhoofd.
Zeker waar en dat ben ik ook met je eens. Ik wilde de TS erop wijzen dat het geld nu naar de portemonnee van de verhuurder gaat. Als zijn doel is om over 10 jaar met pensioen te gaan moet je niet je geld aan iemand anders gaan geven.

Over het algemeen geldt gewoon dat je met een eigen huis/appartement in je eigen vermogen investeert en daarom spreek ik ook niet over x% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2019 15:13 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:40:
[...]

5 jaar terug had ik het idee om naar Tsjechie (of landen daaromheen) te gaan. Dit wegens relatie met een Tsjechise.
Ik heb dit jaar nog is de prijzen vergeleken qua huizen enzo en zag dat (ook in de niet toeristische plekken) de prijzen zijn verdubbeld ten opzichte van 6 jaar daarvoor: 3 miljoen kronen naar 6 miljoen kronen voor een leuk huisje met stenen garage ;). In Nederland zou je denk ik 10 miljoen kronen kwijt zijn.

Als er nog een keer 66% bij komt in de komende 15-20 jaar, wat ik wel verwacht, is het net zo duur als Nederland nu. Dus afhankelijk van de prijzen in Nederland tegen die tijd weet ik nog niet of emigreren handig is om te gebruiken als punt dat je kosten lager zijn.

Lees het topic hierboven genoemd is door in de komende weken. Veel informatie is er wel uit te halen om je in de goede richting te duwen.

[ Voor 8% gewijzigd door gr8-jen op 22-01-2018 14:02 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
gr8-jen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:01:
[...]

5 jaar terug had ik het idee om naar Tsjechie (of landen daaromheen) te gaan. Dit wegens relatie met een Tsjechise.
Ik heb dit jaar nog is de prijzen vergeleken qua huizen enzo en zag dat (ook in de niet toeristische plekken) de prijzen zijn verdubbeld ten opzichte van 6 jaar daarvoor: 3 miljoen kronen naar 6 miljoen kronen voor een leuk huisje met stenen garage ;). In Nederland zou je denk ik 10 miljoen kronen kwijt zijn.

Als er nog een keer 66% bij komt in de komende 15-20 jaar, wat ik wel verwacht, is het net zo duur als Nederland nu. Dus afhankelijk van de prijzen in Nederland tegen die tijd weet ik nog niet of emigreren handig is om te gebruiken als punt dat je kosten lager zijn.

Lees het topic hierboven genoemd is door in de komende weken. Veel informatie is er wel uit te halen om je in de goede richting te duwen.
Zal wel afhangen van waar precies. In Praag en Brno (IT capital) vast wel.. maar in Ostrava zal het nog wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00
Je reageert wel heel selectief, @Verwijderd . Onderstaande reactie lijkt mij relevant voor het inzicht in je huidige kosten:
CodeCaster schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:10:
Ik mis een beetje het doel van dit topic. Je dumpt een lijst van zaken die je geld kosten, maar ik mis daar nog zo ontzettend veel op dat ik betwijfel of je dat budget wel enigszins serieus hebt opgesteld.

Ga je nooit op vakantie? Koop je nooit apparatuur? Kleding? Huisinrichting? Onvoorziene zorgkosten? Uit eten en ander vermaak?
Daarnaast noem je investeren in hoog-risico P2P leningen 'pensioensparen'. Ik doe zelf ook aan investeren in P2P leningen, maar dit is ongeveer de andere kant van het spectrum ten opzichte van sparen. De economie doet het nu goed, maar als er een crisis of recessie komt, moet ik nog maar zien dat we ons geld terugkrijgen van een P2P platform. Je kunt beter je risico verspreiden over meerdere mandjes (sparen, beleggen, crowdfunding, vastgoed etc).

Verder noem je herhaaldelijk het voordeel van een bedrijfswagen met tankkaart. Via je salaris betaal je gewoon mee aan de leaseauto en brandstof. Als je echt wilt besparen, kun je beter geen auto nemen en een hoger salaris ontvangen.

Tenslotte ben ik het met de enkele andere posters eens dat huren in jouw situatie niet voordelig is. Je geeft 33% van je nettosalaris uit aan huur; geld dat je direct kwijt bent.

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro x64
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:35

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hoger (mogelijk) rendement = hoger risico, da's zo'n beetje een rechtevenredige relatie. Dus 14-17% of zelfs 5-8% rendement haal je niet zonder forse risico's te nemen. Daarbij geldt hoe langer je het risico loopt, de kans steeds groter wordt dat je een verlies moet nemen.

