Marktplaats - Identiteitsfraude

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.098 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 8% gewijzigd door Wimo. op 22-01-2018 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 23:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

Marktplaats... ;w :'( Enigste tip die ik je kan geven is direct en in veelvoud vanaf meerdere locaties direct de advertenties als verdacht aanmerken. Dan willen de medewerkers van MP nog wel is in actie komen. En vervolgens hopen dat ze weg zijn voordat een of ander simpel figuur erin trapt. Verder misschien een bordje maken bij je voordeur. Lijkt me minder gedoe dan iedere keer alles te moeten uitleggen. Succes iig

[ Voor 40% gewijzigd door -36- op 22-01-2018 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Is geen oplossing helaas. De advertenties worden bewust rond 0:00 geplaatst en nooit automatisch verwijderd.. Ze staan dus ruim 8 uur online voordat iemand er naar kijkt.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Waar je aan zit te denken is dus eigenlijk ervoor te zorgen dat MP voor iedere geplaatste advertentie een scriptje draait om te kijken of er tekstuele overeenkomsten zijn met eerdere verdachte ads en deze vervolgens automatisch blokt. Zou mooi zijn maar gezien de beperkte inspanningen die MP in dit soort zaken steekt lijkt de kans me niet groot. En naast de plaatser is MP de enige die de ads kan verwijderen, helaas..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:22

franssie

Save the albatross

Power of tweaks?

Members only:

sowieso zou ik toch eens kijken of je een bevriend juridisch adviseur zou kunnen vragen Marktplaats (=ebay) aansprakelijk te stellen voor hun laksheid in deze?

of gewoon schandpalen? "https://www.facebook.com/plugins/post.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Ffrans.dijkstra.1%2Fposts%2F1521225057932881&width=500" width="500" height="520" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowTransparency="true">

[ Voor 42% gewijzigd door franssie op 22-01-2018 02:09 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Members only: title

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Members only:

Dat er mensen in die advertenties trappen is sowieso al opmerkelijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
-36- schreef op maandag 22 januari 2018 @ 01:59:
Waar je aan zit te denken is dus eigenlijk ervoor te zorgen dat MP voor iedere geplaatste advertentie een scriptje draait om te kijken of er tekstuele overeenkomsten zijn met eerdere verdachte ads en deze vervolgens automatisch blokt. Zou mooi zijn maar gezien de beperkte inspanningen die MP in dit soort zaken steekt lijkt de kans me niet groot. En naast de plaatser is MP de enige die de ads kan verwijderen, helaas..
Je hebt een punt. Als dit een geisoleerd incidident was kan Marktplaats weinig doen. In dit geval betreft het een groep die structureel, dagelijks, al maandenlang exact dezelfde tekst en advertenties plaatst op Markplaats. Bedrijf na bedrijf wordt gedupeerd.

https://opgelicht.avrotro...5771&hilit=bitonic#p75771

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Wimo. Zeer teleurstellend dat marktplaats geen helpdesk heeft gedurende de nacht. MIsschien toch iets om weer (!) bij radar etc aan te kaarten?

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lucky0wn
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16:43
franssie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 02:25:
@Wimo. Zeer teleurstellend dat marktplaats geen helpdesk heeft gedurende de nacht. MIsschien toch iets om weer (!) bij radar etc aan te kaarten?

***members only***
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
@Wimo. klote voor je... Ik zou in elk geval MP zelf gaan lopen spammen dat ze hier iets mee moeten.

Bij de mensen waar de volgende opmerking geen gigantische bel doet rinkelen :X ;
"(niet via de blauwe 'Bericht' knop van marktplaats)"

_O-

Gerapporteerd als verdacht

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Members only:

Het jammer is dat sommige doelgroepen niet eens een seconde twijfelen of dit wel echt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08-2024
Geraporteerd.

Ben stiekem wel benieuwd als je erop reageert dat je hem per se wil ophalen en dan ter plekke betaald na controle. Eens zie hoelang het duurt voordat ze je afwimpelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:33

Yucon

*broem*

Uthog schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:28:
Geraporteerd.

Ben stiekem wel benieuwd als je erop reageert dat je hem per se wil ophalen en dan ter plekke betaald na controle. Eens zie hoelang het duurt voordat ze je afwimpelen.
Tja, er stond zelfs in de advertentie dat dat gewoon zou kunnen. Dat maakt het wel helemaal brutaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
Yucon schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:44:
[...]

Tja, er stond zelfs in de advertentie dat dat gewoon zou kunnen. Dat maakt het wel helemaal brutaal.
Ja best wel, ik moet wel toegeven er is veel.tijd in de tekst gestoken geen spel of vormfouten voor zover ik zie en lijkt enorm legit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Uthog schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:45:
[...]

Ja best wel, ik moet wel toegeven er is veel.tijd in de tekst gestoken geen spel of vormfouten voor zover ik zie en lijkt enorm legit.
Met een beetje gezond verstand zie je al snel dat de prijzen wel erg 'too good to be true' zijn. Dus enorm legit wil ik nu ook niet zeggen ;)

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uthog
BastiaanN schreef op maandag 22 januari 2018 @ 07:47:
[...]

Met een beetje gezond verstand zie je al snel dat de prijzen wel erg 'too good to be true' zijn. Dus enorm legit wil ik nu ook niet zeggen ;)
Je zou het zeggen. Maar mensen zijn er voor minder ingetrapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:35

Saffie_time

Why use this? 42!

Alles aangegeven en verkoper is inmiddels van MP af gemikt.

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Deze is all offline gehaald. Eerder vannacht stond ie er nog. MP reageert dus wel vlot.

[ Voor 6% gewijzigd door Medione1210 op 22-01-2018 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Ik heb geen idee hoe laat de advertentie is weggehaald. Maar het ding heeft er uren gestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Wimo. schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:20:
Ik heb geen idee hoe laat de advertentie is weggehaald. Maar het ding heeft er uren gestaan...
Ergens tussen 07.00 en 08.00 uur is ie offline gegaan. Maar dat doet er niet toe als er vannacht weer nieuwe online gaan komen...
Heb je al eens gekeken wat MP in deze wil en kan betekenen voor je?

If the thickness of a pizza is A, and its radius is Z, and pi is just PI, then its volume is V = PIZZA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:29
Heb al zijn/hun advertenties als verdacht gemarkeerd.

Verder zou ik telefonisch contact opnemen met MP, en indien je daar niets mee op schiet evt MP voor de rechter slepen wegens nalatigheid?

Wat hier boven gezegd werd kan ook wonderen doen; social media in je voordeel gebruiken

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:42
Members only:

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Members only:

[ Voor 17% gewijzigd door Wimo. op 22-01-2018 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:49
Als ik elke dag een iPhone van 480 Euro zou kunnen verkopen zonder er iets voor te leveren wil ik daar best 200 antwoorden per dag voor intikken hoor.

