Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• Damic
  • Registratie: september 2003
  • Nu online

Damic

Afwezig soms

Topicstarter
Mijn vraag
Is het mogelijk om de link snelheid te testen/kijken tussen mijn modem en router? Ik vermoed dat mijn link snelheid tussen de modem en router maar 100Mbps is en geen 1Gbps, dit vermoeden is gebaseerd op het invallen van de snelheid als de up en download hoog zijn.
Vroeger had ik hier geen problemen mee om dat de bandbreedte naar buiten niet meer was dan 100Mbps (opgeteld), nu dat ik ben overgeschakeld heb ik wel het gevoel dat ie niet volledig kan gaan omdat er een bottleneck is.

Alsook heb ik even een andere modem gehad en volgens mij heb ik iets te zien staan van link speed tussen modem en router van maar 100Mbps, maar dat weet ik niet meer :?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Modem: bbox3 deze heeft 4 1Gbps poorten
Router: pricewatch: TP-Link AC1750 Draadloze dual-band gigabit router Archer C7

Kabel tussen modem en router is cat6 op eind terminals waar dan een patch kabel tussen zit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Interne snelheid tussen mijn pc en andere apparaten (NAS) is goed, dat kan ik testen met een bestandsoverdracht en die is +-100MBps (van ssd, hdd is max 90MBps)

Ik zien niets staan in de router en in de modem kan ik niet meer in, zonder direct in te loggen, maar volgens mij stond daar niets van link snelheid want dicht getimmerde modem :r

Als er niets bestaat om dit te testen dan kan ik nog altijd met de lan tester rond gaan en zien of al mijn aders wel doorkomen.

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Beste antwoord (via Damic op 21-01-2018 12:27)

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anders een laptop gebruiken? of een desktop PC er heen slepen om te zien wat er gebeurt?
Dan kan je in WIndows de linkspeed zien. Of met leds op de netwerkaansluiting.
Ook als er geen IP adres gegven wordt, wordt je linkspeed wel ge-autonegotiate.

Project Magna | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85 | Bendao E-Scooter '10

Alle reacties

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Als je linkspeed de issue is, kan je dat ook zien aan de lampjes van de netwerkaansluiting.
De combinatie van oranje en groene lampjes geeft o.a. aan wat de linkspeed is.
Dat kan je, als het goed is, wel terug vinden in de handleiding van je modem of router.

En anders is t meestal zoals dit:
https://docs.oracle.com/cd/E19910-01/E21500-01/bbjdcdaf.html

[Voor 15% gewijzigd door McKaamos op 21-01-2018 11:57]

Project Magna | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85 | Bendao E-Scooter '10

• Damic
  • Nu online

Damic

Afwezig soms

Topicstarter
@McKaamos modem en router hebben geen aparte status van link speed :( wel connectie en trafic op hetzelfde lampje :r

Ik kan vanalles en nog wat maar niets te goei, klinkt bekent?? Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ahh, lastig.
Heb je een Gbps Switch? Die hebben die leds vaak wel, dus dan hang je die er tussen om te zien of één van beide apparaten toevallig niet op 1Gbps werkt.

• Damic
  • Nu online

Damic

Afwezig soms

Topicstarter
Wat heb ik toch voor consumenten rotzooi (maar werkt wel), heb een Gb switch maar geen link status :F

Pfff dat word de kabel dan controleren :(

[Voor 18% gewijzigd door Damic op 21-01-2018 12:06]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anders een laptop gebruiken? of een desktop PC er heen slepen om te zien wat er gebeurt?
Dan kan je in WIndows de linkspeed zien. Of met leds op de netwerkaansluiting.
Ook als er geen IP adres gegven wordt, wordt je linkspeed wel ge-autonegotiate.

• Damic
  • Nu online

Damic

Afwezig soms

Topicstarter
Dat was de oplossing, pc direct met de uitgang bovenaan connecteren en dan zie je 1Gbps staan. Ik had al wel beneden aan't prutsen geweest want zodra ik de met de patch kabel van de modem op het patch punt bewoog ging mijn internet down :(

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True