Toon posts:

PAPST FANS WOW !!

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
check deze papst fans !!

Afbeeldingslocatie: http://www.microplex.no/grafikk/papst_vifter.jpg

Waar kan ik die laatste (grote) fan kopen :P
Beter weet iemand dat die wil ik hebben :9~

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 09:07
Als je een huis-tuin-keuken fan koopt ben je goedkoper uit :P

Verwijderd

Uhh,
die grote zit hier voorin de kast ;)
176 mm 48 volt op 17 volt.
Fan komt uit de dump, was 15 of 25 piek....
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hooi/hooipc.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Die fan is mooi !!

Dit las ik ook net
PAPST drives the S-class :?

Whoever takes his seat in a Mercedes Benz S-class feels the fresh air
provided by 10 high-tech PAPST fans excellent proof of our skills.
Sitting comfortably!
No more wet shirts from perspiration thanks to active ventilation
produced by fans inside the seat.
10 mini fans distributed over the entire seat ensure perfect seat comfort
and adapt to the individual cooling requirements of the occupants.
The special challenge to the PAPST development engineers
was to develop virtually silent fans
with a long service life which stand up to the extremely high demands placed on seats.
With the well-tried brushless EC motor technology and a shock absorbing soft suspension,
PAPST has fulfilled the renowned high quality standards of the automobile industry.

Afbeeldingslocatie: http://www.papst.de/pictures/s1.jpg

last van winderigheid !! :) :)

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 21:56 schreef Hooi het volgende:
Uhh,
[afbeelding]
Whoa! Ik had die pic wel eerder gezien, maar ik dacht dat het alleen een mooi raampje was!
Maar damn hey, wat een enorm mooie mod!
En hoe stil is dat nou?

ohja, Papst fans kun je kopen bij www.comex-sales.com (ff naar hun mailen, want ze staan niet op de site), of je kunt ze bestellen bij je locale electronica boer met een Papst catalogus.

Verwijderd

Die grootste... lijkt net offie 2 paar bladen heeft... kijk maar eens..

Papst word btw ook gebruikt in de F1... blijkt maar weer eens dat et kwaliteit is!

Verwijderd

Op 12-17 Volt is'tie fluisterstil.
Normaal op 48 volt moet het 240 cfm zijn, dus ik gok op 60-70 bij 12 volt, zonder geluid zowat ;)

Hij heeft trouwens maar een enkele set bladen. Het is dus niet zoals bij de Delta 80 HP. b.v.

Verwijderd

Dat 'kleine zwarte fannetje' achterop de kast is dus een PAPST 120 mm.. *ehum*
even als vergelijk voor de afmetingen.
:Y)

Verwijderd

Voor papst fans kijk eens op www.papst.de

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-05 09:07
Hey Hooi, het gat is nog niet helemaal af.... :p

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:57
Uhh,
[afbeelding]
17 V ??
heb je een aparte voeding voor dat ding ?!

is 12 v niet genoeg ?!

Repareren doe je zo.

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op donderdag 12 juli 2001 21:50 schreef -Dissection- het volgende:
check deze papst fans !!

[afbeelding]

Waar kan ik die laatste (grote) fan kopen :P
Beter weet iemand dat die wil ik hebben :9~
he jij! je hebt al een vette fan, veel cfm en heeeeeel weinig dB! dus niet zeuren he ;) :P

iStockphoto

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 22:43 schreef Hooi het volgende:
Op 12-17 Volt is'tie fluisterstil.
Normaal op 48 volt moet het 240 cfm zijn, dus ik gok op 60-70 bij 12 volt, zonder geluid zowat ;)

Hij heeft trouwens maar een enkele set bladen. Het is dus niet zoals bij de Delta 80 HP. b.v.
:9~
Wat een matsprijs, en wat een geweldige airflow bij zo weinig geluid.... dat ding zou nog niet eens in m'n kast passen!
Op donderdag 12 juli 2001 23:28 schreef Sine het volgende:
17 V ??
Tuurlijk niet, gewoon aansluiten op de +12 en -5 (of andersom, maar ik vermoed dat Hooi deze combinatie heeft gebruikt ivm de referentievoltages).