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saffie_time

Saffie_time

Why use this? 42!

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Brad Pitt schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:51:
[...]

Als ik elke dag een iPhone van 480 Euro zou kunnen verkopen zonder er iets voor te leveren wil ik daar best 200 antwoorden per dag voor intikken hoor.
200 nog wel, maar het tien- of meervoudige?

Kan iemand in een mo aangegeven waar we op moeten zoeken om de betreffende advertenties te vinden. Ik wil best mee rapporteren / spammen als ik om 0:00 nog wakker ben?

[ Voor 21% gewijzigd door CurlyMo op 22-01-2018 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
CurlyMo schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:54:
[...]

Kan iemand in een mo aangegeven waar we op moeten zoeken om de betreffende advertenties te vinden. Ik wil best mee rapporteren / spammen als ik om 0:00 nog wakker ben?
480 euro per dag is een leuk salaris.

Kan een handige tweaker geen scriptje maken die deze advertenties vind en automatisch rapporteerd? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:54:
[...]

Members only:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:05

Punkrocker

Mostly harmless

Ik zou nu ook expliciet op mijn site vermelden dat je geen zaken doet via Marktplaats.
Zien de eventuele kopers die je site bezoeken dat het zaakje stinkt.

Of handel je wél via MP?

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:35
xh3adshotx schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:00:
[...]

480 euro per dag is een leuk salaris.

Kan een handige tweaker geen scriptje maken die deze advertenties vind en automatisch rapporteerd? :)
Ik denk de enige optie is om ook een script te maken dat ze moeten oppassen voor oplichters. En zorgen dat die naast die van de oplichters komen te staan. Ps4 worden ook vaak door 1 dag gebruikers aangeboden. En staat ook vol met pas op oplichters advertenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Punkrocker schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:42:
[...]

Ik zou nu ook expliciet op mijn site vermelden dat je geen zaken doet via Marktplaats.
Zien de eventuele kopers die je site bezoeken dat het zaakje stinkt.

Of handel je wél via MP?
Niet zakelijk. De gebruikte bedrijfsnaam wordt ook helemaal niet gebruikt in een webshop o.i.d. Het is een eenmanszaak.

De site linkt al door naar opgelicht.nl en wat algemene info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patientzero
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:30
Ik kwam er laatst ook zoeen tegen.. te goedkoop en een firma in roermond, woonhuis, geen telefoon nummer matchend met dat adres kunnen vinden enz.. kwalijke zaak dit. Helaas zullen er veel zijn die hier in trappen en vervolgens bij jou aan gaan kloppen.. ook raar dat marktplaats hier niet in mee wil, bijv. Door gegevens van de adverteerder aan jou te geven..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:49

Basszje

Reisvaap!]

Juridische bijstand inschakelen. Zoek de vestigingsgegevens van marktplaats in het handelsregister, kijk of ze iets als een fax hebben en daarnaar een officieel verzoek indienen dat ze moeten stoppen met het gebruik van je naam ( infaam en abject :P ). Of aangetekende brief.

Beiden kosten een paar centen maar goede kans dat je de eerste lijnen van de reguliere helpdesk overslaat.

Alternatief kan je bij de politie elke zaak aangeven totdat ze gek van je worden, maar ik geef het weinig kans.

[ Voor 12% gewijzigd door Basszje op 22-01-2018 11:57 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etrans
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Even persoonlijk langsgaan bij Marktplaats misschien een idee ?

Marktplaats B.V.
Wibautstraat 224
1097 DN Amsterdam

Ze vragen er tenslotte zelf om "Geen oplossing gevonden met hun adres"

Heb je een vraag?
Bekijk de veelgestelde vragen.

Geen oplossing gevonden?
Neem contact op.

Marktplaats B.V.
Wibautstraat 224
1097 DN Amsterdam

T. 020 808 74 69

KvK-nummer: 28058712

[ Voor 10% gewijzigd door etrans op 22-01-2018 13:40 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinjanssenz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 20-04-2022
etrans schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:39:
Even persoonlijk langsgaan bij Marktplaats misschien een idee ?
Ik vermoed als je geen afspraak maakt, dat je daar wordt afgewimpelt.

Intel Core i5-8600 - GeForce GTX 1080Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Kevinjanssenz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:42:
[...]

Ik vermoed als je geen afspraak maakt, dat je daar wordt afgewimpelt.
Dat hangt er natuurlijk maar vanaf hoe makkelijk je af te wimpelen bent. Kijk naar #boos Die komen toch echt binnen zonder afspraak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinjanssenz
loki504 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:01:
[...]

Dat hangt er natuurlijk maar vanaf hoe makkelijk je af te wimpelen bent. Kijk naar #boos Die komen toch echt binnen zonder afspraak.
Klopt, maar zei hebben ook een grote mond plus een cameracrew bij zich. Dan kom je inderdaad redelijk ver.

OT: Marktplaats werkt samen met Meldpunt internetoplichting. Weet niet hoe het proces precies werkt, maar zou logisch zijn als je dit aangeeft dat marktplaats hier een melding van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Kevinjanssenz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:20:
[...]

Klopt, maar zei hebben ook een grote mond plus een cameracrew bij zich. Dan kom je inderdaad redelijk ver.

OT: Marktplaats werkt samen met Meldpunt internetoplichting. Weet niet hoe het proces precies werkt, maar zou logisch zijn als je dit aangeeft dat marktplaats hier een melding van krijgt.
Dat zou je zeggen. Maar die registeren dit niet omdat het geen internetoplichting is maar een Identiteitsfraude .... Ik heb overigens weinig hoop gezien het feit dat er al 20+ aangiftes tegen deze groep zijn zonder enige voortgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinjanssenz
Wimo. schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:23:
[...]

Dat zou je zeggen. Maar die registeren dit niet omdat het geen internetoplichting is maar een Identiteitsfraude .... Ik heb overigens weinig hoop gezien het feit dat er al 20+ aangiftes tegen deze groep zijn zonder enige voortgang.
Je bent preventief bezig om internetoplichting te voorkomen, iemand steelt jouw identiteit voor oplichtingspraktijken. Vind ik redelijk karig dat deze instantie hier niets mee doet. Snap dat identiteitsfraude los staat van internetoplichting, maar hier staan ze toch wel degelijk in verband met elkaar en dan zou er een uitzondering op zijn plaats zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als het niet lukt om geautomatiseerd de advertenties down te brengen, zou het dan lukken om geautomatiseerd een (te) hoog bod uit te brengen (om 0:01 of in elk geval gelijk als de advertentie er weer staat)?
Dat voorkomt waarschijnlijk dat andere mensen ook gaan bieden, en dus bij TS uitkomen. En zo ben je niet afhankelijk van de openingstijden van mp om advertenties te verwijderen/accounts te blokken. disclaimer: waarschijnlijk maak je de oplichters niet blij, dus ik zou het vanuit een nieuw account doen zonder persoonlijke gegevens.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Wimo. schreef op maandag 22 januari 2018 @ 14:23:
[...]