De vraag is dan hoe groot de impact zal zijn. Heb je tegen die tijd wat 'vet op de botten', kun je het risico lopen maar als je voor je inkomen volledig afhankelijk bent van die rendementen zou ik toch een ander plan gaan maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Koja78 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:30:
[...]

Zal wel afhangen van waar precies. In Praag en Brno (IT capital) vast wel.. maar in Ostrava zal het nog wel meevallen.
Nee, Praag is pas 2/3 van de reis. En veel te duur/toeristisch, dat kan ik nu al niet betalen ;) Ik ga naar plekken die bijna de grens met Slowakije raken ( meer onder Zlin ). Geen ski gebied en als ik ga shoppen zie ik bijna elke keer die mensen kijken naar het kenteken omdat ze niet zo vaak een nederlander/buitenlander zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 11:49

Basszje

Reisvaap!]

Op zich is dat niet onrealistisch voor bepaalde landen. Mits je zin hebt om op zo'n bedrag je halve leven te leven. En er niets gebeurt ( ziektekosten, heimwee, lokale problemen etc ) . Ik heb op dat budget een halve wereldreis gemaakt zonder al te veel te sappelen. Maar lijkt mij risicovol om dat over zoveel jaar te doen denk ik.
gr8-jen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:54:
[...]
Nee, Praag is pas 2/3 van de reis. En veel te duur/toeristisch, dat kan ik nu al niet betalen ;) Ik ga naar plekken die bijna de grens met Slowakije raken ( meer onder Zlin ). Geen ski gebied en als ik ga shoppen zie ik bijna elke keer die mensen kijken naar het kenteken omdat ze niet zo vaak een nederlander/buitenlander zien.
Er is nog meer oostblok ;) Maar je hebt gelijk dat de prijzen in veel plaatsen aardig aan het stijgen zijn. Je kan in veel landen nog wel aardige plekken vinden die over een paar jaar ws stuk duurder zijn, maar dat is ook niet zonder risico natuurlijk.

@Ts, je kan natuurlijk ook een jaar of twee eens gaan kijken of dat leven je uberhaupt bevalt. Ergens op vakantie checken is *heel* want anders dan in een land proberen te leven, of nog erger te ondernemen. Dan loop je tegen alle minpunten aan van andere bestemmingen. Meestal tegelijkertijd.

[ Voor 53% gewijzigd door Basszje op 22-01-2018 16:11 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
Koja78 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:59:
[...]

Developer... in wat?

Je broer en vriendin steken geld in hun huis wat zelfs als de woningmarkt daalt inherent nog waarde zal hebben. Bij huur gooi je het gewoon weg.
Dat heb ik al meerdere mensen horen roepen maar die zekerheid heb je helemaal niet en het is dan ook niet zo slim om er vanuit te gaan dat je huis altijd wel wat opbrengt.

Ooit een woning gekocht toen de huizenmarkt zijn hoogtepunt bereikte (ongeveer 15 jaar geleden) en vervolgens mijn huis proberen te verkopen toen de huizenmarkt in een groot dal zat. Overwaarde was volkomen verdwenen en het huis moest voor een lager bedrag weg dan dat ik het gekocht. UIteraard een aflossingsvrijge hypotheek (want jong) en dus ook niets afgelost.

Was ik een uitzondering? nee, absoluut niet. In de Randstad, regio Den Haag was dit eerder regel dan uitzondering....

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je rekent de verkeerde kant op, kijk niet naar wat je nu kan sparen maar naar het bedrag dat je nodig hebt om daar een jaar lang te kunnen leven. Reken dus uit wat je als initieel kapitaal nodig hebt (aanschaf woning, vervoer,...) en welk kapitaal je vervolgens nodig hebt om een jaar van te leven.

Dat gaat waarschijnlijk enorm tegenvallen en dan kom je er achter dat je veel langer moet doorwerken om daar fatsoenlijk en comfortabel te kunnen leven. Je verdient simpelweg te weinig om over 10 jaar te kunnen vertrekken naar het buitenland. Als je dat wilt doen zul je daar alsnog een manier moeten vinden om geld te blijven verdienen.

En je mist natuurlijk alle lasten die niet maandelijks terug komen zoals vervanging apparatuur, kleding,.... waardoor het bedrag dat je opzij kan leggen flink zal dalen.

[ Voor 11% gewijzigd door Tsurany op 22-01-2018 16:26 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
ChojinZ schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:14:
[...]

Dat heb ik al meerdere mensen horen roepen maar die zekerheid heb je helemaal niet en het is dan ook niet zo slim om er vanuit te gaan dat je huis altijd wel wat opbrengt.