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 23:06
Uhh,
[afbeelding]
Dan moet hij niet in jou richting blazen.... *D

• WoyBoy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 09:07
Het feit dat Papst actief is bij Mercedes en misschien nog wel meer van die imagebuilding acties doet wil nog niet zeggen dat ALLE papst fans muisstil zijn en blazen als een turbo.
Verschillende markten vragen om verschillende oplossingen en enigszins professionele fabrikanten passen hun productkwaliteit daar op aan. Geld bijvoorbeeld is best belangrijk als je ergens 3 miljoen exemplaren van maakt...

Dus denk na :) en houdt de fans die je ook daadwerkelijk kunt kopen (dromen mag altijd natuurlijk) naast elkaar en vergelijk op CFM (=2 m3/h ongeveer) en dBA. Als een papst in dat geval een betere CFM/dBA verhouding heeft en andere zaken zoals geld spelen geen rol, dan koop je toch gewoon een papst?

Maar don't get me wrong, ik vind die kast met die mega cooler en die serie papst coolers ook gewoon mooi!! :)

Verwijderd

Op donderdag 12 juli 2001 23:28 schreef Solosmots het volgende:
Hey Hooi, het gat is nog niet helemaal af.... :p
Yep ;) Nog steeds niet met mijzelf eens wat het wordt met dat gat ;)
Ik heb al wat ideetjes, maar uhh ..
:+
Geplaatst door Sine - donderdag 12 juli 2001 23:28
--------------------------------------------------------------------------------
17 V ??
is 12 v niet genoeg ?!
Geplaatst door PsyFlux - vrijdag 13 juli 2001 13:31

--------------------------------------------------------------------------------

Wat een matsprijs, en wat een geweldige airflow bij zo weinig geluid.... dat ding zou nog niet eens in m'n kast passen!
quote:
---------------------------------------------
Tuurlijk niet, gewoon aansluiten op de +12 en -5 (of andersom, maar ik vermoed dat Hooi deze combinatie heeft gebruikt ivm de referentievoltages).
Muhh dit was inderdaad wel geluk hebben. M'n broer kwam um tegen..
(Altijd goed om broers te hebben die de dumpwinkels afstropen.. :) )

Voor plaatsing van zo'n grote fan heb je een kast die wat breder is van voren, zoals Aopen ja. Da.

En ja, uiteraard maak ik 17 Volt met +12 en -5. (De fan is eigenlijk 48 volt..)
Sterker nog, het is 15,6 omdat er ook nog twee diodes in serie met de fan staan...
Maar ik denk dat alles weer terug gaat naar de lagere spanningen. De grote op 12, de twee 120mm's op 5 en de CPU fan op 10,6 ....
*Silence* is what I want.. :9

• happy3736
  • Laatst online: 30-12-2024
heb 5 papst fans op 230v in m'n case
2 x 120x120 op 230 180m3/h
3 x 80x80 op 230 weet ik niet hoeveel m3/h

• 2Dutch
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

Whoha nelly..da's pas lekker groot :)
Maar denk dat in dat Fong Kaitje van me 120mm toch wel de max is hoor,anders is het meer een fan met een ingebouwde pc :P

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

hey, hoe kan je fans nou op een lager voltage laten draaien?? ik heb geen verstand van elektro enzo draaien ze dan ook langzamer? (en kan da alleen met die papst fans of maak da niet uit welk merk)

hopelijk helpen jullie mij amateur want ik wil graag dit soort dingen leren :)

Verwijderd

Op vrijdag 13 juli 2001 23:59 schreef happy3736 het volgende:
heb 5 papst fans op 230v in m'n case
2 x 120x120 op 230 180m3/h
3 x 80x80 op 230 weet ik niet hoeveel m3/h
;) Lijkt me een aardige aanzet tot het bouwen van een Hoovercraft ja ..

happy3736, wordt je nou niet harstikke knetter van die herrie ..?

Verwijderd

Op vrijdag 13 juli 2001 23:57 schreef Hooi het volgende:
Voor plaatsing van zo'n grote fan heb je een kast die wat breder is van voren, zoals Aopen ja. Da.
Qua breedte past hij nog wel in m'n Aopen HQ45, maar qua hoogte niet :D
Tis maar een miditower, en dan komt dat frontje met dat aparte design te laag.
En om nu een gat dwars door die inham te zagen is wel een erg brute mod :P
Op zaterdag 14 juli 2001 00:11 schreef Dorsts het volgende:
hey, hoe kan je fans nou op een lager voltage laten draaien?? ik heb geen verstand van elektro enzo draaien ze dan ook langzamer? (en kan da alleen met die papst fans of maak da niet uit welk merk)

hopelijk helpen jullie mij amateur want ik wil graag dit soort dingen leren :)
Van een normale ATX voeding komen de volgende voltages:
+12v, -12v, +5v, -5v, +3.3v en 0 (aarde).
Door deze nu te combineren kun je allerlei verschillende voltages krijgen (het verschil tussen de voltages die je aansluit). De volgende voltages zijn dus in principe mogelijk: 1.7, 3.3, 5, 7, 8.7, 8.8, 12, 15.3, 17, of 24 volt.