Je zou het nog kunnen registreren bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude en -fouten (CMI).
https://www.rijksoverheid...rmulier-identiteitsfraude

Ik denk dat je dan formulier 4 moet hebben en zo veel mogelijk relevante zaken in kan vullen. Of ze er iets mee kunnen weet ik niet, maar je kunt het allicht proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 15:24
Ik zou er niet meer teveel tijd aan besteden als ik jou was, zoals in enkele posts hierboven wel wordt gesuggereerd.
Gewoon even snel ( online ) aangifte doen voor het strafbare feit: identiteitsfraude, op de gevonden topics reageren dat de echte (jij) hier niet achter zit ( wat je al hebt gedaan ) en Marktplaats een berichtje sturen dat jouw gegevens worden gebruikt voor malafide advertenties op hun site en je dat niet meer wilt.

Uiteindelijk ligt het grote probleem namelijk bij Marktplaats en bij de naïeve gebruikers van hun website.
Marktplaats moet er voor zorgen dat de advertenties of tenminste advertenties met jouw gegevens niet meer worden gebruikt en de gebruikers moeten niet meer ingaan op te-mooi-om-waar-te-zijn advertenties.

Het is in jouw geval gewoon hopen dat de oplichters stoppen met het gebruiken van jouw gegevens, dit kan gewoon iedereen overkomen en je kunt er helaas bar weinig tegen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door JohanNL op 22-01-2018 15:40 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
JohanNL schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:36:
Ik zou er niet meer teveel tijd aan besteden als ik jou was, zoals in enkele posts hierboven wel wordt gesuggereerd.
Gewoon even snel ( online ) aangifte doen voor het strafbare feit: identiteitsfraude, op de gevonden topics reageren dat de echte (jij) hier niet achter zit ( wat je al hebt gedaan ) en Marktplaats een berichtje sturen dat jouw gegevens worden gebruikt voor malafide advertenties op hun site en je dat niet meer wilt.

Uiteindelijk ligt het grote probleem namelijk bij Marktplaats en bij de naïeve gebruikers van hun website.
Marktplaats moet er voor zorgen dat de advertenties of tenminste advertenties met jouw gegevens niet meer worden gebruikt en de gebruikers moeten niet meer ingaan op te-mooi-om-waar-te-zijn advertenties.

Het is in jouw geval gewoon hopen dat de oplichters stoppen met het gebruiken van jouw gegevens, dit kan gewoon iedereen overkomen en je kunt er helaas bar weinig tegen doen.
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Het is even slikken en hopen dat ze er snel mee stoppen. In de tussentijd haal ik overal GSM nummers weg, verhuis ik het bedrijf naar kantoor en hoop dat het probleem vanzelf stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pprs
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-08-2024
Worden je gegevens ook in de tekst genoemd van de advertentie zelf? Ik weet 100% zeker dat Marktplaats op basis van letterlijke teksten een advertentie kan blokkeren en/of tegenhouden namelijk. Daar heb ik bedrijfsmatig wel eens mee te maken gehad, fraudeurs gebruikten ook onze gegevens om te doen alsof ze een regulier bedrijf op een fysiek adres waren.

Dit wordt natuurlijk lastig als je een bedrijfsnaam hebt die heel generiek is of een normaal woord in het Nederlands is, maar heb je een specifieke naam dan zou het kunnen. Volgens mij hadden ze destijds (2,5 jaar geleden) ook ons adres geblokkeerd. Daarna was het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
pprs schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:58:
Worden je gegevens ook in de tekst genoemd van de advertentie zelf? Ik weet 100% zeker dat Marktplaats op basis van letterlijke teksten een advertentie kan blokkeren en/of tegenhouden namelijk. Daar heb ik bedrijfsmatig wel eens mee te maken gehad, fraudeurs gebruikten ook onze gegevens om te doen alsof ze een regulier bedrijf op een fysiek adres waren.

Dit wordt natuurlijk lastig als je een bedrijfsnaam hebt die heel generiek is of een normaal woord in het Nederlands is, maar heb je een specifieke naam dan zou het kunnen. Volgens mij hadden ze destijds (2,5 jaar geleden) ook ons adres geblokkeerd. Daarna was het over.
In dit geval wordt het adres pas genoemd in de mailconversatie erna. De instructie geeft aan dat je contact op moet nemen met een vaag email adres (welke dagelijks wordt aangepast)

Daarna gebruiken ze een Gmail account met mijn bedrijfsnaam. Ze worden dus slimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie
  • Laatst online: 17:18

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Paar korte tips aangezien ik bij MP heb gewerkt. Ze kunnen er niet veel aan doen omdat er miljoenen advertenties per dag worden geplaatst en er werken niet heel veel mensen (denk aan een tien- tot twintigtal). Marktplaats is voor een deel nog steeds gratis en proactief advertenties controleren creëert aan de ene kant een gigantische werklast en ten tweede een aansprakelijkheid die ze niet willen.

2e advies is om niet zelf waarschuwingsadvertenties te plaatsen. Mag niet volgens de voorwaarden en dat kost je uiteindelijk gewoon je eigen account. Dus niet doen.

Juridische stappen ondernemen: https://www.rijksoverheid...gelijke-identiteitsfraude

Ninety percent of everything is crap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
RoamingZombie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:19:
Ze kunnen er niet veel aan doen omdat er miljoenen advertenties per dag worden geplaatst en er werken niet heel veel mensen (denk aan een tien- tot twintigtal). Marktplaats is voor een deel nog steeds gratis en proactief advertenties controleren creëert aan de ene kant een gigantische werklast en ten tweede een aansprakelijkheid die ze niet willen.
Er zijn wel andere maatregelen dan elke advertentie handmatig controleren (vanuit MP gezien):

Stap 1: advertenties van buitenlandse IPs / TOR niet toestaan, of alleen na handmatige controle (dit gebeurt bij Tweakers ook*).
Stap 2: Nederlands IPs die dit soort advertenties plaatsen actief blokkeren.

* https://tweakers.net/plan...in-strijd-tegen-spam.html

Dat is ook een van de redenen (een andere is het karma- en beoordelingssysteem natuurlijk) dat dit soort situaties hier op V&A bijna niet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Verwijderd1 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:33:
[...]

Er zijn wel andere maatregelen dan elke advertentie handmatig controleren (vanuit MP gezien):

Stap 1: advertenties van buitenlandse IPs / TOR niet toestaan, of alleen na handmatige controle (dit gebeurt bij Tweakers ook*).