Ooit een woning gekocht toen de huizenmarkt zijn hoogtepunt bereikte (ongeveer 15 jaar geleden) en vervolgens mijn huis proberen te verkopen toen de huizenmarkt in een groot dal zat. Overwaarde was volkomen verdwenen en het huis moest voor een lager bedrag weg dan dat ik het gekocht. UIteraard een aflossingsvrijge hypotheek (want jong) en dus ook niets afgelost.

Was ik een uitzondering? nee, absoluut niet. In de Randstad, regio Den Haag was dit eerder regel dan uitzondering....
Dat is natuurlijk enorm zuur, maar feitelijk heeft hij wel gelijk. Je huis blijft altijd wat waard. Je neemt er alleen ook een risico mee, omdat je er vaak ook een flinke hypotheek hebt. Tegenwoordig moet je in Nederland echter semi-verplicht aflossen (al gaat dat in het begin traag met een annuïteitenhypotheek). Die aflossingsvrije hypotheek is nu niet meer realistisch voor veel starters, ik weet niet hoe dat voor TS is. De verhuurder neemt de risico's dan wel op zich, maar je weet in elk geval dat er altijd een ander winst maakt als je huurt.

De discussie huren vs. kopen is hier wel méér dan zijdelings relevant, maar met name als TS ook flink aflost en een stabiele situatie tegemoet gaat qua wonen/gezin. Stel hij zou zeker weten dat hij 13 jaar op dezelfde plek blijft wonen en hij lost de hypotheek versneld af, dan kan het een mooi beleggingsobject zijn nadat hij het land uit is.

Wat meer richting de vraag van TS:
- ik sluit me aan bij degenen die denken dat je overzicht nog niet compleet is
- hou een aantal jaar je inkomsten/uitgaven volledig gecategoriseerd bij
- zet niet alleen in op Mintos, maar ook op andere investeringen
- besef je dat het salaris niet zo riant is; als het zo zou blijven dan acht ik de uitgesproken 'droom' volledig onrealistisch
- mits je nog veel groeit in salaris zou ik met name oppassen voor 'lifestyle inflation' (Google-tip), daar zit de meeste winst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
finsdefis schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:34:
[...]

Dat is natuurlijk enorm zuur, maar feitelijk heeft hij wel gelijk.
Vind ik niet. :)

In het ergste geval is er geen overwaarde en moet je geld bijleggen om je huis te verkopen. Dat zou ook met een hypotheek vorm kunnen waarin je wel wat aflost.

Veel mensen gaan uit van overwaarde. Maar die is er niet altijd.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
ChojinZ schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:40:
[...]

Vind ik niet. :)

In het ergste geval is er geen overwaarde en moet je geld bijleggen om je huis te verkopen. Dat zou ook met een hypotheek vorm kunnen waarin je wel wat aflost.

Veel mensen gaan uit van overwaarde. Maar die is er niet altijd.
Het gaat echter niet om een mening, maar om een toetsbare bewering.

Degene die je citeerde beweerde ook niet dat er altijd overwaarde zou zijn, dus misschien dat je hem verkeerd begreep. Hij stelde alleen dat je huis altijd "inherent nog waarde heeft", en dat is ook altijd het geval, ook in jouw situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
gr8-jen schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:54:
[...]

Ik was deze zomer nog in Sumava... dat ga je ook wel kennen dan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Rendement van 12-17% is natuurlijk totaal niet realistisch zonder risico's. Maar zoals we wel vaker zien laat TS dit compleet liggen en negeert hij kritische vragen hierover.

Wat wil je doen als je een relatie krijgt? Wat wil je doen als je investering / sparen kwijt bent of moet gebruiken?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
finsdefis schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:34:
[...]

Dat is natuurlijk enorm zuur, maar feitelijk heeft hij wel gelijk. Je huis blijft altijd wat waard. Je neemt er alleen ook een risico mee, omdat je er vaak ook een flinke hypotheek hebt. Tegenwoordig moet je in Nederland echter semi-verplicht aflossen (al gaat dat in het begin traag met een annuïteitenhypotheek). Die aflossingsvrije hypotheek is nu niet meer realistisch voor veel starters, ik weet niet hoe dat voor TS is. De verhuurder neemt de risico's dan wel op zich, maar je weet in elk geval dat er altijd een ander winst maakt als je huurt.
Had ik het verkeerd verstaan dat TS het over BE had? Wij hebben geen aflossingsvrije hypotheek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
finsdefis schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:42:
[...]

