Inductieplaat op een of twee fasen?

Pagina: 1
Acties:

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:36

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Onze inductieplaat heeft het begeven. Althans twee van de vier kookzones.

Er zit nu een perilex aansluiting dus het handigste is weer een plaat met een perilexaansluiting te zoeken.
Maar nu ben ik een beetje aan het rondneuzen en zie ik ook inductieplaten op een fase.
Deze bijvoorbeeld.
Kijk ik dan bij de specs naar de vermogens dan zie ik getallen als 3,1 W of 3,7 W staan.
Is dat niet erg weinig als je dat vergelijkt met een inductieplaat op twee fasen waar ze kookzones van 1220 W of 1800 W hebben?
Gebruiken die een andere, zuinigere, techniek? Inductie is inductie.... toch?

"What do you get if you multiply six by nine..."

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-01 22:29

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Als ik de plaat waar je naar linkt, namelijk de SIEMENS EH645BFB1E, bij Siemens opzoek staat daar een aansluitwaarde van 7,4 kW. Dus twee fasen die je aansluit mbv een perilex.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:27
Punkrocker schreef op zondag 21 januari 2018 @ 19:45:

Kijk ik dan bij de specs naar de vermogens dan zie ik getallen als 3,1 W of 3,7 W staan.
Is dat niet erg weinig als je dat vergelijkt met een inductieplaat op twee fasen waar ze kookzones van 1220 W of 1800 W hebben?
3,1 of 3,7W is inderdaad bijzonder weinig voor een kookplaat. Het moet dan ook kW zijn, een factor 1000 meer.

En dat is het (boost) vermogen per kookzone. 3100W of 3700W, dus veel meer dan die 1220W of 1800W die je elders ziet.

Totale aansluitwaarde is zoals hierboven al gemeld 7400W.

[ Voor 5% gewijzigd door Xander op 21-01-2018 19:57 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• cornfed99111
  • Laatst online: 05-02 16:39
Dus het is niet in je opgekomen om te vermoeden dat ze bij MediaMarkt een schrijffout maken?
Moet dus kW zijn. Kilo Watt = 1000 Watt
Overigens wat wel vaker voorkomt...
En dan zelfstandig even bij de Siemens site die plaat op te zoeken om de correcte waardes te zien.
In plaats daarvan maar een Tweakers topic openen en afwachten tot iemand anders dit voor je doet?

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:34
Heb je op je huidige plaat nog wel spanning op beide fases @aansluitblok? Anders valt inderdaad 2 v d 4 platen uit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Ja nu ik jullie reacties lees besef ik dat het wel een foutje moet zijn op de site en kW ipv W is. 8)7

Maar feit is dat er ook een fase inductieplaten zijn. Die ook rustig aan de 3,7 kW komen. Op een fase...

Vraag blijft: Een of twee fasen? Een lijkt mij wat weinig?
Jim423 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:00:
Heb je op je huidige plaat nog wel spanning op beide fases @aansluitblok? Anders valt inderdaad 2 v d 4 platen uit.
Ja. Plaat (Whirlpool) geeft een F. aan. Is dus niet helemaal dood. Volgens het instructieboekje moet ik de leverancier bellen. Maar plaat is nu 13 jaar oud.

[ Voor 31% gewijzigd door Punkrocker op 21-01-2018 20:03 ]

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Sorry dubbel

[ Voor 92% gewijzigd door Punkrocker op 21-01-2018 20:03 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Punkrocker schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:01:
Ja nu ik jullie reacties lees besef ik dat het wel een foutje moet zijn op de site en kW ipv W is. 8)7

Maar feit is dat er ook een fase inductieplaten zijn. Die ook rustig aan de 3,7 kW komen. Op een fase...

1 fase met een 16A groep is 3680 Watt.

TheS4ndm4n#1919

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 06-02 10:12
Als twee van de vier pitten stuk zijn dan zou het ook kunnen dat een van de twee voedende groepen defect is. Je zou kunnen proberen om de draden om te wisselen. Van:
L1 N1 L2 N2
Naar:
L2 N2 L1 N1
Als dan de andere twee pitten het wel doen dan weet je dat de zekeringautomaat vervangen moet worden.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:27

Ook die plaat heeft een aansluitwaarde van 7400W... Kun je inderdaad prima aansluiten op één fase achter een 32A groep. Handig als je in Frankrijk woont en een Éenfase 80A hoofdaansluiting hebt. Hier in NL niet zo.
Ja. Plaat (Whirlpool) geeft een F. aan. Is dus niet helemaal dood. Volgens het instructieboekje moet ik de leverancier bellen. Maar plaat is nu 13 jaar oud.
Kan nog steeds zijn dat er niets met de plaat is, maar dat hij een fase in de voeding mist.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Hoe is de kookgroep in de meterkast aangesloten? Op 1 of meerdere fasen?

d:)b :henk d:)b

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
@Xander @FrankHe @Jim423 :
BEdankt. Ik zal morgen bij daglicht eens kijken.

@MrJayMan :
Twee automaten.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Punkrocker schreef op zondag 21 januari 2018 @ 19:45:
Onze inductieplaat heeft het begeven. Althans twee van de vier kookzones.

Er zit nu een perilex aansluiting dus het handigste is weer een plaat met een perilexaansluiting te zoeken.
Maar nu ben ik een beetje aan het rondneuzen en zie ik ook inductieplaten op een fase.
Deze bijvoorbeeld.
Gebruiken die een andere, zuinigere, techniek? Inductie is inductie.... toch?
Het is inductie, wat een aantal platen doen is normaal 2 delen maximaal vermogen geven maar gebruik je een 3e kookzone dan word de energie verdeeld over die 3 ( dus allemaal op 2/3 vermogen zeg maar )
Uiteindelijk kan er uit 1 fase gewoon minder stroom getrokken worden dus moet je kookplaat met minder werken. Let wel op dat Perilex 1 2 of 3 fase kan zijn afhankelijk van hoe het intern aangesloten is.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-02 16:07

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ligt er een beetje aan met hoeveel zones/pannen je tegelijk wil koken... Maar waarom zou je naar één fase willen gaan, je hebt er al twee fases liggen. Pak dan ook een kookplaat die dit kan gebruiken (dat kunnen ze praktisch allemaal overigens).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Punkrocker

Punkrocker

Mostly harmless

Topicstarter
Question Mark schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:58:
[...]

Ligt er een beetje aan met hoeveel zones/pannen je tegelijk wil koken... Maar waarom zou je naar één fase willen gaan, je hebt er al twee fases liggen. Pak dan ook een kookplaat die dit kan gebruiken (dat kunnen ze praktisch allemaal overigens).
Ik ga voor een twee fasen plaat.
Die BTW dagen van MediaMarkt komen mooi op tijd...

Ik vroeg me alleen af of een een fase plaat dat allemaal ook wel aankan. Maar dat is hier nu goed uitgelegd en achteraf best logisch en had ik moeten weten.

Pagina: 1