Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-07 21:02
Hoi,

Omgeving
Voor een project op school moeten wij gemeenten nabouwen en deze verbinden. In twee van deze gemeenten staat een Exchange server 2013. Deze twee Windows gemeenten zijn middels een trust-relation (parent/child) met elkaar gekoppeld. Exchange server is op beide gemeenten geconfigureerd en werkt intern (heeze-leende.local & a2engemeenten.intern).

De gemeenten zijn in ESXI aan een router verbonden, elke gemeente heeft zit in een ander netwerk (subnet).
Valkenswaard heeft voor dit probleem verder geen toegevoegde waarde maar ik zet het er toch bij voor het totaalplaatje.
heeze-leende: 172.16.x.x
valkenswaard: 172.17.x.x
a2engemeenten: 172.18.x.x

Probleem
Interne mail werkt prima, als ik inlog op een werkstation, Outlook open en mail verstuur naar een ander adres in dit netwerk komt de mail netjes over. Zowel op OWA als Outlook. Wil ik bijvoorbeeld met een gebruiker van heeze-leende naar een gebruiker in a2engemeenten mailen dan komt de mail niet over.

Wat heb ik al geprobeerd?
- Exchange machines kunnen elkaar bereiken (ping)
- Firewall uit/aan geen verschil
- DNS in Exchange ECP geprobeerd te configureren
- Inloggen met een heeze-leende gebruiker op een werkstation op het a2engemeenten domein werkt. Outlook openen kan ook en middels autodiscovery en OutlookAnywhere configureert Outlook zichzelf ook netjes. Outlook kan met de Exchange server verbinden maar vanaf hier kan ik geen mail naar het andere domein (netwerk) sturen...

Kort door de bocht: Exchange server in 172.16.x.x kan niet mailen naar Exchange server in 172.18.x.x
Ik las iets over send/receive connectors maar snap deze niet echt, ik hoop dat ik hier de goede richting ingeduwd kan worden.

Mvg,
:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

henkkeumus schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:23:
... Deze twee Windows gemeenten zijn middels een trust-relation (parent/child) met elkaar gekoppeld....
Waarom heb je dat gedaan? Wat denk je daarmee te bereiken?
Ik las iets over send/receive connectors maar snap deze niet echt..
Wat begrijp je daar niet aan? 't Concept is toch duidelijk: een send connector stuurt mail; een receive connector ontvangt mail

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bedenk eens hoe server A domein B kan vinden. In de praktijk heb je daar MX records voor, in jouw scenario ga je idd met send/receive connectors handmatig iets moeten klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fustje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:34

Fustje

Koel bewaren

Je kunt een send-connector aanmaken op elke exchange server die verwijst naar de exchange server van het andere domein. Dus *.heeze-leene.local met het adres van de exchange server die de mail daar beheert. Etc.

Na openen beperkt houdbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
Brahiewahiewa schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:48:
[...]
Waarom heb je dat gedaan? Wat denk je daarmee te bereiken?

[...]

Wat begrijp je daar niet aan? 't Concept is toch duidelijk: een send connector stuurt mail; een receive connector ontvangt mail
Een van de drie domeinen is een Linux OpenLDAP omgeving, deze is middel trust/kerberos cross realm verbonden. Windows users kunnen hierdoor inloggen op het Linux netwerk en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
wagenveld schreef op maandag 22 januari 2018 @ 08:58:
Bedenk eens hoe server A domein B kan vinden. In de praktijk heb je daar MX records voor, in jouw scenario ga je idd met send/receive connectors handmatig iets moeten klussen.
Die vinden elkaar middels IP en DNS. Ik snapte het concept van de send/receuve connecters gister niet echt door de vele keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
pa1fw schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:29:
Je kunt een send-connector aanmaken op elke exchange server die verwijst naar de exchange server van het andere domein. Dus *.heeze-leene.local met het adres van de exchange server die de mail daar beheert. Etc.
Ik zal hier is even mee gaan stoeien vandaag.

Bedankt voor de snelle reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
Nou, send/receive connectors ingesteld dat ze route via DNS bepalen (MX-records intern). De mail van a2engemeenten.intern komt over op heeze-leende.local maar andersom niet.

Ik heb geen idee waar het fout kan gaan, is er een manier om te kijken welke weg de mail intern aflegt en waar die "niet meer weet" waar die heen moet gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
henkkeumus schreef op maandag 22 januari 2018 @ 11:52:
en waar die "niet meer weet" waar die heen moet gaan?
Dat soort dingen staan in error logs (OSX, Windows, GNU/Linux, etc.).
Waar die error logs zich bevinden is per OS en Software verschillend (zoek dat dus even uit).

Is er geen error log? Dan is de software ongeschikt voor productie.
Het lijkt mij zeer sterk dat dit laatste van toepassing is bij Exchange, dan zouden heel veel beheerders een probleem hebben, denk je niet?

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 22-01-2018 12:50 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
DJMaze schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:49:
[...]

Dat soort dingen staan in error logs (OSX, Windows, GNU/Linux, etc.).
Waar die error logs zich bevinden is per OS en Software verschillend (zoek dat dus even uit).

Is er geen error log? Dan is de software ongeschikt voor productie.
Het lijkt mij zeer sterk dat dit laatste van toepassing is bij Exchange, dan zouden heel veel beheerders een probleem hebben, denk je niet?
Daar ben ik al naar aan het zoeken, maar ik kom er niet uit welke log ik moet hebben..