Het gaat echter niet om een mening, maar om een toetsbare bewering.

Degene die je citeerde beweerde ook niet dat er altijd overwaarde zou zijn, dus misschien dat je hem verkeerd begreep. Hij stelde alleen dat je huis altijd "inherent nog waarde heeft", en dat is ook altijd het geval, ook in jouw situatie.
Klinkt meer als een semantische discussie :+

Tuurlijk, je huis blijft altijd wat waard. Maar die waarde heb je nodig om je hypotheek af te lossen. Onder de streep heb je daar niets aan als er onderwaarde is...

De stellig dat huren geld weggooien is en kopen altijd nog 'inherent waarde heeft' zegt dan ook in de praktijk weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
ChojinZ schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:48:
[...]

Klinkt meer als een semantische discussie :+

Tuurlijk, je huis blijft altijd wat waard. Maar die waarde heb je nodig om je hypotheek af te lossen. Onder de streep heb je daar niets aan als er onderwaarde is...

De stellig dat huren geld weggooien is en kopen altijd nog 'inherent waarde heeft' zegt dan ook in de praktijk weinig.
Het is wel goed om het e.e.a helder te hebben, vandaar dat het me niet onbelangrijk lijkt.

Een aflossingsvrije hypotheek is tegenwoordig ongebruikelijk, en als ik naar België kijk geldt daar iets vergelijkbaars. Door standaard wél gewoon af te lossen, en dat eventueel versneld te doen, verklein je ook het risico op onderwaarde. Bij een annuïteitenhypotheek/mensualiteiten woonkrediet in BE gaat het allemaal wat trager en is het risico dat je schetst met name relevant in de eerste x jaren.

Maar soit, ik ben het ook niet eens met de stelling dat huren per definitie geld weggooien is in het geval van TS. Vandaar de rest van mijn initiële post, waarbij ik benadrukte dat stabiliteit een voorwaarde is om met weinig risico te kopen. Punt blijft dat er bij huren altijd een ander winst zal willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
finsdefis schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:53:
[...]

Een aflossingsvrije hypotheek is tegenwoordig ongebruikelijk, en als ik naar België kijk geldt daar iets vergelijkbaars. Door standaard wél gewoon af te lossen, en dat eventueel versneld te doen, verklein je ook het risico op onderwaarde. Bij een annuïteitenhypotheek/mensualiteiten woonkrediet in BE gaat het allemaal wat trager en is het risico dat je schetst met name relevant in de eerste x jaren.
Dat de aflossingsvrije hypotheek niet meer bestaat weet ik (ben al bezig met mijn 5e hypotheek af te lossen ;) ). En ik ben met je eens dat aflossen een verkleining is op het risico op onderwaarde. Maar wat ik telkens zie, en waar heel veel mensen de fout in gaan, is er vanuit gaan dat er ALTIJD overwaarde is. Standaard roepen heel veel mensen ook: 'Kopen is een goed belegging! '

Maar de realiteit is anders. Zo zeker is het allemaal niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Laat nu de TS maar een zijn aanvullende verhaal kwijt zien te raken, moeten we niet over het hoofd zien, het is zijn topic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
In de trant van het positieve inzicht van TS:
12-15% rendement per jaar :? Veel te laag, ga in Crypto, honderden procenten rendement per dag!
(echt zo, maar dan moet je vreselijk goed kunne gokken :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 18:39

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

@Verwijderd Zoals de rest al zegt, ben je aardig goed bezig, maar je lijstje is nog lang niet compleet.
Lees het Financieel onafhankelijkheids topic eens door voor nieuwe en betere ideeen.
Je eerste insteek is goed, en we kunnen goed zien dat je niet zomaar geld uitgeeft, dat zijn toch belangrijke stappen.

Ik mis onderdelen zoals afschrijving:
Nieuwe Laptop / telefoon / wasmachine / droger / vaatwasser / fiets / kast / bank / kleding.

en vergeet niet om nu te leven :).

Een huis huren zie ik persoonlijk als geld weggooien. Een huis kopen wordt niet duurder over de jaren, en je hebt een extra buffer indien je dat nodig hebt, moet je daarna wel weer gaan huren.

Rendement is leuk, maar niet te voorspellen. wat ga je doen als je vermogen spontaan verdampt?.

Ik ben zelf ook bezig met vroeg pensioen, ben nu 28 en mijn doelstelling is 42 jaar, (excel zeg 41 jaar en 3 maanden :))
dat doe ik gelukkig met z'n 2en waardoor veel kosten te delen zijn.
Maar 40 in je eentje, gaat je het huidige budget niet lukken denk ik.

