Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-Imus
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 28-08 19:54
Beste mede-tweakers,

Een goede buur van mij loopt tegen het volgende probleem aan, alleen weet de "handige buurjongen" niet echt waardoor dit komt. :'( Afgelopen vrijdag probeerde de buurvrouw haar intel NUC af te sluiten op de gebruikelijke manier, dit lukte echter niet want ze kon niet op het windows-teken klikken. Vervolgens via Ctrl Alt Del afgesloten, dit ging verder goed. Nu probeerde ze hem vandaag weer op te starten, maar windows blijft hangen bij het ronddraaiende puntjes-venster.

Nuttige zaken:
- Windows 10 (geen updates in de afgelopen week gedaan, maar loopt verder wel up to date)
- Intel NUC 5i3RYK
- Verder geen rare software (heb dit zelf geconfirmeerd vorige week)

Wat o wat moet ik doen, aangezien ik de meest uiteenlopende dingen zie op google:
- Disk is dood (lastig, want er zit een ssd in)
- Gecorrupte windows installatie (gebeurt dit zomaar?)
- Gewoon pech

Alvast bedankt,

Max-Imus

Beste antwoord (via TheVMaster op 26-01-2018 10:07)

• Max-Imus
Goedenmorgen,

Ondertussen heb ik het opgelost. Door 4 keer opnieuw op te starten kreeg de NUC er ineens zin in en besloot dus om te gaan functioneren. Toen ik bezig was met drivers te updaten crashte hij nog eens met de error: Memory_management. Nu was dus duidelijk wat er mis ging.
Memory diagnostic tool gedraaid van windows, maar deze liep vast in een oneindige loop (waarschijnlijk vanwege het slechte geheugen)
Vervolgens (thanks @analogworm ) een windows 10 bootstickje erbij gepakt en command prompt geopend. Hier de memory diagnostic uit de bootvolgorde gehaald en windows startte meteen op. Nu ik dus mijn lesje had geleerd memtest boot-usb gedaan en jullie raden nooit hoeveel errors ik kreeg:
75.000 en dat was pas op 50% van de test!
Geheugen verwisseld met een bankje uit een andere NUC, memtest gaf hier 0 errors aan.

TLDR:
- Rare windows errors die volgens google iets te maken kunnen hebben met je RAM?
- Update drivers
- Draai memtest x86
- Bij errors, vervang geheugenbankje
- Profit

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:59
Eerste wat ik zou proberen is via de media creation tool op de website van microsoft een usb stikje met windows maken. De Nuc daar vanaf opstarten en kijken of windows gerepareerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-09 13:49

TheShadow

Automonteur in hart en nieren

Aangezien mijn PC hetzelfde probleem vertoont, sluit ik graag even aan in dit topic.

Setup:
-Asrock x58 extreme 3
-Intel core i7 950
-Crucial 250GB SSD
-8 gig geheugen verdeeld over 2 corsair reepjes en 2 kingston reepjes.
-ATI Radeon HD 6850

De rest van de schijven, spelers en randapparatuur heb ik er al uitgetrokken.

Ik kom ook niet verder dan het inlogscherm.
Met mijn laptop heb ik geprobeerd een USB stick te maken met de media creation tool. Ik kreeg een foutmelding dat het, 'vanwege een onduidelijke reden niet mogelijk is om via dit apparaat dit programma uit te voeren', of zoiets.

Het spul heeft altijd prima gedraaid tot vannacht.
Alle hulp is welkom!

Een dag niet geprutst is een dag niet geleefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow

TheShadow

Inmiddels opgelost door een filmpje op YouTube.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Room42
  • Niet online
TheShadow schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:20:
Wat is dit nou weer voor waardeloze actie. Eerst zijn topic kapen en dan met lege handen achterlaten :o
Post dan op zijn minst die Youtube-video die jou geholpen heeft. :z

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:08

nelizmastr

Goed wies kapot

TheShadow schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:20:
Goed verhaal. Doe eens even linken grapjas. Beetje sociaal doen enzo :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Max-Imus
Goedenmorgen,

Ondertussen heb ik het opgelost. Door 4 keer opnieuw op te starten kreeg de NUC er ineens zin in en besloot dus om te gaan functioneren. Toen ik bezig was met drivers te updaten crashte hij nog eens met de error: Memory_management. Nu was dus duidelijk wat er mis ging.
Memory diagnostic tool gedraaid van windows, maar deze liep vast in een oneindige loop (waarschijnlijk vanwege het slechte geheugen)
Vervolgens (thanks @analogworm ) een windows 10 bootstickje erbij gepakt en command prompt geopend. Hier de memory diagnostic uit de bootvolgorde gehaald en windows startte meteen op. Nu ik dus mijn lesje had geleerd memtest boot-usb gedaan en jullie raden nooit hoeveel errors ik kreeg:
75.000 en dat was pas op 50% van de test!
Geheugen verwisseld met een bankje uit een andere NUC, memtest gaf hier 0 errors aan.

