Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

Laptop vermist

Pagina: 1
Acties:
  • 1.522 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik hoop dat ik hier goed zit.

Op mijn werk is er een paar weken gelden een zending laptops binnen gekomen.

Alleen nu missen wij er 1 er verdenken we een collega hiervan. Ons ICT beheer maakt zich hier niet druk om, erg vreemd maar goed.

Is het mogelijk om zoon laptop te kunnen traceren om te kijken waar deze is het is een nieuwe werk laptop van merk Dell Latitude 7280.

Wij willen graag weten of deze dan ook bij de persoon is waar we hem van verdenken.

Groet
Sander

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:37

g0tanks

Moderator CSA
Als dit een nieuwe laptop betreft waar verder geen tracking software op is geïnstalleerd, dan nee. Hoe zeker ben je er van dat de laptop bij de zending zat?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dit lijkt me een prima vraag om te stellen aan jullie ICT-beheer? :?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:04
Machines van Dell hebben een service tag. Zover ik heb begrepen kun je deze bij Dell als gestolen laten markeren zodat service en garantie niet meer worden gegeven. Bij Dell verzamelen ze wel persoonsgegevens voor de service, maar geven dat op het einde aan dat de laptop gestolen is.

[ Voor 4% gewijzigd door AtomicWing op 22-01-2018 09:18 ]

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk weinig. Als je het serienummer weet zou je daarop kunnen controleren, maar alleen als je de laptop in je handen hebt. En een remote tool oid heb je er vast ook niet op geinstalleerd?

Wat had je zelf dan gedacht?

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:50
Er zijn een aantal manieren om spullen terug te vinden, maar in dit geval allemaal indirect:
- als het goed is kun je het mac adres achterhalen. Hiermee kun je de laptop vinden als die verbonden is op een netwerk waar je zelf ook bij kunt. Kans is klein dat als die collega hem heeft dat dit gebeurt.
- ouderwets speurwerk: als hij of zij de laptop ergens aanbiedt kun je het wellicht vinden. Zoveel 2ehands nieuwe Dell 7280's zullen er niet aangeboden worden.
- als de laptop pre-installed was met een management agent zou die nog kunnen werken, mits de laptop niet al leeggemaakt is.
- de laptop opgeven als gestolen bij Dell zodat als iemand zich daar meldt voor support ze nog kunnen ingrijpen.

Al met al zijn de opties redelijk beperkt qua digitale tracering - tenzij daar expliciet tools voor op de laptop zijn gezet.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Als ICT zich niet druk maakt, waarom zou jij dat dan wel doen? Waarom vind je dat jouw taak? (tenzij je zelf de CEO bent, maar dan moet je ICT gewoon op z'n flikker geven).

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
ICT beheer hoeft zich hier ook geen zorgen om te maken. Er is alleen materiaal gestolen, dat is vervangbaar.
Er zijn geen gevoelige gegevens gelekt of kwijt, of downtime vanwege diefstal.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:13:
Wij willen graag weten of deze dan ook bij de persoon is waar we hem van verdenken.
Een beetje dief verkoopt zn waren toch meteen door binnen het circuit? Kans lijkt me dan sowieso klein dat je de laptop nog aantreft bij die persoon.

Ik zou gewoon aangifte doen bij de politie en het daarbij laten qua speurwerk. En zoals hierboven al gezegd bij Dell de laptop als gestolen registreren. Al zullen die denk ik ook geen dader voor je aanwijzen, want iedereen kan zo'n laptop wel als gestolen registreren.

Wel vervelend dat überhaupt de situatie is ontstaan dat je collega's moet verdenken van diefstal.

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:24

Typhone

Who Dares Wins

Nergens een reden waarom iemand verdacht is.
Geen interpunctie en spelfouten al alom.
Is er een reden voor deze op niets gefundeerde hetze?
Klinkt mij als een mock-up story om bepaalde informatie te weten te krijgen.

Lijkt me namelijk uitgelezen kans voor één van de 'goede' collega's om even zelf een laptop achterover te drukken wetende dat 'persoon Y' toch wel als verdachte gezien wordt.