Maar, de +3.3 , -5 en -12 volt kun je beter niet gebruiken omdat de voeding hier maar weinig watt op levert en ze zijn belangrijk als referentievoltages voor het moederbord. Een groot aantal voltages valt dus al weg, en als je een 12 volt fan langzamer wilt laten draaien hou je eigenlijk 5 en 7 volt nog als opties nog over. 5 volt is voor de meeste 12volt fans helaas te weinig want ze komen dan niet meer op gang. Als je ze eenmaal een setje geeft blijven ze meestal wel draaien maar dat is natuurlijk erg onhandig.

Het ideale voltage voor het rustiger laten draaien van fans is dus eigenlijk 7 volt. Hierbij maakt een fan flink wat minder lawaai omdat hij rustiger draait (meestal belangrijkste reden om dit te doen), maar verplaatsen ze nog flink wat lucht en komen ze uit zichzelf op gang.
Het beste kun je echter nog steeds merkfans gebruiken (Papst, Panaflo, enz) aangezien die vaak wat beter tegen lagere voltages kunnen en minder snel vastlopen. Bovendien hebben die zowiezo een beter design waardoor ze in de eerste plaats al minder lawaai maken bij dezelfde luchtverplaatsing.

Die 7 volt kun je nu in elk geval het beste krijgen door +12 en +5 met elkaar te combineren. Als je nu naar een standaard molex connector kijkt (waarvan je HD en cdrom drive bijvoorbeeld hun stroom krijgen) is de gele draad de +12 en de rode draad de +5 volt. Als je nu ff een simpel molex splittertje haalt kun je van dat splittertje de gele en de rode draad losknippen en aan je fan solderen (op die manier verknoei je niet een molex connector van je voeding).

Suc6!

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 01:15 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Qua breedte past hij nog wel in m'n Aopen HQ45, maar qua hoogte niet :D
Tis maar een miditower, en dan komt dat frontje met dat aparte design te laag.
En om nu een gat dwars door die inham te zagen is wel een erg brute mod :P
[..]
*knip*
mhh mijn kast is een Aopen HX45 dan.. ??

• PhiKwadraat300
  • Laatst online: 24-05-2023

PhiKwadraat300

Het zou wel JA.

Zier wel machtig uit zo'n dikke fan voorop.. mooi afgewerkt met je knopjes .. En als je opstart is net als je een boeing 747 hehe

ik zou me vinger er niet in wagen (AUW!) >:)

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 01:24 schreef Hooi het volgende:
mhh mijn kast is een Aopen HX45 dan.. ??
Misschien maakt een plaatje het duidelijker:

Afbeeldingslocatie: http://www.aopen.com/products/housing/images/hq45.jpg

Kheb et zojuist nog es nagemeten en het past gewoon niet :'( Zelfs als ik al helemaal op de grond begin (dus zelfs die casebadge deruit rag), heb ik nog "maar" 17 cm tot aan die rand.

Tis een mooie kast, maar de voorkant is niet geschikt om te modden (normale fan is ook al moeilijk, want het frontje is bol). Aan de andere kant hebben ze wel een HEEEL mooi systeem gemaakt waardoor je toch een fan vooronder kunt installeren die de lucht van alle kanten via het frontje aan de zijkant, onderkant en bovenkant van het frontje wegzuigt.
ff kijken of ik een plaatje kan vinden om het duidelijker uit te leggen...

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 01:36 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

[afbeelding]

Kheb et zojuist nog es nagemeten en het past gewoon niet :'( Zelfs als ik al helemaal op de grond begin (dus zelfs die casebadge deruit rag), heb ik nog "maar" 17 cm tot aan die rand.