Dus koop een huis en vraag om extra salaris. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Smuggler op 22-01-2018 19:27 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoXXiN
  • Laatst online: 02-01 18:23
misschien is dit topic een grap? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Vast niet de enige dan. Ben ik absoluut van overtuigd. Bijvoorbeeld Apple versus niet-Apple gebruikers topics worden wrs hier ook wel voor ge-/misbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:36

Tazzios

..

ChojinZ schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:14:
[...]

Huis met verlies verkopen klinkt natuurlijk rampzalig maar hoeveel ben je nu achteraf per maand kwijt geweest meer of minder dan huren? Dat is de vergelijking die vaak vergeten wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:40:
[...]

Een vraagje,

Om dit topic te helpen, kan je ook echt antwoord geven op de inhoudelijke vragen? En deze niet ontwijken? Nu komt het nogal over "Ik negeer alle twijfels en wil alleen reageren op iedereen die het met me eens is"

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Laatst online: 22:19
corset schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 09:25:
[...]

Een vraagje,

Om dit topic te helpen, kan je ook echt antwoord geven op de inhoudelijke vragen? En deze niet ontwijken? Nu komt het nogal over "Ik negeer alle twijfels en wil alleen reageren op iedereen die het met me eens is"
Dat dus. En vooral dat. Het zal niet voor het eerst zijn dat er niet inhoudelijk gereageerd wordt in een topic en een TS alle reacties cherrypicked op degene die hem de hemel in prijzen.

Dus... @Verwijderd ga je ook nog inhoudelijk reageren en dan met name op de (serieus!) terechte vragen van de reply's die je krijgt? :P

_@/'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Koja78 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:30:
[...]

Ostrava is een stad van niks :D Wel eens geweest?

Maar ontopic: ik vind het allemaal behoorlijk speculatief. En vraag mij ook af of het wel gezond is om op je 40e klaar te zijn met werken.

[...]

Als je je huis nodig hebt om te sparen voor je pensioen doe je iets fout. Bovendien ga je er vanuit dat de huizenmarkt alleen maar zal stijgen.

Niet met je eens. Want een eventuele stijgende huizenprijs is maar een klein onderdeel in het geheel.

Stel dat je op je 30e een huis koopt van 200.000. En dat los je vervolgens af in 30 jaar. Dat betekent dat je vanaf je 60e amper woonlasten zal hebben. Dat betekent simpelweg dat je dus op je 60e met een stuk minder inkomen toekan.
Stel dat je vervolgens op je 70e het huis verkoopt om je laatste 10-15 leuk door te komen. Dan maakt het niet zoveel uit of dat huis voor 100.000, 200.000 of 750.000 euro verkocht wordt. Eigenlijk is elke euro winst, het is namelijk door de aflossing al volledig eigendom geworden. Tevens heb je dan zeker 10 jaar bijna kosteloos gewoond.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2018 10:07 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

@Verwijderd Heb je al ervaring met het leven in de Filipijnen? Het idee om resort / hotel te kopen is leuk maar dan moet je OF een al goed draaiend restort / hotel overnemen (zeer duur en laat je goed en onafhankelijk voorlichten) OF van scratch beginnen.

Als je helemaal van scratch begint dan wordt het ZEER moeilijk. Goede locatie / waar ook nog buitenlanders komen is moeilijk te vinden, wellicht ben je van plan om dit op Palawan te doen, kan je zeggen dat daar alle lokale buitenlanders hetzelfde idee hebben en 9 van de 10 draaien slecht en stoppen er na een paar jaar mee. Ben dus zeer benieuwd naar je plannen.

Disclaimer: Ben Filipino en zit op het moment in Palawan (lange vakantie / privé omstandigheden) Veel van mijn familie van NL zit hier met verschillende business ventures (geen hotel / resort) en geven ook aan dat het niet makkelijk is ondanks dat zij hier zijn opgegroeid.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2018 10:08 . Reden: Dubbele @ ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:02:
[...]

Ostrava is een stad van niks :D Wel eens geweest?

Zou ik die anders vermelden? Ken er mensen.
En... Ostrava V Plamenech :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
btw ik ga akkoor met @Coritchando .. voor mij is een afgeloste woning de beste investering voor je pensioen. Als je dan nog moet huren ben je (in BE) een grote sukkelaar financieel gezien.
( allez behalve onze troep ambtenaars)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koja78 schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:21:
[...]