Dat is ook een van de redenen (een andere is het karma- en beoordelingssysteem natuurlijk) dat dit soort situaties hier op V&A bijna niet voorkomen.
1. Meh, dat hebben ze eerder gedaan en kregen toen alle Nederlanders in het buitenland over zich heen. Dus dat was geen optie. Handmatig controleren is niet te doen met de aantallen (zoals ik al eerder aangaf). Tweakers volume stelt echt niets voor vergeleken met Marktplaats en op Tweakers kunnen ze al niet alles controleren.

2. IP's kunnen wisselen, vervalst worden, etc... Als Tweaker zou je moeten weten dat dat het niet op lost ;)

3. Beoordeling systeem wordt helaas ook misbruikt (Diensten advertenties hebben dat namelijk wel op MP en hoe vaak aanbieders elkaar wel niet belagen via dat systeem is bizar. Ik geeft ook grif toe dat sommige gebruikers heel kinderachtig zijn. Maar je snapt dus dat het modereren van zo'n systeem over een paar miljoen advertenties/honderdduizenden gebruikers niet te doen is.)

Tweakers en Marktplaats kan je niet vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Members only:

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 22-01-2018 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Verwijderd1 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:33:
[...]

Marktplaats stuurt zodra je reageert op een advertentie waarbij de adverteerder een buitenlands IP adres heeft een mail naar je toe waarin staat dat de adverteerder mogelijk in het buitenland zit en je dus voorzichtig moet zijn.
Hier kan de gebruiker dan mee doen wat die wil, er zijn namelijk ook genoeg mensen die op een legitieme manier een buitenlands IP adres hebben zoals mensen in grensgebieden.
Maarja als je in gaat op de adverteerder om de transactie en conversatie buiten MP te doen terwijl MP duidelijk aangeeft dit niet te doen werkt dit natuurlijk niet.
'' Veel plegende '' Nederlandse IP adressen worden wel degelijk geblokkeerd bij MP dan wel niet op ban-wave methode nadat account/advertenties zijn geplaatst binnen enkele tijd automatisch verwijderd.

Zo'n beoordelingssysteem komt er niet want dat moet ook weer allemaal gemodereerd worden, wat dus weer meer kosten met zich mee brengt.
En stel het komt er toch wordt het wel erg lucratief om accounts met een goede status te hacken en over te nemen, alhoewel als MP het echt wil hier wel iets op te verzinnen valt.

Puntje bij paaltje wil MP niet al te veel geld uitgeven voor veiligheid van zichzelf en haar gebruikers, tegelijkertijd zul je altijd mensen hebben die alle veiligheidsregels negeren en dan alsnog opgelicht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
RoamingZombie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:55:
[...]

1. Meh, dat hebben ze eerder gedaan en kregen toen alle Nederlanders in het buitenland over zich heen. Dus dat was geen optie.
Over wat voor aantallen heb je het dan? Het lijkt me namelijk niet dat er zoveel Nederlanders / Belgen in het Buitenland zijn die een nieuw Marktplaats account aan willen maken. De kleine groep die dat wel wil kan dan met een formulier een aanvraag doen, desnoods laat je ook dat niet door een persoon nakijken maar gewoon automatisch na een week accepteren (en bij abuse blokkeer je het account en IP weer).
Handmatig controleren is niet te doen met de aantallen (zoals ik al eerder aangaf). Tweakers volume stelt echt niets voor vergeleken met Marktplaats en op Tweakers kunnen ze al niet alles controleren.
En het volume wat Marktplaats in vanuit het buitenland heeft is weer te verwaarlozen met talloze andere partijen die hun zaken wel op orde hebben. Het is gewoon geen excuus.

Je hebt het nu trouwens zelf steeds over handmatig, maar alles wat ik noem is gewoon te automatiseren en wordt hier op Tweakers ook zo gedaan (en bij grotere partijen waarschijnlijk ook).
2. IP's kunnen wisselen, vervalst worden, etc... Als Tweaker zou je moeten weten dat dat het niet op lost ;)
Daarom blokkeer je IPs die overlast veroorzaken, als de overtreder van IP verandert dan blokkeer je dat nieuwe IP, als je dat niet doet maak je het de overtreders wel heel makkelijk.
3. Beoordeling systeem wordt helaas ook misbruikt (Diensten advertenties hebben dat namelijk wel op MP en hoe vaak aanbieders elkaar wel niet belagen via dat systeem is bizar. Ik geeft ook grif toe dat sommige gebruikers heel kinderachtig zijn. Maar je snapt dus dat het modereren van zo'n systeem over een paar miljoen advertenties/honderdduizenden gebruikers niet te doen is.)
Niet helemaal waar, denk aan Ebay en Amazon waar dat prima werkt, maar die hebben natuurlijk de budgetten om hun geautomatiseerde systemen beter in te richten.
JohanNL schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:10:
[...]

Marktplaats stuurt zodra je reageert op een advertentie waarbij de adverteerder een buitenlands IP adres heeft een mail naar je toe waarin staat dat de adverteerder mogelijk in het buitenland zit en je dus voorzichtig moet zijn.
Daar heb je in dit geval niets aan, want het contact verloopt via een mailadres in de advertentie (buiten MP om dus).
Hier kan de gebruiker dan mee doen wat die wil, er zijn namelijk ook genoeg mensen die op een legitieme manier een buitenlands IP adres hebben zoals mensen in grensgebieden.
Je kunt de toegestande IP adressen natuurlijk wat ruim nemen, bijvoorbeeld heel West Europa, dan heb je de meeste legitieme gebruikers toch wel omvat. Degene die daar buiten vallen zullen wat langer moeten wachten / eventueel wat meer moeite (captchas oid) uit moeten voeren om toegelaten te worden.
Maarja als je in gaat op de adverteerder om de transactie en conversatie buiten MP te doen terwijl MP duidelijk aangeeft dit niet te doen werkt dit natuurlijk niet.
Daarom wil je in beginsel dit soort advertenties weren, of gelijk boven de advertentie een 'let op, gevaarlijk' balk.
'' Veel plegende '' Nederlandse IP adressen worden wel degelijk geblokkeerd bij MP dan wel niet op ban-wave methode nadat account/advertenties zijn geplaatst binnen enkele tijd automatisch verwijderd.
Dat lijkt me ook, toch komen deze advertenties ergens vandaan, daar zou MP onderzoek naar moeten doen (misschien een hoop IPs uit eenzelfde reeks oid)
Zo'n beoordelingssysteem komt er niet want dat moet ook weer allemaal gemodereerd worden, wat dus weer meer kosten met zich mee brengt.
En stel het komt er toch wordt het wel erg lucratief om accounts met een goede status te hacken en over te nemen, alhoewel als MP het echt wil hier wel iets op te verzinnen valt.
Ze kunnen gewoon hun eigen (MP is van Ebay) Ebay beoordelingssysteem erop zetten. Nog simpeler, MP en Ebay als platform mergen met als enige verschil de layout (dan valt het de meest MP gebruikers waarschijnlijk niet eens op).
Puntje bij paaltje wil MP niet al te veel geld uitgeven voor veiligheid van zichzelf en haar gebruikers, tegelijkertijd zul je altijd mensen hebben die alle veiligheidsregels negeren en dan alsnog opgelicht worden.
Klopt, medelijden gaat hier dan ook naar de TS, niet naar degene die in deze wel heel duidelijke scam trappen.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd1 op 22-01-2018 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Adverteer je zelf op MP ?
Plaats constant (advertenties)met waarschuwingen. Ik hoor wekelijks niets anders dan oplichting, frustraties en bedrog via Marktplaats

