Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Weishaupt Gascondensatieketel afregelen

Pagina: 1
Acties:

• hast66
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-11 17:00
Hoi,

Ik heb een huisje van het jaar 1960, 90m², alles gelijkvloers met een goed geïsoleerd dak en een open veranda (waarin ik ook nog nieuwe ruiten wil laten steken, want langs daar gaat er veel warmte verloren)

We hebben een half jaar geleden een nieuwe gascondensatieketel laten plaatsen:
Ketel: Weishaupt WTC 25A
http://www.weishaupt.be/@...1ec6b4c9e9bdddd8e8b412754
Thermostaat: Weishaupt WCM-FS2.0
http://www.weishaupt.be/@...1249a44f2a0ae4079bbb9174b
aangesloten op bestaande radiatoren

We zijn er niet echt tevreden over het verwarmingsgevoel. s’Morgens, bij de eerste opwarming, als de ketel een eerste keer opwarmt voelt het zeeer warm aan en vanaf s’middags voelt het regelmatig koud aan, ook al geeft de thermostaat 24°C aan.
De ketel lijkt niet te moduleren want pas als de kamer t° onder de ingestelde t° komt, gaat de ketel weer warmen en stijgt de kamer t° tot meer dan 1°C boven de ingestelde t°.
Dan begint alles stilaan af te koelen en krijgen we een onbehaaglijk koudegevoel tot de ketel weer gaat warmen. En dit blijft zich herhalen.
De installateur zegt dat dit allemaal normaal is maar ik heb het vermoeden dat hij van de moderne technieken niet veel kent.
De thermostaat is alles behalve intuïtief en kent maar 2 temperatuurniveaus (dag of nacht/afwezig)

Vragen:
Zijn deze ketel en thermostaat wel modulerend?
Hoe kan ik deze beter/aangenamer laten werken?
Kan ik de thermostaat vervangen door een intelligente thermostaat?. Welke raad u me aan?

Alvast bedankt.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Als je op verschillende plekken meet met een andere thermometer is het dan ook overal 24gr stabiel? Moduleren is natuurlijk ook maar beperkt mogelijk, wanneer de warmtevraag minder dan 6,9kW betreft gaat hij gewoon uit. Al heb ik niet het idee dat deze thermostaat aan het moduleren is, kan hier ook niets over terugvinden in de handleiding. Ik ben geen expert maar misschien is het een idee om de cv-aanvoer temperatuur omlaag te schroeven? De ketel blijft dan langer draaien op lager vermogen wat het slingeren van de temperatuur minder zou moeten maken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:35
Neem eens een kijkje in: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

Verder mis ik wat eigen inzet. Je stelt wel een aantal vragen, maar volgens mij moet je op een aantal daarvan makkelijk het antwoord kunnen vinden. Of een thermostaat modulerend is zou naar mijn idee prima in de handleiding te vinden moeten zijn.

• hast66
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-11 17:00
Bedankt Jim423.
In de handleiding vind ik ook niets terug van modulatie (of opentherm). Ik vind wel iets van PID maar over welke regeling dit gaat weet ik niet (cv water; tapwater, kamer t°?)
De t° is overal hetzelfde, gemeten met verschillende thermometers.

Ik dacht ook al aan het verminderen van het vermogen of het verlagen van de vertrek t° maar wat is het verschil/beste voor mijn geval?
Ik hoop natuurlijk om uren experimenteren te vemijden dank zij de ervaring van anderen.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:34
Zo te zien werkt de ketel met Ebus. Dat zou moeten kunnen moduleren maar lijkt niet te gebeuren.
Ik zou elke 2-3 dagen de cv aanvoer 5 of 10graden omlaag schroeven in het menu, maar niet kouder gaan dan 45 graden. Ik verwacht dat 55 of 50 graden een prima instelling is. Waarschijnlijk staat de ketel nu voluit net als bij mijn installatie toen, zo rond de 75 graden. De exacte temperatuur is afhankelijk van het gebouw/radiatoren/isolatie e.d.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@hast66
je ketel moduleert tussen de 6,9 … 24,0 kW. ;)
de thermostaat stuurt dit ook aan. ;)

je zou alles goed geregeld moeten krijgen met het systeem wat je hebt.
(niet speciaal een nieuwe thermostaat nodig, meestal is de thermostaat van de ketel bouwer de beste die je kunt hebben. dus probeer het eerst met wat je hebt, nieuwe kan altijd nog.)

dus het beste wat je kunt doen is proberen te begrijpen hoe je de ketel beter voor je huis kunt afstellen.
gedeeltelijk is wel persoonlijk en afhankelijk van het huis.
en ja het is wel lastig die handleiding, moet je door heen worstelen en experimenteren.
meer info: Gas besparen door middel van CV tuning deel II

zo had ik een probleem met mijn ketel dat die minimaal 5kW kon leveren, en dat was voor veel momenten van het jaar te veel.
dan heb je dat de ketel maar 1 uurtje draait (dus ook echt verwarmt), en alle andere 23 uren daar na heb je wel een leuke temperatuur in huis, maar niet het warmtegevoel.
dit heb ik "duur" opgelost door een warmtepomp er bij te hangen van maar 1,4kW, die draait al snel 3 tot 4x zolang en geeft mij een fijner warmtegevoel.
(is toevallig ook nog goedkoper stoken als gas, elektra heb ik gratis van het dak. ;)
en ik heb vloerverwarming, koude vloer is niet tof, dit geeft mijn veel meer komfoor.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 30-01-2018 11:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1