Hogere CPU temps na nieuwe Thermal Paste

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-06 08:01
Hey Tweakers!

Omdat de temperatuur van mijn 8700k opliep tot boven de 80 graden, heb ik besloten om nieuwe Thermal Paste te kopen. Ik heb de oude pasta eerst verwijderd met Arcticlean en een microvezeldoek, en daarna een erwtje Grizzly Kryonaut in het midden van de CPU.

Tot mijn grote verbazing was de temperatuur bij de Aida64 stability test niet gedaald, maar nog eens 7 graden gestegen (van 83 naar 90 graden!). Thans heb ik een goede koeler (Scythe Mugen 5) en heb ik in mijn case (Fractal Design Define C) twee 12cm 1200rpm fans aan de voorkant en een 14cm 800rpm fan achteraan.

Ik ben voor de zekerheid opnieuw begonnen en heb terug de bijgeleverde koelpasta van Scythe gebruikt, maar Aida64 geeft nog steeds gemiddeld 87 graden aan, meer dan ervoor dus.

Ik heb de koeler dan maar voor de derde keer van de cpu gehaald en schoongemaakt met Arcticlean, maar zag dat er kleine restjes vuil achter bleven. Ik krijg deze niet weg met Arcticlean. Ook zie ik kleine krasjes ten gevolge van het schoonmaken. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van de slechte koeling? Is er een andere methode om de koeler schoon te maken of ga ik een nieuwe moeten kopen?

Alvast bedankt voor een reactie!

Ge0

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-07 20:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je CPU zo warm wordt, wordt de heatsink van de koeler ook zo heet dat je 'm niet meer vast kan houden? Dat is belangrijk om te weten, want als dat het geval niet is, wordt de warmte niet goed naar de koeler overgebracht. Wordt de heatsink wel heet, dan kan het z'n warmte niet goed kwijt en moet je verder kijken naar wat er in je behuizing gebeurt mbt airflow. Weet je bijvoorbeeld zeker dat de ventilator van je koeler draait? Doe anders eens de test met je behuizing open. Dat is op zich niet de beste manier ivm verstoorde airflow, maar je kan dan wel zien wat er gebeurt en de heatsink voelen terwijl alles draait. Als dan de temperatuur niet zo hoog oploopt, betekend het gewoon dat het de warmte niet snel genoeg kwijt kan. Je outtake fan moet dat namelijk wel aan kunnen, samen met de open eindjes in de behuizing. Overdruk is goed om stof tegen te gaan, maar onderdruk is weer beter om warmte kwijt te raken.

En waar staat de behuizing precies? In een kast verstopt, of open op je bureau met genoeg ruimte er omheen (ook achter)?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:01
Toen je de koeler verwijderde, was de pasta goed verdeeld?
https://www.pcinside.info...-paste-or-thermal-grease/

Schoonmaken kan overigens gewoon met alcohol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:03

nelizmastr

Goed wies kapot

Heb je een overklok op de 8700K? Je hebt kans dat het probleem zich niet boven de IHS bevindt maar eronder. Overklokken op een 8700K zonder delid is nagenoeg niet te doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
Hero of Time schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:33:
Als je CPU zo warm wordt, wordt de heatsink van de koeler ook zo heet dat je 'm niet meer vast kan houden? Dat is belangrijk om te weten, want als dat het geval niet is, wordt de warmte niet goed naar de koeler overgebracht. Wordt de heatsink wel heet, dan kan het z'n warmte niet goed kwijt en moet je verder kijken naar wat er in je behuizing gebeurt mbt airflow. Weet je bijvoorbeeld zeker dat de ventilator van je koeler draait? Doe anders eens de test met je behuizing open. Dat is op zich niet de beste manier ivm verstoorde airflow, maar je kan dan wel zien wat er gebeurt en de heatsink voelen terwijl alles draait. Als dan de temperatuur niet zo hoog oploopt, betekend het gewoon dat het de warmte niet snel genoeg kwijt kan. Je outtake fan moet dat namelijk wel aan kunnen, samen met de open eindjes in de behuizing. Overdruk is goed om stof tegen te gaan, maar onderdruk is weer beter om warmte kwijt te raken.

En waar staat de behuizing precies? In een kast verstopt, of open op je bureau met genoeg ruimte er omheen (ook achter)?
De PC staat onder mijn bureau, met 15cm ruimte achteraan, 10cm rechts en 100cm links.

Ik heb m'n kast eens open gelaten en AIDA64 terug laten draaien. De heatsink van de koeler wordt lauw, maar is na een drietal minuten nog bijlange niet heet te noemen terwijl de CPU 88 graden is. Is dit normaal en had ik de stability test langer moeten laten draaien?

