Minimale lengte coax?

Pagina: 1
Acties:
  • 433 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-08 15:50

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
ja ik heb utfs gedaan ja....

maar ik kan niks vinden over een minimale lengte van coax-kabels... Is dat namelijk nodig? Ik heb namelijk het volgende probleem:

ik heb een netwerk van 5 pc's (waarvan 1 server is)... Nou heb ik die server pas verplaatst en daarvoor een nieuwe coaxkabel aangelegd... redelijk korte kabel (iets meer dan 3 meter). Opeens werkt de verbinding tussen de server en mijn pc (die direct met elkaar door die kabel in verbinding staan) voor geen ene meter meer... En dat terwijl de verbinding naar de andere pc's (die over diezelfde kabel gaat!!!) wel werkt! Komt dat doordat die kabel dan wordt 'verlengd' door de rest van het netwerk naar de overige pc's? Of is ergens anders iets mis waardoor de communicatie tussen server en mijn pc het niet doet? Oja, de configuratie is goed want voordat ik de server verplaatste werkte alles perfect.

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
terminators niet vergeten?

They made me do it.

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Ik dacht niet dat er een minimale lengte is,wel een max. natuurlijk.

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Terminators uiteraard niet vergeten, want anders zou het netwerk natuurlijk niet werken naar de andere computers...

(sorry_ik_zit_nu_achter_de_server_waarvan_de_spatiebalkhet_niet
doet...),netzoals_de_backspace_en_'e'en_bvan_de_enters...sorry
voor_het_ongemak)

Verder werkt het netwerk perfect, alleen mijn computer kan geen verbinding maken en geen verbinding krijgen...

*edit: heb even wat extra 'enters' gedaan om het wat leesbaarder te maken...

*edit2: EINDELIJK spaties toegevoegd vanaf andere computer

• Y0ur1
  • Niet online
Op donderdag 12 juli 2001 22:43 schreef jwbagger het volgende:
Terminators_uiteraard_niet_vergeten,_want_anders_zou_het_netwerk
natuurlijk_niet_werken_naar_de_andere_computers...

(sorry_ik_zit_nu_achter_de_server_waarvan_de_spatiebalkhet_niet
doet...),netzoals_de_backspace_en_'e'en_bvan_de_enters...sorry
voor_het_ongemak)

Verder_werkt_het_netwerk_pervfect,_alleen_mijn_computer_kan_geen
verbinding_maken_en_geen_verbinding_krijgen...

*edit:_heb_even_wat_extra_'enters'_gedaan_om_het_wat_leesbaarder
te_maken...
ROFL:D

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 22:46 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

ROFL:D
Leuk_hoor,_leedvermaak...

Ik_probeer_hier_serieus_te_zijn_kan-ik_er_wat_aan_doen
dat_mijn_toetsenbord_zo_gaar_is!_Dat_is_pas_sinsd
vanmiddag_dus_daarom_heb_ik_nog_geen_nieuw_toetsebord_gekocht...

dammit_man-reageer_aub_serieus...:(
jedenkt_toch_niet_dat_ik_dit_leuk_vind?2
wees_blij_dat_ik_underscores_gebruik_om_het_nog_enisgzinsds_leesbaarte_houden...

Verwijderd

De maximale lengte is ronde de 2500 meter, minimale is er geloof ik niet. Check in ieder geval of je de terminators op je plekkie hebt en of de kabel misschien niet gebroken is. Check ook of je misschien last kan hebben van EMI ofzo. Suc6 :)

Verwijderd

Trouwens UTP ? misschien een betere investering *D

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 22:56 schreef TylerD het volgende:
De maximale lengte is ronde de 2500 meter, minimale is er geloof ik niet. Check in ieder geval of je de terminators op je plekkie hebt en of de kabel misschien niet gebroken is. Check ook of je misschien last kan hebben van EMI ofzo. Suc6 :)
tja, de kabel is niet gebroken, dat zou resulteren in een volledig down netwerk... maar nu ligt er maar 1 pc uit... dat is het vreemde...