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd1 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:13:
[...]
Niet helemaal waar, denk aan Ebay en Amazon waar dat prima werkt, maar die hebben natuurlijk de budgetten om hun geautomatiseerde systemen beter in te richten.
Kleine nuance. Marktplaats is van Ebay.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat ik gelezen heb is dat iDeal betalingen via Bitcoin lopen:
1. koop bitcoin bij deze aanbieder middels iDeal;
2. vul deze bitcoin wallet in als ontvanger;
3. maak een screenshot voor bevestiging.

Dat er mensen voor vallen is lachwekkend.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
CurlyMo schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:17:
[...]

Kleine nuance. Marktplaats is van Ebay.
Van wat ik begrijp uit de eerdere reacties wordt MP dus geregeld door een klein team. Als ze in de backend gewoon het systeem van Ebay zouden gebruiken zijn dit soort praktijken denk ik wel de kop in te drukken.

Voor de beheerders van Ebay is het wel de moeite om actie te ondernemen als dit op hun platform plaatsvindt. Als MP dan onderdeel is van diezelfde backend is het probleem meteen opgelost. Als dit soort problemen alleen plaatsvinden op MP (en niet op Ebay) dan is het denk ik niet de moeite (kostentechnisch gezien) om er echt werk van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Verwijderd1 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:13:
[...]

Over wat voor aantallen heb je het dan? Het lijkt me namelijk niet dat er zoveel Nederlanders / Belgen in het Buitenland zijn die een nieuw Marktplaats account aan willen maken. De kleine groep die dat wel wil kan dan met een formulier een aanvraag doen, desnoods laat je ook dat niet door een persoon nakijken maar gewoon automatisch na een week accepteren (en bij abuse blokkeer je het account en IP weer).

[...]
Er zijn duizenden Nederlanders die vanuit het buitenland op Marktplaats zitten, geëmigreerd of tijdens vakantie.
En het volume wat Marktplaats in vanuit het buitenland heeft is weer te verwaarlozen met talloze andere partijen die hun zaken wel op orde hebben. Het is gewoon geen excuus.

Je hebt het nu trouwens zelf steeds over handmatig, maar alles wat ik noem is gewoon te automatiseren en wordt hier op Tweakers ook zo gedaan (en bij grotere partijen waarschijnlijk ook).

[...]
Een automatisch systeem gaat niet alles ondervangen, herkent geen nep artikelen en zal dus ge dubbelchecked moeten worden door mensen. Want wat denk je dat er gebeurd als er onterecht advertenties worden verwijderd?
Daarom blokkeer je IPs die overlast veroorzaken, als de overtreder van IP verandert dan blokkeer je dat nieuwe IP, als je dat niet doet maak je het de overtreders wel heel makkelijk.

[...]
IP blokkeren is zoals eerder aangegeven zinloos. Het creeert meer werk en levert niets op. Oplichters weten al heel lang wat proxies zijn.
[...]
Ebay heeft MP gekocht omdat ze niet konden concurreren met het marktmodel. Dat is ook de reden dat ze er niet te veel aan zullen veranderen.

Het komt er op neer dat al je suggesties meer persooneelskosten wat alles duurder maakt wat de prijzen doet stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Verwijderd1 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:28:
[...]
Als ze in de backend gewoon het systeem van Ebay zouden gebruiken zijn dit soort praktijken denk ik wel de kop in te drukken.
Ik zei niet dat ze de backend gebruiken. Ik zei dat Ebay de eigenaar is van Ebay Marktplaats. In principe zijn er dus voldoende liquide middelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
RoamingZombie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:40:
[...]

Er zijn duizenden Nederlanders die vanuit het buitenland op Marktplaats zitten, geëmigreerd of tijdens vakantie.
Een automatisch systeem gaat niet alles ondervangen, herkent geen nep artikelen en zal dus ge dubbelchecked moeten worden door mensen. Want wat denk je dat er gebeurd als er onterecht advertenties worden verwijderd?
Ik heb het helemaal niet over de advertenties. Ik heb het over het maken van een nieuw account. Daar zet je voor het buitenland een kleine vertraging (bijvoorbeeld account pas actief na een week) of extra moeilijkheid (bijvoorbeeld dmv captcha's) op.

Dat gaat inderdaad niets tegenhouden, maar het maakt het wel moeilijker voor overtreders omdat het meer tijd voor ze kost om de advertenties te kunnen plaatsen. Zodra ze misbruik maken doe je hetzelfde als nu (inderdaad op basis van controleren van meldingen van andere gebruikers), account en IP address blokkeren.

Gewone gebruikers in het buitenland hebben dan nergens last van, op die extra captcha of extra tijd voordat hun account actief is na, allebei eenmalig (in tegenstelling tot de overtreders, omdat die steeds een nieuw account aan moeten maken wanneer de oude geblokkeerd is, ook moeten ze dan een nieuw ip adres fixen omdat het vorige op een zwarte lijst staat).
[...]

IP blokkeren is zoals eerder aangegeven zinloos. Het creeert meer werk en levert niets op. Oplichters weten al heel lang wat proxies zijn.
Dat heeft wel zin, nu kan elke oplichter op dezelfde proxy blijven. Als het IP geblokkeerd is moeten ze van proxy switchen. Daarnaast kan dan duidelijk worden dat een bepaald block van IPs steeds terugkomt, dan kan je het hele block blokkeren. Ook zou je samen kunnen werken met andere bedrijven die abuse registreren, dan kan je heel veel proxies uitsluiten.
[...]

Ebay heeft MP gekocht omdat ze niet konden concurreren met het marktmodel. Dat is ook de reden dat ze er niet te veel aan zullen veranderen.
Zoals gezegd heb ik het over de back-end, dus hoe gebruikers en abuse afgehandeld wordt. Daarvoor hoeft er voor de gebruikers niets te veranderen. Of bedoel je te zeggen dat de abuse zoals in dit topic beschreven wordt bijdraagt aan het marktmodel van MP? :?
CurlyMo schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:46:
[...]