Bij het terug sluiten van de kast stijgt de temperatuur slechts 1 tot 2 graden. Ik denk dus niet dat daar het probleem zit.

Ter info: de fan die ik gebruik als outtake is de tweede fan die bij m'n koeler zat (heb de Scythe Mugen 5 PCGH edition ). Omdat de koeler slechts een paar cm van de achterkant zit leek het me niet de moeite om die 2de fan aan de achterkant van de koeler te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
jeroen3 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:33:
Toen je de koeler verwijderde, was de pasta goed verdeeld?
https://www.pcinside.info...-paste-or-thermal-grease/

Schoonmaken kan overigens gewoon met alcohol.
De pasta was volgens mij goed verdeeld zoals op jouw foto's te zien is. Ik kan alcohol gaan kopen, maar ik ga er vanuit dat die Arcticlean reeds voornamelijk alcohol bevat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
nelizmastr schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:03:
Heb je een overklok op de 8700K? Je hebt kans dat het probleem zich niet boven de IHS bevindt maar eronder. Overklokken op een 8700K zonder delid is nagenoeg niet te doen.
Ik heb enkel mijn geheugen overclocked naar 3000Mhz via een XMP profiel in de bios. De CPU draait gewoon aan 4,3Ghz:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RLyHvdj.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:01
Zit de folie soms nog op de heatsink?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
jeroen3 schreef op zondag 21 januari 2018 @ 15:13:
Zit de folie soms nog op de heatsink?
Nee niet meer :) De eerste keer dat ik m'n koeler installeerde was dat wel het geval, maar ik had het gelukkig op tijd door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:14

Harrie

NederVlaming

Hoe is je vcore ingesteld? Hoe hoog is die tijdens de stress test?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@Ge0force, als de heatsink niet zo heet wordt dat je 'm niet meer vast kan houden, is de overdracht tussen CPU en heatsink gewoon niet in orde. Dat kan komen door te veel koelpasta, maar verkeerde montage doet dat ook. Je hebt telkens de CPU schoon gemaakt, maar de heatsink niet? Dat helpt dan niet namelijk. De opmerking van @jeroen3 is zeker geen verkeerde. Hoe zeker ben je dat alle folie en andere materialen weg zijn? Zit er niet wat vast gesmolten erop nu?

De 8700K draait trouwens stock op 3,7 GHz. Als je 'standaard' op 4,3 GHz draait, heb je 'm overgeklokt en wordt het daarom warmer. De turbo fequentie is 4,7 GHz, aldus de specificaties.

En wil je in het vervolg meerdere reacties na elkaar gewoon in 1 bericht houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:49

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Een ‘erwtje’ aan koelpasta is veel te veel!! Je mag hooguit een rijstkorrel aan kp gebruiken. Oplossing: minder koelpasta dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
Hero of Time schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:29:
@Ge0force, als de heatsink niet zo heet wordt dat je 'm niet meer vast kan houden, is de overdracht tussen CPU en heatsink gewoon niet in orde. Dat kan komen door te veel koelpasta, maar verkeerde montage doet dat ook. Je hebt telkens de CPU schoon gemaakt, maar de heatsink niet? Dat helpt dan niet namelijk. De opmerking van @jeroen3 is zeker geen verkeerde. Hoe zeker ben je dat alle folie en andere materialen weg zijn? Zit er niet wat vast gesmolten erop nu?

De 8700K draait trouwens stock op 3,7 GHz. Als je 'standaard' op 4,3 GHz draait, heb je 'm overgeklokt en wordt het daarom warmer. De turbo fequentie is 4,7 GHz, aldus de specificaties.

En wil je in het vervolg meerdere reacties na elkaar gewoon in 1 bericht houden?
Ik heb natuurlijk ook de heatsink schoongemaakt. Ik ga het straks nog eens proberen met minder koelpasta en zal elke stap fotograferen. Hopelijk levert dat iets op.

4.3ghz is inderdaad de turbo frequentie als alle cores actief zijn. Mijn cpu gaat daar niet boven zoals je op de screenshot kan zien. De stresstest van Aida activeert de turbo veronderste ik? Ik heb 'm in elk geval nooit overclocked, en game modus staat uit in de bios.

Ik wou alles in 1 reply maar kan de multiquote knop niet vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Al eens naar beneden gescrollt bij het reageren? Kan je zo nog een reactie quoten.