Tis een mooie kast, maar de voorkant is niet geschikt om te modden (normale fan is ook al moeilijk, want het frontje is bol). Aan de andere kant hebben ze wel een HEEEL mooi systeem gemaakt waardoor je toch een fan vooronder kunt installeren die de lucht van alle kanten via het frontje aan de zijkant, onderkant en bovenkant van het frontje wegzuigt.
Je hoeft toch ook niet de 176 mm te halen aan de voorkant. Voor heb je maar iets van 15cm nodig.

Het gaat erom of je in de kast onder de drivebay genoeg ruimte hebt tot aan de onderkant van de kast. Die grondplaat dus waar de rubber pootjes op zitten

;) Ik heb ook de opening niet helemaal rond gemaakt, is helemaal niet nodig.....
Geplaatst door PhiKwadraat - zaterdag 14 juli 2001 01:35

Zier wel machtig uit zo'n dikke fan voorop.. mooi afgewerkt met je knopjes .. En als je opstart is net als je een boeing 747 hehe
ik zou me vinger er niet in wagen (AUW!)

Het zijn trouwens de ledjes die er boven de fan zitten : Netwerk, IDE, SCSI, power, Standby

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
uit oude computers halen, ik heb een papst 120mm uit een oude 286 voeding gehaald
waren die dingen toch nog ergens goed voor :9~
dat blaast pas

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 01:36 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

[afbeelding]

dat is een HQ45. De HX45 [heb m zelf ook] is bijna hetzelfde allen iets minder design, gewoon strakker, waardoor je meer ruimte heb, en dat blauwe geval aan de voorbant er niet is. Het is een midi tower maar als je de floppy bays opoffert kunnen er al 2x120mm in de voorkant. Een 172 mm past makkelijk, en als je wilt kan er dan nog 1 80mm boven.
Aan de achterkant kun je met kleine mod een 120 mm kwijt direct onder je voeding, en onder die 120mm nog 3x60 >:)
*Natuurlijk* run ik zelf ook bijna deze configuratie, alleen ik heb slechts een 120 en 1 80 aan de voorkant, en 1 120 en 2 60 aan de acterkant. Wel papst, wel stil, wel goedkoop van de electroboer.

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 03:27 schreef Hooi het volgende:
;) Ik heb ook de opening niet helemaal rond gemaakt, is helemaal niet nodig.....
heh, got a point there :P
Nah,
die fan hoor je bij het opstarten even heel zacht *kwieeuuuurp* doen.. net een kat die geeuwt.
Daarna is t'ie op 12 Volt bijna onhoorbaar.. :Y)
:9~
Op zaterdag 14 juli 2001 10:09 schreef QuAd-dUnCAn het volgende:
dat is een HQ45. De HX45 [heb m zelf ook] is bijna hetzelfde allen iets minder design, gewoon strakker, waardoor je meer ruimte heb, en dat blauwe geval aan de voorbant er niet is.
Klopt, maar ik wil vooral ook een mooie en stille kast. Dat design vind ik gewoon mooi (ga ik misschien nog overspuiten), en ik ga er toch niet alteveel in zagen (ziet er meestal lelijk uit).
Het is een midi tower maar als je de floppy bays opoffert kunnen er al 2x120mm in de voorkant. Een 172 mm past makkelijk, en als je wilt kan er dan nog 1 80mm boven.
Ja, opzich zou hetzelfde bij mij ook nog wel kunnen in die ijzeren plaat achter dat frontje. Maar dat heeft niet zoveel nut denk ik omdat de gaten onder en aan de zijkanten waar de lucht het frontje inkan niet zo groot zijn dat ze 60CFM ongehinderd naar binnen kunnen laten gaan. Aan de andere kant zou het wel heel kewl zijn: een 176mm fan aan de voorkant die ook nog mooi weggewerkt zit achter het frontje!
Aan de achterkant kun je met kleine mod een 120 mm kwijt direct onder je voeding, en onder die 120mm nog 3x60 >:)
Dat had ik ook al uitgemeten, maar die 120mm is toch wel behoorlijk krap... een 80mm zou daarentegen daar nog wel heel mooi passen (dan kan die ook gelijk de warmte van je processor wegzuigen).
*Natuurlijk* run ik zelf ook bijna deze configuratie, alleen ik heb slechts een 120 en 1 80 aan de voorkant, en 1 120 en 2 60 aan de acterkant. Wel papst, wel stil, wel goedkoop van de electroboer.
ASO >:)
Ik heb nu zelf net een Papst8412NG bij een lokaal elektroboertje besteld, en nog twee 8412NGL's bij www.comex-sales.com. Die 8412NG is dus mijn sterkste fan die ik in mijn huidige systeem op 7 volt laat draaien, maar als ik later een sneller (warmer) systeem krijg kan ik 'm altijd nog op 12 volt zetten. En ik moet nog ff zien hoe ik de fans ga plaatsen (op m'n ZalmanCNPS3100G schroefen, vooronder, achter onder de voeding of in de voeding) want ik heb strax 4 goede 80mm fans in 3 verschillende soorten :P