TLDR:
- Rare windows errors die volgens google iets te maken kunnen hebben met je RAM?
- Update drivers
- Draai memtest x86
- Bij errors, vervang geheugenbankje
- Profit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow

TheShadow

Vanwege de negatieve toon van de reacties hebben niet zo'n zin om mijn oplossing te delen.
Maar ik ben de kwaadste niet.

Je PC 2 keer uitzetten als je het Windows logo in beeld ziet. De 3e keer start ie een diagnosemenu op.

Nu niet meer zo onaardig doen hè. Ik heb ook de hele dag gewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Max-Imus
TheShadow schreef op dinsdag 23 januari 2018 @ 20:40:
Vanwege de negatieve toon van de reacties hebben niet zo'n zin om mijn oplossing te delen.
Maar ik ben de kwaadste niet.

Je PC 2 keer uitzetten als je het Windows logo in beeld ziet. De 3e keer start ie een diagnosemenu op.

Nu niet meer zo onaardig doen hè. Ik heb ook de hele dag gewerkt.
toch aardig, maar ze hadden wel een beetje een punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheShadow

TheShadow

De hoogdrempeligheid van dit forum speelt daar ook een rol in. Een hoop topics blijven onbeantwoord.

Maar ik zal dit draadje niet verder vervuilen met mijn gedachtegang. Daar zit niemand op te wachten. Behalve als je een oplossing gevonden hebt waar al die genieën hier nog nooit van gehoord hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheShadow schreef op woensdag 24 januari 2018 @ 19:35:
De hoogdrempeligheid van dit forum speelt daar ook een rol in. Een hoop topics blijven onbeantwoord.

Maar ik zal dit draadje niet verder vervuilen met mijn gedachtegang. Daar zit niemand op te wachten. Behalve als je een oplossing gevonden hebt waar al die genieën hier nog nooit van gehoord hebben...
Dat zijn wat menselijke puntjes, Max-Imus loste de problemen op met behulp van de suggesties hier, dat kan je dan zien als de oplossing, zijn geheugen was defect. Kan hij het zelf als antwoord bestempelen, het is zijn eigen bericht.

Waar hij met behulp van anderen hier op dat spoor kwam, dus het is opgelost, alleen blijft de vraag hier staan als onopgelost, geen groen vinkje.
En inderdaad kon The Shadow er wel een linkje bij zetten, wat handiger is, maar deed hij niet, misschien had de beste man er nog niet aan gedacht.

Als we dan vriendelijk vragen zo van, Hey schaduw, Heb je er ook een linkje bij? Want we kunnen allemaal wel eens iets anders doen dan verwacht, waardoor The Shadow dan had kunnen reageren met, verhip, inderdaad, ik was het even glad vergeten.
Room42 schreef op maandag 22 januari 2018 @ 23:23:
[...]

Wat is dit nou weer voor waardeloze actie. Eerst zijn topic kapen en dan met lege handen achterlaten :o
Post dan op zijn minst die Youtube-video die jou geholpen heeft. :z
Zoals dit misschien ook een implusieve reactie is op het niet er bij zetten van het youtube linkje, die achteraf gezien niet nodig was voor de TS :)
die er achter kwam dat zijn geheugen staven opgewerkt waren.
Dus ergens moet je ook een lijn zien te vinden hoe je dat dan hier verwoorden kan.

Met HEY JOH, WAT IS DIT TOCH EEN WAARDELOZE ACTIE..... Ja dat wel, maar ach, gewoon elkaar daar mee helpen,
want het is toch allemaal vrijwillig. The Shadow kwam met een zelfde probleem aan hier.

Je kan de regels daar ook weer op na gaan slaan en wanneer wel en wanneer niet in andermans topic te reageren als je een zelfde probleem hebt.
Dus dat kan anders.
Groeten.

P.S. misschien kan een moderator of admin hier dan de vraag op "beantwoord" instellen omdat het op is gelost.
Misschien een melding van maken bij schop een modje, melden als een vraag is opgelost die als niet opgelost staat in de lijst.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2018 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max-Imus
Ik zal een mod er even om gaan vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik zie dat de vraag is beantwoord. Aangezien er voor de rest vooral off-topic geouwehoerd is, gaat hij op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.