Ik dacht dat de turbo functie een core of twee uitschakelde. Het zal iig niet erg lang daarmee moeten blijven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:34
Ik heb zelf een 4790k die wordt nooit warmer dan 60 graden, maar de koeler wordt ook nooit mega warm ofzo. De koeler die ik gebruik is de Noctua NH-D15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hero of Time schreef op zondag 21 januari 2018 @ 16:29:

Je haalt temperatuur en hoeveelheid warmte door elkaar; je kunt prima overdracht hebben op de heatsink en toch een koele heatsink hebben; cores van 100 graden zegt niks over de hoeveelheid warmte die er vrijkomt.

Heeft die 8700k ook niet gewoon zoals de voorgangers vaak te veel afstand tussen de DIE en de HS zitten, die hoe goed je ook de heatsink mount altijd zorgt voor suboptimale warmteafgifte van de die (al dan niet icm met oc en verhoogd voltage)..?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remsie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-07 22:35
maratropa schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:27:
[...]

Heeft die 8700k ook niet gewoon zoals de voorgangers vaak te veel afstand tussen de DIE en de HS zitten, die hoe goed je ook de heatsink mount altijd zorgt voor suboptimale warmteafgifte van de die (al dan niet icm met oc en verhoogd voltage)..?
Dat is wel zo, maar niet zo extreem dat hij bij standaard settings zo warm zou worden.

Mijn 8700k draait op alle cores op 5ghz,bij een maximale temperatuur van 75 graden tijdens realbench, weliswaar met een kraken x62 maar zo waardeloos is de interne overdracht dus ook weer niet. (hoewel er flink wat winst te behalen is met een delid natuurlijk)

[ Voor 4% gewijzigd door remsie op 21-01-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

maratropa schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:27:
[...]

Je haalt temperatuur en hoeveelheid warmte door elkaar; je kunt prima overdracht hebben op de heatsink en toch een koele heatsink hebben; cores van 100 graden zegt niks over de hoeveelheid warmte die er vrijkomt.
Als de heatsink niet eens warm wordt terwijl de CPU staat te koken is de overdracht gewoon zo goed als afwezig. Die situatie wil je niet en krijg je alleen als de boel verkeerd is geïnstalleerd. Je kan geen koude heatsink hebben terwijl je CPU 90°C is, als de koeler er fatsoenlijk op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
Zo te zien had ik vorige keer toch teveel koelpasta gebruikt:

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/gNO7bw/IMG_20180121_185125.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/ewY7bw/IMG_20180121_185134.jpg

De CPU krijg ik volledig schoon mer Arcticlean, maar op de koeler blijven sporen achter die ik niet weg krijg. Ook zijn er lichte krasjes ontstaan, ik gebruik thans een zachte vezeldoek:

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cvUDGw/IMG_20180121_185553.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/mwOvUG/IMG_20180121_185632.jpg

Koelpaste ter grootte van een korreltje rijst en koeler terug gemonteerd:

Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/kvQW3b/IMG_20180121_190546.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/cE0Lww/IMG_20180121_190705.jpg Afbeeldingslocatie: https://thumb.ibb.co/n2y7bw/IMG_20180121_191030.jpg

[ Voor 103% gewijzigd door Ge0force op 21-01-2018 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Dat is wel teveel, maar dat gaat echt niet veel uitmaken. Geen 10 graden ofzo. Ik heb een Cryorig R1 Ultimate erop zitten en die van mij knalt ook zo naar de 75 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
Resultaat: 94 graden 8)7

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/imE8ib/Naamloos.jpg image hosting

Da's terwijl al 11 graden meer dan vanmorgen met m'n initiële setup. Begin er moedeloos van te worden :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zet de turbo optie uit voor je CPU en kijk hoe dat gaat. Bij het monteren van de heatsink heb je die eerst ook wat heen en weer geschoven over de CPU om de pasta echt uit te spreiden over de CPU?

Die krassen op de heatsink zijn best fors zo op de foto. Vraag mij af wat je gebruikt hebt om dat voor elkaar te krijgen. Ik heb mijn koelpasta altijd gewoon met een stukje keukenrol schoon gemaakt en nooit problemen mee gehad. Nadat je die articclean hebt gebruikt, heb je daarna nog met een droog en schoon doekje over de oppervlakten gegaan om eventueel residu van het middel weg te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufbakanleitung
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-12-2023
Op zich zou de koelpasta de krasjes op de heatsink op moeten vullen; mits de krassen niet te diep zijn. Wat is de idle temperatuur van je systeem? Ik zou bij een goede montage iets van 30 C verwachten.

Hier is iemand met een vergelijkbaar probleem, hij zegt dat de temperaturen eerst lager waren dan nu. Maar hij heeft een idle van 50C
https://www.reddit.com/r/...stock_cooler_please_help/

[ Voor 36% gewijzigd door aufbakanleitung op 21-01-2018 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
Hero of Time schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:10:
Zet de turbo optie uit voor je CPU en kijk hoe dat gaat. Bij het monteren van de heatsink heb je die eerst ook wat heen en weer geschoven over de CPU om de pasta echt uit te spreiden over de CPU?

