subwoofer bij 2.0 systeem?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-07 16:41

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Ik heb een NAD C350, en er zitten nu gewoon 2 speakers op. De versterker heeft ook gewoon 2 uitgangen, links en rechts (duh :))

Hoe gaat dat dan werken als ik een subwoofer eraan wil hangen ?? Kijk, bij een DTS 5.1 systeem heb je een aparte woofer uitgang,maar die heb ik dus niet...

Mother, will they like this song?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Veel subs hebben een "speakerlevel" ingang. Dat betekend dat ze hun signaal aftappen van de kabel die naar je speakers gaan. Een line out is beter, maar als je geen keus hebt, is dit je optie

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 14:38
yep, dan zit er dus een scheidingsfilter in de subwoofer, waarvan vaak nog wel het niveau te regelen is tussen de 35 en de 150 hz ofzo

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 13 juli 2001 11:51 schreef Jesse het volgende:
yep, dan zit er dus een scheidingsfilter in de subwoofer, waarvan vaak nog wel het niveau te regelen is tussen de 35 en de 150 hz ofzo
EEEEEEEENG fout :P

volgens mij doet zo'n variabel filter het alleen bij een "sub" signaal, dat dus met een tulpkabeltje komt...

Als je de sub door kan lussen naar de speakers staat deze bijna altijd op 80Hz. (dat is bij mijn mirage zo, en bij B&W en kef subs die ik ken ook).

Ik zou zelf de sub naast de speakers aansluiten, zodat de speakers gewoon hetzelfde blijven weergeven, en de sub daarnaast nog wat doet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Jesse
hm, ik heb anders bij conrad wel degenlijk subs gezien met regelbaar filter die je tussen versterker en boxen hangt.
check maar:
http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR%5BUSER_ID%5D=0201042600995019206&TK_EV%5BSHOWPAGE%5D=&TK_PAR%5BPAGEID%5D=16145&TK_PAR%5BMEDIUM%5D=89
om er eentje te noemen

edit>[newbevraagje] Hoe kan je zoiets afbreken? Het ziet er een beetje lomp uit zo.

• Jesse
Aan de andere kant vind ik er ook maar 1, en is conrad uiteraard geen echte hifi :9

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 13 juli 2001 12:34 schreef Jesse het volgende:
Aan de andere kant vind ik er ook maar 1, en is conrad uiteraard geen echte hifi :9
hehe, en aan nog een andere kant zien de aansluitingen er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://image01.conrad.nl/pix/335/G1/335282G1.JPG

Dat zijn dus gewoon line aansluitingen...

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Op vrijdag 13 juli 2001 11:55 schreef JvS het volgende:

[..]

Ik zou zelf de sub naast de speakers aansluiten, zodat de speakers gewoon hetzelfde blijven weergeven, en de sub daarnaast nog wat doet.
Ja maar kan dat ook als je geen subwoofer-uitgang op je versterker hebt ??

Er zijn toch wel woofers die het signaal wat ze binnenkrijgen gebruiken voor de lage tonen, en dit signaal onverstoord weer doorgeven aan de speakers !??

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op vrijdag 13 juli 2001 17:59 schreef TheLunatic het volgende:

[..]

Ja maar kan dat ook als je geen subwoofer-uitgang op je versterker hebt ??

Er zijn toch wel woofers die het signaal wat ze binnenkrijgen gebruiken voor de lage tonen, en dit signaal onverstoord weer doorgeven aan de speakers !??
Gewoon op de speaker B uitgang aansluiten... of desnoods parralel aan de uitgang >:).

Verwijderd

Een subversterker verzwakt het high-level (speaker) signaal tot line-level. Hierna wordt het volgens mij gewoon door een actief filter en de versterker gestuurd.

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Kan ik de kabels van m'n woofer dus gewoon bij die van de (linker of rechter) speakers schroeven ?? (speakers zitten niet in de versterker geplugd, ik moet de gestripte kabel in een gat stoppen en aanschroeven)

Ik zou in principe dan toch gewoon de subwoofer daarbij kunnen doen of halveer ik dan de output naar die speaker ?

Verwijderd

Dat kan, alleen ff mee opletten dan je de impedantie verlaagt. Als ze allebei 4 ohm zijn, wordt het totaal 2 ohm. Da's een beetje aan de lage kant. Dan moet je het serieel proberen (als dat werkt). Soms zitten er outputs voor sattelieten op de sub. Daar kan je evt je main-speakers op aansluiten.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op vrijdag 13 juli 2001 11:55 schreef JvS het volgende:

[..]

EEEEEEEENG fout :P

volgens mij doet zo'n variabel filter het alleen bij een "sub" signaal, dat dus met een tulpkabeltje komt...

Als je de sub door kan lussen naar de speakers staat deze bijna altijd op 80Hz. (dat is bij mijn mirage zo, en bij B&W en kef subs die ik ken ook).

Ligt er maar aan, bij veel kun je ook kiezen tussen 50-80-120 Hz.

zo kan het geheel harder, gezien de speakers (respectievelijk dan op de 2 speaker outs van de sub aangesloten) de laagste frequenties niet meer hoeven weer te geven en redelijk ontlast worden.

Je kunt bv. een sub hebben die vet hard gaat, maar als je speakers daar niet tussen kunnen komen zit je wel ff met een probleem. Als je die lage frequenties VOOR DE SPEAKERS (2 of soms 4) wegfilters met een scheidingsfilter kunnen ze wat volume betreft de subwoofer goed bijbenen.

Het beste idee is gewoon op de speaker B ingangen (left en right). Dat is het makkelijkste en meest comfortabele, MITS je dus 2 left en 2 right speaker uitgangen hebt.

Een hoop versterker hebben dat, een hoop ook niet. Als je er een sub bij wilt hangen is het dus best handig daar es op te letten.

Trouwens mooie oplossing van JvS, had ik nieteens aan gedacht, als ik ooit mijn PDR10'tje of 12'je koop hoef ik niet te kutten dus :)

Heb jij (lunatic) dan speaker A EN B poorten op je ampi?

• TheLunatic

TheLunatic

Ouwe boxen.

Topicstarter
Op mijn amp zit voor iedere speakers (links en rechts dus) een + en een - , verder helemaal nix... wat uitgangen betreft dan

Pagina: 1