nou je het over gebroken kabels hebt, ik heb wel het volgende, bedenk ik me: m'n vader kreeg namelijk van een 'handige' verkoper tv-coax aangesmeerd voor ons pc-netwerk... tja dat wist mn pa niet, dus don't blame him...

maar nu is de volgende indeling:

PC1
(tv kabel) ong 8m
PC2
(tv kabel) 15m
Mijn PC <== werkt niet
(goeie coax) 3m
Server
(goeie cooax)ong 12m
PC5

PC2 getest, die werkt perfect en kan ook communiceren met mijn pc...
Mijn pc kan niet met server communiceren en server ook niet met de mijne... andere pc's weet ik niet(niet aan gehad) maar die zullen het vermoedelijk wel doen want die hebben nooit problemen...

*edit: spaties gezet

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
UTP cat5 100mbps staat op de planning ja...
we (ik&pa) hebben door dat dit niet echt lekker werkt en nog veel trager dan 100mbps is ook
maar dat duurt nog even... en ik heb weinig zin om tot die tijd steeds achter deze rotserver te moeten tikken...

tjongejonge_dit_tikt_voor_geen_meter_hopelijk_hebben_jullie_er_beetje
begrip_voor

Verwijderd

PC1
(tvkabel)ong8m
PC2
(tvkabel)15m
MijnPC_<==werktniet
(goeiecoax)3m
Server
(goeiecooax)ong12m
PC5

PC2_getest,die_werkt_perfect_en_kan_ook_communiceren_met_mijn_pc...
Mijn_pc_kan_niet_met_server_communiceren_en_server_ook_niet_met_demijne...
andere_pc'sweet_ik_niet(nietaangehad)_maar_die_zullen_het
vermoedelijk_wel_doen_want_die_hebben_nooit_problemen...

Als ik het dus goed begrijp dan doet je verbinding tussen mijn PC das dan PC 3 en PC 4 het dus niet en das de server. Wat voor soort netwerk heb je gewoon alles aan een draad ? of nog ergens een hub of router ? Het enige wat ik me kan bedenken is dat er iets stoort want 12 meter voor coax is erug lang en storingsgevoelig liggen er geen stoorfactors in de buurt ?

• DaFearLess
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
tv kabel gaat volgen mij niet werken

tv kabel in d8 ik 50 ohm en de coax kabel die voor netwerken gebruitk wordt is 75 ohm of andersom

maar gaat imho niet

ik weet wel dat je met coax geen hub nodig hebt kan je "onbeperkt" door blijven lussen

specs : http://specs.tweak.to/7435

• Sine
  • Laatst online: 12:34
Maximale lengte voor coax is 185 mtr

minimaal 0.5 mtr

Repareren doe je zo.

• Slein
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 21:35

Slein

NERD

De minimale lengte van een coaxsegment is als ik het me goed herinner twee meter, de maximale 185 meter.
Maar wat er misgaat is: TV-COAX is GEEN NETWERKCOAX!! Tv-kabel heeft namelijk een impedantie van 75 Ohm, en ethernetkabel van 50 Ohm. Er is een redelijke kans dat je netwerk wel iets doet, maar goed werken doet het nooit. Gooi die rommel dus weg!
Netwerkbasics kan je vinden op: http://www.wown.com

edit:

Tjeuzes, tiep ik zo traag? :)
Heb het nog even nagezocht, en de minimale kabellengte is inderdaad maar een halve meter. :D
Maar kijk even op WOWN, daar staan de netwerkbasics heel duidelijk uitgelegd.

-- Hi, I'm a signature virus, plz set me as your signature and help me spread. :)

• DaFearLess
  • Niet online
Op donderdag 12 juli 2001 23:12 schreef Slein het volgende:
De minimale lengte van een coaxsegment is als ik het me goed herinner twee meter, de maximale 185 meter.
Maar wat er misgaat is: TV-COAX is GEEN NETWERKCOAX!! Tv-kabel heeft namelijk een impedantie van 75 Ohm, en ethernetkabel van 50 Ohm. Er is een redelijke kans dat je netwerk wel iets doet, maar goed werken doet het nooit. Gooi die rommel dus weg!
Netwerkbasics kan je vinden op: http://www.wown.com
zie je wel percies andersom :)

specs : http://specs.tweak.to/7435

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
ik dacht dat je zei 2500 meter maximaal ofzo iets??waarom dan nu 12 al redelijk lang???

storingsfactoren niet echt in de buurt, behalve m'n zusje dan... :P

coax netwerken zijn altijd alle pc's aan 1 lange sliert met aan het begin terminator(bij pc1) en aan het eind (bij pc5 dus)...

