Producten gelijktijdig aanbieden op Marktplaats en Tweakers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 00:53

Tribits

Onkruid vergaat niet

Topicstarter
Mijn vraag: Ik kwam recent een advertentie tegen op V&A waar ik interesse in had. De verkoper reageerde echter niet, maar enige tijd later kwam ik er achter dat het product ook op marktplaats aangeboden werd en daar wel een overeenkomst was bereikt. Is dit in overeenstemming met de V&A voorwaarden?

Ik begrijp dat je aan de ene kant een verkoper geen regels op kan leggen wat betreft gebruik van externe sites, maar aan de andere kant heeft het ook weinig nut om via V&A contact te zoeken als het artikel ondertussen via Marktplaats wordt verkocht.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Beste antwoord (via Tribits op 22-01-2018 18:41)

Verwijderd

Verbieden zal moeilijk gaan, maar mensen nemen wel het risico dat er minder goede ervaringen zijn als ze hier op dezelfde wijze communiceren als de gemiddelde verkoper daar :+

Komt bij dat mensen zich vaak niet bewust zijn van wanneer een overeenkomst tot stand komt. Zelfs op Tweakers alleen hebben mensen soms moeite met overzicht houden tussen verschillende reageerders. Op meerdere plekken tegelijk handelen is een recept voor per ongeluk meerdere overeenkomsten aangaan.

En als er in principe een overeenkomst was, dan mag er ook gewoon gereviewd worden. Als ze het dus zo doen dat het inderdaad problemen oplevert, dan zien we dat vanzelf in de reviews.

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

En hoe wou je dat eventueel afdwingen?

Als ik mijn vriendin mijn PC op Marktplaats laat zetten (in haar bewoordingen) en ik zet 'm hier op Tweakers, dan zijn het waarschijnlijk twee verschillende advertenties, verschillende omschrijvingen en op Marktplaats laat ik dan zetten "bieden vanaf" terwijl ik op Tweakers een vraagprijs zet. In beide gevallen hou ik een marge in mijn achterhoofd; first come, first serve.

Volgens mij heet dat marktwerking.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjong5
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01-10 21:50

rjong5

?

Mij lijkt het geen probleem om artikelen op meerdere sites aan te bieden, wel is het netjes natuurlijk dat verkoper even een bericht doet als hij een artikel inmiddels verkocht heeft via een externe site

Kijk, bij marktplaats kan je ook selectief zijn in wie je wel antwoord en wie niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:32:
En hoe wou je dat eventueel afdwingen?
Net als de rest van de voorwaarden? Daar staan wel meer dingen tussen die niet volledig te controleren zijn, of je kan het in ieder geval vragen/aanraden om het niet te doen.
...op Marktplaats laat ik dan zetten "bieden vanaf" terwijl ik op Tweakers een vraagprijs zet. In beide gevallen hou ik een marge in mijn achterhoofd; first come, first serve.
De meeste adverteerders zijn al niet in staat om fatsoenlijk te communiceren via één site, laat staan dat ze dat kunnen als ze via twee sites op verschillende manieren aanbieden. Wat krijg je dan voor wazige berichten? "Ik heb nu een bod van 60 euro via MP, voor 80 euro mag je gelijk kopen maar anders wacht ik nog een week op MP want daar vraag ik 100 euro."?
Volgens mij heet dat marktwerking.
Marktwerking is ook dat je klanten weglopen als het niet mogelijk blijkt zaken met je te doen. In een supermarkt waar de schappen de helft van de tijd leeg zijn zie je mij ook niet meer terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:23
Ik heb wel eens wat op zowel V&A als MP gezet. Maar dan ben ik bij beide gewoon snel aan het reageren en verkocht is verkocht op beide sites. Dan maakt het voor degene die contact op neemt niet uit op welke plek het staat.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:10
Het is belangrijker dat een verkoper snel en duidelijk communiceert, op hoeveel plekken hij dan iets te koop heeft staan vind ik niet van belang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Topicstarter
Thy... schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:43:
Het is belangrijker dat een verkoper snel en duidelijk communiceert, op hoeveel plekken hij dan iets te koop heeft staan vind ik niet van belang.
De kans dat iemand via Tweakers duidelijk gaat communiceren dat hij nog een tijdje wil wachten omdat er ook een biedingsproces op marktplaats loopt is natuurlijk zeer klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Tribits schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:49:
[...]

