Upgrade om wat meer uit mijn systeem te halen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ubahnub
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-02-2025
Ik zoek een?
Ik zoek advies of het nuttig is om mijn systeem nog te upgraden. Ik merk dat mijn systeem het spel van het moment niet goed trekt, namelijk PUBG. Zelfs met alle settings op low zit ik rond de 35FPS, ik zou toch minstens stabiel rond de 60 willen zitten.

Wat is je budget?
Het liefst wil ik toe komen met een upgrade van rond de 150 euro, behalve als dit totaal onrealistisch is, dan ga ik sparen voor een nieuwe build van liefst rond de 800 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Totaal geen merk voorkeuren. Voorheen voornamelijk intel/Nvidia gehad, maar ik sta open voor AMD als hier goede redenen voor zijn.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hieronder een overzicht van mijn build (enkel het mobo is nvt, is ondertussen een ander bordje maar weet even niet welke en ik heb een 1080p scherm met 75hz).

Ik hoef niet op de hoogste settings te spelen, ik wil enkel dat het wat vloeiender wordt. In gunfights ervaar ik nu regelmatig FPS drops wat een ware merde is. Persoonlijk vermoed ik dat mijn GPU de grootste bottleneck is. Ik kan mijn CPU nog wat overclocken om er wat meer rendement uit te halen en volgens mij moet dit nog voldoende zijn voor PUBG. Denken jullie dat een upgrade naar een goedkope moderne GPU voldoende gaat zijn om deze build te redden, of moet ik echt grondig de bezem erdoor halen en volledig alles vernieuwen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus Sabertooth P67 Rev 3.0€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 0,-€ 0,-
1WD Green WD30EZRX€ 0,-€ 0,-
1Corsair Obsidian 550D€ 157,-€ 157,-
2Samsung Syncmaster 223BW Zwart€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 4€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 74,-€ 74,-
1OCZ ModXStream Pro 600W€ 0,-€ 0,-
1Crucial MX500 2,5" 250GB€ 79,67€ 79,67
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,67

Alle reacties

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:22
Gebruik eerst eens iets als MSI afterburner om vast te stellen waar en hoe groot de bottleneck is. test CPU, GPU, VRAM, RAM gebruik tijdens game. Als je CPU nu ook al erg hoog staat dan gaat een nieuwe GPU niet veel helpen terwijl als je CPU maar op 30% draait dan kan die wel een veel betere GPU aan.

• Ubahnub
Philip Ross schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:52:
Gebruik eerst eens iets als MSI afterburner om vast te stellen waar en hoe groot de bottleneck is. test CPU, GPU, VRAM, RAM gebruik tijdens game. Als je CPU nu ook al erg hoog staat dan gaat een nieuwe GPU niet veel helpen terwijl als je CPU maar op 30% draait dan kan die wel een veel betere GPU aan.
Dat is een hele goede tip! Eerlijk gezegd heb ik MSI afterburner nog nooit gebruikt, maar ik ga het vanavond meteen eens installeren. Ik kom nog terug met mijn bevindingen!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

https://nl.hardware.info/...500k-vs-core-i5-a-ryzen-5

Zo'n 35% verschil van 2500K naar 8600K met frame times in games en dat is met een 1080 Ti, met een 770 zal het verschil wel een stuk minder zijn. Ik denk dat je beide moet vervangen voor volledige winst en dan moet je RAM ook.
Misschien een 1060 overwegen, die wordt vast stukken minder terug gehouden door de 2500K.

[ Voor 61% gewijzigd door |sWORDs| op 22-01-2018 12:08 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou geen upgrade gaan doen en de 150 euro in een nieuwe build steken, daar ga je veel meer mee vooruit dan nu upgraden en later een nieuw systeem aanschaffen. Ook kan je dan wellicht het budget voor het nieuwe systeem met €150,- verhogen, waardoor je een wat leuker systeem kan samenstellen.

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Ik zou een 1080Ti trachten te kopen voor 750 ergens.
Die kaart is sterk genoeg om binnen 2 jaar mee te nemen naar een nieuw platform (als je bij full hd blijft).

Als je niet te veel wilt uitgeven zoek je beter naar een 2e hands 980Gtx ofzo voor 200.

• Ubahnub
peke schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 10:47:
Ik zou een 1080Ti trachten te kopen voor 750 ergens.
Die kaart is sterk genoeg om binnen 2 jaar mee te nemen naar een nieuw platform (als je bij full hd blijft).