Zou ik die anders vermelden? Ken er mensen.
En... Ostrava V Plamenech :)
Vond het al verrassend dat iemand het kende, ik ken het vanuit mijn vorige baan :D Het kleine vliegveld waar ik ooit geland ben :')

Dat festival ben ik nooit geweest (herrie bands haha). Mijn hoogtepunt in Ostrava was een militaire parade met Sovjet voertuigen uit 1940.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Een hotel gaan exploiteren is bepaald niet met pensioen gaan. Dat is een carriere move waarin je veel harder dan ooit gaan werken. Maar als daar je wel gelukkig van wordt is dat helemaal niet erg. Ik had ook het streven om op mijn 30e, 35e en 40e te stoppen met werken. Dat is uiteraard niet gelukt. Maar dat is helemaal niet zo erg want doordat je dat streven hebt ben je bewust met de financiën bezig en kun je juist daardoor wel comfortabel leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koja78
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:24:
[...]

Vond het al verrassend dat iemand het kende, ik ken het vanuit mijn vorige baan :D Het kleine vliegveld waar ik ooit geland ben :')

Dat festival ben ik nooit geweest (herrie bands haha). Mijn hoogtepunt in Ostrava was een militaire parade met Sovjet voertuigen uit 1940.
Colours of Ostrava is dan misschien meer voor jou?

Dat kleine vliegveld .. Daar is elk jaar een grote NAVO luchtshow.. maar ben er ook met een ATReke geland om dan te rennen om de laatste trein te halen naar het centrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:02:
[...]En vraag mij ook af of het wel gezond is om op je 40e klaar te zijn met werken.
Je bedoelt: klaar met leven. Toekomstplannen maken is namelijk meer dan alleen in je huidige en toekomstige portemonnee kijken.

Je kan dan (heel) misschien wel genoeg reserves / beleggingen enz. hebben om niet meer te hoeven werken, maar ga je daar gelukkig van worden? Wat ga je doen met je tijd? Heb je zo'n hekel aan werken? Heb je een hekel aan je huidige werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joopv schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:40:
[...]
Je bedoelt: klaar met leven. Toekomstplannen maken is namelijk meer dan alleen in je huidige en toekomstige portemonnee kijken.

Je kan dan (heel) misschien wel genoeg reserves / beleggingen enz. hebben om niet meer te hoeven werken, maar ga je daar gelukkig van worden? Wat ga je doen met je tijd? Heb je zo'n hekel aan werken? Heb je een hekel aan je huidige werk?
Precies mijn punt.

Ik kan me wel voorstellen dat je tegen je 40e wat minder wil werken, vaak ingegeven door het hebben van vrouw en kinderen, maar helemaal stoppen... Waar doe je het dan nog voor allemaal?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 22:22
Valt wel op dat meneer na pagina 1 niet meer reageert, zal wel zijn omdat hij in een illusie leeft en denkt dat alles gaat werken zoals hij dat in gedachten had. Nu dat hem verteld wordt dat zijn beeld gewoon niet klopt gaat hij niet meer reageren.

Slim.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjarky
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 01:06
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 10:08:
@Verwijderd Heb je al ervaring met het leven in de Filipijnen? Het idee om resort / hotel te kopen is leuk maar dan moet je OF een al goed draaiend restort / hotel overnemen (zeer duur en laat je goed en onafhankelijk voorlichten) OF van scratch beginnen.

Als je helemaal van scratch begint dan wordt het ZEER moeilijk. Goede locatie / waar ook nog buitenlanders komen is moeilijk te vinden, wellicht ben je van plan om dit op Palawan te doen, kan je zeggen dat daar alle lokale buitenlanders hetzelfde idee hebben en 9 van de 10 draaien slecht en stoppen er na een paar jaar mee. Ben dus zeer benieuwd naar je plannen.

Disclaimer: Ben Filipino en zit op het moment in Palawan (lange vakantie / privé omstandigheden) Veel van mijn familie van NL zit hier met verschillende business ventures (geen hotel / resort) en geven ook aan dat het niet makkelijk is ondanks dat zij hier zijn opgegroeid.
Ik heb ook begrepen dat het voor buitenlanders niet mogelijk is om grond te bezitten. Of geld dat alleen voor privé bezit?

Mijn vrouw is Filipijnse en als ik het goed heb begrepen zetten de meeste buitenlanders de onroerende zaken op naam van de vrouw om ervoor te zorgen dat je iets kunt kopen zeg maar.

@TS Ik ben wel benieuwd naar je antwoorden.

Welke regio zit je aan te denken? Het stikt in de Filipijnen van de hotels waar je tegenop moet boksen. Veel concurrentie tegen grote ketens ook. Dus ik hoor graag meer van je plannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

bjarky schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:52:
[...]