Ik zei niet dat ze de backend gebruiken. Ik zei dat Ebay de eigenaar is van Ebay. In principe zijn er dus voldoende liquide middelen.
Daarom vind ik het vreemd dat dit soort abuse niet aangepakt wordt. Dat zou makkelijk moeten kunnen, lijkt me.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd1 op 22-01-2018 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Hackus schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:16:
Adverteer je zelf op MP ?
Plaats constant (advertenties)met waarschuwingen. Ik hoor wekelijks niets anders dan oplichting, frustraties en bedrog via Marktplaats
Yep heb er een vol weekend over gedaan om een legit ps4 verkoper te vinden(en waar ik naar toe kon rijden). 90% waren mogelijke oplichters...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Heb het vorig jaar meegemaakt dat ik opeens een wildvreemde op whatsapp had die zijn walibi kaartjes eiste. Heb marktplaats verzocht mijn 06 nr te blokkeren. Die staat nu in het script waar profielen die mijn 06 gebruiken gelijk gewist worden. Nadeel is dat ik geen ideal kan koppelen via mp maar dat is toch een wassen neus kopersbescherming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

De door mij gemelde advertentie zijn inmiddels niet meer beschikbaar - geen idee of de adverteerder of MP ze heeft verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Jaap werkt inmiddels bij de Kijkshop. https://link.marktplaats.nl/m1247453792

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Members only:

[ Voor 48% gewijzigd door Wimo. op 22-01-2018 23:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Laatste gedeelte van de tekst is verder 99% hetzelfde als die van gisteren. Toch wel heel slecht dat hier niet preventief tegen word opgetreden.

[ Voor 101% gewijzigd door -36- op 23-01-2018 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 14:08

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Kanonne, wat een brutale gasten! Kan @Wimo. niet gewoon zijn oude telefoonnummer aan Marktplaats overleggen die gebruikt wordt voor registratie daar, zodat MP het kan blokkeren?
Dan gaan die profielen snel weg, begrijp ik dus uit de post hierboven.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Laatst online: 18-09 18:41

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Jammer dat justitie en de overheid hier niet eens echt mee bezig gaan. Hoe moeilijk kan het zijn om de straffen te verhogen, de geldezel onder druk zetten met een minimum straf van een jaar en zo de daders te pakken? Zet die dan gelijk voor 3 jaar vast en een afbetaal plan van heb ik jou daar en dit probleem wordt vast een stuk minder.
Het is gewoon veel te lucratief, pakkans van bijna niets, als je gepakt wordt sta je zo weer buiten en begin je weer opnieuw. In Californië steel je drie keer een Snickers en je zit je leven lang vast, iets er tussen in kan toch ook wel?

Advertenties stoppen op Marktplaats is niet de oplossing (gaan ze op een andere site of met een ander format op Marktplaats weer verder), die gasten moeten gewoon langdurig niet in de samenleving.

[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 23-01-2018 00:12 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
AW_Bos schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 00:06:
[...]

Kanonne, wat een brutale gasten! Kan @Wimo. niet gewoon zijn oude telefoonnummer aan Marktplaats overleggen die gebruikt wordt voor registratie daar, zodat MP het kan blokkeren?
Dan gaan die profielen snel weg, begrijp ik dus uit de post hierboven.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-09 22:08
***members only***
waarom niet via de blauwe knop ? heeft dat te maken met dat marktplaats dan de berichten in kan zien ?
en dan kunnen wijzen op fraude ?
en zou het helpen als we wat meer advertenties raporteren ? dat moet toch via een scriptje kunnen ?
hoe doe je member only tags ?

[ Voor 7% gewijzigd door miciel op 23-01-2018 00:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Is het misschien iets voor Alberto Stegeman? Die verdiept zich graag in zulke zaken, en vaak drijven de oplichters naar boven.

Ik denk dat MP bij diverse meldingen van oplichterij gewoon in de chat-conversatie mag meekijken. En als iemand buiten de blauwe knop reageert (bij mij zou er een heel orkest aan de alarmbellen gaan rinkelen!!) dan blijft die conversatie voor hen ontzichtbaar.

[ Voor 51% gewijzigd door AW_Bos op 23-01-2018 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
RoamingZombie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 17:40:
Een geautomatiseerd systeem gaat idd niet alles kunnen filteren, maar en filtertje op bepaalde keywords (of zoals in dit geval, een hele lading zowat dezelfde advertenties) moet toch makkelijk te signaleren zijn.

Helemaal als een zojuist aangemelde verkoper binnen 2 minuten 9 advertenties online zwiert, dan moet er ergens toch een lampje gaan branden?

Ik had al geen hoge pet op van Marktplaats, maar dat dit soort zaken mogelijk zijn is gewoon treurig.

I'm really easy to get along with, once you people learn to worship me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 21-09 22:08
AW_Bos schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 00:11:
Is het misschien iets voor Alberto Stegeman? Die verdiept zich graag in zulke zaken, en vaak drijven de oplichters naar boven.
je kan tips indienen voor het nieuwe seizoen. zie https://www.sbs6.nl/programmas/undercover-in-nederland/tips/ (als nou effe wat meer tweakers dat doen dan is de kans wat groter dat ze er een item over maken) (ik weet niet hoe we de advertenties kunnen laten zien aangezien deze vaak weer verwijderd worden)

[ Voor 9% gewijzigd door miciel op 23-01-2018 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

miciel schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 00:22:
[...]

je kan tips indienen voor het nieuwe seizoen. zie https://www.sbs6.nl/programmas/undercover-in-nederland/tips/
(ik weet niet hoe we de advertenties kunnen laten zien aangezien deze vaak weer verwijderd worden)
Screenshotten met PrintScreen. Desnoods opslaan als HTML bestand in de browser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Iedere artikel gerapporteerd!!!
Maar de prijzen zijn wel belachelijk laag, dat mensen daar intrappen …...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

ja raar. maar soit nu een spelletje,
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Niet online
Wel een nieuw verhaaltje in ieder geval

Members only:

Members only:

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-09 11:04

Yor

Yor1313#2571

coolbvrobin schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 00:45:
Iedere artikel gerapporteerd!!!
Maar de prijzen zijn wel belachelijk laag, dat mensen daar intrappen …...
Jij hebt teveel vertrouwen in de mensen....

Mensen zijn hebberig en gierig. Als een Hollander geld kan besparen, schakelen zijn hersenen uit. We trappen er allemaal in, elke dag weer. 2de product gratis, 10% korting, cashbacks, alles is het zelfde. Waarom niet gewoon die meuk met minder winst verkopen? Waarom kost een mars bij de pomp het veelvuldige? Waarom kost de benzine bij een pomp aan de snelweg meer dan in een dorpje?

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Yor schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 01:06:
[...]

Jij hebt teveel vertrouwen in de mensen....