Als je niet te veel wilt uitgeven zoek je beter naar een 2e hands 980Gtx ofzo voor 200.
Een 1080Ti is verschrikkelijke, monsterlijke overkill voor mij. Ik speel op een 24" 75hz scherm op 1080p. Dit ligt ook ver buiten mijn budget, aangezien ik momenteel maar 150EUR te besteden heb (misschien 200 als ik wat centjes bij elkaar sprokkel). Een 980 kan ik misschien wel overwegen.

Maar misschien dat ik een paar maanden door spaar en binnen een half jaar een volledig upgrade zal doen. Hopelijk zijn de prijzen tegen dan ook weer wat schappelijker. :) Alvast bedankt voor de adviezen! Ik heb het nodige denk werk te doen.

• peke
  • Laatst online: 03-02 13:46
De 980 kost 2e hands eerder 250 maar ik zou blijven bieden op verschillende tot je 1 hebt voor 200.
De 970 zou ik niet meer nemen i.v.m. de effectieve 3,5GB ram i.p.v. 4GB.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Misschien 8 gb ram erbij en de cpu upgraden naar een i7-3770 (k) en de gpu upgraden naar een 290/970 en je hebt een betaalbare upgrade.

Het mooiste zou zijn de gpu te upgraden naar een 1060 en die eventueel meenemen naar een volgende build.

• Ubahnub
Een maat van me heeft me een R9 380 4gb aangeboden om eens te proberen, maar volgens mij is er niet veel verschil qua performance tussen die en een GTX770 2gb. We zullen zien. :)

Ik zie nu inderdaad dat ik in het lijstje maar 8gb erin heb zitten, maar dit is al een tijdje terug geupgrade naar 16gb.

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
Dan zou ik alleen nog een upgrade naar een i7 3770 (k) overwegen, die worden steeds leuker te betalen

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ubahnub schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 14:12:
Een maat van me heeft me een R9 380 4gb aangeboden om eens te proberen, maar volgens mij is er niet veel verschil qua performance tussen die en een GTX770 2gb. We zullen zien. :)

Ik zie nu inderdaad dat ik in het lijstje maar 8gb erin heb zitten, maar dit is al een tijdje terug geupgrade naar 16gb.
Dat heeft totaal geen zin, kan zelfs langzamer zijn. Als je echt een verschil wil zien dan zul je toch iets als een 1060 of tweedehandse 970/980 moeten scoren.

V&A aangeboden: EVGA GeForce GTX 1060 3GB GAMING
of
pricewatch: Asus Phoenix GeForce GTX 1060 3GB GDDR5
of
V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
en dan de GTX 770 voor 85-95 in V&A.

[ Voor 43% gewijzigd door |sWORDs| op 23-01-2018 14:56 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• JobM
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zelf heb ik een i5 3570k op 4.6 ghz, 16gb ram en een gtx 1060 6gb. PUBG draait gemiddeld met 60 fps bij mij op high/ultra 1080p. Hierbij is mijn videokaart de bottleneck.

Als je je 2500k van een overclock voorziet (als je dat nog niet gedaan hebt) en een nieuwe videokaart erin steekt zit je denk ik wel goed, misschien ook nog 8gb ram erbij. Zelf ben ik blij dat ik voor de 1060 met 6gb geheugen ben gegaan, omdat ik vaak zie dat in PUBG het geheugengebruik tussen de 3 en 4gb zit.

• Ubahnub
Kleine update, ik heb ondertussen MSI afterburner een keer gebruikt om te zien hoe het zit qua verbruik. CPU/GPU zitten continu, zoals verwacht, op 100%. Ik vermoed dat dit aangeeft dat ze het niet aankunnen. Qua temperatuur zit alles wel heel stabiel. GPU komt niet boven de 70C, CPU komt niet boven 55C. Volgens mij is er nog zeker ruimte om de CPU over te klokken, maar wanneer ik wat met de GPU speel in Afterburner crasht mijn nvidia driver continu.

Ik ga dus kijken of ik een gtx1060 6gb ergens op de kop kan tikken voor een schappelijke prijs. :) Hopelijk is het beestje daarmee weer eventjes wat tevredener tot ik een volledig systeem kan veroorloven.

Bedankt iedereen!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:45
Als beiden op 100% zitten heeft het 'geen enkel nut' om maar 1 van de 2 te vervangen.

• Cuqebaqer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-12-2025
Tenzij hij de 2500k eerst voorziet van een overclock en die eventueel later nog upgrade.

• Tejoh
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-01 19:06
Ik heb een vergelijkbaar systeem onlangs gebouwd voor m'n broertje, alleen had deze een 3570k als processor op een soortgelijk P67 moederbord. De bottleneck zit hem vooral in het feit dat beide componenten die belangrijk zijn voor gaming beide een bottleneck vormen (CPU + GPU). Dit is als beide op 100% draaien, zoals mitsumark ook al zegt.

