Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bripe100
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-04-2024
Mijn vraag
Beste Tweakers,
Ondanks mijn waterkoeler word mijn CPU erg warm (zelfs bij het gebruikmaken van alleen Chrome)
Zou dit kunnen liggen aan mijn airflow of zou het een andere oorzaak kunnen hebben?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Temperaturen gemeten in Corsair Link

Hardware:
i7 8700K
Corsair Hydro H115i
3 case fans voorop https://gyazo.com/58eaa521ec5d5c774e29635dd144d225
1 case fan aan de achterkant https://gyazo.com/5165d31f06f32426a08d2ec7c4f38ca1
(zie afbeeldingen)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb de fans een keer andersom erop gezet en heb nog een keer nieuwe koelpasta op tussen de CPU en koelplaat aangebracht.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
zit er niet teveel koelpasta op ? een rijstkorrel is voldoende.
Over welke temp hebben we het ? erg warm is geen indicatie.
zit er een rooster boven op je kast ? en is deze open ? (mischien stomme vraag)
en hoe hard draaien je fans ?
hoe zit je pomp aangesloten ?
hoe zitten je fans aangesloten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bripe100
de koelpast is in orde,
de temparaturen zijn tussen de 50 en 60 graden idle, alleen soms spiken ze ook heel erg heb soms ook t gevoel dat de sensoren van het moederbord niet helemaal werken.

bovenop mijn kast zit een glazen plaat (http://www.corsair.com/en...0x-rgb-atx-mid-tower-case)

mijn fans draaien op 1200rpm

mijn fans voorop zuigen lucht naar binnen en mijn fans onder de radiator blazen de lucht erdoor naar buiten net als de fan achterop de kast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33

ApC_IcE

Aan elk einde zit een begin

50 - 60 idle is al veel te hoog.

Begin eens met opnieuw pasta aan te brengen en koeler opnieuw te monitoren.

Als je zonder demonteren wilt beginnen.
Draai eens een kwartier prime95 op small ftt.
En hou met coretemp je temps eens bij. En cpu z er bij om te kijken welke clocksnelheid die dan draaid in load en in idle.

Graag screenshots met al deze programma’s aan en in beeld terwijl prime draait na 10min ong. Dan kunnen we goed oordelen

[ Voor 16% gewijzigd door ApC_IcE op 22-01-2018 03:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bripe100
na 1 seconde is het al duidelijk dit is namelijk het resultaat

https://gyazo.com/b2218e2002369ca37bff2d8f077087ae

De sensoren zullen wel degelijk werken maar ik heb geen idee hoe ik zulke hoge temperaturen kan berijken met waterkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jokko
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-08 20:10
koop een paar Noctula fans en zet je fans voor je radiator en niet dr achter.
Probeer het ook eens zonder kap voor de pc.

Tevens kan je in het programma LINK de pomp harder zetten.

Anders zou ik gewoon terug gaan met de watercooler het kan zijn dat je gewoon een doa hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:28
Airflow zal niet zo snel het probleem zijn als ik zo kijk, andere fans gaan het probleem ook niet oplossen als deze draaien.

Kan je bij een actieve machine ook voelen/horen of de pomp werkt? Want ik zou hier verwachten dat de pomp niets doet of de montage niet lekker is (losjes of teveel koelpasta).

In de software van Corsair of het moederbord de aansturing handmatig opvoeren al geprobeerd?
Kan de fan header op het moederbord genoeg stroom doorgeven voor 2x fan+pomp? Ik zie dat dat het montagevoorschrift is van Corsair. Anders wellicht een keer op molex splitter aansluiten (test je wel vol vermogen maar weet je wel of alles werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bripe100
Als ik de rpm van de pump verander van 1800 naar 3000 hoor ik geen verschil met mijn oor ernaast dus je zou inderdaad gelijk kunnen hebben dat de pump niet werkt of te weinig stroom krijgt inderdaad?