Mensen zijn hebberig en gierig. Als een Hollander geld kan besparen, schakelen zijn hersenen uit. We trappen er allemaal in, elke dag weer. 2de product gratis, 10% korting, cashbacks, alles is het zelfde. Waarom niet gewoon die meuk met minder winst verkopen? Waarom kost een mars bij de pomp het veelvuldige? Waarom kost de benzine bij een pomp aan de snelweg meer dan in een dorpje?
Daar zit wat in, maar bijvoorbeeld een ps4 pro met FIFA nieuw voor 200 euro, in het echt zonder FIFA en 2 controllers voor 388

Dan kan je met gezond verstand toch zien dat dit nep is,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

coolbvrobin schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 01:10:

Dan kan je met gezond verstand toch zien dat dit nep is,
Tsja gezond verstand, daar zeg je wat.
Dat kijkshop verhaal slaat alles.

1 simpele per dag is al een leuk verdienmodel helaas.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2018 01:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
- Te mooi om waar te zijn prijs
- Je moet reageren via hun mailadres, waar tevens ook een spatie in is gezet maar vooral niet reageren via MP zelf.
- 1 dag actief
- Kijkshop is failliet en dan ga je hun spullen verkopen binnen gesloten kring aan anderen op MP en de opbrengsten dan verdelen onder je medewerkers? /= fraude, waar je dan als koper aan mee werkt.
- Bij faillissementsverkoop heb je 14 dagen retour recht?
- Ik geloof er niks van dat hun zulke goede koffie hebben. :+

Al met al wel creatief bedacht maar goed.... het moet toch wel duidelijk zijn dat dit nep advertenties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

50% van de mensen heeft minder gezond verstand dan gemiddeld. (maar niet op tweakers uiteraard ;) ) Als het je vervolgens ook niet heel veel uitmaakt of de herkomst van het artikel eerlijk is. (waar met het kijkshop verhaal op word gezinspeeld.) wat ook gelijk gezien kan worden als een reden voor de onmogelijke prijs en andere dubieuze zaken zoals externe email en nieuwe account. Met daarbij de druk om er een impulsverkoop van te maken (Ads worden iets voor 00:00 geplaatst met vermelding voor 23:59 is gratis verzenden) En je heb mensen die erin trappen. Al is het 0,1% dan verdien je er al goed aan.

Samengevat vermoed ik dus dat een hoop potentiële kopers prima weten dat er iets niet klopt, alleen hebben ze niet door dat ze zelf het slachtoffer zijn. (Of willen ze het verblind door hebzucht gewoon niet zien)

[ Voor 28% gewijzigd door -36- op 23-01-2018 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Gewoon deze advertenties door mailen naar verdacht@marktplaats.nl.

Members only:

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 23-01-2018 06:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Toch grappig dat je dan het product in failliete Kijkshop kan ophalen met een bak koffie erbij. Ik zou zeggen doen. Is ook erg veilig.
Gaat je toch afvragen, het is dus zo makkelijk om je geld te vangen. Dit kan je dus vanuit Spanje bij wijze doen, de privacy beschermt je wel. Vpn opgooien en klaar, meer dan dat lijkt het niet te zijn. Tegenwoordig met die mooie ideal link en hoppa geld komt met bakken naar binnen en er is niets aan te doen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Wij hebben echt lekkere koffie! heeft m verraden.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Members only:

Update:
Advertentie is down! :)

[ Voor 59% gewijzigd door AW_Bos op 23-01-2018 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
-36- schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:56:
Laatste gedeelte van de tekst is verder 99% hetzelfde als die van gisteren. Toch wel heel slecht dat hier niet preventief tegen word opgetreden.

***members only***
Deze advertentie is echt geniaal!
1) Laagste prijs in de pw is 3499 euro. Dus 2800 euro korting (afgerond 83% korting)
2) Dit is gewoon heling.
3) Kan me niet voorstellen dat de kijkshop zulke dure laptops in het assortiment heeft.

Je moet dus echt heel dom zijn, wil je in deze advertentie intrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Foxl schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 00:21:
[...]

Een geautomatiseerd systeem gaat idd niet alles kunnen filteren, maar en filtertje op bepaalde keywords (of zoals in dit geval, een hele lading zowat dezelfde advertenties) moet toch makkelijk te signaleren zijn.

Helemaal als een zojuist aangemelde verkoper binnen 2 minuten 9 advertenties online zwiert, dan moet er ergens toch een lampje gaan branden?

Ik had al geen hoge pet op van Marktplaats, maar dat dit soort zaken mogelijk zijn is gewoon treurig.
Oh, maar dat is er wel. Je alleen onderschat om wat voor aantallen het gaat. Want je moet ook niet vergeten, onterecht verwijderen, helemaal met de vermelding dat iemand een oplichter kan zijn, kan worden gezien als smaad en is ook strafbaar. Dus je bent verplicht alles te controleren wat dat filter er uitspuugt. En als ik je vertel dat er op Marktplaats zo'n 350000 advertenties per dag worden geplaatst dan is 1% daar van controleren al een uitdaging en in de tijd dat ik er werkte werden er dagelijks10000 advertenties getipt (want ook gebruikers tippen advertenties).

Dus theoretisch kan het natuurlijk wel, maar dan moeten er meer mensen aangenomen worden en wordt Marktplaats dus duurder, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

franssie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 02:25:

***members only***
Marktplaats is allang al een ebay concept. En het enige wat hun interesseert is het verkrijgen van adverteerders die betalen voor het plaatsen van advertenties.

Ik krijg niet echt de indruk dat ze actief strijden tegen dit soort partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 11:49:
[...]
Ik krijg niet echt de indruk dat ze actief strijden tegen dit soort partijen.
Het is ook wel een beetje een kat en muis spelletje. Ik ben zelf ook opgelicht via Marktplaats een half jaar geleden voor zo'n 250 euro. In mijn geval ging het om een tweedehandsproduct met een marktconforme prijs, tweedehands foto's (die ik voor de tijd door een reverse image search heb gehaald met 0 resultaten) en een account die al meer dan 9 jaar actief was. Daarna ook nog het rekeningnummer gecheckt op de website van de politie en die deed ook geen alarmbellen rinkelen.. maar toch... opgelicht.

Het enige wat ik mijzelf kan verwijten in het bovenstaande is dat ik voor dat bedrag nooit voor verzenden had moeten kiezen. Maar goed, aan de andere kant leek alles wel te kloppen.

Aan bovenstaande gaat weinig helpen behalve dan altijd ophalen, marktplaatsaccounts worden gehackt of gekocht (makkelijk 25 of 50 euro verdienen toch? ;)) en dan helpt een beoordelingssysteem of automatisch script ook niet meer.

Nu hebben ze bij Marktplaats weer van alles verzonnen dat bijdraagt aan schijnveiligheid. Namelijk betalen via iDeal en wat te denken van de dienst gelijk oversteken. Dan stuur je toch gewoon een baksteen op? :X

[ Voor 10% gewijzigd door BastiaanN op 23-01-2018 12:36 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16-09 01:08
Ik ben een tijd geleden ook opgelicht, en ik heb gemerkt dat de oplichters inderdaad steeds slimmer worden.

