Langzame Cat6 UTP wandcontactdoos. Foute aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:49
Mijn vraag
In het kort: ik heb mijn UTP-kabel vernieuwd. De verbinding tussen router en computer werkt goed, maar de er tussen gemonteerde wandcontactdoos (wcd) werkt te langzaam. Waarom?

In het lang: Ik heb een UTP wandcontactdoos gekocht voor Cat6 kabel. Ik heb mijn kabel vernieuwd met Cat6-kabel van de router via de buizen naar de vaste computer op zolder.

Ik heb een eerste stuk kabel lopen van de router in de meterkast naar de woonkamer. Daar heb ik de kabel geknipt. Vervolgens heb ik een tweede stuk kabel van de woonkamer naar zolder lopen. De aders van de kabels heb ik op kleur gesorteerd, met elkaar verbonden en aangesloten op de wcd.

De zoldercomputer heeft nu een snelle verbinding (200Mbps). Hoera! Maar wanneer ik de laptop met een kabel aansluit op de wcd, heeft de laptop een lage snelheid (10Mbps). Bovendien heeft de zoldercomputer dan geen internetverbinding meer (als ik me goed herinner: herkent IP niet meer).

Wat doe ik verkeerd? Of kan wat ik wil niet: dat de wcd werkt als 'aftappunt' van het kabelsignaal?

Ik heb fotootjes bijgevoegd voor de verheldering:

Public
Publieke map
UTP aangesloten kabelsUTP wcd voorkant doosUTP wcd achterkant doos

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:20
Wat jij probeert, gaat inderdaad nooit werken. UTP ethernet is een point to point verbinding, je kunt dus altijd maximaal 1 apparaat met router of switch verbinden. Je zult gewoon een extra kabel door de bestaande buis van meterkast naar woonkamer moeten trekken en die meteen doortrekken naar zolder, zonder onderbrekingen ertussen voor het beste resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:59
Als ik het goed lees heb je nu twee aansluitingen gemaakt aan één kabel, en die aangesloten op één poort van het modem/router.
Dat gaat niet werken idd. Tenminste niet tegelijk, als je één loshaalt zal de andere mogelijk goed werken, maar met twee tegelijk aangesloten werkt het niet.

[ Voor 23% gewijzigd door Tens op 21-01-2018 20:26 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:01

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Euhm je kan wel die kabel in 2 splitsen en dan heb je 10Mbps per poort en kunnen beide apparaten op het internet

Hoe: http://www.instructables....-Ethernet-%22splitter%22/

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Damic schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:43:
Euhm je kan wel die kabel in 2 splitsen en dan heb je 10Mbps per poort en kunnen beide apparaten op het internet

Als ik het goed begrijp heeft TS een 200 Mbps internetabbo.....

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja, oplossing om die snelheid te halen is een 1Gbps switch tussen zetten en verder te verdelen :Y maar ik gaf mlaar aan dat je met 1 kabel wel 2 apparten van verbinding kunt voorzien, dit bvb voor trage aparaten die geen snel internet nodig hebben (printer/radio stream/...)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:20
Damic schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:43:

Dat soort prutsoplossingen moet je gewoon niet willen, dat is vragen om problemen (om nog maar te zwijgen van zonde van het aanzienlijk snellere abo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Ah, UTP is point to point... Dat kwartje was nog niet gevallen.

Dan ga ik kijken of ik een extra kabel kan trekken en anders gaat de hele aansluiting er uit. Kijken of ik dat geld nog terugkrijg of dat ik het in de sloot heb gegooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad, je kan UTP ethernetkabel niet behandelen als telefoonkabel en dan goede resultaten krijgen.

Die 10Mbit klinkt als split pairs. Die helemaal geen verbinding meer klinkt als het arme ding snapt er niets meer van en komt er niet meer doorheen. Je kon vroeger wel meerdere stations aan dezelfde kabel hebben maar dat was met coax (10BASE2 en 10BASE5, leuk retro projectje mischien).

100Mbit (op propere getwiste paartjes) in de vorm van 100BASE-TX heeft maar twee paren nodig dus je kan in principe twee keer 100Mbit door een vier paren kabel jagen. Maar je bent beter af met op je splitpunt een (goedkope vijf- of achtpoorts) switch toe te voegen. Of je trekt een extra kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@Highland switch tussen zetten, dan heb je een degelijke splitter en dat werkt normaal ook of als het je lukt een kabel van de router tot helemaal boven aantrekken.

@anboni dat hangt ervan af of je die volledige snelheid nodig hebt.

[ Voor 46% gewijzigd door Damic op 21-01-2018 20:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
je hebt een dubbele wcd gehaald:
sluit de kabel vanaf de modem aan op de eerste aansluiting, van daaruit ga je naar een switch, vanaf de switch naar je laptop en naar de tweede aansluiting waar je de andere kabel op aansluit, dan heb je op beide punten gewoon max verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
Helder. Dank allen. Volgende keer wanneer ik weer eens aan mijn kabels ga prutsen (over jaar of 10) toch maar eerst het plan doordenken, voordat ik wat uit het rek in de winkel pluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Tens schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:00:
je hebt een dubbele wcd gehaald:
sluit de kabel vanaf de modem aan op de eerste aansluiting, van daaruit ga je naar een switch, vanaf de switch naar je laptop en naar de tweede aansluiting waar je de andere kabel op aansluit, dan heb je op beide punten gewoon max verbinding.
Precies dit dus! Wel de aderparen netjes aansluiten per aansluiting 1t/m8 (1 kabel) via de 568B codering (europa, A mag ook, volgorde moet aan 2 kanten gewoon gelijk zijn).
Pagina: 1