zou dit kapot geleverd zijn of zou ik dit zelf op kunnen lossen (fout van mij) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Goed alles vanaf de basis doorlopen.
Alles even loshalen. Even de pomp op max vermogen etc. Ik heb ook een waterpomp en hoor zeker verschil als ik hem versnel maar dan meer de fans. Ik ben nu op vakantie maar kan hem wel eens testen. Zonder beweegbaar vloeistof wordt hij erg snel warm. Dus ik denk dat je vloeistof niet beweegt. Of je koel element zit er niet goed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bripe100
heb net alles los gemaakt en opnieuw aangebracht (fotos)
Oude koelpast (licht verbrand?) https://gyazo.com/a9012e75e91369fde78ad81b8ed54d11

Oude koelpasta op waterkoeler https://gyazo.com/0a83409d1e94dc115943e5f6efb0b3ec

Nieuwe koelpasta https://gyazo.com/12e2f7a8071f8ad52db2abb3e0de1680

Plaatsing koeler https://gyazo.com/c1a756af4c00ddfff227d5a0c1fb9c92

Probleem is nogsteeds niet opgelost, computer aan en heb meteen temperaturen van 50-60 graden die soms spiken naar 70 en dan ineens weer 45 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Klinkt alsof er niks rondgepompt blijft worden

Ik heb geen idee of het veel zou uitmaken en/of het een issue is met deze apparaten (zelf aircooled dus sja).

Maar als je connectoren tekort komt/kwam, zijn er ook deze kabeltjes, als je er hier nog 1 van hebt is hiermee te testen
Afbeeldingslocatie: https://www.kenable.co.uk/images/RB-523_kenable.jpg

Draait de de pomp dan wel zou ik zeggen te weinig vermogen en bij niet, lijkt het de pomp zelf te zijn.

Toevoeging
Heb je wellicht een goede foto van hoe de bekabeling nu is aangesloten? Zodat we kunnen zien of dit goed gaat.
Dus van de pomp op het moederbord en de fans op de connectoren.
Tevens zie ik de Link connector kabel los liggen??

edit:
Overigens zou ik de PC niet onder hoge CPU load zetten zolang de idle temperaturen zo hoog zijn nog, anders beschadig je wellicht meer dan lief is.

[ Voor 18% gewijzigd door Suicyder op 22-01-2018 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kadardar
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-08 00:40
Ik zie het niet helmaal lekker op de foto maar het lijkt alsof je cooler de CPU niet raakt. Probeer je vinger er eens tussen te steken en voel je dan ruimte? Daarbij zie ik een kabel losliggen op je laatste foto, zou die wel vast maken. :)

PS laat hem wel eerst even afkoelen, dingen kunnen gloeiend heet zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Kadardar op 22-01-2018 15:42 ]

[WoW - Kadardh/Daísÿ/Kadarlock @ Draenor]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bripe100
ik zit zelf ook al de hele tijd te denken aan een probleem in de verkabeling wellicht een kabel verkeerd aangesloten? (eerste keer dat ik zelf een pc in elkaar heb gezet vandaar)

zal alles even nakijken, hoor de pomp ook totaal niet dus dat zou het misschien kunnen zijn.

EDIT: pump maakt ook een raar tikkend geluid kom ik nu achter, en na het los en vast maken aan de SATA kabel zie ik de waterkoeler ook niet meer staan in mijn corsair LINK overzicht

[ Voor 25% gewijzigd door bripe100 op 22-01-2018 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Tikken klinkt als niet genoeg power of issues. Zit kabeltje al wel weer in de koeler, want anders zie je hem inderdaad niet in LINK :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bripe100
Volgensmij zitten alle kabels goed aangesloten ( voor zover ik weet )
Koeler ook weer te zien in Link na het opnieuw installeren van de drivers via apparaatbeheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-09 17:55
Als alle 4 de kabels aangesloten zijn dan is het goed. waarschijnlijk is je koeler stuk.
Je kan nog wisselen van aansluiting. om te kijken of dat uithaalt. welke voeding heb je ?
Als je voeding te klein is krijg je dit soort problemen. Pomp krijgt stroom gelijk uit voeding.
(als je de editie met 4 kabels hebt. sata, usb, singaal en fans)

[ Voor 98% gewijzigd door miciel op 23-01-2018 05:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heren...als zijn pomp stuk was geweest dan waren de slangen en het waterblok/combi echt opmerkelijk warm geweest, en was het direct te zien aan de coolant temp in Corsair Link.
TS, controleer dus eerst het water temp in Link.

