Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Toon posts:

Controleren of vloerverwarming hoofdverwarming is

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Slaapje
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:28
Mijn vraag

Recentelijk heb ik een woning gekocht waarvan de overdracht begin april is. Nu ga ik direct een aanbouw laten plaatsen met vloerverwarming.

In de huidige woonkamer ligt vloerverwarming met bij de achterpui een convectorput. De vraag vanuit de aannemer is of de vloerverwarming hoofdverwarming is, zo kan hij bepalen of dit allemaal vervangen moet worden of dat er alleen in de aanbouw vloerverwarming bij moet komen.

Enig idee hoe ik hier achter kan komen? De huidige bewoners weten het niet en weten niet meer door wie het gelegd is...

Relevante software en hardware die ik gebruik
nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google en vragen huidige bewoners.

To dare is to do

Beste antwoord (via Slaapje op 23-01-2018 17:22)

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:02

Theo

moederbord

Je kan het met een IR camera meten, aan de verdeler proberen af te lezen of geon proberen in de praktijk. et alle radiatoren dicht, leg iets over de convectrput heen en et de verwarming dan op 26 graden. Mocht het war worden in huis dan kan de vloerverwarming als hoofdverwarming gebruikt worden :)

In mijn huis heb ik op de benedenverdieping (70m2) vloerverwarming liggen met een hart-op-hart afstand van 20 cm op totaal 2 groepen De vloerverwarming was door de vorige bewoners geplaatst als bijverwarming naast de 4 HT radiatoren van 1.7 meter lang elk (type 22).
Het water in mijn CV systeem wordt niet warmer dan 30 graden (warmtepomp) en daarmee wordt het in huis gewoon warm, vooral door de vloerverwarming. Met 35 graden water kunnen de radiatoren uit en kan ik het warmkrijgen op enkel de vloerverwarming.

Dus ook als je vloerverwarming een HoH afstand heeft van >10 cm, of als je weinig groepen hebt dan kun je de vloerverwarming als hoofdverwarming gebruiken. Er is maar 1 manier om achter te komen, en dat is even proberen...

7400 Wp op het dak

Alle reacties

• MEN-O
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:31
Hangen er ergens in huis radiatoren ? Nee > hoofdverwarming. lijkt me toch duidelijk, of mis ik iets ?

• Slaapje
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 22:28
Hangen alleen in de gang en boven, daar zit geen vloerverwarming. Ik snap dat ik iets ben vergeten in mijn vraagstelling, ik ga de convectorput laten verwijderen, dus de vraag is dan of de bestaande vloerverwarming de hoofdverwarming is. Als het namelijk bijverwarming zou zijn (en dus de convectorput hoofdverwarming) kan dit niet voldoende warmte opwekken voor de woonkamer is mij verteld. Dan zal dus de huidige vloerverwarming eruit moeten en door de huiskamer plus aanbouw nieuwe vloerverwarming geplaatst moeten worden.

[Voor 14% gewijzigd door Slaapje op 21-01-2018 15:07]

To dare is to do

• MEN-O
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 22:31
Achso, ik begrijp het. volgens mij bepaald de lengte en breedte van de put de capaciteit. Benodigde capaciteit kun je berekenen. (Als je de maten van de woonkamer hebt) misschien kun je daar iets mee.

• andre208
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21:32
Hoeveel groepen zit er op de vloer verwarmingsverdeler aangesloten. Als het er minder dan 4 zijn is het bijna zeker dat het bij verwarming is zijn het er een stuk meer dan is het hoofd verwarming. Of het moet een hele kleine kamer zijn.

• miciel
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 31-03 02:20
Inderdaad alle maten zouden wel helpen. graag de maten van de covenvetor zelf.
De convector ombouw is niet heel erg belangrijk. zolang er maar voldoende ruimte is m de lucht te later circuleren. De maten van de woonkamer en de uitbouw. aantal groepen en de voeding van de vloerverwarming.

Het is waarschijnlijk nu berekend op een convector en vloerverwarming. (waarschijnlijk betreft het basis vloer verwarming) Als je de convector weg haalt moet er net zoveel capecieteit voor terug komen.
dit kan als nieuwe convector maar ook als zijnde radiatoren wandconvectoren ed.
voor een woonkamer is de combinatie van bijde wel erg lekker reageert namelijk iets sneller.
maar het hoeft niet, dan moet gewoon alles eruit.
(een beetje basiskennis helaas heb je een aannemer en geen instalateur beetje inslalateur weet dit)

tip: laat het leggen als een slakenhuis./slakenhuizen.
en hou rekening met aanleggen met hoh afstand goede nieuwe woning met wtw kan je hoh 15 doen.
oudere woning hoh 10 cm. en wat meer capecieteit is niet verkeerd. dan kan je de watertemp wat lager zetten.

Mochten de maten hier verschijnen kunnen we het een en ander uitrekenen. en beter uitleggen/verwoorden.
het zal snel duidelijk zijn welke soort vloerverwarming hier ligt.

zie https://www.warmteservice.../snelselectietabellen.pdf

[Voor 9% gewijzigd door miciel op 21-01-2018 18:18]

• TLer
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 23:12
Je kan met een thermische camera de leidingen zichtbaar maken. Afhankelijk van de afstand kan je installateur berekenen hoeveel vermogen dat is en of dat afdoende is.