[ Voor 28% gewijzigd door Typhone op 22-01-2018 09:44 ]

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-11 17:31

Amphiebietje

In de blubber

P.O. Box schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:30:
Als ICT zich niet druk maakt, waarom zou jij dat dan wel doen? Waarom vind je dat jouw taak? (tenzij je zelf de CEO bent, maar dan moet je ICT gewoon op z'n flikker geven).
Of het is een bericht in de trant van "een vriend van mij" (over wie ik verder absoluut niets kan vertellen (omdat hij niet bestaat)). :+

Er van uit gaand dat dat niet zo is, vraag aan TS:

Als jij schrijft "verdenken we een collega hiervan", bedoel je dan eigenlijk "verdenk ik een collega hiervan"? Zo ja, en je weet niet hoe je dit moet aanpakken, maar je kan wel concreet articuleren waarom je hem of haar verdenkt van het verduisteren van goederen, dan zou zoiets bij een vertrouwenspersoon kunnen worden neergelegd, die dan de rest afhandelt.

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Amphiebietje schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:46:
[...]

Als jij schrijft "verdenken we een collega hiervan", bedoel je dan eigenlijk "verdenk ik een collega hiervan"? Zo ja, en je weet niet hoe je dit moet aanpakken, maar je kan wel concreet articuleren waarom je hem of haar verdenkt van het verduisteren van goederen, dan zou zoiets bij een vertrouwenspersoon kunnen worden neergelegd, die dan de rest afhandelt.
Ja of: ik heb een laptop meegenomen, hoe groot is de kans dat ze me kunnen tracen? >:)

• NiGeLaToR
TS stelt een vraag. Wat er toen gebeurde verbaasde iedereen.

spoiler:
Krijgt geen antwoord, behalve, waarom stel je de vraag, ben je niet zelf de dader en andere niet relevante zaken. Misschien een idee voor een ieder om dat lekker op Twitter en Facebook te doen en hier vragen - ook al zien ze misschien merkwaardig lekker te beantwoorden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:21

Roozzz

Plus ultra

NiGeLaToR schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:19:

spoiler:
Krijgt geen antwoord, behalve, waarom stel je de vraag, ben je niet zelf de dader en andere niet relevante zaken. Misschien een idee voor een ieder om dat lekker op Twitter en Facebook te doen en hier vragen - ook al zien ze misschien merkwaardig lekker te beantwoorden.
Én mogelijk meer verbazingwekkend, hij kreeg een goed antwoord d:)b :P

spoiler:
Ik begrijp de diverse reacties wel trouwens. First time poster, met een vraag die nogal twijfelachtig uitgelegd kan worden en hij bemoeit zich met zaken waar hij duidelijk niet verantwoordelijk voor is of in thuis is. Recipe for disaster.

If you can see, look. If you can look, observe

• NiGeLaToR
Roozzz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:28:
[...]

Én mogelijk meer verbazingwekkend, hij kreeg een goed antwoord d:)b :P

spoiler:
Ik begrijp de diverse reacties wel trouwens. First time poster, met een vraag die nogal twijfelachtig uitgelegd kan worden en hij bemoeit zich met zaken waar hij duidelijk niet verantwoordelijk voor is of in thuis is. Recipe for disaster.
True, al is er nog steeds gewoon een vraag die gesteld wordt. Tis beetje jammer dat het een trend lijkt om een TS geen antwoord maar een preek of wantrouwen te geven.

Anyway, just my 2 ct's.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

NiGeLaToR schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:19:

spoiler:
Ja goed idee!
Laten we op Tweakers niet meer kritisch zijn en gewoon criminelen helpen die met een mooi verpakt verhaaltje komen. :)

Ik zeg natuurlijk niet dat TS zo is. Maar het is gewoon een vreemd verhaal aangezien TS waarschijnlijk niet de persoon is die zich hier druk om hoeft te maken.

Ik heb laatst ook een keer een topic geopend betreft een Macbook die gelockt was. Dit was voor veel mensen ook een reden om wantrouwen tegenover mij uit te spreken. Irritant, ja... maar ik begrijp het wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Wootism op 22-01-2018 10:34 ]

• NiGeLaToR
Wootism schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:32:
[...]