De kans dat iemand via Tweakers duidelijk gaat communiceren dat hij nog een tijdje wil wachten omdat er ook een biedingsproces op marktplaats loopt is natuurlijk zeer klein.
Subtiele observatie maar dit klinkt best negatief van je. Ja, iedereen wil altijd de hoofdprijs voor zijn/haar spullen en in sommige gevallen uit zich dat in de manier & tijd van communiceren. Maar je doet het nu voorkomen alsof iedereen die een produkt op meer dan 1 site tegelijk aanbiedt, ook meteen een bord voor zijn kop heeft qua communicatie. Daar ben ik het enigszins pertinent niet mee eens.

Daarbij, maar dat staat ook in de kleine letters van Marktplaats en Tweakers; in alle gevallen is een bod niet sluitend en is er ook geen verplichting tot daadwerkelijke verkoop tegen het laatste bod. Dat er mensen zijn die hier misbruik van maken? Ongetwijfeld. Maar dat zou je (in ieder geval op Tweakers) kunnen terugvinden in de beoordelingen van mensen en/of mogelijk hun hele profiel even natrekken op GoT qua taalbeheersing, correctheid etc. etc.

Just my 2 cents :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Topicstarter
MAX3400 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:04:
[...]

Subtiele observatie maar dit klinkt best negatief van je. Ja, iedereen wil altijd de hoofdprijs voor zijn/haar spullen en in sommige gevallen uit zich dat in de manier & tijd van communiceren.
Gewoon persoonlijk ervaring. Niet mijn schuld dat die negatief is. Ik kan mij niet herinneren ooit bericht gekregen te hebben met betrekking tot wat zich achter de schermen afspeelt, terwijl aanbiedingen regelmatig op raadselachtige wijze verdwijnen. Als jij daar wel helder over communiceert dan ben je kennelijk de uitzondering op de regel. Doe nu niet alsof ik hier beschuldigingen uit mijn duim loop te zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
Ik heb geen ervaring met de V&A op Tweakers, maar op Marktplaats reageren verkopers vaak inderdaad slecht, en daar hou ik dan gewoon rekening mee. Als voorbeeld had ik laatst een nieuwe grasmaaier nodig, ik stuur dan een bod naar 5 verkopers in de regio en meld dat ik hem die week gelijk op kan halen. Bij degene die als eerst reageert en akkoord gaat (of een net tegenbod geeft) haal ik hem op, en de rest heeft pech, 3 van de 5 reageerde überhaupt niet, en degene die wel reageert maar te laat stuur ik nog een berichtje dat ik al voorzien ben.

Als je graag snelle en professionele communicatie wil moet je het maar nieuw kopen denk ik zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Topicstarter
Thy... schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:26:
Als je graag snelle en professionele communicatie wil moet je het maar nieuw kopen denk ik zo :)
Tsja, daar komt het dan per saldo wel op neer, met name met de semi professionele verkopers heb ik wel betere ervaring.

Aan de andere kant heeft marktplaats ook flink campagne gevoerd om de gebruikers wat beter op te voeden. Vandaar dat het mij wel logisch leek om even te polsen of Tweakers mogelijkheden ziet iets te doen aan deze situatie.

Overigens gaat het mij niet om snelle of professionele communicatie, maar gewoon om het feit dat mensen totaal niet reageren en dan op raadselachtige wijze een week later het artikel toch verkocht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NSG
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 18:58

NSG

Je weet niks!

Ik koop en verkoop zelden iets, maar toen ik laatst mijn laptop te koop zetten, deed ik dat wel zowel op Marktplaats als V&A. In beide advertenties overigens aangegeven dat ik de laptop ook aangegeven dat deze ook te koop stond op TW/MP.

