AdvieS: gesealde macbook pro kopen bij thuiswinkeltje?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-06 14:48
Beste Tweakers!

Ik heb wat vraagjes betreft het kopen van een Macbook Pro bij deze 'thuiswinkel'.
http://onlyhere.business.site/

Dit is de advertentie:
https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr

Omdat ik nog nooit zo'n grote aankoop heb gedaan via een niet-officiele retailer, vraag ik mij af of dit een slimme zet is. Kan ik voor garantie aankloppen bij Apple in het tweede jaar na aanschaf?

Verder is het bedrijfje ingeschreven bij KvK, het heeft een aantal positieve google reviews en kan ik zelf de laptop gaan ophalen. Alsnog vraag ik mij af of het niet beter is een dergelijke aankoop via een erkend bedrijf te doen? (Wellicht dan nog even sparen of voor het 128gb model gaan).

Thanks voor de input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Laatst online: 27-06 19:04
https://www.usedproducts....h-2017-nieuw-in-doos.html asjeblieft. Wat bekendere webshop. En goedkoper. Wat betreft je vraag; neen. Je kan alleen het eerste jaar aankloppen bij Apple. Je hebt immers geen overeenkomst met Apple. Ook is de reseller, in dit geval of Only (ik vermoed sterk een eenmanszaak), niet verplicht tot dit extra jaar omdat het een marge goed betreft die strikt genomen tweedehands is. Nu is dat laatste punt discutabel omdat ze wel nieuw in doos zitten maar dat is juridisch gezien een beetje een grijs gebied. Ga er maar vanuit dat de verkopende partij een beperkt garantiebeleid erop na houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
Thanks!

Bij Used Product hanteren ze een garantie van 3 maanden op een laptop zie ik.
Ik ga er even over nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Bartoow schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:13:
Thanks!

Ja, maar die jaar garantie van Apple heb je altijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacco91
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-06 23:23
Bartoow schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:13:
Thanks!

Altijd leuk die "beperke" garantie. Die kent de wet alleen niet. Als ze het adverteren als nieuw, mag je ook de verwachtingen hebben van een nieuw product. We mogen er toch vanuit gaan dat een nieuwe Macbook meer dan 3 maanden meegaat, dus zal UsedProduct je meer dan die 3 maanden garantie moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Volgens de KVK is het bedrijf hier gevestigd: https://www.google.nl/map...eef+127,+3562+GT+Utrecht/
Ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
Jacco91 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:47:
[...]

Altijd leuk die "beperke" garantie. Die kent de wet alleen niet. Als ze het adverteren als nieuw, mag je ook de verwachtingen hebben van een nieuw product. We mogen er toch vanuit gaan dat een nieuwe Macbook meer dan 3 maanden meegaat, dus zal UsedProduct je meer dan die 3 maanden garantie moeten geven.
Maar hoe zal zoiets in de praktijk dan gaan? Stel de MBP gaat na een half jaar uit het niets niet meer aan oid, dan zou je dus de betreffende winkel aan moeten kaarten dat ze het toch voor je moeten oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booth
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 08:56

Booth

¯¯¯¯¯¯

Bartoow schreef op maandag 22 januari 2018 @ 21:01:
[...]

Maar hoe zal zoiets in de praktijk dan gaan? Stel de MBP gaat na een half jaar uit het niets niet meer aan oid, dan zou je dus de betreffende winkel aan moeten kaarten dat ze het toch voor je moeten oplossen?
Jep. Blijven bellen, blijven zeuren. Misschien staat het in hun algemene voorwaarden. Net zo lang naar een manager vragen totdat je gelijk krijgt.
Medewerker > Filiaalmanager > Franchisemanager > Brandmanager (ik bedenk maar wat)

Wetsartikelen opzoeken van tevoren zodat je je verhaal kunt onderbouwen.

ELKE toezegging die zij doen schriftelijk opvragen, dus niet een "jaja we regelen het wel" via de telefoon, kun je niet naar terugrefereren in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Booth schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:27:
[...]

Jep. Blijven bellen, blijven zeuren. Misschien staat het in hun algemene voorwaarden. Net zo lang naar een manager vragen totdat je gelijk krijgt.
Medewerker > Filiaalmanager > Franchisemanager > Brandmanager (ik bedenk maar wat)

Wetsartikelen opzoeken van tevoren zodat je je verhaal kunt onderbouwen.