Ja goed idee!
Laten we op Tweakers niet meer kritisch zijn en gewoon criminelen helpen die met een mooi verpakt verhaaltje komen. :)

Ik zeg natuurlijk niet dat TS zo is. Maar het is gewoon een vreemd verhaal aangezien TS waarschijnlijk niet de persoon is die zich hier druk om hoeft te maken.
Andersom: wie ben jij om te bepalen wie crimineel is en waar iemand zich druk over mag maken of wie er gewoon een vraag stelt. Je bent z'n moeder niet :o

Niets mis met kritisch zijn - dat is alleen iets anders dan direct een oordeel vellen ;) Ts is met pek en veren het topic uitgejaagd.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

NiGeLaToR schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:35:
[...]

Andersom: wie ben jij om te bepalen wie crimineel is en waar iemand zich druk over mag maken of wie er gewoon een vraag stelt. Je bent z'n moeder niet :o

Niets mis met kritisch zijn - dat is alleen iets anders dan direct een oordeel vellen ;) Ts is met pek en veren het topic uitgejaagd.
Ik bepaal helemaal niks. En dat doet niemand hier
Maar ik denk dat er persoonlijk niks mis is met het vragen naar de achtergrond van de vraag van TS.

En een oordeel vellen is nog steeds wat anders dan aannames doen. ;)

• NiGeLaToR
@Wootism dan lees ik de reacties anders dan jij dat doet :)
Ik denk ook dat er niets mis is met verder vragen - ik denk alleen wel dat er iets mis is met een lading insinuerende 'aannames' te plaatsen.

Stel voor het gemak even dat TS een legitieme vraag heeft en voor het eerst op dit forum komt - dan is dit wel een erg kil onthaal ;)

Nogmaals: just my 2 ct's.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik zou in elk geval aangifte gaan doen, mits je de gegevens hebt van de vermiste / gestolen laptop. De ICT-afdeling kun je dan vervolgens vragen (mits dat mogelijk is) de toegang tot het netwerk voor dat apparaat te blokkeren (door bijvoorbeeld de MAC-adressen (wired en wireless) te excluden in de DHCP), totdat er meer duidelijkheid is over het apparaat. :)

Als er netwerkbestanden op de laptop stonden, kun je die informatie beschouwen als gelekt. Als je weet welke informatie daarop stond en wat de gevoeligheid daarvan is, dien je daarna adequaat daarop te reageren en meldt het dus eventueel bij Autoriteit Persoonsgegevens (Nederland) danwel de Comissie voor bescherming van de persoonlijke levenssfeer (België).

Wanneer de laptop terug is;
Vertrouw de installatie van het besturingssysteem in elk geval niet en laat de machine opnieuw installeren (los van het netwerk of via een (fysiek) gescheiden netwerk, desnoods via USB-stick of DVD), zodat je zeker weet dat de installatie schoon is. Pas als de herinstallatie voltooid is, kun je de laptop weer toelaten op het gewenste netwerk.

[ Voor 76% gewijzigd door CH4OS op 22-01-2018 11:10 ]

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:24

Typhone

Who Dares Wins

NiGeLaToR schreef op maandag 22 januari 2018 @ 10:43:
@Wootism dan lees ik de reacties anders dan jij dat doet :)
Ik denk ook dat er niets mis is met verder vragen - ik denk alleen wel dat er iets mis is met een lading insinuerende 'aannames' te plaatsen.

Stel voor het gemak even dat TS een legitieme vraag heeft en voor het eerst op dit forum komt - dan is dit wel een erg kil onthaal ;)

Nogmaals: just my 2 ct's.
Genoeg plaatsen om jezelf voor te stellen.
Los daarvan mist er nogal wat informatie in dit verhaal. Daarop reageren met uitgebreide(re) informatie is wel zo handig. Los daarvan reageert iedereen alsof de laptop gestolen is. Nergens staat een logistieke fout vermeld. Wie deed de zending? Wie boekte de zending in?
Niks van dat alles, alleen een collega die hem achterover gedrukt zou hebben. Lijkt me dat daar een ISO-certificering niet geheel op orde is. :+

In het gros van de gevallen is dit de enige en only post ooit hier en is de vogel gevlogen waardoor wij met een half verhaal blijven zitten. Die heb ik inmiddels zat voorbij zien komen hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Typhone op 22-01-2018 10:59 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-11 09:54
Goed, de vraag is redelijk beantwoord, TS is weer gevlogen en de rest is een offtopic verhaal. Overigens zou een duwtje naar Beveiliging & Virussen kunnen, maar dan is dit wel vrij mager. Derhalve een slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.