En ondanks dat er op MP iemand was die €30 meer bood, ben ik toch met een Tweaker in zee gegaan.

Jou probleem kan je ook voorkomen door geen zaken te doen met gebruikers, waarvan duidelijk is dat ze hier alleen voor V&A zijn. In mijn ogen ben je dan niet meer dan een Marktplaats verkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[b]Tribits schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:36:[/
Marktwerking is ook dat je klanten weglopen als het niet mogelijk blijkt zaken met je te doen. In een supermarkt waar de schappen de helft van de tijd leeg zijn zie je mij ook niet meer terug.
En daarom kijk je op Tweakers ook altijd naar de reviews die gebruikers hebben bij V&A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Topicstarter
NSG schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:04:
Ik koop en verkoop zelden iets, maar toen ik laatst mijn laptop te koop zetten, deed ik dat wel zowel op Marktplaats als V&A. In beide advertenties overigens aangegeven dat ik de laptop ook aangegeven dat deze ook te koop stond op TW/MP.
Ja ok, als je het op beide sites op dezelfde manier aanbiedt en niet wacht op het ultieme bod zal het wel goed gaan. Probleem zal vooral wel ontstaan door verkopers die op Tweakers een vaste prijs vragen en tegelijkertijd ook wachten op marktplaats biedingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:20
Tribits schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:49:
[...]

Dat hoeft hij toch ook niet te communiceren?

Gewoon communiceren dat hij het bod te laag vindt en liever nog even wacht of er hoger geboden wordt lijkt me genoeg. Hoe dat bod dan binnen komt, via tweakers, via marktplaats of per postduif, maakt toch niets uit??

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Topicstarter
Xander schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:08:
[...]

Dat hoeft hij toch ook niet te communiceren?

Gewoon communiceren dat hij het bod te laag vindt en liever nog even wacht of er hoger geboden wordt lijkt me genoeg. Hoe dat bod dan binnen komt, via tweakers, via marktplaats of per postduif, maakt toch niets uit??
Ja, dat zou mooi zijn. Maar zoals reeds aangegeven komt het in de praktijk regelmatig voor dat er helemaal geen reactie volgt en het product toch verkocht wordt. Als 'slimme' verkoper wijs je natuurlijk geen bod af terwijl je wacht op een beter bod.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verbieden zal moeilijk gaan, maar mensen nemen wel het risico dat er minder goede ervaringen zijn als ze hier op dezelfde wijze communiceren als de gemiddelde verkoper daar :+

Komt bij dat mensen zich vaak niet bewust zijn van wanneer een overeenkomst tot stand komt. Zelfs op Tweakers alleen hebben mensen soms moeite met overzicht houden tussen verschillende reageerders. Op meerdere plekken tegelijk handelen is een recept voor per ongeluk meerdere overeenkomsten aangaan.

En als er in principe een overeenkomst was, dan mag er ook gewoon gereviewd worden. Als ze het dus zo doen dat het inderdaad problemen oplevert, dan zien we dat vanzelf in de reviews.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:20
Tribits schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:55:
[...]

Ja, dat zou mooi zijn. Maar zoals reeds aangegeven komt het in de praktijk regelmatig voor dat er helemaal geen reactie volgt en het product toch verkocht wordt. Als 'slimme' verkoper wijs je natuurlijk geen bod af terwijl je wacht op een beter bod.
Dat kan evengoed gebeuren wanneer het alleen op Tweakers wordt aangeboden en de reacties alleen via Tweakers komen natuurlijk.

Ik zie het grote verschil niet zo.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommert38
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 23:00
Thy... schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:26:
Ik heb geen ervaring met de V&A op Tweakers, maar op Marktplaats reageren verkopers vaak inderdaad slecht, en daar hou ik dan gewoon rekening mee. Als voorbeeld had ik laatst een nieuwe grasmaaier nodig, ik stuur dan een bod naar 5 verkopers in de regio en meld dat ik hem die week gelijk op kan halen. Bij degene die als eerst reageert en akkoord gaat (of een net tegenbod geeft) haal ik hem op, en de rest heeft pech, 3 van de 5 reageerde überhaupt niet, en degene die wel reageert maar te laat stuur ik nog een berichtje dat ik al voorzien ben.

