Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Hallo,

Ik heb momenteel een PC van iemand anders staan waarbij het niet langer lukt om Windows update uit te voeren in verband met gebrek aan schijfruimte.
De windows partitie is een SSD van 60GB. Zo gezegd, zo gedaan zou je denken...even de drive opschonen en klaar.

Na een zoektocht (oa. met Treesize Folderviewer) kom ik echter tot de ontdekking dat de grootste "veroorzakers" van de krappe schijfruimte allen Windows folders met opgeslagen drivers of packages/resources lijken te zijn.

Zie het screenshot onderaan in mijn post voor meer verduidelijking.

De volgende folders lijken met name boosdoeners te zijn, waarbij ik vraagtekens zet hoe deze folders nu het best op te ruimen zijn. Bij sommige system folders lukt het namelijk ook niet om deze op te schonen.
C:\Windows\WinSxS
C:\Windows\Installer
C:\Windows\System32\DriverStore
C:\ProgramData\Microsoft\OEMOffice15
C:\Users\<user>\Appdata\Loca\Packages
C:\Users\<user>\Appdata\Loca\Microsoft

Alles bij elkaar zijn deze folders goed voor zo'n 31 GB aan data!
Nu verwacht ik ook niet dat deze folders volledig verwijderd kunnen worden, maar een zoektocht naar een tool heeft weinig opgeleverd. CCleaner kan er kennelijk ook weinig mee.

Het enige wat ik heb kunnen vinden zijn 2 commando regels voor het opschonen van de DriverStore maar wanneer ik deze uitvoer (in een elevated Command prompt) gebeurd er niets!

Er zijn vast wel meer mensen/systeembeheerders die dit hebben gezien bij Windows installaties toch?
Zijn deze folders eenvoudig op te schonen? Is hier echt geen tool voor?
(Lijkt mij haast dat deze folders 'de gebruikelijke' plekken zijn voor tijdelijke resources die Windows daar lekker laat staan...).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WTzdySLHRdFZGf52XOaNgsz1/full.jpg

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Beste antwoord (via Da_maniaC op 22-01-2018 17:19)

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 12:46
Da_maniaC schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:25:
[...]

Yep, Disk cleanup, oude schaduwkopiëen en herstelpunten, en filehistory opgeruimd.
Dit leverde slechts 800 MB op.

Ik ben enigszins verbaasd dat windows geen opschoonroutines heeft voor de bovengenoemde mappen, vooral na het in kaart brengen! Je praat gewoon over ~30GB en dat nog zonder over alle core files te spreken!
In dat geval PatchCleaner draaien. Die heeft bij mij een tijd geleden eens oude update-bestanden verwijderd, die -net als bij jou- de Disk Cleanup Utility niet weg wilde halen.
PatchCleaner obtains this list of the known msi/msp files and compares that against all the msi/msp files that are found in the "c:\Windows\Installer" directory. Anything that is in the folder but not on the windows provided list is considered an orphaned file and is tagged to be moved or deleted.
En de inhoud van je DriverStore...? Dat lijkt namelijk een groter probleem te zijn.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _WouterB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-09 09:00
Ik heb hetzelfde probleem met winsxs map. Bij mij is die ene ondertussen 32GB. Blijkbaar laat Windows daar de uninstall files staan als je een programma installeert zodat je dit later kan gebruiken om het programma te de installeren. Jammer genoeg worden deze bestanden daarna vaak niet opgeruimd. Ook bij updates etc kunnen hier nieuwe bestanden aangemaakt worden en worden de oude niet verwijderd.
Helaas is het bijna onmogelijk om hier dingen veilig uit te verwijderen... Er zijn wel tooltjes voor (om te zien waar elk bestand verantwoordelijk voor is), maar alles is 'op eigen risico'. Ik ben er dus maar van af gebleven en als ik nog eens tijd heb zal ik Windows herinstalleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
Wat is de inhoud van de DriverStore directory? Ik heb dat ook wel eens gehad, als ik het me goed herinner was hij bij mij grotendeels gevuld met slechts 1/2 drivers (hier bleven veel oude versies van in staan, n keer honderden MB's tikt behoorlijk aan).

Wbt Windows updates, heb je de Disk Cleanup Utility al laten draaien?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
P1nGu1n schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:17:
Wat is de inhoud van de DriverStore directory? Ik heb dat ook wel eens gehad, als ik het me goed herinner was hij bij mij grotendeels gevuld met slechts 1/2 drivers (hier bleven veel oude versies van in staan, n keer honderden MB's tikt behoorlijk aan).

Wbt Windows updates, heb je de Disk Cleanup Utility al laten draaien?
Yep, Disk cleanup, oude schaduwkopiëen en herstelpunten, en filehistory opgeruimd.

Ik ben enigszins verbaasd dat windows geen opschoonroutines heeft voor de bovengenoemde mappen, vooral na het in kaart brengen! Je praat gewoon over ~30GB en dat nog zonder over alle core files te spreken!

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:18
Upgraden, 60GB is gewoon niet meer van deze tijd.

Een 120GB model van een respectabel merk (Kingston, WD, Sandisk) is nog geen €50. En met wat zoeken heb je een tweedehands >= 240GB ook voor die prijs.

Zeker met een Office pakket en nog wat applicaties erbij is 60GB erg krap te noemen.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 22-01-2018 09:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• P1nGu1n
[...]