Bovendien werken de pomp en de fans prima, zonder Corsair Link te hebben geinstalleerd.
Meestal werken ze juist harder en in Link zet men het juist omlaag, daar ligt het niet aan.

TS, zodra je thuis bent start de PC op en ga direct naar de temperaturen kijken + stress test starten.
Als de CPU dan direct naar 90-100 gaat, dan is het de bekende Intel snot onder de IHS, oftewel tijd voor delid of RMA.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2018 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicyder
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:04:
TS, zodra je thuis bent start de PC op en ga direct naar de temperaturen kijken + stress test starten.
Als de CPU dan direct naar 90-100 gaat, dan is het de bekende Intel snot onder de IHS, oftewel tijd voor delid of RMA.
Stress testen juist laten stoppen, doordat bij de TS de temps na 1 seconden stresstest de temps al 100+ graden waren en op de foto's halverwege dit topic de koelpasta verbrand leek.

Ik ben niet bekend met de nukken van deze intel generatie, maar 100+ graden en verbrande koelpasta zal niet alleen aan de CPU liggen. Daarnaast geeft TS ook aan dat pomp niet hoorbaar (geen stroming hoorbaar, geen idee of TS ook gevoeld heeft) is, ondanks hoger zetten in LINK nog geen resultaten.
Daarbij als de koelpasta dermate verbrand is, twijfel ik erover of de CPU sink van de koeler goed contact maakt (heeft gemaakt) met de heatsink van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je koeler zit te hoog en maakt geen goed contact met de CPU.

Dat zie je echt direct aan je "oude koelpasta" foto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Suicyder schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 08:16:
[...]

Stress testen juist laten stoppen, doordat bij de TS de temps na 1 seconden stresstest de temps al 100+ graden waren en op de foto's halverwege dit topic de koelpasta verbrand leek.

Ik ben niet bekend met de nukken van deze intel generatie, maar 100+ graden en verbrande koelpasta zal niet alleen aan de CPU liggen. Daarnaast geeft TS ook aan dat pomp niet hoorbaar (geen stroming hoorbaar, geen idee of TS ook gevoeld heeft) is, ondanks hoger zetten in LINK nog geen resultaten.
Daarbij als de koelpasta dermate verbrand is, twijfel ik erover of de CPU sink van de koeler goed contact maakt (heeft gemaakt) met de heatsink van de CPU.
Daarmee kan hij uitsluiten of de pomp wel of niet goed werkt, nog VOORDAT het water opwarmt.
Die 'koelpasta' klopte voor geen meter in ieder geval, die gaat echt never nooit zo bruin worden van 100*C, dit lijkt mij op tandpasta, mayo of een ander goedje... :X

Simpelste oplossing nu is even een stock LGA115x BOX koeler erop klikken, daar kun je zo goed als niks fouts doen tijdens montage en weet je direct alles, of het aan slecht contact, defecte koeler of de processor zelf lag.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2018 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bripe100
ondertussen aangekomen op een idle van 35 graden na het schoonmaken van de CPU met ethanol, alles weer op zn plaats gezet en deze keer dus temperaturen die niet hoger komen dan 40 graden.

probleem is zo goed als opgelost bedankt voor het meedenken iedereen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApC_IcE

ApC_IcE

Oftewel de koeler zat niet goed.
Goed dat het opgelost is.
Ben blij dat je het advies van de stress test niet gedaan had.

Wat een flut advies. Dat was al bekend na 1sec
Pagina: 1