Ik heb ook begrepen dat het voor buitenlanders niet mogelijk is om grond te bezitten. Of geld dat alleen voor privé bezit?

Mijn vrouw is Filipijnse en als ik het goed heb begrepen zetten de meeste buitenlanders de onroerende zaken op naam van de vrouw om ervoor te zorgen dat je iets kunt kopen zeg maar.

@TS Ik ben wel benieuwd naar je antwoorden.

Welke regio zit je aan te denken? Het stikt in de Filipijnen van de hotels waar je tegenop moet boksen. Veel concurrentie tegen grote ketens ook. Dus ik hoor graag meer van je plannen.
Klopt, het is voor buitenlanders zonder achtergrond hier moeilijk om bezittingen aan te kopen / te bezitten. Eigenlijk komt het er op neer dat wanneer je geen Filipijns paspoort hebt het behoorlijk problematisch is qua regels etc. (Zelfs voor ex Filipinos die in de jaren 80 hun paspoort gewisseld hebben voor bijvoorbeeld een NL paspoort)

Goed, bovenstaande is alleen wat betreft regels en wetten. We hebben het dan nog niet over de cultuur verschillen en de daarbij komende (werk) mentaliteit tussen NL/BE en PH ;) menig niet Filipino kan daar moeilijk mee omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steephh
Joeri.Bijlsma schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:45:
Valt wel op dat meneer na pagina 1 niet meer reageert, zal wel zijn omdat hij in een illusie leeft en denkt dat alles gaat werken zoals hij dat in gedachten had. Nu dat hem verteld wordt dat zijn beeld gewoon niet klopt gaat hij niet meer reageren.

Slim.
Ogen dicht houden en keihard tegen een muur aanrennen is opzich ook geen verkeerde leerschool. :P

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of TS is gewoon even andere dingen aan het doen. :) Niet iedereen zit natuurlijk 24/7 op het forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10:38

CasGas

.

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:57:

Ik zou op pensioen willen gaan in Filippijnen en ginder hotel of resort kopen om dan nog te genieten.
En jij denkt dat als je zoiets voor jezelf koopt en dan geld wil gaan verdienen dat je het rustiger gaat krijgen, oftewel, makkelijk van je oude dag genieten?

Ik kan je nu al vertellen dat dat meer aanpoten zal worden dan wat je nu als developer doet.

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22-02-2021
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 12:41:
[...]

Precies mijn punt.

Ik kan me wel voorstellen dat je tegen je 40e wat minder wil werken, vaak ingegeven door het hebben van vrouw en kinderen, maar helemaal stoppen... Waar doe je het dan nog voor allemaal?
Er zijn nog zoveel andere dingen die je kunt doen met je tijd ipv betaald werken. TS heeft wel hele ingrijpende plannen om naar het buitenland te verhuizen (en ik begrijp ook niet hoe hij denkt dat een hotel runnen minder tijd kost dan hier in loondienst te zijn, maar dat terzijde). Mijn plan is ook om veel eerder te stoppen met betaald werken, ook al haal ik er nu voldoening uit. Ik begrijp niet dat men het blijkbaar maar oké vindt om tot 71 te moeten werken.
Het houdt niet perse in om niets te doen, je kunt vrijwilligerswerk doen of 2 dagen werken in een leuke baan met weinig verantwoordelijkheden (waarvan de betaling waarschijnlijk ook niet zo goed is en het fijn is om een flinke buffer te hebben), ik zou per jaar een paar maanden willen reizen, af en toe een cursus doen, meer uitgebreid koken, langere dagwandelingen willen maken etc. Genoeg dingen om mijn tijd mee te vullen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

[...]

Wat bedoel je precies, wat doe je dan fout in jouw ogen?
Een huis is een voorbeeld van activa waarin je kunt investeren. Tenzij je bankbiljetten wilt hoarden zul je altijd activa nodig hebben waarin je kunt investeren om te kunnen sparen. Eigenwoningbezit heeft twee belangrijke voordelen (in Nederland 3, door de hypotheekrenteaftrek): (1) het is een vorm van thuisproductie, en levert daardoor een kostenvoordeel op (niet-onderhoudskosten bij grote commerciële verhuurders zijn al snel goed voor 25% van de bruto-huuropbrengsten), en (2) eigenwoningbezit vormt een natuurlijke hedge tegen schommelingen in de prijs van woningen. Aangezien je zeker als je jong bent nog lange tijd een woning nodig hebt om in te wonen, maken schommelingen in huizenprijzen weinig uit.