• miciel
quote:
TLer schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:26:
Je kan met een thermische camera de leidingen zichtbaar maken. Afhankelijk van de afstand kan je installateur berekenen hoeveel vermogen dat is en of dat afdoende is.
Een goed idee ook al ben ik niet de ts. dan ts hier de afstand vermelden.
In combinatie met de andere gevens kan je dan de berekeningen controleren.
Voor meer info zie de link in de vorige post dan weet ts snel genoeg wat er ligt. (ook zonder berekening)

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
quote:
TLer schreef op zondag 21 januari 2018 @ 18:26:
Werkt helaas alleen als vloerverwaring ingefreesd is. Is het vanuit de bouw gedaan, dan krijg je een warm vlak.
In dat geval kan je nog het huis laten afkoelen en dan aanzwengelen met max temp. Maar je krijgt nogal een vervormd beeld.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• PoweRoy
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 25-03 10:30

PoweRoy

funky!

quote:
MEN-O schreef op zondag 21 januari 2018 @ 14:15:
Hangen er ergens in huis radiatoren ? Nee > hoofdverwarming. lijkt me toch duidelijk, of mis ik iets ?
Kan toch naderhand vloerverwarming gelegd zijn maar radiatoren (nog) niet weggehaald? Kan ze sowieso altijd samen gebruiken.

Je moet kijken hoe de vloerverwarming gelegd is om te kijken of ze als hoofdverwarming kunnen fugeren. Dwz leidingen op 10cm uit elkaar (en niet verder).

[This space is for rent]

• miciel
quote:
PoweRoy schreef op maandag 22 januari 2018 @ 09:12:
[...]

Kan toch naderhand vloerverwarming gelegd zijn maar radiatoren (nog) niet weggehaald? Kan ze sowieso altijd samen gebruiken.

Je moet kijken hoe de vloerverwarming gelegd is om te kijken of ze als hoofdverwarming kunnen fugeren. Dwz leidingen op 10cm uit elkaar (en niet verder).
9 van de 10 keer is alles met elkaar berekend vanaf de bouw/aanleg of latere aanpassingen.
Als ze de voormalige/oude radiotoren hebben laten hangen en je legd er vloerverwarming bij heb je teveel capaciteit. Dus dan is de woonkamer warm en de rest van de woning koud.
en natuurlijk komt het voor dat er zulke fouten gemaakt worden. Maar als je dan alles berekend kom je er snel genoeg achter. Alleen dan weet je niet of ze de vloerverwarming hebben gelegd als bij, basis of hoofd verwarming. Dan kan je de vloer open hakken en kijken inderdaad dan weet je met welke bedoeling het is gelegd en kan je daarop de installatie aanpassen.(gelukkig zijn dit uitzonderingen)

• Bartoz
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Wat je ook zou kunnen doen is de convectorput radiator uitzetten en dan kijken of de vloerverwarming het huis kan verwarmen tot de ingestelde temperatuur op de thermostaat binnen een bepaalde tijd. Zo ja, dan lijkt me dat dit voldoende is om als hoofdverwarming te functioneren.

• miciel
quote:
Bartoz schreef op maandag 22 januari 2018 @ 15:58:
Wat je ook zou kunnen doen is de convectorput radiator uitzetten en dan kijken of de vloerverwarming het huis kan verwarmen tot de ingestelde temperatuur op de thermosstaat binnen een bepaalde tijd. Zo ja, dan lijkt me dat dit voldoende is om als hoofdverwarming te functioneren.
Leuk maar dit werkt zo niet we hebben ook strenge winters icm met harde wind om bijv goed te testen moet het buiten min 10 vriezen. Zal je net zien dat het tijdens een standaard winter pirma gaat en tijdens een stenge winter te koud is. :X

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 22:02

Theo

moederbord

Je kan het met een IR camera meten, aan de verdeler proberen af te lezen of geon proberen in de praktijk. et alle radiatoren dicht, leg iets over de convectrput heen en et de verwarming dan op 26 graden. Mocht het war worden in huis dan kan de vloerverwarming als hoofdverwarming gebruikt worden :)

In mijn huis heb ik op de benedenverdieping (70m2) vloerverwarming liggen met een hart-op-hart afstand van 20 cm op totaal 2 groepen De vloerverwarming was door de vorige bewoners geplaatst als bijverwarming naast de 4 HT radiatoren van 1.7 meter lang elk (type 22).
Het water in mijn CV systeem wordt niet warmer dan 30 graden (warmtepomp) en daarmee wordt het in huis gewoon warm, vooral door de vloerverwarming. Met 35 graden water kunnen de radiatoren uit en kan ik het warmkrijgen op enkel de vloerverwarming.

Dus ook als je vloerverwarming een HoH afstand heeft van >10 cm, of als je weinig groepen hebt dan kun je de vloerverwarming als hoofdverwarming gebruiken. Er is maar 1 manier om achter te komen, en dat is even proberen...

7400 Wp op het dak

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True