Als je echt een upgrade wilt hebben tav totale prestaties, zou ik er voor kiezen om een tweedehands CPU + GPU te kopen. De 3570k en hoger heeft op dit moment weinig bottleneck in games en kun je met een BIOS-update prima in je moederbord prikken. Daarnaast kan een 970 of 1060 een goede upgrade zijn, maar nieuw zou ik ze niet kopen ivm de huidige miner-prijzen.

En natuurlijk, hoe meer budget, hoe meer prestaties, het is aan jou om te kiezen waar je voor wilt gaan! Succes met je keuze.

• TRAXION
  • Laatst online: 24-01 02:31
Ubahnub schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 13:31:
Kleine update, ik heb ondertussen MSI afterburner een keer gebruikt om te zien hoe het zit qua verbruik. CPU/GPU zitten continu, zoals verwacht, op 100%. Ik vermoed dat dit aangeeft dat ze het niet aankunnen. Qua temperatuur zit alles wel heel stabiel. GPU komt niet boven de 70C, CPU komt niet boven 55C. Volgens mij is er nog zeker ruimte om de CPU over te klokken, maar wanneer ik wat met de GPU speel in Afterburner crasht mijn nvidia driver continu.

Ik ga dus kijken of ik een gtx1060 6gb ergens op de kop kan tikken voor een schappelijke prijs. :) Hopelijk is het beestje daarmee weer eventjes wat tevredener tot ik een volledig systeem kan veroorloven.

Bedankt iedereen!
Die 2500k doet met gemak 4.5 op 4 cores tegelijk, standaard is dit 3.3 je zou dus een boost kunnen pakken van ruim 30% met overclock.

Ik had mijn 2500k op offset gezet zodat mijn vcore onder load op 1.32 uitkwam en 4.5ghz deed.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hou ook je voeding in de gaten. Ik weet niet hoe oud die van jou is, maar dit type dateert al van 2008.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Nadat de CPU&GPU vervangen zijn, zul je met PUBG nog steeds met een RAM probleem zitten. Ik zou me graag bij CH4OS en (vrij geinterpreteerd) Tejoh willen aansluiten. Een update met dit systeem met als doel om PUBG goed speelbaar te krijgen is vragen om vervolgstappen, en hierdoor economisch onverantwoord.

Overklokken kun je proberen, maar met een oude voeding van matige kwaliteit ga je geen wonderen kunnen verrichten.

Ik zou met het oog op de langere termijn gaan kijken of die 800 euro vrij te maken is voor een CPU/MB/RAM/PSU/GPU.

• Philip Ross
lactaxative schreef op maandag 29 januari 2018 @ 12:42:
Nadat de CPU&GPU vervangen zijn, zul je met PUBG nog steeds met een RAM probleem zitten. Ik zou me graag bij CH4OS en (vrij geinterpreteerd) Tejoh willen aansluiten. Een update met dit systeem met als doel om PUBG goed speelbaar te krijgen is vragen om vervolgstappen, en hierdoor economisch onverantwoord.

Overklokken kun je proberen, maar met een oude voeding van matige kwaliteit ga je geen wonderen kunnen verrichten.

Ik zou met het oog op de langere termijn gaan kijken of die 800 euro vrij te maken is voor een CPU/MB/RAM/PSU/GPU.
8GB is voor PUBG op lage settings echt wel voldoende hoor.

Voor de rest sluit ik me hierbij aan. Als je echt performance winst wil halen zal je zowel je CPU als GPU moeten upgraden.

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-02 22:39
Philip Ross schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:18:
[...]

8GB is voor PUBG op lage settings echt wel voldoende hoor.

Voor de rest sluit ik me hierbij aan. Als je echt performance winst wil halen zal je zowel je CPU als GPU moeten upgraden.
Op very low had PUBG bij mij 7 gb gebruik (inclusief Windows), dus ja, technisch heb je gelijk. Het leek me echter niet de bedoeling om op very low te gaan spelen na een investering van 300 euro. Het sluit ook gebruik van bijvoorbeeld Skype al snel uit.

• Philip Ross
lactaxative schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:34:
[...]

Op very low had PUBG bij mij 7 gb gebruik (inclusief Windows), dus ja, technisch heb je gelijk. Het leek me echter niet de bedoeling om op very low te gaan spelen na een investering van 300 euro. Het sluit ook gebruik van bijvoorbeeld Skype al snel uit.
Op very low gebruikt het bij mij maar 5GB. (Totaal in gebruik inclusief indows etc.)