Die krassen op de heatsink zijn best fors zo op de foto. Vraag mij af wat je gebruikt hebt om dat voor elkaar te krijgen. Ik heb mijn koelpasta altijd gewoon met een stukje keukenrol schoon gemaakt en nooit problemen mee gehad. Nadat je die articclean hebt gebruikt, heb je daarna nog met een droog en schoon doekje over de oppervlakten gegaan om eventueel residu van het middel weg te halen?
Ik heb de heatsink verticaal op de cpu geplaatst en dan beide schroeven afwisselend vastgedraaid.

Die arcticlean bestaat uit twee flesjes: een om de oude paste te verwijderen, en een om het oppervlak terug schoon te maken. Ik ben dus nooit met een droge doek over de heatsink gegaan, enkel na gebruik van één van de twee flesjes.
aufbakanleitung schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:12:
Op zich zou de koelpasta de krasjes op de heatsink op moeten vullen; mits de krassen niet te diep zijn. Wat is de idle temperatuur van je systeem? Ik zou bij een goede montage iets van 30 C verwachten.
Idle is de CPU 34 graden.

[ Voor 14% gewijzigd door Ge0force op 21-01-2018 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Als dat gedoe met schoonmaken is echt zwaar overrated. Je haalt veel meer winst met een goede install. Hoe minder pasta hoe beter. Alleen als ik jouw temps zie dan denk ik gelijk aan een scheve koeler of een CPU waar de lid geen goed contact maakt.
Je zegt dat je een Mugen 5 hebt. Zit je backplate nog wel goed vast? Als je de koeler terug plaatst, eerst even die 4 busjes/spacers goed aandraaien. Daarna die 2 metalen strips checken of ze niet krom zijn getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Ge0force als ik die eerste 2 foto's zie krijg ik ook het idee dat de heatspreader op de cpu een beetje bol is? In het midden is alles weggedrukt, niet aan de rand. (of de onderkant van de heatsink natuurlijk). Al gechecked?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
maratropa schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:31:
@Ge0force als ik die eerste 2 foto's zie krijg ik ook het idee dat de heatspreader op de cpu een beetje bol is? In het midden is alles weggedrukt, niet aan de rand. (of de onderkant van de heatsink natuurlijk). Al gechecked?
Was mij ook al opgevallen. De heatspreader van de cooler is vernikkeld koper, dus daar zal het niet aan liggen. Ik zal de cpu er morgen eens uithalen om te zien of daar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
Hero of Time schreef op zondag 21 januari 2018 @ 20:10:
Voor alle duidelijkheid: moet ik dat niet doen of juist wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ge0force schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:00:
[...]

Voor alle duidelijkheid: moet ik dat niet doen of juist wel?
Juist wel, spreid het een beetje meer en heb je ook minder kans op lucht tussen de heatsink en CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-06 09:53
inderdaad, draai je heatsink een stukje naar links en rechts voor je hem vastzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:49

Nemesizz

Untouchable

Volgens gaf iemand het eerder ook al aan, maar controleer de voltage van de CPU eens.

Stuk of wat borden hebben de vervelende eigenschap om op 'default setting' al een veel te hoge voltage door je CPU te jassen. Gevolg is dat de CPU erg heet word en dan kun je koelpasta aanbrengen of grotere koelers wat je wil, het ding blijft dan gewoon te heet worden.

Wat ook niet mee helpt is het hele gedoe met de ruimte tussen de 'die' en de heatspreader, wat per CPU kan verschillen, die ruimte word dan weer opgevuld met koelpasta wat in sommige gevallen voor behoorlijk slechte temperaturen kan lijden.
Bij Coffee en Kaby was dat in elk geval behoorlijk slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
Hartelijk dank voor de tips, ik zal vanavond een nieuwe poging doen en meteen ook de voltage eens nakijken.

Ik heb ook contact opgenomen met Megekko over de koelpasta. Die is bij mij een stuk harder dan ik op de youtube filmpjes zie, en de tube ziet er ook anders uit. Op mijn foto's kan je ook zien hoe de koelpasta uitgedroogd is na een stresstest. Mogelijk gaat het om een slecht of vervallen product, aangezien de reacties over Thermal Grizzly lovend zijn op elke techsite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge0force
CPU core voltage staat ingesteld op AUTO en wisselt tussen de 1,112V en 1,176V. Is dat (te)veel?
Pagina: 1