Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Onderzoek Tweakers

Om beter te begrijpen wat jij waardevol vindt aan Tweakers en andere online content of features, voeren we een onderzoek uit. Wil jij ons helpen door de bijbehorende vragenlijst in te vullen? Het invullen neemt ongeveer 15 minuten in beslag en onder alle deelnemers verloten we drie Tweakers-goodiebags.

Naar het onderzoek

Vraag

• RubinhoGoal
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 08-02-2018
Heeft iemand ooit al eens geëxperimenteerd met de settings van de DrayTek Vigor 2132FVn voor een optimale WAN inrichting? Ik heb zelf de modem van T-Mobile (voorheen Vodafone). Ik heb zelf al het beste kanaal uitgezocht, dit leverde al wel iets een verbetering op. Ik ben benieuw of iemand anders nog tips heeft.

Alle reacties

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23:32
Ik neem aan dat je WLAN bedoelde in plaats van WAN aangezien je over kanalen spreekt?

Kies een “vrij” kanaal, voor zo ver mogelijk en laat de kanaalbreedte op 20 MHz staan. Als je een betere draadloze verbinding wilt kun je de WiFi van de Draytek het best vergeten/uit zetten en er een fatsoenlijk apparaat achter hangen dat wel AC ondersteuning heeft.

KPN verkoopt een extra WiFi-punt (accespoint) voor €49,-, ook verkrijgbaar voor niet KPN-klanten. Deze doet ook DFS. Anders is bijvoorbeeld een ubiquiti ac-lite een goed alternatief, zeker als je van plan bent er meer te plaatsen.

[Voor 3% gewijzigd door gastje01 op 21-01-2018 13:26]

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:16

rens-br

Moderator Mobile & IN
@RubinhoGoal zoals @gastje01 ook al vraagt. Dit gaat waarschijnlijk over je WLAN (Wifi) instellingen?

Zoals @gastje01 ook al aangeeft is de Wifi van dat Draytek ding niet al te best. Hij ondersteund geen 5Ghz en de doorvoersnelheid is maximaal 30Mbit/s. Het beste wat je dus kan doen is de wifi van dat ding uitschakelen en op een centrale plek in je huis een losse AP te hangen. Ik heb zelf erg goede ervaringen met pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack). (Ik heb zelf ook T-Mobile)

Wil je toch alleen de Draytek gebruiken, dan kan je eigenlijk maar twee dingen doen:
- Kanaalbreede op 20Mhz zetten
- Het 'beste' vrije kanaal kiezen.

Ik heb je titel nog even aangepast.

[Voor 3% gewijzigd door rens-br op 22-01-2018 10:21]

• Masterkiwi
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 13-08-2018
Wat een onzin. Draytek is geweldig spul, stabieler dan Ubiquiti. Draytek kan tevens net zo goed roaming tussen router, ap710, ap 810 en andere apparatuur.
Ik lever al jaren Aerohive, Unifi en Draytek omdat dit de enige drie merken zijn waar ik goede ervaringen mee heb en alle drie kunnen in kleine en grote netwerken stabiel werken. Voor betere stabiliteit zou ik 5Ghz uitzetten aangezien veel apparaten niet goed omgaan met 'band steering'.

• gastje01
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23:32
quote:
Masterkiwi schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:59:
Wat een onzin. Draytek is geweldig spul, stabieler dan Ubiquiti.
Kun je dit onderbouwen met feiten?
quote:
Draytek kan tevens net zo goed roaming tussen router, ap710, ap 810 en andere apparatuur.
Niemand zegt ook dat dat niet zo is. Er wordt alleen gezegd dat er enkel ondersteuning is voor 2.4 Ghz.
quote:
Ik lever al jaren Aerohive, Unifi en Draytek omdat dit de enige drie merken zijn waar ik goede ervaringen mee heb en alle drie kunnen in kleine en grote netwerken stabiel werken. Voor betere stabiliteit zou ik 5Ghz uitzetten aangezien veel apparaten niet goed omgaan met 'band steering'.
5 Ghz en band-steering staan los van elkaar, in die zin, je kunt prima 2.4 en 5 naast elkaar draaien zonder band-steering in te schakelen. Je advies om 5 Ghz uit te schakelen vind ik een bijzondere keuze, zeker omdat het 2.4 spectrum aardig vol zit en de kanalen elkaar (deels) overlappen. 5 Ghz overlapt niet (bij 20 Mhz kanaalbreedte) en komt minder goed door gebouwen heen, kans dat je last hebt van de buren is dus kleiner.

Overigens wel aardig dat je een topic van een half jaar oud hiervoor kickt.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:16

rens-br

Moderator Mobile & IN
quote:
Masterkiwi schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:59:
Wat een onzin. Draytek is geweldig spul,
We zeggen ook niet dat het niet zo is. We geven alleen aan dat dit type DrayTek (op draadloos gebied) ruk is. :)

Maar goed. Het kicken van topics is niet toegestaan en gezien de @RubinhoGoal er verder niet meer op gereageerd heeft, gaat hier een slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True