In dat geval PatchCleaner draaien. Die heeft bij mij een tijd geleden eens oude update-bestanden verwijderd, die -net als bij jou- de Disk Cleanup Utility niet weg wilde halen.
PatchCleaner obtains this list of the known msi/msp files and compares that against all the msi/msp files that are found in the "c:\Windows\Installer" directory. Anything that is in the folder but not on the windows provided list is considered an orphaned file and is tagged to be moved or deleted.
En de inhoud van je DriverStore...? Dat lijkt namelijk een groter probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:07
Om eerlijk te zijn vind ik het ruimtegebruik van jouw wel meevallen ;). Ik heb Windows redelijk recent geïnstalleerd en ruim de backup cache van updates etc netjes op nadat ik zeker weet dat deze stabiel draaien. Let wel op dat ik de backup setup bestanden niet verwijder zodat ik eventueel updates nog kan verwijderen, hiermee zou ik nog ongeveer 9,1 GB kunnen besparen.

Toch neemt Windows (even zonder Guild Wars 2 folder die ik ook op C:\ > SSD drive heb staan) en bijbehorende system restore + hibernation file en pagefile (ja kunnen uit maar even niet met huidig moederbord die maar 8GB geheugen kan gebruiken :( ) zo een 39,8 GB in beslag. Dit is naar mijn mening een redelijk normale grote.

Om deze reden ben ik het eens met:
@ThinkPad: Ik heb voor mijn broertje pas een laptop (alleen voor schoolwerk) uitgezocht waar in ieder geval een SSD van 128GB in zit om de reden je SSD zo vol zit als je naast Windows nog wat programma's erop hebt. Met name Office in combinatie met de updates die daarbij komen vreet ruimte.
@P1nGu1n: Ter vergelijking van jouw DriverStore is die van mij slechts 1,9GB (1/5de) groot en dat is met een behoorlijk oude ATI kaart (HD6970) en wat hardware die eigenlijk niet meer ondersteund is door Windows 10.

[ Voor 3% gewijzigd door Starke op 22-01-2018 10:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 21:38
https://driverstoreexplorer.codeplex.com/

EDIT: Ze staan tegenwoordig op GitHUB natuurlijk:

https://github.com/lostindark/DriverStoreExplorer/releases

Deze gebruik ik om de Driverstore in Windows 10 op te schonen.
Wel zelf goed kijken wat je selecteert om weg te gooien.
Maar zeker met een NVIDIA videokaart is het al handig, omdat die gekken van NVIDIA ALLE drivers gebruikt door jou, op jouw PC bewaren....

[ Voor 15% gewijzigd door toxict op 22-01-2018 10:12 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:18
Ik zou hier zeker niet handmatig in gaan lopen rommelen, in het ergste geval verknal je de hele Windows installatie.

Ik vraag me trouwen wel al of dit systeem enigszins onderhouden wordt. Mijn installatie is een Windows 7 installatie geupgrade naar Windows 10 1507 > 1511 > 1607 > 1703 en nu 1709 en al mijn folders zijn een stuk kleiner terwijl ik zeer veel pruts en installeer en test op dit systeem.

Ik krijg het idee dat er mogelijk iets niet lekker is op dit systeem. Ik zou lekker de SSD upgraden naar een 120 / 250 GB model, kost je ook de kop niet. En eens een system refresh draaien om zo weer uit te komen op een volledig frisse windows installatie.

OEMoffice15 is volgens mij trouwens een folder om een meegeleverde Office te installeren / herinstalleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 01:44
[...]

Start cleanmgr.exe als administrator en kijk eens hoeveel het optimaliseren van Windows Update oplevert. Dat zal niet de hele grote bijdrage leveren die je zoekt maar is de moeite waard om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
@P1nGu1n @toxict : Bedankt voor jullie tips! Deze tools ga ik vaker gebruiken! :)
(Helaas mag ik maar 1 reactie in het topic als Beste Antwoord aanmerken).

Wat wel opviel is dat DriverStoreExplorer bij de optie "select old drivers" slechts 1 van de vele nvidia drivers selecteerde.

Uiteindelijk bleken al de oude versies van de nvidia drivers (puur en alleen voor het videokaartje) de boosdoener te zijn van de grote DriverStore. Ik heb alle oude nvidia packages eraf gegooid, alle oude drivers gedeïnstalleerd (voor zover mogelijk). En vervolgens enkel een Display Driver extracted uit de laatste setup van nvidia.

@ThinkPad

Na bovenstaande stappen en het opruimen van de oude Windows installatie nav de update (welke inmiddels is uitgevoerd) is er bijna 17GB vrij op de SSD nu.

Ben het veelal met je eens hoor dat 60GB niet echt meer van deze tijd is. Maar misschien ben ik dan wel een purist die vind dat Windows + Office + een aantal kleine programmaatjes toch wel moet lukken op een 60GB partitie? :)
Uiteindelijk is het allemaal gelukt iig. :)

@EricJH : Bedankt voor de tip,ik heb vroeger wel eens machines gezien waarbij middels deze truc oude herstelpunten op te ruimen ernorm veel viel te winnen. In dit geval heeft het niet veel opgeleverd.

[ Voor 12% gewijzigd door Da_maniaC op 22-01-2018 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 01:44
Thanks for the thumbs up.

Er zijn met het optimaliseren van Windows Update via Disk Clean Up meerdere GB's te winnen. Je moet Disk Clean Up daarom als administrator opstarten: type cleanmgr in in Startmenu en kies via rechts klikken als administrator opstarten.

Het past goed in jouw strategie de Windows installatie zoveel mogelijk op te schonen en klein te houden. Het getuigt van een echte tweaker mentaliteit waar de meesten hier vaak als eerste roepen om een (grotere) SSD te gebruiken.
Pagina: 1