Met een investering van €300 gaat TS echt niet boven very low kunnen spelen. Alleen een 1060 3GB kost al bijna €300 dus een nieuwe CPU (tweedehands en een tweedehands 970 is de max die je daarvoor kan krijgen)

Wat ik wil zeggen is dat die 8GB wil zijn minste zorg is.

• Ubahnub
Om even wat meer duidelijkheid te scheppen (zoals ik ook al in een eerdere post heb aangehaald) heb ik weldegelijk 16GB erin zitten, maar had mijn lijstje niet geupdate hiermee. Deze upgrade al een hele tijd geleden gedaan.

Ik heb een pgoging gedaan mijn CPU te overclocken, maar mijn BIOS is ridicuul traag op een of andere reden en ik kom er niet achter waarom. Cursor van mn muis verspringt de hele tijd met enorme delays, terwijl in windows alles soepel werkt.

Maar zoals andere ondertussen al hebben aangekaart gaat dit waarschijnlijk maar weinig verhelpen en kan ik beter sparen en investeren in een grotere upgrade.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:20

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Het is beter om een nieuwe pc te samenstellen voor 1300 euro.

[ Voor 70% gewijzigd door Ludwig005 op 29-01-2018 20:07 ]

• Ubahnub
Ludwig005 schreef op maandag 29 januari 2018 @ 20:02:
Het is beter om een nieuwe pc te samenstellen voor 1300 euro.
Bedankt voor je bijdrage, maar daar is geen sprake van met mijn budget.

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:20

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Je kunt ook een gtx 970 of 980 halen maar deze zijn uitverkocht op tweakers.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:33

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik vrees ook dat je niet ontkomt aan een volledige upgrade. En dan kom je in de knoop met de huidige videokaart schaarste. Om een voorbeeld te geven, de 1060 die ik eind augustus voor 289 kocht is nu al 399. En dan moet je nog een moederbord, processor en geheugen gaan kopen. Als de voeding nog mee kan red je het net aan voor 800.

• Ubahnub
Nog een update;

Ondertussen toch de R9 380 4GB erin geprikt en mijn CPU voorzien van een overclock naar 4.3ghz. PUBG loopt al aanzienlijk soepeler dan voorheen. Kom nu soms zelfs boven de 70FPS :o Dan moet er wel niet al te veel om me heen gebeuren natuurlijk. Voorheen kwam ik niet boven de 50FPS.

CPU zit nu steeds rond de 60% (piekt wel af en toe naar 80 oid) in Aterburner, de GPU, zoals te verwachten, wel continu op 100%. Ben voorlopig wel even tevreden hiermee, ik kan eindelijk normale gunfights houden. :) Ik blijf ondertussen gewoon V&A in de gaten houden en zal springen op een goede deal voor een beter kaartje. En dan maar sparen voor een volledige upgrade zodra het budget het toelaat!

Heel erg bedankt iedereen!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-01 01:50
Ubahnub schreef op maandag 29 januari 2018 @ 14:50:
Om even wat meer duidelijkheid te scheppen (zoals ik ook al in een eerdere post heb aangehaald) heb ik weldegelijk 16GB erin zitten, maar had mijn lijstje niet geupdate hiermee. Deze upgrade al een hele tijd geleden gedaan.

Ik heb een pgoging gedaan mijn CPU te overclocken, maar mijn BIOS is ridicuul traag op een of andere reden en ik kom er niet achter waarom. Cursor van mn muis verspringt de hele tijd met enorme delays, terwijl in windows alles soepel werkt.

Maar zoals andere ondertussen al hebben aangekaart gaat dit waarschijnlijk maar weinig verhelpen en kan ik beter sparen en investeren in een grotere upgrade.
Probeer de BIOS eens opnieuw te flashen. Klinkt meer alsof er ergens daar al niet lekker zit.

Daarbij PUBG is super slecht geoptimaliseerd. Het loopt tegenwoordig redelijk op high end hardware maar ook niet vlekkeloos. Denk maar gerust aan een systeem van 1300-1500+ euro als je daar uit wilt komen. Helemaal met de huidige stand van videokaart prijzen.

Ik zou eerst even eerst flink gaan sparen, dit upgraden heeft amper nut meer als een gtx 770 je CPU al weet te bottlenecken.

EDIT: Ondertussen een andere videokaart en het loop ineens weer. Misschien dat een driver uninstall met DDU dan kan helpen voor je GTX 770. Kan je kijken wat er sneller is.

[ Voor 6% gewijzigd door Kadardar op 01-02-2018 14:11 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Pagina: 1