Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelezer
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-04 21:53
Beste allemaal,

Laatst ben ik benaderd door een detacheer-bedrijf. Hoewel ik het naar mijn zin heb bij mijn huidige werkgever en daar een vast contract heb, vond ik het niet verkeerd om eens rond te kijken. Dus ik ben een gesprek aangegaan met de detacheerder en deze hebben mij aan tafel gekregen bij bedrijf X.

Dit gesprek met bedrijf X ging goed. De accountmanager van het detacheer-bedrijf was tijdens dit gesprek aanwezig. Er werd al besproken hoe ik in dienst kon treden bij bedrijf X; eerst via een één-jarige detacheer-contract of direct in dienst bij bedrijf X (eerst op basis van een één-jarig contract) met een afkoopsom ten gunste van het detacheer-bedrijf. Ik wil graag direct in dienst bij bedrijf X en eigenlijk kwam naar voren dat bedrijf X mij het liefst ook gewoon op hun loonlijst wil zetten; dus zonder verdere tussenkomst van het detacheer-bedrijf.

Eigenlijk zit het detacheer-bedrijf er nu een beetje ongewenst tussen, al zijn we wel via dit bedrijf met elkaar in contact gebracht. Daarnaast bedacht ik mij later dat een afkoopsom helemaal niet nodig zou moeten zijn, want ik ben geen werknemer van het detacheer-bedrijf; heb tot nu toe nog niets ondertekend.

Mijn vraag/vragen:
Kan/mag ik bedrijf X nu contacteren om aan te geven dat ik bij hen in dienst wil treden en daarbij het detacheer-bedrijf passeren? Waarom zou bedrijf X een afkoopsom moeten betalen? Ik ben immers geen werknemer van het detacheer-bedrijf.

Het enige wat schappelijk zou zijn in dit geval is dat er bemiddelingskosten worden betaald aan het detacheer-bedrijf, toch? Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 890159

Jij bent juridisch niks verschuldigd aan de detacheerder maar de bedrijf X waarschijnlijk wel. Mocht dat niet het geval zijn en willen zij in de toekomst toch geen zaken meer doen met die detacheerder dan zou je het kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De detacheerder zit er helemaal niet ongewenst tussen. Dat bedrijf X heeft destijds de detacheerder benaderd om personeel te leveren en zo ben jij daar binnen gekomen.

Bedrijf X moet dus een afkoopsom betalen conform contract tussen bedrijf X en detacheerder. Indien zij jouw in dienst nemen zonder die afkoopsom te betalen zal de detacheer dat bedrag alsnog gaan opeisen aangezien bedrijf X zich gewoon aan die afspraken moet houden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ja, jij kan gewoon in dienst treden bij Bedrijf X.

Bedrijf X dient dan wel netjes de fee te betalen aan de detacheerder, aangezien zij het contact tot stand hebben gebracht. Echter, dit is niet verder jouw probleem.

Enige wat je nog kan overwegen om te informeren wat beide partijen aan salaris en voorwaarden zouden betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
In dienst via detacheerder en dan je nieuwe werkgever de boete laten betalen. Of gewoon cv achterlaten en zelf geen interesse tonen en dan over paak weekjes in dienst.

Maarja meestal zoeken ze niet voor niks een detacheerbedrijf, misschien is t hun beleid wel, dan kan een manager wel zeggen ja die wil ik meteen in dienst, maar die kan dan van een koude kermis thuis komen als die dat even gaat verkondigen bij HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:19
9 van de 10 keer is dit door een detacheerde contractueel vastgelegd tussen henzelf en het bedrijf waar je in dienst treedt. Dus de kans dat je dit gaat lukken is enorm laag. Veel detacheerders accepteren tegenwoordig ook de afkoop niet meer, of maken deze zo hoog dat 't niet loont.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald92
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
ik spreek uit ervaring als ik zeg dat een detacheringsbureau voordat ze je introduceren de geïnteresseerde partij laten tekenen voor het akkoord gaan met de voorwaarden.

hierin staat meer dan 90% van de gevallen een boete clausule met boetes van belachelijke bedragen voor het bedrijf als ze jou rechtstreeks in dienst nemen.