Hierbij is het het trouwens ook belangrijk om op te merken dat prijseffecten nooit tot een daling van het totale vermogen in een land kunnen leiden, alleen tot herverdeling. De waarde van het totale vermogen reflecteert immers de waarde van de onderliggende (fysieke) activa. Als je nog aan het begin van je carrière en je hebt net je eerste eigen woning gekocht kan je een daling van huizenprijzen zelfs als positief zien: de netto-contante waarde van je toekomstige arbeidsinkomen is op dat moment je meest waardevolle bezit, en de waarde daarvan in termen van de hoeveelheid woonconsumptie die je daarmee kunt realiseren is sterk toegenomen. Stel dat je net je eerste huis hebt gekocht van 200.000 euro, en je hebt ook een hypotheek van 200.000 euro. Meteen daarna dalen de huizenprijzen naar 0. Het zou een vergissing zijn om te denken dat dat nadelig is, want je consumptiemogelijkheden zijn sterk toegenomen: je kunt je huis zonder bij te betalen inruilen voor een villa met zwembad, eigen strandopgang, en golfbaan van 200 hectare.

Ik denk eigenlijk dat het kopen van een eigen woning een zeer waardevolle investering is. Met pensioen op je 40ste met het inkomen van OP is m.i. onmogelijk. Als je 100% van je geld in aandelen belegt en uitgaat van een reëel rendement van van 6 à 7% zal je toch al snel een half miljoen euro nodig hebben om enigszins comfortabel te kunnen leven, zelfs in een land als Thailand. Het kost al gouw een paar decennia om een dergelijk vermogen op te bouwen.

[ Voor 9% gewijzigd door SPT op 25-01-2018 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ibbel schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 21:16:
[...]

Er zijn nog zoveel andere dingen die je kunt doen met je tijd ipv betaald werken. TS heeft wel hele ingrijpende plannen om naar het buitenland te verhuizen (en ik begrijp ook niet hoe hij denkt dat een hotel runnen minder tijd kost dan hier in loondienst te zijn, maar dat terzijde). Mijn plan is ook om veel eerder te stoppen met betaald werken, ook al haal ik er nu voldoening uit. Ik begrijp niet dat men het blijkbaar maar oké vindt om tot 71 te moeten werken.
Het houdt niet perse in om niets te doen, je kunt vrijwilligerswerk doen of 2 dagen werken in een leuke baan met weinig verantwoordelijkheden (waarvan de betaling waarschijnlijk ook niet zo goed is en het fijn is om een flinke buffer te hebben), ik zou per jaar een paar maanden willen reizen, af en toe een cursus doen, meer uitgebreid koken, langere dagwandelingen willen maken etc. Genoeg dingen om mijn tijd mee te vullen dus.
Andere dingen kosten geld, en meestal is er vooral rekening gehouden met leefkosten voor zo'n 'vervroegd pensioen'. Blijven er weinig leuke dingen over om te doen.

Ik zeg niet dat je tot je 71e moet werken, of tot je 65e fulltime. Het is prima om af te bouwen en ook voor je pensioen leuke dingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 19:39:
Of TS is gewoon even andere dingen aan het doen. :) Niet iedereen zit natuurlijk 24/7 op het forum.
Dat kan zeker en mogelijk is dat ook zo. Echter: Maandelijks budget

In zijn reacties is enkel wat toelichting te lezen en hij doet enkele extreem-mooi-weer voorspellingen over zijn kapitaal(opbouw). Hij gaat niet in op inhoudelijke vragen die gesteld worden. Mogelijk omdat hij dan toe zal moeten geven dat het inderdaad een té optimistisch beeld is wat hij schetst en misschien ook niet erg realistisch en haalbaar. :+

Misschien iets belangrijks voor de TS @Verwijderd om zich af te vragen:

Waarom? Waarom met pensioen op je 37e-40e. Wat is je doel in het leven? Wat wil je bereiken?
Heb je het eigenlijk wel naar je zin in je huidige functie?

En wat houdt je tegen om als leven en wonen op de Filippijnen een droom voor je is daar niet nu al naar toe te gaan? Blijkbaar sprak het leven daar je gigantisch aan tijdens je vakanties daar. ik neem aan dat daar je idëeen op gebaseerd zijn ;) Ga het serieus eens onderzoeken! :D

[ Voor 27% gewijzigd door Steephh op 25-01-2018 21:34 ]

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 16:16
Ik zou gewoon een beetje genieten van de tijd die je op deze aardkloot hebt ipv in de belangrijkste fase van je leven te gaan schrapen.
Pagina: 1