Dat is het vreemde nou juist: verbinding tussen 3 en 4 gaat niet maar tussen 2 en 4 werkt perfect! daarom snap ik er nix van

idee waar dat aan kan liggen, en hoe ik zo snel mogelijk een (eventueel tijdelijke) oplossing kan maken?

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Mensen, ik weet het, TV-coax is geen netwerkcoax... maar dat kreeg mijn vader aangesmeerd...

Het rare is dat eerst het netwerk PUUR op TV-coax heeft gedraaid en dat zonder problemen! Maar later is daar PC5
bijgekomen(via echte coax) en dat ging ook goed. Sinds ik er pc4 (server)bij heb gestopt via zijn nieuwe stukkie coax doet hij het niet meer. Daarvoor had ik de server op de aansluiting van PC1 gedraaid en dat ging ook goed. Sinds dat stukkie ECHTE coax tussen PC3&PC4 is het begonnen met die problemen.

Inderdaad is tvkabel slecht maar om die nu nog te gaan vervangen terwijl we toch aan de UTP gaan denk ik dat dat niet echt nuttig is.

*edit: alweer spaties zetten

• Sukke
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-12-2023

Sukke

...ziet het niet meer zitten..

Even voor de duidelijkheid...
De minimale lengte voor een 10base2 netwerkkabel is ongeveer een meter. Omdat je namelijk niet spreekt van een point-to-point maar een bus architectuur.

Ofwel: de data wordt van het busnetwerk afgevist zodra het langs komt op de kabel, niet rechtstreeks naar een poort verstuurd zoals bij UTP. Om dit goed te doen moet er een beetje ruimte tussen de bussen zitten.

Fokke & Sukke

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:02

Tarin

Just plain weird.

Op donderdag 12 juli 2001 23:12 schreef Slein het volgende:
Ik ken een gast die z'n coaxnetwerkje netjes draaiend had over de 2 telefoonkabeltjes die over waren :? (er lopen er 4, 2 buien gebruik, dus daar de kaartjes aan..)

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Verwijderd

alle data komt idd over de gehele kabel binnen de bus pikt de juiste data ervanaf. Vandaar de term bus topology. 2500 meter is het maximale netwerk lengte en das bij een 10base5 bus maar het segment mag maar 500 meter max zijn. Bij een 10base2 mag het segment idd maar 185 meter zijn en maximale netwerk 950 meter. Ik was net idd in de war met een token ring maar dat gaat niet je kan alleen een busnetwerk hebben. Vreemd want alle pc's moeten die data binnenkrijgen als je de terminators erop hebt ander blijft de data zweven zegmaar. Alleen persoonlijk vind ik 12 meter erug lang want voor een coaxverbinding naar bijvoorbeeld een kabelmodem is hoe korter hoe liever i.v.m. storing. Protocollen nog eens nakijken ?! en tv is idd geen beste keuze maar ja ouders ?! Trouwens welk O.S. heb je op de server ?!

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Mensen ik denk dat ik de oplossing heb!

Hardstikke bedankt voor die link naar WOWN! want daar heb ik het volgende gevonden:
You want a "healthy" network ?
you need one "open" terminator at one end of the cable
and one "grounded" terminator at the other end of the Thin Ethernet cable !
Without proper "termination", the network may not work,
it may work, but then unreliable or slow.

