Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicliss
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-07 14:06
Goedemorgen allemaal,

Sinds kort ben ik trainee binnen een ICT-afdeling. Ik heb totaal geen opleiding hiervoor gevolgd, het was vooral mijn passie met computers waardoor ik mocht starten. Nu vind ik het erg leuk, maar merk ik dat ik het lastig vind dat ik weinig tot geen kennis heb van alle werkzaamheden.

Het deel wat ik nu 'onder handen' heb is vooral telefonie. Mobiele telefonie (uitgave, hulp bij problemen e.d.). Het betreft een relatief kleine organisatie (300 personen). Ik heb 5 collega's op deze afdeling.

Ik zou graag wat globale kennis krijgen zodat ik ook makkelijker als servicedesk medewerker kan ondersteunen.

Hebben jullie tips m.b.t. cursussen die ik zou kunnen volgen?
Als er info ontbreekt om hier antwoord op te geven dan vraag maar raak. Ik weet zelf niet zo goed waar ik moet beginnen.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik weet zelf niet zo goed waar ik moet beginnen.
Is geen reden om zelf niet te zoeken en te vinden ;)

Maar ik denk al snel richting Comptia trainingen en certificeringen om mee te gaan beginnen. Daarnaast is het handig om je te verdiepen in ITIL Foundation aangaande je het hebt over Servicedesk. Zo leer je ook het proces wat hierom heen hangt (impact van een melding etcetra.

https://www.computrain.nl...AEgKJdfD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.computrain.nl...AEgKNrvD_BwE&gclsrc=aw.ds

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:30
Tja....wat wil je gaan doen later?

Als je meer Servicedesk Medewerker stof wilt hebben, dan zou ik gaan voor de Windows 10 Microsoft Examens.
Als je nog weinig tot geen kennis hebt in IT, dan zou ik beginnen met de MTA training. Dit is puur basic computerkennis zeg maar: https://www.microsoft.com/en-us/learning/exam-98-349.aspx

Als je al wat verder bent en zaken als IP Adres, netwerk, Windows OS etc hebt, dan kan je beginnen met de MCSA Windows 10: https://www.microsoft.com...ws-10-certifications.aspx

Verder raad ik iedereen aan om ITIL te volgen om zo de processen van een Servicedesk te leren begrijpen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1008949

https://www.coursera.org/specializations/google-it-support

Met 8 tot 10 uur per week leren ongeveer 8 tot 12 maanden is dit wel een goede cursus.
Als je dan echte certificaten wilt halen zou ik niet gaan voor de certificaten die multiple choice zijn maar meer praktisch zijn want daar leer je meer van en certificaten zijn hoger aangeschreven vaak.

Ik zou vooral ook een MOOC er tussendoor doen zoals hierboven want kwaliteit van die MOOCs is gewoon stukken beter vaak dan op Nederlandse ICT opleidingen ;)

Hier nog een van Cisco : https://www.coursera.org/specializations/networking-basics

[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 1008949 op 22-01-2018 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-07 16:44
Ik zou zelf tégen Comptia en ITIL willen spreken. ITIL is echt iets uit de jaren '90 en begin '00. Comptia heb ik zelf gevolg, en ik wist bijna alles al. Ze geven je vooral enorme lijsten aan definities (wat is een Seriele kabel), de training die ik had leek uit de jaren 80 te komen. 'Wat is een cloud'. Nou hou op hoor, ik weet zeker dat iedereen met een account op Tweakers die training al voor 90% kent.

Ik zou zelf even kijken naar systemen op je werk en daar relevante certificaten voor zoeken: gebruiken jullie Office365? Of Citrix? Of Cisco netwerk spul? Het beste certificaat is een voor spullen waar je zelf mee werkt vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:31

Hoicks

Techno!

Wat spreekt je precies aan in "computeren"? Als je zelf al ervaren bent in Linux zou je kunnen overwegen om daar een basiscertificaat in te halen. Datzelfde geldt ook voor Windows. Ik zou beginnen met een Windows 10 cursus zodat je leert hoe het besturingssysteem in elkaar steekt.

Die basis heb je nodig om gericht analytisch te kunnen troubleshooten op een helpdesk.

Wat ook zeer handig is, ook voor jouw huidige functie, is basiskennis netwerken/internet. Hoe je omgaat met protocollen, server/client authenticatie en oplossingen. Daar heb ik ooit het boek Comptia Inet+ voor gebruikt (heeeeeeel lang geleden).

Maar het beste is, pakken wat je pakken kan qua cursus en ervaringen, maar je moet het vooral ook leuk vinden! Ik heb teveel mensen de IT in zien gaan met het idee dat ze dan de hele dag konden gamen ofzo, wat heel gedemotiveerde stagiaires opleverde....

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Zenix

BOE!

ApexAlpha schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:32:
Ik zou zelf tégen Comptia en ITIL willen spreken. ITIL is echt iets uit de jaren '90 en begin '00. Comptia heb ik zelf gevolg, en ik wist bijna alles al. Ze geven je vooral enorme lijsten aan definities (wat is een Seriele kabel), de training die ik had leek uit de jaren 80 te komen. 'Wat is een cloud'. Nou hou op hoor, ik weet zeker dat iedereen met een account op Tweakers die training al voor 90% kent.

Ik zou zelf even kijken naar systemen op je werk en daar relevante certificaten voor zoeken: gebruiken jullie Office365? Of Citrix? Of Cisco netwerk spul? Het beste certificaat is een voor spullen waar je zelf mee werkt vind ik.
Daar ben ik het niet mee eens. Het is op een servicedesk belangrijk om inzicht te hebben in ITIL processen, zodat je weet wat een change request is of een service request, een CMDB etc. Daar werk je tenslotte het meeste mee.

Comptia examens afschrijven is ook generaliseren. Comptia examens heb je op entry-mid en hoger niveau. Probeer maar eens CASP te doen, zal je niet zomaar lukken. A+ heeft weinig nut.

Een basis is MTA Infrastructure(server, netwerk etc), ITIL en aanvullend Comptia Security+ voor basis in Security. Maar dit is echt een basis, vanuit hier moet je echt verder gaan. Dan kan je pas beginnen met MCSA, Cisco CCNA etc.

Gratis cursussen kan ik cybrary, mva en edx aanraden.
Pagina: 1