Neem aan dat je nog geen contract hebt bij het detacheringsbureau want daarin staat ook vaak dat je niet buiten de detachering om bij een bedrijf in dienst mag waaraan je via hun geïntroduceerd bent. Vaak ook met boetes van honderden euro's per dag als dit wel gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-10-2024
ronald92 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 16:19:
Neem aan dat je nog geen contract hebt bij het detacheringsbureau want daarin staat ook vaak dat je niet buiten de detachering om bij een bedrijf in dienst mag waaraan je via hun geïntroduceerd bent. Vaak ook met boetes van honderden euro's per dag als dit wel gebeurd.
Voor zover ik weet zijn boetes voor in dienst gaan juridisch lastig af te dwingen, het is dus net iets anders geformuleerd (althans in mijn vorige uitzendcontract): een plicht om te melden als je in dienst gaat bij de werkgever met boetes als je dat niet doet. Zoals gezegd, de werkgever heeft uiteraard wel een probleem als het bureau hier achter komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CartmanMMA
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-05 08:26

CartmanMMA

Fallus Giganticus

Een accountmanager van de detacheerder scant online naar vacatures waarbij er al vaak uitgegaan wordt vanuit een bestaand cv / profiel die ze al in de database hebben om zo een quick win te scoren. Je komt immers als account manager niet zomaar binnen bij een bedrijf maar als je gelijk een geschikte kandidaat kan voorstellen tijdens een koude acquisitie sta je als detacheerder een stuk sterker.

Echter vraag bedrijf X of zij samen met het cv de algemene voorwaarden van de detacheerder hebben gekregen en of zij al langer zaken doen met detacheerder. Vaak is dit niet het geval en is enkel een cv per mail verzonden zonder de algemene voorwaarden. In dit geval heeft de detacheerder weinig kans.

Indien de relatie tussen de detacheerder en bedrijf X al lange tijd bestaat en er in die tijd al vaker zaken met elkaar gedaan is kan je niet zomaar in dienst treden bij bedrijf X en zal bedrijf X een afkoopsom zoals contractueel is afgesproken moeten betalen.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18:58
Let erop dat je niet op de stoel gaat zitten van je komend werkgever. Zij hebben bewust een detacheerder in de hand genomen zoals hier al eerder aangegeven.
Ondanks dat jij het goed bedoeld naar je toekomstige werkgever (waarom moeten zij betalen als ik ook rechtstreeks in dienst kan), kan je ook de indruk wekken dat je afspraken niet zo nauw neemt (bewust detacheerder buiten spel zetten).
Laat deze case lekker aan je nieuwe werkgever over. Voor jou kan dit alleen maar nadelig uitpakken als je van de gebaande (afgesproken!) paden afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakulaku
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-04 11:36

Hakulaku

Meh

Meelezer schreef op zondag 21 januari 2018 @ 23:13:
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Mijn mening over detacheerders daargelaten, maar;

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje schijnheilig. Je geeft aan dat de detacheerder jou in contact heeft gebracht met het bedrijf, oftewel je had die functie nooit zelf gevonden. Om dan achter de rug om van het detacheerbedrijf te proberen ze buitenspel te zetten is in mijn ogen fout, zij moeten tenslotte ook hun geld verdienen. Nogmaals, zonder hun was jij nooit in contact gebracht met het bedrijf.

Als zowel het bedrijf als jij het liefst een direct dienst verband wil, is daar vaak wel wat voor te regelen, maar probeer het niet achter de rug om. Het gaat de detacheerder enkel om de fee zoals eerder besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als de arbeidsvoorwaarden gelijk zijn, wat maakt het dan uit waar je op de loonlijst staat? Als de arbeidsvoorwaarden bij de detacheerder minder zijn dan bij het bedrijf zelf, dan zou ik dat lekker bij je detacheerder neerleggen. Zij gaan een marge maken op jouw uurtarief, dus daar zit voor jou wel ruimte. Zet die gasten maar lekker aan het werk! Zij willen jou heel graag plaatsen, want als je er eenmaal zit dan is het ieder uur gratis geld verdienen voor ze, dus dan mogen ze je best een beetje tegemoet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:39
Als je de marge van de detacheerder ook kan vangen ga ik liever bij het bedrijf zelf aan de slag hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-06 20:56
Sorry als ik terugkom op een oud forum topic, maar wat nou als de voorgestelde kandidaat al in het verleden contact met het bedrijf heeft gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:43

Ardana

Moderator General Chat

Mens

TheFrames schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:48:
Sorry als ik terugkom op een oud forum topic, maar wat nou als de voorgestelde kandidaat al in het verleden contact met het bedrijf heeft gehad?
Een zo oud, specifiek topic bumpen is niet de bedoeling. Deze vraag kan, iets uitgebreider, prima in een eigen topic. Hier gaat een slotje op.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.