This need for a GROUNDED terminator is not mentioned often in other documentation,
but I am sure about this due to my own experience and also due to the feedback, which
I am getting back from my visitors, example (received Feb.21,99):
"I found your emphasis on grounding one end of thin-net coax extremely helpful.
I had a working network, except for one machine. We had occasional slow-downs.
I finally got the one machine on the net after I grounded one end of the cable.
I think maybe the slow-downs will stop also, we will see.(...)"
oftewel ik moet EEN terminator grounden en de andere niet...
... op dit moment staan beide ongeground... vermoedelijk is dat het probleem... Morgen zal ik een grounded terminator kopen en de resultaten posten...

Bythewee:het gaat dus om deze terminators:

NIET ground:
Afbeeldingslocatie: http://www.wown.com/w_baeten/pictures/termopen.jpg

WEL_ground:
http://www.wown.com/w_baeten/pictures/termgrnd.jpg[/img]

die met de ground heeft dus een metalen kettinkje dat ik met de case van de pc moet verbinden om op die manier de terminator te grounden.

nogmaals thanx a lot voor de hulp!
morgen meer info van mijn kant!

(en te zijnertijd zal ik mijn messages editen met normale spaties wanneer ik weer een werkende spatiebalk heb)

*edit: belofte waargemaakt, spaties erbijgezet vanaf andere pc.

• jwbagger

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Topicstarter
Op donderdag 12 juli 2001 23:44 schreef TylerD het volgende:
Trouwens welk O.S. heb je op de server ?!
Ik_draai_op_de_server_win95_maar_wat_maakt_dat_uit_voor_stabiliteit?
Want_eerst_werkte_het_perfect,_alleen_de_plaats_van_de_server_is
veranderd...

Maargoed_hier_de_complete_setup_van_dePC's:
PC1:win95--nietgetest
PC2:win98--werktgoed
PC3:winME--werktniet(maareerstWEL!!!!)
PC4:win95--server
PC5:win95--nietgetest

• Gardocki
  • Niet online
Ik zei toch dat het aan de terminators lag :P :)

They made me do it.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:48
Minimale lengte kan erg kort zijn. Ik heb zelf een coax netwerk gehad met een draad van 25 cm. Werkte prima...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• jlrensen
  • Laatst online: 05-08 22:47

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Als je beide terminators aard kun je hele leuke fouten krijgen. Er kan een spanningsverschil zijn tussen de ene aarde en de andere, en dan gaat er een stroompje lopen door je netwerk, vandaar: slechts 1 terminator aarden :)

offtopic:
PS: hier heb je een spatie " "
met Crtl+c en dan Crtl+v kan je die gebruiken als vervanging voor je kapotte spatiebalk :) :)

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
De PC die het niet doet zit duidelijk op de overgang van 75- naar 50 Ohms draad.
Op die overgang komt dusdanig veel storing, dat de PC d'r niet meer van begrijpt. (zenden gaat waarschijnlijk wel, want dat wordt in beide richting weggestuurd, al zal het signaal in de richting van de 50-Ohm wel sterker zijn)
Vergelijk het met een 2-tal buizen van verschillende dikte, die op elkaar aan zijn gesloten.
_______---------
--------________
op de overgang van dik naar dun (50- naar 75 Ohm) komen er veel wervelingen voor wanneer je er water doorheen perst. Deze wervelingen worden dan ook wel reflecties genoemd, omdat ze tegen de dunnere wand weerkaatsen.
Zo is het ook met de electrische signalen.
Precies op de overgang zit je PC mee te luisteren en die verstaat door al het geruis dus niets meer van het hele netwerk verkeer.

En over die geaarde en niet geaarde terminators, dat lijkt me nogal B*llsh*t, want die aarding is alleen maar een kapje, zodat d'r geen storing opgevangen wordt door de weerstand en ook niet uitgezonden.
Die weerstand is gewoon verbonden met de kern en de mantel van de kabel en wat betreft die verbinding heeft een afscherming echt geen invloed. Het onderdrukt alleen eventuele storingen.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• jlrensen

jlrensen

En over die geaarde en niet geaarde terminators, dat lijkt me nogal B*llsh*t, want die aarding is alleen maar een kapje, zodat d'r geen storing opgevangen wordt door de weerstand en ook niet uitgezonden.
Die weerstand is gewoon verbonden met de kern en de mantel van de kabel en wat betreft die verbinding heeft een afscherming echt geen invloed. Het onderdrukt alleen eventuele storingen.
Je hebt ook geaarde terminators, daar zit een klein metalen kralensnoertje aan, dat je aan bv een verwarming vast kan zetten. Zo aard je je netwerk, en das zeker geen }:O shit. :)