Verwijderd

Op zaterdag 14 juli 2001 01:15 schreef PsyFlux het volgende:

[..]

Die 7 volt kun je nu in elk geval het beste krijgen door +12 en +5 met elkaar te combineren. Als je nu naar een standaard molex connector kijkt (waarvan je HD en cdrom drive bijvoorbeeld hun stroom krijgen) is de gele draad de +12 en de rode draad de +5 volt. Als je nu ff een simpel molex splittertje haalt kun je van dat splittertje de gele en de rode draad losknippen en aan je fan solderen (op die manier verknoei je niet een molex connector van je voeding).
Kan ik dan niet net zo goed die 2 zwarte draden uit die splitter trekken of werkt da nie?? :?:?

Verwijderd

Op maandag 16 juli 2001 20:14 schreef Dorsts het volgende:
Kan ik dan niet net zo goed die 2 zwarte draden uit die splitter trekken of werkt da nie?? :?:?
:)

Nee, de fan gebruikt normaal gesproken namelijk de gele draad voor de +12 en de zwarte daarnaast als 0 zodat je een verschil van 12 volt krijgt. Hij gebruikt dus alleen maar de twee pennetjes aan de linkerkant van de connector (de kant met de gele draad). Als je nu die zwarte draden lostrekt is de fan alleen nog maar aangesloten op de +12 (gele draad) en is de stroomkring onderbroken -> geen stroom.

Je zult gewoon echt weer een gesloten stroomkring moeten maken met de gele (+12) en de rode draad (+5) zodat het verschil 7 volt is. Maar omdat de fan normaal gesproken dat pennetje op de rode draad (+5) gewoon niet gebruikt is hij daar ook niet op aangesloten. Dus moet je 'm ff derop solderen. In feite zit die van +12 (gele draad) wel goed en hoeft die niet gesoldeert te worden. Maar het is een beetje vreemd als er een halve connector tussenhangt, dus je kunt beter gewoon zowel de rode als de gele draad ff aan de fandraadjes solderen.

Ik hoop dat ik het goed uitgelegd heb.
Ik weet hoe het werkt, maar zie het maar es duidelijk uit te leggen ;)

Verwijderd

LOL :D

Het enige waar de zelf solderende computeraar goed op moet letten, is dat je niet de draadjes in de plug verandert en dat per ongeluk in je harde schijf steekt !!!!!
Of dat je de verkeerde draadjes soldeert en de nul en de plus 5 volt van de voeding doorverbindt, i.p.v. de fan op 7 volt te zetten....

Maar de uitleg klopt best :)

Als je de boel hebt gesoldeerd, neem een kopje thee, kijk het even rustig aan, vraag jezelf in alle rust af of je geen stommiteiten hebt begaan, (Zeer belangrijke stap..),
doe een schietgebedje en SAP EROP.!!!!

:Y)

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 08:56 schreef Hooi het volgende:

Het enige waar de zelf solderende computeraar goed op moet letten, is dat je niet de draadjes in de plug verandert en dat per ongeluk in je harde schijf steekt !!!!!
hum.. humm.. uhhh.. /me wordt rood

dat zouw ik nouw nooit doen he :P daar gaat je hdd dus goed dood van, had gelukkig garantie.

Verwijderd

Ik weet genoeg :9~ !!! deze koop ik direct plus nog eens 7 ondere maten, precies optijd deze topic. ben net van plan om de boel te modden en klokken :p

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 17:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op dinsdag 17 juli 2001 08:56 schreef Hooi het volgende:

Nee, dat is idd geen aanrader... Daar gaat je schijf van stinken :( (Gelukkig wel onder garantie een nieuwe gekregen :P )

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Oeps... :+
Pagina: 1