Mocht er behoefte aan zijn dan kan ik wel een script schrijven in python welke nieuwe verkopers checkt op naam / telefoonnummer. Een script om automatisch te rapporteren heb ik al langer, deze neemt een url als invoer en rapporteert deze dan 5 maal. Ik kan deze wel delen indien er behoefte naar is :)

Edit:
Heb de flagger even op github gezet. Het is gewoon een simpel script wat voor zich spreekt en op zichzelf vrij zinloos is, maar het is heel snel uit te breiden naar iets wat nieuwe advertenties scant en dan automatisch rapporteert.
https://github.com/friendlyc0der/marktplaats-Flagger

[ Voor 26% gewijzigd door Pater91 op 23-01-2018 17:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BastiaanN schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:34:
[...]

Nu hebben ze bij Marktplaats weer van alles verzonnen dat bijdraagt aan schijnveiligheid. Namelijk betalen via iDeal en wat te denken van de dienst gelijk oversteken. Dan stuur je toch gewoon een baksteen op? :X
Denk na. Voor marktplaats zit hier transactiekosten aan verbonden. Per iedere iDEAL transactie vangen ze dus een kleine percentage. Als dat 1000 transacties per dag zijn dan is dat rete-interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-09 21:46
BastiaanN schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 12:34:
Het enige wat ik mijzelf kan verwijten in het bovenstaande is dat ik voor dat bedrag nooit voor verzenden had moeten kiezen. Maar goed, aan de andere kant leek alles wel te kloppen.
Wat aangeeft dat deze ;io blijkbaar vaak genoeg beet hebben. Hetzelfde dat ze over Nigeriaanse scammers zeggen, die passen een omgekeerd idiot-filter toe: als je naíef genoeg bent om een korting van 80% voor waar aan te zien, dan is een betaling via een bitcoinwebsite zeker geen probleem meer.
Aan bovenstaande gaat weinig helpen behalve dan altijd ophalen, marktplaatsaccounts worden gehackt of gekocht (makkelijk 25 of 50 euro verdienen toch? ;))
Geen twijfel over mogelijk dat iemand al eerder zo slim is geweest om alle recente mail/password leaks even tegen marktplaats.nl te checken. Dan heb je meer accounts dan je kunt gebruiken.
en dan helpt een beoordelingssysteem of automatisch script ook niet meer.
Lijkt me dat ze nog voldoende opties hebben als eBay eens wat slimme bigdataboys naar Nederland zou sturen. Niet individuele abusemeldingen afhandelen, maar die reports inzetten als validatie voor een slim algoritme waarmee je ze zélf vindt.

En kijken naar de grote jongens (nouja, dat is eBay ook als je verder kijkt dan Marktplaats) en functionaliteit als 'shadowbans' implementeren.

Het feit dat Marktplaats nóg laagdrempeliger is dan eBay maakt dat ze daar nog wel wat extra moeite voor mogen doen.
|sWORDs| schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 00:06:
Jammer dat justitie en de overheid hier niet eens echt mee bezig gaan. Hoe moeilijk kan het zijn om de straffen te verhogen, de geldezel onder druk zetten met een minimum straf van een jaar en zo de daders te pakken? Zet die dan gelijk voor 3 jaar vast en een afbetaal plan van heb ik jou daar en dit probleem wordt vast een stuk minder.
Het is gewoon veel te lucratief, pakkans van bijna niets
De strafmaat lijkt me niet het probleem, de pakkans wel. Enerzijds een gruwelijk capaciteitsprobleem, anderzijds heel veel zaken die een modernere aanpak vereisen.

Zo wordt internetoplichting volgens mij in principe nog in de regio van het slachtoffer afgehandeld. Maar iedereen kan je vertellen dat internetoplichters wel héél makkelijk over heel het land slachtoffers maken.

En dan laten dit soort handige jongens zich ook nog uitbetalen in bitcoin. Weg moneytrail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

er was vanavond in Oplichter vermist gezocht of hoe dat programma ook heet een woordvoerder van Marktplaats - "de reden dat we geen telefoonnummer hebben is omdat ons meld formulier en email adres beter werken voor consumenten". Dus exit marktplaats als handelsplatform :+

Er was ook best wel een gave griet in de uitzending die een hele nacht heeft lopen vechten met een iemand die haar MP en (ik denk) email account hadden gehackt, de oplichters advertenties plaatsen, zij deze en biedingen weer verwijderen etc etc. Was leuk om die vechtlust te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

franssie schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:24:
er was vanavond in Oplichter vermist gezocht of hoe dat programma ook heet een woordvoerder van Marktplaats - "de reden dat we geen telefoonnummer hebben is omdat ons meld formulier en email adres beter werken voor consumenten". Dus exit marktplaats als handelsplatform :+

Er was ook best wel een gave griet in de uitzending die een hele nacht heeft lopen vechten met een iemand die haar MP en (ik denk) email account hadden gehackt, de oplichters advertenties plaatsen, zij deze en biedingen weer verwijderen etc etc. Was leuk om die vechtlust te zien.
Ik kan mij indenken dat je met een telefoonnummer inderdaad een hoop onzinnige telefoontjes gaan krijgen over meningsverschillen op Marktplaats waar er dagelijks duizenden van plaatsvinden. Dan is het onzinnig om ene heel belpanel van 25 man voor in te zetten. Via mail kan je ook meteen bewijsstukken leveren :).

Maar ik geef toe dat ze voor bedrijven wel een noodlijn mogen maken die 24/7 per dag bereikbaar is.
Liefst gewoon een mail-service die binnen een half uur / uur onderzoek doet en de nodige maatregelen uitvoert. Via de telefoon gaat het niet werken, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

En ja hoor, daar is Jaap weer.

[ Voor 32% gewijzigd door -36- op 24-01-2018 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimo.
  • Nu online

Wimo.

Shake and Bake!

Topicstarter
Members only:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

AW_Bos schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 22:54:
[...]

Ik kan mij indenken dat je met een telefoonnummer inderdaad een hoop onzinnige telefoontjes gaan krijgen over meningsverschillen op Marktplaats waar er dagelijks duizenden van plaatsvinden. Dan is het onzinnig om ene heel belpanel van 25 man voor in te zetten. Via mail kan je ook meteen bewijsstukken leveren :).

Maar ik geef toe dat ze voor bedrijven wel een noodlijn mogen maken die 24/7 per dag bereikbaar is.
Liefst gewoon een mail-service die binnen een half uur / uur onderzoek doet en de nodige maatregelen uitvoert. Via de telefoon gaat het niet werken, vrees ik.
waarom voor bedrijven wel en andere niet ?
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.