Verwijderd

er is GEEN minimale lengte want wij hadden met ons coax netwerk een kabel van 50cm :)

maar we krijgen strax UTP :P
UTP RULEZ

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op vrijdag 13 juli 2001 11:55 schreef TD-er het volgende:
De 10Base-2-standaard schrijft expliciet voor dat op beide einden van het segment een terminator moet zitten, en dat de ene geaard moet zijn, en de andere niet.

En ja, een 75 Ohms video-kabeltje in een 50-Ohms 10Base-2-netwerk is lachen. Toen ik PC-beheerder was en tijdelijk een extra PC moest aansluiten bleek er abusievelijk een video-kabeltje in de bak met netwerk-kabels belandt te zijn. Ofwel, hoe krijg je alle gebruikers van een verdieping binnen 5 minuten op je pieper ...

Het kan je nog wel lukken om probleemloos een (kort) 10Base-2-segment op te bouwen met alleen maar video-kabels, maar mixen is vragen om herrie.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

Minimale lengte?????

kleiner als 0.01 cm gaat zo moeilijk denk ik

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Op donderdag 12 juli 2001 22:38 schreef mikenl het volgende:
Ik dacht niet dat er een minimale lengte is,wel een max. natuurlijk.
er is wel een minimale lengte van ik d8 een halve meter.

max 10base2 = 180
max 10base5 = 500

Verwijderd

Op vrijdag 13 juli 2001 12:43 schreef wolfmannetje het volgende:
Minimale lengte?????

kleiner als 0.01 cm gaat zo moeilijk denk ik
LOL :D

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-08 09:24
30 cm is volgens mij de minimale lengte van coax en 185 m de maximale lengte (is afhankelijk van de kwaliteit van de kabel en de aarding)

• jlrensen

jlrensen

Dat jij een kabeltje van 25 cm hebt, wil niet zeggen dat een minimumlengte van 50 cm }:O shit is, vooral kleine netwerkjes hoef je niet helemaal volgens de specificaties op te bouwel om ze werkend te krijgen. Wees alleen niet verbaasd als je vreemde storingen krijgt :)
Ik heb vroeger een COAX netwerkje gehad, waar 1 van de 5 PC's met een dropcable van 10 meter aan het netwer zat (das dus 10 meter kabel tussen het T-stukje en de netwerkkaart) en dat werkte prima, ook al is het dan niet helemaal volgens de specs.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:00

Yucko

One clown to rule them all !

zeg, en koop meteen een nieuw toetsenbord :)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  MacBook Air M4 13" 16GB/512GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• StratoFarmer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 22:02

StratoFarmer

Anke :*

Op vrijdag 13 juli 2001 13:44 schreef jlrensen het volgende:
Dat jij een kabeltje van 25 cm hebt, wil niet zeggen dat een minimumlengte van 50 cm }:O shit is, vooral kleine netwerkjes hoef je niet helemaal volgens de specificaties op te bouwel om ze werkend te krijgen. Wees alleen niet verbaasd als je vreemde storingen krijgt :)
Ik heb vroeger een COAX netwerkje gehad, waar 1 van de 5 PC's met een dropcable van 10 meter aan het netwer zat (das dus 10 meter kabel tussen het T-stukje en de netwerkkaart) en dat werkte prima, ook al is het dan niet helemaal volgens de specs.
Ik heb ook gemerkt dat dit best goed gaat...alleen wanneer dde dropkabel wat langer is kun je beter daar ook nog eens een terminator aanknopen.

Mijn plekkie + Sympathisant van 'GoT voor Behoud der Nederlandsche Taal' [GvBdNT]

Pagina: 1