Get-MessageTracking | Export-Csv C:\Log.csv (Geen resultaat, iig niet met betrekking tot mijn probleem)
Get-MessageTrace (alleen van toepassing op o365 en niet mijn EX13)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
https://www.google.nl/sea...hange+2013+transport+logs

[ Voor 59% gewijzigd door DJMaze op 22-01-2018 14:42 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
Ik heb een NDR teruggekregen en daar kent hij het domain niet (NONEXISTING DOMAIN).
Wanneer ik een nslookup doe vanaf de server die wil mailen kan ik het domain gewoon vinden..

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/0a9ffb182b954a752e7a74489425f9f9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:29

Muggie

8 pm

Ndr geeft aan dat hij het maildomein niet kan vinden. Doe eerst eens een set type = mx na nslookup dan zie je dat hij dat niet kent.

PSN: mug_8pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
Muggie schreef op maandag 22 januari 2018 @ 20:59:
Ndr geeft aan dat hij het maildomein niet kan vinden. Doe eerst eens een set type = mx na nslookup dan zie je dat hij dat niet kent.
Ziet er normaal uit .. ?

Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/0f7da25ab12e2d88af37dc694507a8b9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02
Klopt 172.16.1.11 ook als IP adres voor hlsrvmex02 of zou dat 172.16.0.11 moeten zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
lazybones schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 23:28:
Klopt 172.16.1.11 ook als IP adres voor hlsrvmex02 of zou dat 172.16.0.11 moeten zijn ?
Ja, door miscommunicatie heeft een groepslid die gemeente in het 1e subnet zitten bouwen, maakt verder niks uit maar dit klopt wel ja :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:29

Muggie

8 pm

Kun je van de ene naar de andere server telnetten over poort 25?

PSN: mug_8pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
Muggie schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 07:05:
Kun je van de ene naar de andere server telnetten over poort 25?
Ja kon die ook :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
Euvel opgelost, Exchange ging op z'n bek door te weinig schijfruimte. Had voor de omgeving een server aangemaakt met 45GB schijven, hier was nog ~6/8GB vrij en dat vind Exchange te weinig om te blijven draaien :').

Na het verhogen van schijfruimte had ik normale interne mailflow en na het opnieuw aanmaken van send/receive connectoren ook naar het andere subnet.

Bedankt voor alle input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
henkkeumus schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 01:05:
Euvel opgelost, Exchange ging op z'n bek door te weinig schijfruimte. Had voor de omgeving een server aangemaakt met 45GB schijven, hier was nog ~6/8GB vrij en dat vind Exchange te weinig om te blijven draaien :').
Beetje verkeerd smiley gebruik imho, dit is eerder een fout van verkeerde zuinigheid door degene die de VM aangemaakt heeft dan van Exchange. Exchange heeft n.l. duidelijk in de requirements staan dat er minimaal 30GB vrij moet zijn bij installatie (en meer als alles op de system drive gezet wordt). Iets dat met 45GB natuurlijk zeer krap is daar een Windows schone installatie in de regel al iets over de 15GB heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkkeumus
Dennism schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 08:19:
[...]

Beetje verkeerd smiley gebruik imho, dit is eerder een fout van verkeerde zuinigheid door degene die de VM aangemaakt heeft dan van Exchange. Exchange heeft n.l. duidelijk in de requirements staan dat er minimaal 30GB vrij moet zijn bij installatie (en meer als alles op de system drive gezet wordt). Iets dat met 45GB natuurlijk zeer krap is daar een Windows schone installatie in de regel al iets over de 15GB heen gaat.
Heb ik nergens gezien tijdens installatie. Gelukkig een schoolproject en kwam ik erachter door het maar eens te proberen, dit vergeet ik dus nooit meer.

Echter vind ik 30GB vrijhouden op een schijf om uberhaupt te kunnen functioneren erg veel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:16
henkkeumus schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:58:
[...]

Heb ik nergens gezien tijdens installatie. Gelukkig een schoolproject en kwam ik erachter door het maar eens te proberen, dit vergeet ik dus nooit meer.

Echter vind ik 30GB vrijhouden op een schijf om uberhaupt te kunnen functioneren erg veel..
Het staat vrij duidelijk in de system requirements, die kun je natuurlijk lezen voordat je met de installatie begint ;) Zie bijv. hier https://technet.microsoft...a996719(v=exchg.150).aspx

Maar vergeet ook niet dat Exchange zeer veel aan logging doet en afhankelijk van het aantal mailboxen / gebruikers, activiteit van die gebruikers e.d. en hoelang je ze wil bewaren voor compliance, tracking, tracing, troubleshooting e.d. (standaard uit mijn hoofd even snel 30 dagen, maar dat kan ik makkelijk mis hebben) kan dat makkelijk tientallen tot zelfs veel meer aan GB's voor de logfiles alleen zijn, en dan heb je de databases nog ;) Uiteraard zet je dat in een standaard omgeving niet allemaal op de systemdrive, maar voor een snelle test opstelling zoals hier het geval lijkt moet je daar in zo'n situatie wel even rekening mee houden.

Een verse exchange installatie moet je eigenlijk zien als "lege huls" waar alle data nog in moet komen, en dan is 30GB echt niet vreemd, want normaliter gaat de uiteindelijke data die erin komt aan logging, mailbox databases e.d. om veelvouden daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:46

nelizmastr

Goed wies kapot

henkkeumus schreef op donderdag 25 januari 2018 @ 17:58:
[...]

In de echte wereld na school kom je er wel achter hoe verdomd weinig 30GB is :+

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1