ELKE toezegging die zij doen schriftelijk opvragen, dus niet een "jaja we regelen het wel" via de telefoon, kun je niet naar terugrefereren in de toekomst.
Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Zeker bij marge goederen kan er wel degelijk een afwijkende garantie afwikkeling gelden. (omdat deze, ondanks nieuw, tweedehands zijn!) Dan bestaat er nog wel iets van conformiteit....En via die weg zou je inderdaad kunnen beargumenteren dat een nieuw product, marge of niet, langer mee zou moeten gaan. Maar zoals ik al zei, recht hebben en recht krijgen. Hoe dan ook, een jaar garantie heb je hoe dan ook via Apple zelf ;) Nederland kent geen wettelijke garantie termijn, maar conformiteit. Mbt elektronica (lees: laptops) komt dit veelal toch neer op 2 jaar. Ik zie het toch echter altijd voorbijkomen bij Pandjeshuizen, balancerend op het randje van de wet :+

[ Voor 10% gewijzigd door WouterL op 23-01-2018 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartoow
Thanks beide voor de input! Dit helpt mij wel om wat kritischer te zijn betreft het kopen van een dergelijk prijzige laptop.

Maar toch vind ik het lastig; enerzijds bespaar ik graag 200 euro op hetzelfde nieuwe product. Anderzijds heb ik ook totaal geen zin in gedoe met zo'n dergelijke winkel, mocht er iets gebeuren.

Om een voorbeeld te noemen, bij Coolblue kost de MBP 1622,-. Ruim boven budget, maar je weet dat je daar zonder gedoe wel goed zit betreft service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booth
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-06 08:56

Booth

¯¯¯¯¯¯

Wouter Lucassen schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:44:
[...]

Recht hebben en recht krijgen zijn twee verschillende dingen. Zeker bij marge goederen kan er wel degelijk een afwijkende garantie afwikkeling gelden. (omdat deze, ondanks nieuw, tweedehands zijn!) Dan bestaat er nog wel iets van conformiteit....En via die weg zou je inderdaad kunnen beargumenteren dat een nieuw product, marge of niet, langer mee zou moeten gaan. Maar zoals ik al zei, recht hebben en recht krijgen. Hoe dan ook, een jaar garantie heb je hoe dan ook via Apple zelf ;) Nederland kent geen wettelijke garantie termijn, maar conformiteit. Mbt elektronica (lees: laptops) komt dit veelal toch neer op 2 jaar. Ik zie het toch echter altijd voorbijkomen bij Pandjeshuizen, balancerend op het randje van de wet :+
Haha true, ben je een rechtenstudent/afgestudeerd in rechten? Want dit is wat mijn vriendin (rechtenstudent) ook altijd roept.

Er zijn zat voorbeelden waarbij je niet eens in je recht staat, maar waarbij je met klagen wel je voordeel kunt behalen omdat ze gewoon een goeie service willen bieden. Dus hoe dan ook is het goed om altijd dit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:38

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik zou in elk geval nooit iets kopen bij een dergelijk vaag eenmanszaakje die op de site niets vermeld van KVK gegevens of algemene voorwaarden. Nu is de site ook niet ingericht als webshop, dus hoeft dat wellicht ook niet per se, maar het geeft niet bepaald een betrouwbare indruk. De marktplaats advertenties geven wel iets meer info, maar voor garantie enkel verwijzen naar fabrieksgarantie slaat sowieso natuurlijk al nergens op en de herkomst van de producten blijft ook een beetje een vaag verhaal.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Booth schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:56:
[...]

Haha true, ben je een rechtenstudent/afgestudeerd in rechten? Want dit is wat mijn vriendin (rechtenstudent) ook altijd roept.

Er zijn zat voorbeelden waarbij je niet eens in je recht staat, maar waarbij je met klagen wel je voordeel kunt behalen omdat ze gewoon een goeie service willen bieden. Dus hoe dan ook is het goed om altijd dit te proberen.
Yes 8) Ik heb overigens zelf ervaring met usedproducts. Prima webshop, vaker besteld :)

[ Voor 7% gewijzigd door WouterL op 23-01-2018 13:59 ]

Pagina: 1