En dit vind ik ook ronduit asociaal. Je kunt niet 24/7 bereikbaar zijn als verkoper, dus als je eens een uurtje niet kan reageren en je gaat akkoord met een bod, om vervolgens te horen dat de koper al voorzien is, dan gaat mijn bloed ook koken. Jij doet 5 keer een bod, dus jij laat het ook netjes 4 keer weten als je voorzien bent. Ook als de koper nog niet heeft (kunnen) reageren! Dat is ook onderdeel van nette communicatie. Tegenwoordig lijkt het vaak of men nog maar vanuit 1 oogpunt kan redeneren (de "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken-maatschappij").

Ik zie overigens niet in waarom je niet op verschillende sites zou mogen aanbieden. Als je, zoals hierboven al wordt aangegeven, maar netjes communiceert en je koopwaar overal uit de verkoop haalt, mocht het verkocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:07:
't Kan natuurlijk ook andersom, hè. ;) Op een geïnteresseerde via MP net zo snel en correct reageren, als op iemand, die via Tweakers een berichtje stuurt, zo doe ik het n.l. :)

'Handerlaars-types', die binnen 'n uur na plaatsen van een advertentie al 'n bericht sturen, dat ze 't voor een vijfde van de vraagprijs meteen 's avonds komen ophalen, krijgen dus netjes een berichtje terug, dat ik dat te weinig vind, en, ook omdat de advertentie er nog maar pas staat, wel even een beter bod wil afwachten. Onafhankelijk ervan, of hun bod via MP of Tweakers kwam. Want ja, dit soort biedingen krijg je soms ook via Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Topicstarter
Xander schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:49:
[...]

Dat kan evengoed gebeuren wanneer het alleen op Tweakers wordt aangeboden en de reacties alleen via Tweakers komen natuurlijk.

Ik zie het grote verschil niet zo.
Op marktplaats wordt het meeste spul per opbod verkocht en is het gebruikelijk dat proces een tijdje te laten lopen zonder naar de bieders te reageren. Daar is de site ook op ingericht, die stuurt mails als je overboden bent.

Op Tweakers doe je hooguit eenmalig een bod en verwacht je daar binnen redelijke termijn een reactie op. Je verwacht niet dat je (zonder tegenbericht) aan het lijntje wordt gehouden terwijl er een veiling op een andere site plaatsvindt.

Op zich is het leuk dat iedereen aangeeft dat het best goed kan gaan, en dat gaat het vaak ook. Helaas heb ik (voornamelijk met marktplaats) ook de nodige slechte ervaringen qua communicatie en aanbieden op twee sites volgens twee verschillende systemen zal het er zeker niet makkelijker op maken om correct te communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thy...
Tommert38 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 18:07:
[...]

En dit vind ik ook ronduit asociaal. Je kunt niet 24/7 bereikbaar zijn als verkoper, dus als je eens een uurtje niet kan reageren en je gaat akkoord met een bod, om vervolgens te horen dat de koper al voorzien is, dan gaat mijn bloed ook koken. Jij doet 5 keer een bod, dus jij laat het ook netjes 4 keer weten als je voorzien bent. Ook als de koper nog niet heeft (kunnen) reageren! Dat is ook onderdeel van nette communicatie. Tegenwoordig lijkt het vaak of men nog maar vanuit 1 oogpunt kan redeneren (de "ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken-maatschappij").

Ik zie overigens niet in waarom je niet op verschillende sites zou mogen aanbieden. Als je, zoals hierboven al wordt aangegeven, maar netjes communiceert en je koopwaar overal uit de verkoop haalt, mocht het verkocht zijn.
Als daar je bloed al van gaat koken doe je je avatar wel eer aan ;)
Pagina: 1