Type platen ondervloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• tagican
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:56
Hallo mede-Tweakers :w

Recentelijk heb ik een jaren 50 appartement gekocht en het idee is om de ruimtes eerst voor het grootste gedeelte te strippen, omdat er (een aantal lagen) behang op de muren was geplakt en het laminaat flink doorveerde en niet even egaal was. De reden hiervoor kwamen we ook al snel op het spoor: onder het laminaat in de woonkamer vonden we gewoon nog de platgevouwen kartonnen dozen waarin het laminaat heeft gezeten. Wel een toppuntje van luiheid ;( Daarnaast lag er nog overal een vloerbedekking die wij in alle ruimtes (de woonkamer en twee slaapkamers) er uit hebben getrokken. Nu lagen er onder de vloerbedekking van één van de slaapkamers nog een extra onderlaag, bestaande uit aaneengesloten platen.

Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/ehs1f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://oi66.tinypic.com/2rz3s43.jpg

Dit heb ik zelf nog nooit eerder gezien en ik durf het er ook niet zomaar uit te halen, omdat ik niet weet wat voor materiaal het is. Het bruine dat op de foto's te zien is, is de lijm waarmee de vloerbedekking heeft vastgezeten. Het materiaal zelf is enigszins grijs van kleur en mede daarom ben ik bang voor asbest. Nu kan ik online weinig vinden wat hier op zou duiden en ook mijn kennissenkring durft hier niet met zekerheid antwoord op te geven.

Is iemand dit ooit tegengekomen of heeft een idee wat het is?

Alle reacties

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-02 14:54
Kun je (met mondbescherming) een stukje verwijderen, in plastic verpakken en even langs de vuilstort. Daar weten ze het waarschijnlijk wel.

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-02 16:18
Of gewoon online een asbestmonster laten beoordelen. Even opsturen dan weet je het zo.
Als je Googled heb je er zo een paar te pakken. Kosten ergens 35-50 euro meen ik

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Waarom die platen er uit halen en niet laten liggen?
Let er cementgebonden platen o.i.d. op (na het uitvlakken) en leg daar vervolgens je vloer op.

Indien het asbest is, kan het op zich geen kwaad. Pas als je het gaat afbreken (stofvorming), is het gevaarlijk.
Zolang je dit intact laat, kan het verder weinig kwaad

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:17

Exigence

dnkroz

Zijn het wel platen? Lijkt mij gewoon lijm op een (wellicht wat brosse) cementdekvloer.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04-2025
Moeilijk te zien op de foto’s. Vaak toegepast zijn soft of hardboardplaten om de vloer uit te vlakken. Dat geel wat je ziet is de oude tapijtlijm en bij verwijderen van tapijt is deel van de platen ook meegekomen.

Hoe is de verdere opbouw van de vloer? Zijn het houten balken of is het al beton?

Bij twijfel inderdaad stukje van 2 x 2 centimeter afbreken en dubbel ingepakt opsturen naar asbestlab. Kost 35 euro en dan weet je meer.

[ Voor 30% gewijzigd door Sethro op 22-01-2018 12:41 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:24

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Sethro schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:38:
[...]
Bij twijfel inderdaad stukje van 2 x 2 centimeter afbreken en dubbel ingepakt opsturen naar asbestlab. Kost 35 euro en dan weet je meer.
Als het zich al laat breken. Als het hardboard is, breek je er echt geen stukje af (maar is het ook geen asbest).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:35
Lijkt mij erop dat het de onderste laag van verlijmde vloerbedekking is.
Na verloop van jaren wordt de onderlaag bros, en blijft aan de vastzittende lijm zitten bij het verwijderen.
Je ziet ook mooi het vierkante motief zitten van het geweven motief wat voor versterking zorgt van het materiaal.
Lijkt mij dan ook niet om asbest te gaan

Mooiste is natuurlijk goede luchtweg bescherming op en toch verwijderen, kunt nu je toch bezig bent beter zo goedmogelijk met een schone start beginnen.
Is inderdaad wel wat uurtjes werk, maar scheelt misschien ook een hoop gekloot bij het leggen van de nieuwe vloer.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• Wyber
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-02 20:07
Lijken mij hardboard platen om de planken ondervloer uit te vlakken.

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-01 17:03
MaD_co schreef op maandag 22 januari 2018 @ 13:59:
Mooiste is natuurlijk goede luchtweg bescherming op en toch verwijderen, kunt nu je toch bezig bent beter zo goedmogelijk met een schone start beginnen.
Is inderdaad wel wat uurtjes werk, maar scheelt misschien ook een hoop gekloot bij het leggen van de nieuwe vloer.
Zowiezo met slopen: goede bescherming voor de longen, dus stofmasker en niet die papieren kapjes!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:36
Spaander plaat met lijmresten en nog wat achtergebleven vloerbedekking rug (die verlijmd was).

• tagican
Thanks voor de reactie allen! Dat het gelige spul lijm is, dat is mij uiteraard bekend. Het ging mij meer om de grijze platen / "tegels" waarop deze lijm is geplakt. Ik denk dat ik gewoon even een monster instuur en dit laat inspecteren. Ik kende de optie nog niet, dus dat was even een eye-opener.

• tagican
Sethro schreef op maandag 22 januari 2018 @ 12:38:
Moeilijk te zien op de foto’s. Vaak toegepast zijn soft of hardboardplaten om de vloer uit te vlakken. Dat geel wat je ziet is de oude tapijtlijm en bij verwijderen van tapijt is deel van de platen ook meegekomen.

Hoe is de verdere opbouw van de vloer? Zijn het houten balken of is het al beton?

Dubbelpost, maar om toch nog even antwoord te geven: het betreft een cementvloer wat eronder ligt.

• tagican
Tripepost, maar nu met het definitieve antwoord.

Ik schaam mij eigenlijk, maar we zijn erachter wat het is: het bleek laagpolig tapijt te zijn dat ondersteboven is vastgeplakt (en flink goed ook!), vooral langs de randen. Waarschijnlijk bedoeld als goedkope oplossing voor geluidsisolatie 8)7

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
tagican schreef op dinsdag 30 januari 2018 @ 23:03:
Tripepost, maar nu met het definitieve antwoord.

Ik schaam mij eigenlijk, maar we zijn erachter wat het is: het bleek laagpolig tapijt te zijn dat ondersteboven is vastgeplakt (en flink goed ook!), vooral langs de randen. Waarschijnlijk bedoeld als goedkope oplossing voor geluidsisolatie 8)7
Hoef je jezelf toch nier voor te schamen. Hehe. Kunt beter keer iets teveel vragen als de weinig. Gelukkig valt het allemaal mee. ;)

PSN - M4uSzi // -

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Valt het mee? Vloerbedekking ondersteboven vastgelijmd... Ik ga me nu serieus afvragen wat je nog meer tegen gaat komen in dat appartement. Straks trek je nog een dooie kat uit de spouw omdat het zo lekker isoleerde...
Pagina: 1